kamp moet zich gewoon aan de navo standaard houden.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 13:43 schreef xFriendx het volgende:
Mwah.... ik ben niet zo heel erg op de hoogte van de techniek van allerlei militair materiaal en strategie... maar zoals ik hier iemand anders al zag zeggen:
aankopen doen waardoor de Nederlandse krijgsmacht onafhankelijk kan handelen zonder hulp van andere landen lijkt mij toch best handig. Geen idee of deze kruisraketten daar aan bijdragen.
Stel dat wij wel apache's hebben op een schip en deze bij 1 of ander kustlandje een opstand kunnen neerslaan, maar.... voor die kust drijven nogal wat mijnen en deze moeten wel eerst opgeruimd worden maar dat moet gebeuren door mijnenvegers van zeg Belgie. Dan moet er eerst weer contact gezocht worden met Belgie etc. Duurt vaak langer, wie weet is Belgie het niet eens met de inzet van de Apache's en weigeren zij te vegen.
Het gaat mij er dan niet om dat we bijv een marine hebben die de wereldzeeen beheerst zoals ten tijde van Michiel de Ruyter etc, maar ik zie liever dat we van alles wat hebben, zodat we bij 1 operatie/vredesmissie niet afhankelijk zijn van andere landen en zelf kunnen handelen.
Zo niet... dan lijkt het mij verstandiger om een leger te houden wat niet hier en daar alleen z'n gezicht laat zien. Schiet niet op als wij ergens 100 man hebben lopen tussen 3000 Amerikanen en we niets kunnen zonder hulp van hen. Echter niet de hele krijgsmacht opdoeken, want een leger is ook erg handig bij bijvoorbeeld het helpen bij een overstroming in NL.
Maar zoals ik al aangaf, ik heb niet veel verstand van de techniek en voor- en nadelen die bepaald materiaal met zich meebrengt. Dus... als men kruisraketten aanschaft, bied dit Nederland meer onafhankelijkheid als het gaat om het uitvoeren van operaties, of kan dit geld beter gebruikt worden voor bijv aanschaf van een vliegdekschip? (mits we er niet al 1 hebben)
dat denk ik wel maar echt noodzakelijk is dat nu ook weer nietquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 13:43 schreef xFriendx het volgende:
Mwah.... ik ben niet zo heel erg op de hoogte van de techniek van allerlei militair materiaal en strategie... maar zoals ik hier iemand anders al zag zeggen:
aankopen doen waardoor de Nederlandse krijgsmacht onafhankelijk kan handelen zonder hulp van andere landen lijkt mij toch best handig. Geen idee of deze kruisraketten daar aan bijdragen.
ook michiel de ruyter had te kampen met flinke kortingen op zijn budget zelfs tijdens de oorlogenquote:Stel dat wij wel apache's hebben op een schip en deze bij 1 of ander kustlandje een opstand kunnen neerslaan, maar.... voor die kust drijven nogal wat mijnen en deze moeten wel eerst opgeruimd worden maar dat moet gebeuren door mijnenvegers van zeg Belgie. Dan moet er eerst weer contact gezocht worden met Belgie etc. Duurt vaak langer, wie weet is Belgie het niet eens met de inzet van de Apache's en weigeren zij te vegen.
Het gaat mij er dan niet om dat we bijv een marine hebben die de wereldzeeen beheerst zoals ten tijde van Michiel de Ruyter etc, maar ik zie liever dat we van alles wat hebben, zodat we bij 1 operatie/vredesmissie niet afhankelijk zijn van andere landen en zelf kunnen handelen.
op zich maakt dat nog geeneens veel uit, de Amerikanen zullen altijd meer spulletjes hebben dan ons, veel meer, maar dat wil niet zeggen dat we geen zinvolle bijdrage kunnen leveren.quote:Zo niet... dan lijkt het mij verstandiger om een leger te houden wat niet hier en daar alleen z'n gezicht laat zien. Schiet niet op als wij ergens 100 man hebben lopen tussen 3000 Amerikanen en we niets kunnen zonder hulp van hen. Echter niet de hele krijgsmacht opdoeken, want een leger is ook erg handig bij bijvoorbeeld het helpen bij een overstroming in NL.
voor 100 miljoen euro heb je nog geen vliegkampschip ook geen fregatten trouwens, het is een beetje een onzinnig standpunt wat de regering er op na houd vind ik, die raketten kunnen we ons zowieso wel veroorloven zonder de halve vloot te verkopen.quote:Maar zoals ik al aangaf, ik heb niet veel verstand van de techniek en voor- en nadelen die bepaald materiaal met zich meebrengt. Dus... als men kruisraketten aanschaft, bied dit Nederland meer onafhankelijkheid als het gaat om het uitvoeren van operaties, of kan dit geld beter gebruikt worden voor bijv aanschaf van een vliegdekschip? (mits we er niet al 1 hebben)
Dat incident kan ik me nog herinnerenquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 00:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is wel meer afgeschoten zonder toestemming, er waren echter geen wapens in de buurt die zelfstandig enige schade konden doen.
vergelijk het met die actie met Deense Leopards, er werd een Zweedse post beschoten en zij reden erop af en schoten al hun munitie op. Dat had ook een Nederlands fregat mbt Srebrenica kunnen zijn (mits dat in bereik had gelegen) de F16's konden niet zelfstandig opereren want die waren afhankelijk van de VN en de Nato om hun toestellen vol te tanken (laatstaan door het toch al overvolle luchtruim naar het doel te vliegen)
Mag ik dan vragen wat jou bezwaar is om bv Tomahawks of laten we zeggen nieuwe Harpoons aan te schaffen?quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:40 schreef LechtsRinks het volgende:
Maak er maar weer een grapje van...
tsk
Ik wil het toch echt geen troep noemen, sorry dat ik dat zeg.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:51 schreef DionysuZ het volgende:
zolang defensie deze troep kan aanschaffen kunnen we het budget wel verlagen.
ik noem het troep omdat het offensief gereedschap is. Maar goed ik neem die woorden terug omdat het toch enigszins een onnodige krachtterm isquote:Op woensdag 9 november 2005 17:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik wil het toch echt geen troep noemen, sorry dat ik dat zeg.
Het budget is al laag. Velen verkijken zich daar toch echt op.
quote:Op woensdag 16 november 2005 15:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom verzekert defensie die helis eigenlijk niet gewoon, het zijn zulke dure dingen. Als men bij bijvoorbeeld centraal beheer een goedkope all-risk hadden afgesloten. (men krijgt dan nog ambtenaren korting ook!) dan hadden die heli's gewoon vergoed door de verzekering.
Als het al mogelijk is dan denk ik dat het goedkoper is om maar een nieuw exemplaar aan te schaffen dan er een verzekering voor af te sluitenquote:Op woensdag 16 november 2005 15:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom verzekert defensie die helis eigenlijk niet gewoon, het zijn zulke dure dingen. Als men bij bijvoorbeeld centraal beheer een goedkope all-risk hadden afgesloten. (men krijgt dan nog ambtenaren korting ook!) dan hadden die heli's gewoon vergoed door de verzekering.
Wat mij betreft mag het budget ook wel wat omhoog. Maar daar loopt geloof ik al een ander topic over ergens op Fok.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
verder vind ik het allemaal centeneukerij. We moeten veel meer geld voor defensie uittrekken. Als je ons percentage vergelijkt met dat van GB , Engeland en Frankrijk dan zouden we ons defensiebudget kunnen verdrievoudigen. Moet je eens kijken wat voor moois je dan allemaal er nog bij kan kopen!
Hoezo, staat ons een invasie te wachten of zo? Het heeft Defensie, geen Ministerie van Oorlog.quote:Op donderdag 17 november 2005 13:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
gewoon veel meer geld, dan kun je ook veel meer kopen. we zijn veel te vrekkerig wat defensie betreft.
ik ben het ook niet eens met die (recente)naamsverandering, het ministerie is er weliswaar niet puur om oorlog te voeren, maar ook niet puur voor defensie. "Ministerie van vredeshandhaving en afdwinging" dekt beter de lading.quote:Op donderdag 17 november 2005 13:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoezo, staat ons een invasie te wachten of zo? Het heeft Defensie, geen Ministerie van Oorlog.
Schei toch uit, al stoppen we nog 100 of 400 miljoen in Defensie dan nog kunnen we hooguit een land als Belgie tegenhouden. Zodra het een Frankrijk, Duitsland of GB betreft zijn we kansloos.quote:Op donderdag 17 november 2005 13:57 schreef Gebleekte het volgende:
Wat BHFH zegt .. Het verdedigen van ons land is toch het belangrijkste wat er is? Niemand kan de toekomst voorspellen en niemand weet wanneer we die dingen nodig zullen hebben.. De mensen die nu zeggen dat het onnodige uitgaven zijn, en dat we dat geld maar in subsidies voor de 'hockeyclub' moeten stoppen, zijn straks dezelfde mensen die huilen omdat ons land word aangevallen door een land waartegen we niks kunnen beginnen, omdat we geen weerstand kunnen bieden ..
Tsja, wat is 30 miljoen nou.. Wie hoor je zeuren over de betuwelijn enzo, die al vele 100'n miljoenen meer hebben gekost dan het plan was
het gaat er tegenwoordig om dat je elders op de wereld een rol van betekenis kan spelen, zonder militairen heb je ook geen politieke macht en geloofwaardigheid. Zonder leger geen aanzien. Defensie is een grote reclamezuil voor ons land in den vreemde die meer oplevert dan dat het kost. Met de kruisraketten zullen we gevraagd worden om in meer en meer conflicthaarden een rol van betekenis te spelen, dit vergroot onze invloed en macht, bovenop het feit dat je als land een steentje bijdraagt aan de mondiale vrede en veiligheid ipv lekker veilig in je eigen luxe en welvaart te blijven en je nergens meer mee te bemoeien.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Schei toch uit, al stoppen we nog 100 of 400 miljoen in Defensie dan nog kunnen we hooguit een land als Belgie tegenhouden. Zodra het een Frankrijk, Duitsland of GB betreft zijn we kansloos.
Wat we dan ook niet doen, he? Het punt was dat we ons moesten konden verdedigen aldus jouw post, als ik dan stel dat zelfs al verdubbel je het Defensie budget we nog steeds geen schijn van kans hebben tegen een land van betekenis jij het met mij eens bent.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:11 schreef Gebleekte het volgende:
Betekent toch niet dat we gelijk maar ( in relatieve zin ) 'niks' moeten uitgeven aan Defensie? Tuurlijk zijn we kansloos als GB aanvalt, maar dat betekent nog niet meteen dat we maar stil moeten gaan zitten en niets aa Def. moeten gaan uitgeven..
belgie is geen probleem dij zijn van plan hun tanks af te schaffen en heb je hun camo gezienquote:Op donderdag 17 november 2005 14:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Schei toch uit, al stoppen we nog 100 of 400 miljoen in Defensie dan nog kunnen we hooguit een land als Belgie tegenhouden. Zodra het een Frankrijk, Duitsland of GB betreft zijn we kansloos.
Overdreven, maar goed ;; Als er door die 2 uur er 100.000 mensen de grens met Duitsland over kunnen steken ( laten we zeggen dat we vanaf de Noordzee worden aangevallenquote:Op donderdag 17 november 2005 14:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat we dan ook niet doen, he? Het punt was dat we ons moesten konden verdedigen aldus jouw post, als ik dan stel dat zelfs al verdubbel je het Defensie budget we nog steeds geen schijn van kans hebben tegen een land van betekenis jij het met mij eens bent.
Dus, ben jij bereid een stuk meer belasting te gaan betalen om ons 2 uur langer te kunnen verdedigen in geval van oorlog?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |