Je was toch van 79?quote:
Aahquote:
Ja #&*($ het is supermooi weer om buiten te spelenquote:Op zondag 16 oktober 2005 11:56 schreef Airelle het volgende:
[..]
Aah.
We hebben familiebezoek vandaag en ik ben soort van verplicht thuis te blijven... dus ook geen tennis voor mij vandaag.... (al is het weer er wel naar *zucht).
wrijf het er nog even lekker in......quote:
Verkeerde quote maybe?quote:
Hahaquote:Op zondag 16 oktober 2005 11:58 schreef babette21 het volgende:
[..]
wrijf het er nog even lekker in......
nee hoor, ik heb vanacht - onder het genot van teveel rosé - besloten dat 26 een prachtige leeftijd is
oh stonden er 22quote:Op zondag 16 oktober 2005 11:56 schreef Tom_Tom- het volgende:
Geen gezeur, ik vind je nu gewoon babette22..
Ah, dus ik had wel gelijkquote:Op zondag 16 oktober 2005 12:00 schreef babette21 het volgende:
[..]
oh stonden er 22[ik dacht soort van automatisch dat 't er 21 waren
]
en yep Sven, van '79....
quote:
quote:Op 15 oktober verschijnt het nieuwe Groene Boekje. Dit is een alfabetische woordenlijst van de Nederlandse taal. Twijfelt men aan de spelling van een Nederlands woord dan kijkt men naar de schrijfwijze in deze woordenlijst.
Wat vinden we terug in deze nieuwe versie?
1) nieuwe woorden: e-mailen, i-bankieren, sms’en, gft-afval, antrax, boerka, tsunami, brugpensioenleeftijd, trein-tram-busdag.…
2) samenstelling dier-plant met tussen –n:
paardebloem wordt paardenbloem
kattekruid wordt kattenkruid
apenootje wordt apennootje
vliegezwam wordt vliegenzwam
eendekroos wordt eendenkroos
3) versteende samenstellingen met tussen –n:
dronkelap wordt dronkenlap
dronkeman wordt dronkenman
paddestoel wordt paddenstoel
hartelust wordt hartenlust
4) nog enkele wijzigingen zoals:
azteek wordt Azteek
eskimo wordt Eskimo
jood wordt Jood
pull-over wordt pullover
en on-line wordt online
quote:Jood
Als je het hebt over de persoon die dat geloof uitoefent is het een jood, maar heb je het over een persoon die bij dat volk hoort, wordt het een Jood.
Zoals Remco Campert in het AD zei:
Wat wordt het dan als je hebt het over iemand die dat geloof uitoefent en bij het volk hoort? Een Jjood?
'reïntegratie' --> 're-integratie'quote:PADDENSTOELEN MET TIRAMISU'TJES
Een greep uit de belangrijkste wijzigingen per 15 oktober
Tussen-n-regel wordt 'eenvoudiger'
De 24 samenstellingen van het type 'dier+plant' krijgen een -n-: paardenbloem, kattenkruid, muizenkervel. Ook een paar andere woorden veranderen. Dronkeman wordt dronkenman, hartelust wordt hartenlust, paddestoel paddenstoel.
Hoofdlettervoorschriften veranderen
De naam van een bevolkingsgroep of een lid daarvan krijgt een hoofdletter als hij is afgeleid van een geografische naam of als het om een specifiek volk gaat. Een bantoe wordt Bantoe; een jood wordt Jood. Geen makkelijke regel, want als het gaat om een groep die niet is genoemd naar de plaats waar de leden vandaan komen ('geo-etnische namen'), houdt die een kleine letter: zigeuners. En als het over joden als religieuze groep gaat, houden ze de kleine j.
Nieuwe regels Engelse woorden
Er komen nieuwe regels voor veel Engelse samenstellingen. Minder koppeltekens en spaties: accountmanager. Alleen een koppelteken als eerste deel los teken is (e-mail), no of non is (non-profit) of als laatste deel voorzetsel is (lay-out). Dus: online, eyeopener, pullover.
Nieuwe woorden zijn toegevoegd
Met het toevoegen van nieuwe woorden aan de Woordenlijst verandert hun spelling niet, maar de spelling wordt wel voor het eerst officieel vastgelegd. Het gaat vooral om woorden die na 1995 zijn geïntroduceerd of vaker worden gebruikt: antrax, gft-afval, e-mailen, sms'en, boerka, tsunami, i-bankieren. Ook zijn uit politiek-correcte overwegingen - Suriname is sinds 2004 lid van de Taalunie - vijfhonderd Surinaamse woorden officieel aan het Nederlands toegevoegd. 'Handknie' (elleboog), 'bacove' (banaan), 'porknokker' (goudzoeker). De woorden komen vooral uit het oerwoud, en minder uit de Nederlandse jongerenstraattaal, die veel Surinaamse invloeden kent ('doekoe' voor geld).
'Probleem' verkleinwoorden opgelost
Heeft u zich ooit afgevraagd hoe tiramisu'tje te schrijven? De commissie-Spelling van de Taalunie wel. Omdat de 'u' in dit verkleinwoord (en in haiku'tje) te veel doet denken aan de 'u' in hutje, is gekozen voor deze 'oplossing'. Ook voor A4'tje en cd'tje zijn nu regels.
En: Parlementariërs opgelet!
Tweede-Kamerlid wordt Tweede Kamerlid, europarlementariër wordt Europarlementariër.
bron
Dat is al wel bijna 30quote:Op zondag 16 oktober 2005 11:58 schreef babette21 het volgende:
[..]
wrijf het er nog even lekker in......
nee hoor, ik heb vanacht - onder het genot van teveel rosé - besloten dat 26 een prachtige leeftijd is
Het gaat er niet om hoeveel er verandert, maar wát er verandert.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:04 schreef Airelle het volgende:
Wat een gezever over dat boekje... zoveel verandert er niet hoor.
Nee dat is eigenlijk ook niet zo boeindquote:Op zondag 16 oktober 2005 12:06 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Het gaat er niet om hoeveel er verandert, maar wát er verandert.
Ja misschien is dat wel een beetje krom maar goed over een poosje wordt het WEER veranderd en dat is eigenlijk nog wel het meeste kwalijke.... (het is nooit consequent).quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:06 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Moest je "vroeger" nog altijd de nadruk op een woord leggen met de accent aigu (wát), tegenwoordig kan het met beide streepjes: het ligt er maar aan hoe je het uitspreekt.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:06 schreef Bupatih het volgende:
[..]
30 is ook best sexyquote:
Boeiendquote:Op zondag 16 oktober 2005 12:07 schreef _ELMaikel_ het volgende:
[..]
Nee dat is eigenlijk ook niet zo boeind![]()
Of is dat nou met een t?
Ey zo erg ben ik nou ook weer nietquote:Op zondag 16 oktober 2005 12:09 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Boeiend
Maar vor jau is dad nied boeient nee. Bleiv jei maar lekkur schreiven zoals jij dad wild!!
Gaos krizis!quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:09 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Boeiend
Maar vor jau is dad nied boeient nee. Bleiv jei maar lekkur schreiven zoals jij dad wild!!
Maar 17 welquote:
Ik kreeg gisteren een kaartje met mijn grote vriend Le Petit Prince erop:quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:10 schreef Airelle het volgende:
Wat is dat toch ook een mooie taal met al die rare e's.
Jaaaaa met die schapentekeningen!quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:14 schreef babette21 het volgende:
[..]
Ik kreeg gisteren een kaartje met mijn grote vriend Le Petit Prince erop:
Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants
hoe kan ik 17 als sexy zien, ik werk met kinderen van 0 t/m 18 jaar.....quote:
dessinez-moi une moutonquote:Op zondag 16 oktober 2005 12:14 schreef Airelle het volgende:
Jaaaaa met die schapentekeningen!
Dat boek heb ik gelezen.
Mijn pikkie is geen pikkiequote:Op zondag 16 oktober 2005 12:19 schreef babette21 het volgende:
[..]
hoe kan ik 17 als sexy zien, ik werk met kinderen van 0 t/m 18 jaar.....
't zijn nog van die pikkies allemaal [no offence]
hoewel ik ook een cliëntje heb met een 18-jarige vader en een 16-jarige moeder, die vinden elkáár iig sex
Ja.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:36 schreef Bupatih het volgende:
Alweer?
Ja, prima!quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:38 schreef PeRi het volgende:
Tom, Duif vraagt of we over twee weken een trio date hebben of niet?
Oh.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:38 schreef babette21 het volgende:
[..]
haha dat stond er direct al, 3 minuten na je quote
Ik heb dat filmpje van die kerel gezien! Hij is echt goed.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |