Wat krijg je dan;quote:Maar zelfs de wereldvoedselorganisatie kreeg dit jaar het minimaal geachte bedrag van 100 miljoen dollar niet bij elkaar voor de bestrijding van de vogelgriep in Azië. Dat is een schandaal. Landen kwamen met slechts 30 miljoen euro over de brug.
Goh wat doen ze hun best. Ze doen wel hun best voor maatregelen als er zich eenmaal een dodelijke pandemie onder mensen voordoet. Zie amerika, maar ook nederland;quote:Anderhalf jaar geleden deed de Vietnamese regering haar best om het pluimvee binnen een cirkel van vijf kilometer rond een besmettingshaard te doden. Omdat daar weinig vergoeding tegenover stond, verkochten de boeren besmette vogels op de markt. Noodgedwongen greep de Vietnamese overheid steeds minder in. Nu worden nog slechts de vogels gedood die een griepgolf hebben overleefd. Met een paar miljoen dollar hadden alle getroffen boeren tevreden kunnen worden gesteld. Het zelfde geldt voor Indonesische boeren. Deze week heeft de vogelgriep pluimveehouders in Turkije besmet.
Goh, een 'gezondheidsraad'. Waarom signaleren die niet dat arme landen dringend geholpen moeten worden zodat het virus uberhaupt niet de kans krijgt? Waarom zeggen ze niet 'krijg de kanker met die bio-industrie, we gaan gewoon vaccineren'?quote:Hoogervorst wil griepvaccin kopen
DEN HAAG, 31 MAART. Het kabinet trekt waarschijnlijk rond de 50 miljoen euro uit om griepremmers in te slaan. De gezondheidsraad adviseerde de regering in februari virusremmers in te slaan om te voorkomen dat een toekomstige wereldwijde griepepidemie 5 miljoen Nederlanders zou treffen. Gisteren zei minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) in een Kamerdebat dat hij in het kabinet zal proberen het geld hiervoor los te krijgen.
Hier heb je mijn steun;quote:De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) moet over de vereiste doses griepremmer beschikken om deze snel in te kunnen zetten waar een ramp dreigt uit te breken. De regeringen van de getroffen landen moeten ook meewerken. Tot nu toe is griepremmer schaars. Het wordt door één fabriek gemaakt (Roche) waar een aantal rijke landen, waaronder Nederland, bestellingen heeft lopen. Roche is in onderhandeling met de WHO voor het eventueel doneren aan een internationale voorraad.
Het is jammer dat de fabricage van griepremmer slechts van één fabrikant afhankelijk is. Bij zoveel vraag is meer productie nodig, maar dat is riskant voor één fabrikant. Uiteindelijk hebben landen het recht in geval van nood zelf griepremmer te gaan produceren. Dat kan worden gebruikt als stok achter de deur.
De markt van griepvaccins is nog riskanter dan die van griepremmers. Een griepvaccin moet in korte tijd worden ontwikkeld en is al snel achterhaald. Het is riskant te investeren in de bestrijding van een griep die misschien uitblijft. Publieke steun is dus nodig om de capaciteit voor het snel aanmaken van grote hoeveelheden vaccins uit te breiden.
ook dat, er zijn al verschillende wereldgevaarlijke ziektes uit dezelfde hoek van Peking gekomen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 23:02 schreef electricity het volgende:
laten we voorop stellen dat het niet onze verantwoordelijkheid is om de boeren in 'arme' landen te voorzien van compensatie voor de ziekten die daar heersen. dat is volledig de verantwoordelijkheid van de overheid aldaar. en ik zou ook graag een strafrechtelijke vervolging zien van diegenen waarvan kan worden aangetoond dat ze de verboden hebben geschonden.
Meesten gaan trouwens niet dood aan AIDS, maar veel meer mensen in bv afrika sterven aan diaree doordat het drinkwater niet schoon is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 23:07 schreef Yildiz het volgende:
ik las gister dat er 2000 mensen extra (verdubbeling, van 2000 naar 4000) mensen bij de MI6 mogen.
Gaan we nu ook 2000 onderzoekers bij elkaar zetten, en keihard na laten denken hoe we deze gevaarlijke griep in de kiem gaan smoren?
(Ik denk dat je het over die nieuwe griep heb, ik ga nu ff lezen)
gelezen:
tevens las ik gister al dat een bepaalde organisatie, die AIDS probeert te voorkomen door goede voorlichting, al 4 jaar geen geld krijgt. Elke keer beloofd het senaat 37 miljoen, maar Bush blaast het elke keer af, nergens voor nodig wat een amerikaans onderzoek meld ook dat de organisatie goed werk verricht
NL geeft jaarlijks 60 miljoen
dat geeft ook iets triests weer
maargoed, laten we daar niet op gaan bashen
Nee, Virussen worden niet beinvloed door antibiotica. Antibiotica zijn tegen bacterien.quote:moeten we nu niet gewoon de geniale koppen bij elkaar steken, en wat gaan vinden hiertegen? ik bedoel, virusremmers, daar moet ik simpele antibiotica onder verstaan?
ik heb er persoonlijk geen verstand van, maar het mag best wel prioriteit hebbenquote:Op zondag 16 oktober 2005 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf het persoonlijk een beetje panieken vinden.
Ik heb er een lezing over bijgewoond in Brussel, en het is best wel naar.quote:Op zondag 16 oktober 2005 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf het persoonlijk een beetje panieken vinden.
Hier is de grote grap; er bestaan vaccins voor pluimvee om in een klap van het probleem af te zijn! Het is dat er een non-vaccinatiebeleid bestaat. Zie de OP.quote:Op maandag 17 oktober 2005 10:59 schreef Vhiper het volgende:
Het tegenhouden van een dergelijke pandemische griepvariant is zowiezo onbegonnen werk. Nu is er veel ophef over de vogelgriep, maar ook zonder de vogelvariant muteert het menselijke griepvirus er lustig op los en is er elk jaar wel een nieuwe variant. De kans dat er een extreme vorm de kop op steekt, is zo'n eenmaal in de 80 jaar, maar kan zich dus elk jaar, op elk moment voordoen.
Sla gewoon flink wat griepremmers in en hou verder de paniek buiten de deur.
Misselijkmakendquote:Minister Veerman laat via zijn woordvoerder weten dat er voorlopig niets te vaccineren valt. ,,Het mag niet van Brussel.''
De griep past zich wel weer aan die vaccins aan. De griep muteert sneller dan wij tegenstoffen kunnen maken, dus als er een panedemisch virus komt, zullen we er toch nooit op tijd klaar voor zijn.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 04:05 schreef Sebastral het volgende:
[..]
Hier is de grote grap; er bestaan vaccins voor pluimvee om in een klap van het probleem af te zijn! Het is dat er een non-vaccinatiebeleid bestaat. Zie de OP.
Ik zie dus niet in waarom.quote:Misselijkmakend
Die vaccins zijn griepremmers die volgens mij het risico op besmetting van welke mutatie dan ook tegengaan. Het heeft iig zin anders geven de russen er geen geld aan uitquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 08:26 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De griep past zich wel weer aan die vaccins aan. De griep muteert sneller dan wij tegenstoffen kunnen maken, dus als er een panedemisch virus komt, zullen we er toch nooit op tijd klaar voor zijn.
[..]
Ik zie dus niet in waarom.
Maar je hebt gelijk;quote:Recent heeft Intervet, de diergeneesmiddelendivisie van AKZO-Nobel, vele honderduizenden doses vaccin tegen de vogelgriep verkocht aan Rusland. Al enige tijd daarvoor werden meerdere miljoenen doses aan landen in Zuidoost-Azië geleverd. Degenen die de aankopen deden zijn niet achterlijk, en Intervet is een reputabele firma, dus van (enige) werkzaamheid moet worden uitgegaan.
Leg mij dan eens uit waarom we er toch 50 miljoen euro aan uitgeven? Ik denk door gelobby en vriendjespolitiek. Dat vind ik al misselijkmakend, maar vooral dat er door het anti-vaccinatiebeleid onnodig veel gezonde beesten afgemaakt/opgehokt worden (op onze kosten ook nog!).quote:Vogelgriepvariant resistent tegen medicijn Tamiflu
LONDEN (14 okt) - Wetenschappers hebben bij een Vietnamees meisje een variant van het gevreesde H5N1-vogelgriepvirus geconstateerd die resistent is tegen het antivirale middel Tamiflu. Dat is het medicijn dat landen wereldwijd op grote schaal hebben ingeslagen om een mogelijke grieppandemie te bestrijden. Dat berichtte het Britse tijdschrift Nature vrijdag.
Waarom we er toch geld aan spenderen? Simpel:Als overheid kan je het je bevolking niet verkopen als je zegt: "Die griep is onhoudbaar, dus we doen lekker niets en we wachten de storm wel af", dus spendeert men liever 50 miljoen om te kunnen zeggen: "We hebben er alles aan gedaan, hopelijk is het genoeg"quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:52 schreef Sebastral het volgende:
[..]
Die vaccins zijn griepremmers die volgens mij het risico op besmetting van welke mutatie dan ook tegengaan. Het heeft iig zin anders geven de russen er geen geld aan uit
[..]
Maar je hebt gelijk;
[..]
Leg mij dan eens uit waarom we er toch 50 miljoen euro aan uitgeven? Ik denk door gelobby en vriendjespolitiek. Dat vind ik al misselijkmakend, maar vooral dat er door het anti-vaccinatiebeleid onnodig veel gezonde beesten afgemaakt/opgehokt worden (op onze kosten ook nog!).
We kunnen beter arme landen helpen met het voorkomen van een uitbraak; win-win situatie. En ons hard maken voor vaccineren.
Maar wat vindt je ervan dat de overheid in werkelijkheid er helemaal niet alles aan doet en zich laten paaien door de farma- en bioindustrie?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Waarom we er toch geld aan spenderen? Simpel:Als overheid kan je het je bevolking niet verkopen als je zegt: "Die griep is onhoudbaar, dus we doen lekker niets en we wachten de storm wel af", dus spendeert men liever 50 miljoen om te kunnen zeggen: "We hebben er alles aan gedaan, hopelijk is het genoeg"
Kun je dat onderbouwen?quote:btw Ook dieren kan je niet vaccineren tegen de griep. Ook bij dieren muteert de griep als een gek en is het vaccin binnen de kortste keren nutteloos.
Gerechtigheid vs geld. Spannendquote:'Bio- en hobbykippen alvast vaccineren'
DEN HAAG (ANP 18-10) - Minister Veerman van Landbouw moet het volgens de Dierenbescherming mogelijk maken om hobbypluimvee, biologische en vrije uitloopkippen te vaccineren tegen vogelgriep. De bewindsman moet hiervoor met spoed toestemming vragen aan de Europese Commissie, stelde de organisatie dinsdag.
De Dierenbescherming wijst erop dat het vogelpestvirus dichterbij komt. ,,We zijn nu nog op tijd, dus laten we alsjeblieft gaan vaccineren!'', aldus directeur Thomas Posthumus Meyjes. Hij vreest dat wanneer Veerman niet in actie komt ,,we straks nog maar een optie hebben en dat is dat afschuwelijke ruimen van talloze dieren''.
Vorige week stelde Tweede-Kamerlid Ormel van het CDA dat alle kippen, eenden en ander pluimvee die mensen in Europa houden voor hun hobby, via entingen gewapend moeten worden tegen het besmettlijke virus. Volgens hem lopen mensen dagelijks even de ren in om de dieren te voeren of de eieren te rapen. Besmetting van de dieren kan zodoende ook gevaarlijk zijn voor de eigenaren.
Vaccinatie
PvdA-Kamerlid Waalkens noemt vaccinatie van groot belang. ,,Zeker nu het virus ook in Griekenland is geconstateerd'' moet Veerman volgens hem haast maken om zijn collega's in de Europese Unie te overtuigen. Hij roept de bewindsman op haast te maken met zijn vaccinatieplan. Bovendien moet de overheid volgens Waalkens mensen die vaak dicht in buurt zijn van pluimvee en er professioneel mee omgaan, aansporen een griepprik te halen.
Als de dreiging van de vogelgriep groter wordt, moet volgens de Dierenbescherming zo nodig alle pluimvee gevaccineerd kunnen worden. De organisatie vindt dat Veerman een vaccinatieplan moet opstellen. Ook moet de bewindsman zo snel mogelijk de EU-richtlijn voor de bestrijding van het virus toepassen. De Dierenbescherming benadrukt dat er naast vaccineren nog ,,tal van andere maatregelen moeten worden getroffen'', zoals het beperken van transporten van levende dieren en importverboden van vogels.
Het probleem is dat een investering in dergelijke vaccinaties onrendabel zijn omdat ze na een jaar weggegooid kunnen worden. Dat is op de langere termijn niet te betalen, en doordat dat niet gebeurd, moeten veel producenten het veld ruimen. Daarom zitten we nu met deze situatie.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:54 schreef Sebastral het volgende:
En dan de facmaceutische industrie die wel het geld binnenhalen;
[..]
Hier heb je mijn steun;.
