quote:
Voorbeschouwing Ajax - SC Heerenveen
--------------------------------------------------------------------------------
28 oktober 2005
Ajax is vrijdag in De Arena tegen SC Heerenveen uit op eerherstel. De Amsterdammers verloren vorig seizoen zowel uit als thuis van de Friezen en dat steekt. Bovendien is Ajax momenteel al twee opeenvolgende wedstrijden zonder doelpunt. Drie Eredivisiewedstrijden op rij zonder treffer zou de evenaring van een negatief Amsterdams record betekenen.
Het gebrek aan doelpunten stelt Ajax-trainer Danny Blind voor grote problemen. De oefenmeester liet zich er nog niet over uit wie er tegen Heerenveen in de spits staat. Ryan Babel gaf donderdagavond op Talpa aan dat hij na zijn basisplaats in de topper tegen PSV verwacht dat hij voor een langere periode zal blijven staan. Naast de problemen op het veld heeft Ajax met de opgestapte bestuursleden Klaas Nuninga en Hein Blocks ook problemen buiten het veld. Daarnaast wordt voorzitter John Jaakke hevig bekritiseerd en is de Amsterdamse aanhang allerminst tevreden over de gang van zaken. Een klinkende thuiszege is hard nodig voor de interne rust, zeker ook met het oog op het cruciale Champions League-duel uit bij FC Thun van komende woensdag.
SC Heerenveen heeft minder problemen. De ploeg van trainer Gert-Jan Verbeek heeft met Klaas Jan Huntelaar een spits in blakende vorm, die aan de lopende band zijn doelpunten meepikt. De aanvaller van Jong Oranje, die in de belangstelling zou staan van Ajax, is nog één doelpunt verwijderd van zijn vijftigste competitiegoal in het betaalde voetbal. Bovendien is de Griek Georgios Samaras hersteld van een blessure. De spits begint in De Arena op de bank.
Verbeek kan tegen Ajax geen beroep doen op Jeroen Drost. De linksback heeft al enige tijd last van een liesblessure en wordt vervangen door Fernando Derveld. Marcel Seip keert terug van een schorsing en dat heeft tot gevolg dat Said Bakkati weer op de bank moet plaatsnemen.
Ajax won dit seizoen slechts één thuiswedstrijd, speelde tweemaal gelijk en verloor één keer. Alleen RBC, FC Twente, Heracles en Willem II doen het thuis slechter dan Ajax. "Ik vind het absoluut nog leuk om trainer van Ajax te zijn", stelt Blind echter tegenover Novum. "De resultaten kunnen beter, dat houdt je bezig. Maar het antwoord op de vraag of ik het leuk vind is gebaseerd op het vak, het pure vak van trainer. Dat blijft leuk."
Als Ajax niet naar verwachting presteert, begint de achterban al snel te morren. De trainer moet het dan vaak ontgelden. Blind heeft echter geen last van deze druk van buitenaf. "Totaal niet. Maar dat komt ook omdat ik daar voor mijn gevoel geheel onafhankelijk insta. Ik concentreer me op het werk, ik concentreer me dus op Ajax. En of ik nou over vijf jaar Juventus train of Ajax C1, dat interesseert me echt niks."
Om zijn elftal aan de praat te krijgen overweegt Blind om kleine aanpassingen te doen aan het traditionele Ajax-systeem. "Misschien moet je hier en daar heel licht afwijken om er toch maar voor te zorgen dat je in het spoor blijft. De dag van morgen wordt door mij misschien nu wat actueler bekeken dan in een eerder stadium."
Blind wil zijn opstelling nog niet prijsgeven, maar laat wel weten de komende wedstrijden aan dezelfde basis vast te houden. "Naar aanleiding van hoe een tegenstander in elkaar steekt kunnen er altijd omstandigheden zijn die tot afwijken nopen. Toevalligerwijs heb ik dat de afgelopen twee, drie wedstrijden wat frequenter gedaan dan men wellicht van mij gewend is. Maar dat doet niets af aan hoe ik daarover blijf denken. Ik denk dat ik dat hiermee ook uitspreek. Tegen Heerenveen, FC Thun en NEC wil ik het liefst spelen met hetzelfde team. Maar op vrijdag missen we Sneijder en ik verwacht ook een schorsing voor Steven Pienaar na zijn actie tegen PSV. Dus het is niet gemakkelijk om steeds met dezelfde jongens te spelen."
Vorig seizoen verloor Ajax in eigen stadion met 1-3 van Heerenveen. Yannis Anastasiou bracht de thuisploeg destijds fraai op voorsprong. Vervolgens zorgden Ugur Yildirim, Mika Väyrynen en Stefan Selakovic alsnog voor de eerste Friese zege in de hoofdstad. Bij Ajax ontbreken vrijdagavond Edgar Manucharyan, Nicolae Mitea, Maxwell en Angelos Charisteas wegens blessures. Wesley Sneijder en Juanfran zitten een schorsing uit.
Vermoedelijke opstelling Ajax: Stekelenburg; Trabelsi, Grygera, Maduro, Emanuelson; De Jong, Galásek, Lindenbergh; Rosales, Babel, Pienaar.
Vermoedelijke opstelling SC Heerenveen: Waterman; Seip, Hansson, Breuer, Derveld; Bosvelt, Kissi, Pranjic; Yildirim, Huntelaar, Nilsson.
Ajaxonline.org