abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31439339
Hoi,

ff wat vraagjes.
Ik heb een redelijk bedrag op de spaarrekening, een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek en een bedragje in wat beleggingsfondsen.

Ik wil een redelijke buffer houden voor onvoorziene uitgaven, en een bedrag bij elkaar sparen/beleggen om over 25 jaar mijn hypotheek af te kunnen lossen. Nu kan ik natuurlijk gewoon alles in de postbank/rabo/abn-beleggingsfondsen stoppen (beetje obligaties, aandelen, vastgoed en sparen). En dan maar hopen dat ik het goed heb gedaan. Ik kan dan maandelijks bijleggen in een fonds naar keuze etc. (heb zelf geen interesse om elke dag naar de beurs te moeten kijken en bang te zijn dat ik verkeerd heb belegd)

Maar is het misschien interessant om hiervoor een vermogensbeheerder in te schakelen, zoals bijvoorbeeld iemand van de SNS-bank. Uiteraard met het doel er een hoger rendement uit te halen, maar deze persoon kost natuurlijk ook geld. Is dit het waard?

Heeft iemand hier ervaring mee, of misschien goede tips???? (serieuze dan, geen geef maar aan mij oid)

grtn, Jaap
pi_31439703
Goede tip: als het mogelijk is zonder over te moeten sluiten, zet dan je aflossingsvrije hypotheek om in een spaar- of beleggingshypotheek. Dan hoef je niet pas over 25 jaar af te lossen, maar doe je dat nu al en ben je per saldo vrijwel zeker veel goedkoper uit.
pi_31439827
'is dit het waard' <-- dat weet je dus pas achteraf, valt niets over te zeggen. Iedere persoon is anders en bij iedere klant van hem zal hij net iets anders handelen. Bij 85% van de klanten kan het super gaan, en bij 15% slecht..

Als je ergens van opaan wilt, iemand die er bij betrokken is, dan moet je het zelf doen. Kost je een paar uurtjes per week maar je houdt het overzicht, de macht, maar ook de schuld.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:58:24 #4
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_31440281
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 16:25 schreef nerd4sale het volgende:
Goede tip: als het mogelijk is zonder over te moeten sluiten, zet dan je aflossingsvrije hypotheek om in een spaar- of beleggingshypotheek. Dan hoef je niet pas over 25 jaar af te lossen, maar doe je dat nu al en ben je per saldo vrijwel zeker veel goedkoper uit.
Is dat zo? De hypotheekverstrekker laat je behoorlijk betalen voor het sparen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_31440579
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 16:58 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Is dat zo? De hypotheekverstrekker laat je behoorlijk betalen voor het sparen.
Maar dat betaal je toch al bij je aflossingsvrije hypotheek.
Echt, als je het geld over hebt zijn er niet veel manieren om er meer mee te verdienen dan wat je kunt besparen op je hypotheek door (deels) af te lossen (mits je niet hoeft over te sluiten, want dat kost meestal weer flink wat).
pi_31443654
Volgens mij leen ik met een aflossingsvrije hyp. gewoon geld tegen een 'normale' rente en is het verschil met een beleggingshypotheek dat de bank voor mij belegt(en daar dus extra op verdient). De geldverstrekker verdient dus relatief weinig aan mij.

Met die aflossingsvrije hyp. ben ik dus vrij om naar een andere bank te gaan waar ze eventueel meer rendement maken of minder kosten.

Ik denk dat het zelfs voordeliger is om nu nog niet af te lossen, maar juist over 25 jaar ivm inflatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')