We laten ons in het kontgaatje nemen door de farmaceutische industrie, de bio-industrie en de regering. Niets nieuws misschien, maar men doet dus bewust te weinig aan het risico op een dodelijk mutatie.
Ik begrijp weinig van wat je hier zegt. Hoezo is dat op de lange termijn niet te betalen? Jaar na jaar preventief ruimen en uiteindelijk totale chaos als het een keer mis gaat is goedkoper denk je?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 04:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het probleem is dat een investering in dergelijke vaccinaties onrendabel zijn omdat ze na een jaar weggegooid kunnen worden. Dat is op de langere termijn niet te betalen, en doordat dat niet gebeurd, moeten veel producenten het veld ruimen. Daarom zitten we nu met deze situatie.
Hoezo kunnen dergelijke vaccinaties na een jaar weggegooid worden? Je kunt de kippen na een jaar weggooien ofzo? De bedoeling is om die preventieve vaccinaties ook daadwerkelijk in het pluimvee te spuiten..quote:Recent heeft Intervet, de diergeneesmiddelendivisie van AKZO-Nobel, vele honderduizenden doses vaccin tegen de vogelgriep verkocht aan Rusland. Al enige tijd daarvoor werden meerdere miljoenen doses aan landen in Zuidoost-Azië geleverd.
Gezien het feit dat tegen griep, net als tegen het verkoudheidsvirus, niets te doen valt, aangezien we altijd achter de feiten aanlopen, zal het me eerlijk gezegd m'n reet roesten.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 03:13 schreef Sebastral het volgende:
Maar wat vindt je ervan dat de overheid in werkelijkheid er helemaal niet alles aan doet en zich laten paaien door de farma- en bioindustrie?
De vogelgriep is niets anders dan een vogelvariant van het griepvirus, het H5N1 virus is daar weer een variant van. Griep, of het nou een menselijke of dierlijke variant is, muteert aan de lopende band door. Vandaar dat een effectief vaccin, zoals de griepprik die we kennen, op twee halfronden verschillend zijn en ook nog eens elk jaar vernieuwd worden en dan nog niet 100% effectief zijn, omdat mutaties die niet in de griepprik zijn opgenomen ook altijd mogelijk zijn.quote:Kun je dat onderbouwen?
Vind je? Lost niets op, behalve dat wat hobbydieren dit jaar wat beter beschermd zullen zijn (En daarom ben ik voor). De risico's voor de mens blijven. Tamiflu en dergelijke medicijnen die echt de werking van het virus verstoren, hebben enig kans, maar er zijn ook al berichten dat de virussen zich aan die medicijnen razendsnel aanpassen.quote:Anyway;
Gerechtigheid vs geld. Spannend
Je loopt fabeltjes uit je nek te blaten. Hier een nieuwsbericht van 22-12-1997;quote:Op donderdag 20 oktober 2005 08:38 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Gezien het feit dat tegen griep, net als tegen het verkoudheidsvirus, niets te doen valt, aangezien we altijd achter de feiten aanlopen, zal het me eerlijk gezegd m'n reet roesten.
[..]
De vogelgriep is niets anders dan een vogelvariant van het griepvirus, het H5N1 virus is daar weer een variant van. Griep, of het nou een menselijke of dierlijke variant is, muteert aan de lopende band door. Vandaar dat een effectief vaccin, zoals de griepprik die we kennen, op twee halfronden verschillend zijn en ook nog eens elk jaar vernieuwd worden en dan nog niet 100% effectief zijn, omdat mutaties die niet in de griepprik zijn opgenomen ook altijd mogelijk zijn.
Hetzelfde geldt dus voor dierlijke vaccins.
[..]
Vind je? Lost niets op, behalve dat wat hobbydieren dit jaar wat beter beschermd zullen zijn (En daarom ben ik voor). De risico's voor de mens blijven. Tamiflu en dergelijke medicijnen die echt de werking van het virus verstoren, hebben enig kans, maar er zijn ook al berichten dat de virussen zich aan die medicijnen razendsnel aanpassen.
Jammer dat het je aan je reet roest dat wij in gevaar worden gebracht door bureaucraten en geldwolven.quote:Vrees voor epidemie na nieuwe dode kippengriep
Door onze redactie wetenschappen (NRC)
Een vogelgriepvirus dat van kippen op mensen is overgegaan, maakt slachtoffers in Hong Kong. Deskundigen vrezen een wereldwijde, dodelijke griepepidemie.
ROTTERDAM, 22 DEC. Een in mei in Hongkong opgedoken vogelgriepvirus heeft zondag een derde slachtoffer geëist, een dertienjarig meisje. Zij was een van de negen mensen waarbij besmetting met het voor mensen nieuwe influenza A-virus is vastgesteld.
Het nieuwe virus is in mei van dit jaar voor het eerst geïsoleerd uit luchtwegcellen van een driejarig jongetje in Hongkong, dat overleed aan de gevolgen van een virale longontsteking en aan het syndroom van Reye (een zeldzame degeneratie van nieren, lever, hart en hersenen door griepvirus of na gebruik van aspirine). Het was voor het eerst dat dit H5N1-virus, bekend uit vogels, bij mensen ziekte veroorzaakte.
In de loop van de zomer en herfst zijn in Hongkong acht nieuwe patiënten gevonden waarbij uit het keelslijm het kippengriepvirus is geïsoleerd. Twee zijn overleden, twee zijn inmiddels geheel hersteld. Vijf waren vorige week vrijdag, volgens het laatste verstrekte medische communiqué, nog ziek. Van de twee patiënten in kritieke toestand is één zondag overleden.
De vondst van dit kippenvirus bij de mens veroorzaakte onrust onder influenzadeskundigen, omdat wereldwijde epidemiën van een nieuwe griepvariant waarschijnlijk beginnen wanneer een influenzavirus uit vogels of varkens op mensen overspringt. De Spaanse griep in 1918, de Aziatische griep in 1957 en de Hongkong griep in 1968, die bij elkaar miljoenen slachtoffers eisten, waren wereldwijde influenza A-griepgolven die waarschijnlijk ontstonden na vermenging van dierlijke griepvirussen en een menselijk virus. Deze influenzatypen sloegen zo hard toe omdat niemand nog weerstand tegen de nieuwe influenzavariant bezat.
Het nu gevonden H5N1-virus kan kennelijk mensen besmetten en dodelijke ziekte veroorzaken, maar besmetting van mens op mens is nog niet vastgesteld. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om een wereldwijde griepgolf te veroorzaken. Normaal verspreiden griepvirussen zich gehecht aan uitgehoest snot en slijmdruppeltjes die door anderen worden ingeademd, door het schudden van een hand waar net in is gehoest of via deurkrukken en kranen.
Volgens de gezondheidsautoriteiten in Hongkong heeft een aantal patiënten contact met kippen gehad, maar van enkele andere is dat onzeker. Als het virus al eens van mens op mens is overgesprongen, dan lukt dat niet erg goed. De grote vrees is dat het virus de besmettende eigenschap tijdens zijn verblijf in de mens verwerft. Een vaccin tegen dit griepvirus bestaat nog niet. Een influenzadeskundige van de Wereldgezondheidsorganisatie zei dit weekend dat zo'n vaccin op zijn vroegst midden 1998 beschikbaar is.
quote:Dierentuinen mogen vaccineren tegen vogelgriep
(20-10) DEN HAAG (ANP) - Dierentuinen mogen hun dieren preventief vaccineren tegen vogelgriep. Nederland heeft daar donderdag toestemming voor gekregen van de Europese Commissie, zo liet een woordvoerster van het ministerie van Landbouw weten.
Het departement verwacht dat dierentuinen hun vogels nu gaan inenten. Dat hebben ze namelijk in 2003 ook gedaan, toen er sprake was van een vogelgriepuitbraak.
Het ministerie is een voorstander van preventieve vaccinatie van alle pluimvee. Minister Veerman moet echter wel toestemming krijgen uit Brussel. Hij liet woensdag weten ,,verdere acties'' te ondernemen om preventieve vaccinatie van hobbypluimvee mogelijk te maken. Hij laat onder meer onderzoeken welk vaccin moet worden gebruikt, wat de risico's zijn en hoe de gevaccineerde dieren moeten worden geregistreerd.
k zag gister inderdaad nog n vrachtwagen vol met duiven vertrekken vanaf de plaatselijke duivenverenigingquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig trouwens dat men kippen ophokt, zoals hier in Duitsland verplicht wordt aan particulieren hobbykip houders, maar dat het niet geldt voor Duiven.
als t maar niet dat tamiflu is, want dat werkt niet eens, ook al 'beweert' men van welquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 14:45 schreef Marietje_34 het volgende:
ik zag van de week een programma (radar geloof ik) dat landen als Italie en Duitsland voor zo'n 60% van hun bevolking virusremmers op voorraad hebben. Nederland voor 1,4%....vond ik toch een beetje typisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |