abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 oktober 2005 @ 01:52:09 #1
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_31480330
Ik heb laatst een bagger cursus penningmeesterschap gevolgd bij ons op de uni en nu heb
ik een vraag. Bij die cursus zeiden ze dat als je bijvoorbeeld in DIT jaar een PC aan wilt schaffen
voor 1000 euro en deze zeg in 5 jaar wilt afschrijven, dat je dan dus per jaar 200 euro moet
begroten bij 'afschrijvingen'. Dus dit jaar zet je alleen 200 euro bij je uitgaven en niet die 1000.

Een vriend van me doet bedrijfseconomie en die zei dat dat onzin is... je betaalt nu namelijk
wel die 1000 euro, die moet ergens vandaan komen! Ik reageerde daarop door te zeggen dat
er aan je vermogen eigenlijk niks verandert... er gaat 1000 euro van je bankrekening af, maar er
komt ook 1000 euro bij (als waarde van je inventaris!)...
die waarde daalt dan wel meteen met 200 euro, omdat je hem afschrijft, en die 200 euro komt dan dus alleen in
je begroting...

Wie heeft er gelijk? De mensen van die cursus of die vriend van me?
En klopt het dat een begroting alleen maar bestaat uit een inkomsten/uitgaven overzicht
(soort resultatenrekening dus) en een balans?

Voor het verhaal van "aflossen" geldt eigenlijk ook zoiets. Dit schijnt ook niet op inkomsten/uitgaven
te moeten, omdat het rechtstreeks op de balans gebeurt ofzo?
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  zondag 16 oktober 2005 @ 03:31:19 #2
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31481798
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 01:52 schreef yozd het volgende:
Bij die cursus zeiden ze dat als je bijvoorbeeld in DIT jaar een PC aan wilt schaffen
voor 1000 euro en deze zeg in 5 jaar wilt afschrijven, dat je dan dus per jaar 200 euro moet
begroten bij 'afschrijvingen'. Dus dit jaar zet je alleen 200 euro bij je uitgaven en niet die 1000.
Eens, de betaling betaling van je PC zijn wat anders dan de kosten. Je journaliseert je betaling natuurlijk wel, maar op je V&W komen alleen de afschrijvingskosten te staan. Een technisch detail: het gaat dus om "kosten", en niet zozeer om "uitgaven", die 200 euro die je opvoert ben je namelijk niet fysiek kwijt.
quote:
die waarde daalt dan wel meteen met 200 euro, omdat je hem afschrijft, en die 200 euro komt dan dus alleen in je begroting...
Pas wel op hiermee: ja, je kosten zijn "maar" 200 euro, maar je moet wel 1000 betalen, dus je moet wel 1000 euro aan uitgaven begroten! Die begroot je alleen niet zozeer op je V&W als wel op je kapitaalbehoefte (dus moet je op je beginbalans/investeringsplan minimaal 1000 euro op je bank hebben staan). Let er op dat behalve je Balans- en V&W-begrotingen je liquiditeitsbegroting een van de belangrijkste dingen is!
quote:
En klopt het dat een begroting alleen maar bestaat uit een inkomsten/uitgaven overzicht
(soort resultatenrekening dus) en een balans?
Zoals ik hierboven al aangaf; vergeet je liquiditeitsbegroting niet! (overzicht van je banksaldo / geldbehoefte per jaar/maan/week/whatever). Waar je ook rekening mee moet houden is dat omzet nog geen inkomsten betekent: je Debiteuren gaan omhoog, maar dat geld moet je vervolgens nog op je bankrekening zien te krijgen. Als je een investeringsplan aan een bank voorlegt om financiering los te peuteren, zullen zij met name naar je liquiditeit kijken.
quote:
Voor het verhaal van "aflossen" geldt eigenlijk ook zoiets. Dit schijnt ook niet op inkomsten/uitgaven
te moeten, omdat het rechtstreeks op de balans gebeurt ofzo?
Aflossen van leningen gaat inderdaad op de balans. De betaalde rente op leningen gaat op je V&W

Kort samengevat bestaat een financieel plan vaak uit de volgende onderdelen:
Investeringsbehoefte (initieel, mogelijk ook voor opeenvolgende jaren)
Balans (begin & eind, over meerder jaren)
V&W-rekening (meerdere jaren)
Liquiditeitsbegroting (feitelijk je begroting van "out-of-pocket" kosten, dus feitelijke betalingen, versus je bank- & kassaldo).

Suc6!
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  maandag 17 oktober 2005 @ 00:44:44 #3
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_31501862
Bedankt voor je antwoord!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_31501910
Er was iets met een verschil tussen kosten en uitgaven.

Niet dat je daar verder iets aan hebt.

Ja, die met de ballen in de bek.
pi_31503472
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 00:44 schreef yozd het volgende:
Bedankt voor je antwoord!
Knappe vent trouwens, die vriend van je. Hoe kun je dit als bedrijfseconomie student nu niet weten? Het hele verschil tussen kosten en uitgaven zou je toch in het begin al moeten krijgen?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 17 oktober 2005 @ 02:49:53 #6
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_31503902
Even tussendoorvraagje: moeten computer e.d. niet in 3 jaar worden afgeschreven?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 17 oktober 2005 @ 09:38:11 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31505566
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 02:05 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Knappe vent trouwens, die vriend van je. Hoe kun je dit als bedrijfseconomie student nu niet weten? Het hele verschil tussen kosten en uitgaven zou je toch in het begin al moeten krijgen?
Ik kende zelfs iemand die het verschil tussen de balans en de w&v niet kende en dat was een derdejaars...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 17 oktober 2005 @ 09:39:59 #8
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31505603
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 02:49 schreef Nembrionic het volgende:
Even tussendoorvraagje: moeten computer e.d. niet in 3 jaar worden afgeschreven?
Dat dacht ik ook, auto's e.d. in 5 jaar, computers e.d. in 3?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:54:06 #9
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31507229
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 09:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

Dat dacht ik ook, auto's e.d. in 5 jaar, computers e.d. in 3?
Eens, zo zou ik het doen. Maar de economische levensduur is voor het voorbeeld natuurlijk niet heel erg van belang.

Je kan je overigens afvragen of je je auto's wel op je balans wil hebben (alternatief is operational lease), maar dat is een hele andere discussie en ook weer niet zo van belang denk ik.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:34:13 #10
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_31508012
Kasstelsel versus Baten-lasten stelsel.. Als die vriend dat niet begrijpt kan hij maar beter een andere school kiezen..

Afschrijving PC in 3 jaar is de termijn die de belastingdienst gebruikt. Lijkt me ook beter dan een termijn van 5 jaar.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 17 oktober 2005 @ 18:10:52 #11
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_31514933
Even over die computer: dat was idd 3 jaar (ik zei hier 5, maar dat was gewoon willekeurig...)
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 02:05 schreef Drive-r het volgende:

Ja idd, leek mij ook. Het bleek dat hij de liquiditeitenbegroting en resultatenbegroting door elkaar
haalde .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')