quote:
Op zondag 16 oktober 2005 01:52 schreef yozd het volgende:Bij die cursus zeiden ze dat als je bijvoorbeeld in DIT jaar een PC aan wilt schaffen
voor 1000 euro en deze zeg in 5 jaar wilt afschrijven, dat je dan dus per jaar 200 euro moet
begroten bij 'afschrijvingen'. Dus dit jaar zet je alleen 200 euro bij je uitgaven en niet die 1000.
Eens, de betaling
betaling van je PC zijn wat anders dan de
kosten. Je
journaliseert je betaling natuurlijk wel, maar op je
V&W komen alleen de afschrijvingskosten te staan. Een technisch detail: het gaat dus om "kosten", en niet zozeer om "uitgaven", die 200 euro die je opvoert ben je namelijk niet fysiek kwijt.
quote:
die waarde daalt dan wel meteen met 200 euro, omdat je hem afschrijft, en die 200 euro komt dan dus alleen in je begroting...
Pas wel op hiermee: ja, je kosten zijn "maar" 200 euro, maar je moet wel 1000 betalen, dus je moet wel 1000 euro aan uitgaven begroten! Die begroot je alleen niet zozeer op je V&W als wel op je kapitaalbehoefte (dus moet je op je beginbalans/investeringsplan minimaal 1000 euro op je bank hebben staan). Let er op dat behalve je Balans- en V&W-begrotingen je liquiditeitsbegroting een van de belangrijkste dingen is!
quote:
En klopt het dat een begroting alleen maar bestaat uit een inkomsten/uitgaven overzicht
(soort resultatenrekening dus) en een balans?
Zoals ik hierboven al aangaf; vergeet je liquiditeitsbegroting niet! (overzicht van je banksaldo / geldbehoefte per jaar/maan/week/whatever). Waar je ook rekening mee moet houden is dat omzet nog geen inkomsten betekent: je Debiteuren gaan omhoog, maar dat geld moet je vervolgens nog op je bankrekening zien te krijgen. Als je een investeringsplan aan een bank voorlegt om financiering los te peuteren, zullen zij met name naar je liquiditeit kijken.
quote:
Voor het verhaal van "aflossen" geldt eigenlijk ook zoiets. Dit schijnt ook niet op inkomsten/uitgaven
te moeten, omdat het rechtstreeks op de balans gebeurt ofzo?
![]()
Aflossen van leningen gaat inderdaad op de balans. De betaalde rente op leningen gaat op je V&W
Kort samengevat bestaat een financieel plan vaak uit de volgende onderdelen:
Investeringsbehoefte (initieel, mogelijk ook voor opeenvolgende jaren)
Balans (begin & eind, over meerder jaren)
V&W-rekening (meerdere jaren)
Liquiditeitsbegroting (feitelijk je begroting van "out-of-pocket" kosten, dus feitelijke betalingen, versus je bank- & kassaldo).
Suc6!