abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31463138
Als student mag je max 10.000 euro per maand ongeveer bijverdienen.

Wat als je nou een BV hebt als student, en je BV verdient geld. Telt dit dan ook mee? (Dus niet je eigen loon).

Zo kan je nml alles wat je wilt kopen op naam van de BV en alle inkomsten op naam van de BV doen, en heb je zelf geen inkomsten, dus kan de IB groep niks doen. Toch?

Of nog een mogelijkheid: jezelf in december uitbetalen, zeg je in december je stufi op en vraag je in jan weer aan?
pi_31463278
Heeft een directeur-grootaandeelhouder niet een minimuminkomen, wat eventueel een fictief rekeninkomen is?
pi_31466064
Vergeet je niet iets?
Voor je inkomen in de BV, wat doorgaans "winst" wordt genoemd word je inderdaad niet aangelslagen in de inkomstenbelasting, maar wel voor de vennootschapsbelasting. Je dacht dat de IB-groep dat voor het gemak maar even wegliet?
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31466141
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:35 schreef Sir.Winston.Churchill het volgende:
Als student mag je max 10.000 euro per maand ongeveer bijverdienen.
Per jaar neem ik aan

Ik denk dat je als een student een BV hebt je aan dezelfde limieten zit. Dus dan niet teveel salaris uit de BV trekken want anders krijg je een boete. Of je studiefinanciering stop zetten.
pi_31467167
Per jaar natuurlijk

De vennootschapsbelasting betaalt de BV, dat weet ik.
Als ik nou mijn salaris als DGA vaststel op 10.000 euro per jaar, de rest van de winst laat ik in de BV zitten, dan verlies ik mijn studiefinanciering toch niet?

Met de winst kan ik vervolgens doen wat ik wil, zolang het de BV die als rechtspersoon handelt is.
En het dus ook niet lijkt op loon in natura, leaseauto en huis van de BV ter beschikking stellen aan mezelf kan bijv. dus niet, maar etentjes, hotelovernachtingen, reizen. Dat klopt toch?
pi_31467556
Inmiddels ben ik zover dat je als DGA minimaal 38000 moet verdienen, tenzij dit niet kan.

Nu het volgende:
DGA ben je als je >50% van de aandelen hebt in een BV.
Dus wat doen we:

We richten één BV op, en 1 stichting.
BV heet FictiveCompany (om maar een naam te kiezen)

FictiveCompany (inkomsten: 20.000 euro p/j)
Aandeelhouders:
DGA 50%
Stichting FictiveCompany Beheer 50%

Nu ben je geen DGA meer en heb je geen minimumsalaris van 38000;
Uiteraard ben je wel bestuurder van de stichting.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sir.Winston.Churchill op 15-10-2005 19:32:30 (1 stichting is voldoende ;)) ]
pi_31467598
ik geef je weinig kans op een DGA salaris van 10.000 per jaar
http://www.salarisinfostartpagina.nl/dga_en_gebruikelijk_loon.htm
In 2004 was het fictieve bedrag 38.118, iets wat alleen naar beneden kan worden bijgesteld indien er ook daadwerkelijk aanleiding toe is (en indien je het weet te drukken onder de 10.000, is er dan nog wel nut om alles via de BV te doen)
pi_31467733
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:53 schreef Sir.Winston.Churchill het volgende:
Inmiddels ben ik zover dat je als DGA minimaal 38000 moet verdienen, tenzij dit niet kan.

Nu het volgende:
DGA ben je als je >50% van de aandelen hebt in een BV.
Dus wat doen we:

We richten één BV op, en 2 stichtingen.
BV heet FictiveCompany (om maar een naam te kiezen)

FictiveCompany (inkomsten: 20.000 euro p/j)
Aandeelhouders:
DGA 50%
Stichting FictiveCompany Beheer 50%

Nu ben je geen DGA meer en heb je geen minimumsalaris van 38000;
Uiteraard ben je wel bestuurder van de stichting.
Is een stichting wel zo verstandig? Raak je dan niet een deel van de inkomsten kwijt? (BV-Stichting-beheerder is dacht ik een onmogelijke weg als geldstroom, terwijl de stichting wel zal moeten meedelen als aandeelhouder)
pi_31468631
Ik kan de winst toch als vermogen van de BV laten staan?
De geldstroom BV-stichting-beheerder is niet eens gewenst, dan raak ik nml mijn studiefinanciering kwijt.
pi_31468719
Als jij zoveel bij kan verdienen, waarom zou je dan nog op geld van de staat gaan teren. Waarom zeg je niet gewoon laat die stufi + extra moeite maar zitten en richt je je op je bedrijfje.
Don't argue with me, I will drag you down to my level and beat you with experience
pi_31468813
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:34 schreef Dopke het volgende:
Als jij zoveel bij kan verdienen, waarom zou je dan nog op geld van de staat gaan teren. Waarom zeg je niet gewoon laat die stufi + extra moeite maar zitten en richt je je op je bedrijfje.
Omdat mn OV essentieel voor mij is.
pi_31470874
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:38 schreef Sir.Winston.Churchill het volgende:

[..]

Omdat mn OV essentieel voor mij is.
Ik dacht dat OV los van studiefinanciering stond.
Don't argue with me, I will drag you down to my level and beat you with experience
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 21:56:16 #13
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_31473212
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 20:46 schreef Dopke het volgende:

[..]

Ik dacht dat OV los van studiefinanciering stond.
Dat is ook zo, je kan alsnog een 0-lening nemen en OV krijgen.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_31474095
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 21:56 schreef LaZZ het volgende:

[..]

Dat is ook zo, je kan alsnog een 0-lening nemen en OV krijgen.
Dat is niet zo, als je geen recht hebt op studiefinanciering, heb je geen recht op OV. Een 0-lening is een vorm van studiefinanciering. Met een inkomen boven de 10.xxx euro per jaar verlies je alle recht op studiefinanciering.
pi_31492328
Je bent ook directeur groot aandeelhouder als je INDIRECT aandelen bezit (ook als je partner, of andere familieleden aandelen bezitten)
Ik ben (as usual) te lui om een heel overzicht te geven...Kijk zelf maar eens in de Wet IB en verder.
Het spijt me, maar dit soort constructies zijn in de loop der jaren volledig dichtgetimmerd door de fiscus!
Vergeet ook niet dat zodra je de BV liquideert je stakingswinst realiseert waarover je ook moet afrekenen.
In de IB staat ook precies welke uitgaven niet aftrekbaar zijn, en je op moet geven als zijnde loon. Ik kan even niet de wetsartikelen reproduceren, maar ze staan voorin de IB onder box I inkomen
En last but not least: als je zoveel geld denkt om te zetten, kun je toch makkelijk een eersteklas vervoersbewijs betalen?
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31492476
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:58 schreef Thisbe het volgende:

En last but not least: als je zoveel geld denkt om te zetten, kun je toch makkelijk een eersteklas vervoersbewijs betalen?
Behalve als het een bedrijfje zoals ritzencouriers is (vergeef me een eventuele spelfout in de naamvan onze oud-minister van onderwijs)
pi_31492537
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 18:39 schreef Sir.Winston.Churchill het volgende:
Met de winst kan ik vervolgens doen wat ik wil, zolang het de BV die als rechtspersoon handelt is.
En het dus ook niet lijkt op loon in natura, leaseauto en huis van de BV ter beschikking stellen aan mezelf kan bijv. dus niet, maar etentjes, hotelovernachtingen, reizen. Dat klopt toch?
Hoe ga je aan de fiscus aantonen dat dit voor zakelijke doeleinden is? En etentjes bijv. worden gedeeltelijk ook als inkomsten gezien.
pi_31492556
Als je zoveel geld verdiend moet je niet gaan janken.
pi_31495443
Maak je je nu illusies dat je zoveel gaat bijverdienen per jaar, of zit je in de drugs ofzo?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_31501127
Het gaat echt om een BV en geen eenmanszaak?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')