Oke mensen hier is een miniverslag:Eenmaal gemeld bij de bali kaakchirurgie in het albert schweitzer ziekenhuis te Dordrecht moest ik eerst een medische lijst invullen of ik ziektes of aandoeningen heb. Alles was simpelweg nee. Tijdens het invullen kwam er een vrouw naast me zitten die nieuwschierig vroeg of ik mn verstandskiezen laat trekken. Ja dus.
Zegt opeens die vrouw:
Vrouw: Ik moet nu opnieuw terugkomen, de vorige keer viel de boor uit. Daar lag ik toen met een opengescheden kaak. Boor was kapot
![]()
.
Ik:
![]()
Ma:
![]()
Als eerste wordt er een rontgenfoto gemaakt van je kaak. Dan kunnen ze goed zien hoe de verstandskiezen eruit moeten.
Na een kwartiertje wachten kon ik de operatiekamer in. Daar werd mij uitgelegd dat er drie van de vier uitmaken. Dan moeten ze ze alle vier uithalen. Dit doen ze in twee keer. Nu twee en over acht weken twee.
Gelijk een afspraak gemaakt dat ik op acht december terecht kan. Als eerste werden rechtsboven en onder verwijderd. Daarvoor kreeg ik vier prikken. twee in mn wang (vanaf de binnenkant) en één bij mijn twee kiezen. Hier voel je echt totaal NIKS van. Dit moest eerst twintig minuten inwerken. Ikzekf was nog nooit verdoofd, geopereerd en serieus in contact geweest in het ziekenhuis. Eenmaal verdoofd voelde me wang tien keer dikker aan en het voelde hetzelfde als je bijvoorbeeld je been slaapt. Tintelend maar ongevoelig.
Na een kwartier kon ik komen. Zat in een tandenartsstoel omringd door allemaal middeleeuwse martelwerktuigen...Leuke eerste aanblik
![]()
.
Eerst werd getest of de verdoving goed werkte. Dit doen d.m.v aanraken, knijpen en drukken op de verdoofde stukken. Dit deden op mn wang, rechterstuk lip en tandvlees. Voelde niks dus het feestje kon beginnen. Ik had mn mp3speler meegenomen als afleiding, maar dat hielp niet echt hehe.
Als eerste was rechtsboven aan de beurt. Deze was het makkelijkst zij de arts. Hij klemde een soort tang erop. Hij telde van vijf tot nul. Toen wrikte die eerst stevig waarna gekraak volgde brrr eng. Na tien seconde trok die hem eruit. Voelde er helemaal niks van, alleend at gekraak voelde gewoon eng aan. Hij hegte de wond dicht en na 1 minuut was de bovenkant gedaan. Ik was blij dat dat snel ging. Nu nog de onderste.
De onderste zou lastiger worden. Logisch, want deze was volgroeid en scheef. Hij stak maar een beetje boven het tandvlees uit. Als eerste werd de tand doormidden geboord. En toen gebeurde het...
Ik voelde het! Dus ik aangeven dat ik pijn voelde. Meteen kreeg ik een extra prik die ik niet voelde. Na één minuut ging die verder, maar dan zonder te boren. Ik gaf aan dat mn tandvlees ongevoelig was. Daarom snee die eerst het tandvlees rond de kies open. Dit was ongevoelig. Daarna ging die trekken. Ik voelde alles, maar ik gaf aan dat dit door moest gaan. Ik heb een hoge prijngrens. Hij ging trekken. Met een gebalde vuist en benen strak over elkaar trok die zich wezenloos. Hij wilde niet loskomen. De dokter zei daarop dat die toch doormidden geboord moet worden. Dit gebeurde en zo gezegd zo gedaan. Nogmaals, dit voelde ik. Eenmaal doormidden ging die trekken. Hij kwam stukje bij beetje los. Het was echt een bastard volgens de arts. Eindelijk trok die hem eruit. Auch! Maar een opluching. Het bloede als een tierelier. Nu bleek dus een stukje van de tandwortel er nog in te zitten. Die was weggeslepen. Nu had ik een gapend gat in mn mond. Deze werd opgevuld door een jodiumtampon en dichtgenaaid. Ik trilde als een gek. De bovenkant was compleet pijnloos en de onderkant voelde ik gewoon. Best creepy. Tuurlijk, niet volledig, maar je voelt gewoon lichte pijn.
Nu zit ik thuis. Om de kwartier even voor een kwartier ijs erop en dan weer ijs eraf. Ik moest op een gaasje bijten totdat het bloeden stopt. Diit is voor mn onderste kies. De jodiumtampon lekt door en dat gaasje moet overtollig bloed opzuigen. Als dit vol is verwisselen. Zit nu aan mn tweede gaasje.
Mijn ma is nu extra hard werkende paracetamon halen. De arts is bang dat de onderkant hevig pijn kan gaan doen. Vind je het, als je zelfs pijn voelt tijdens de verdoving...Ben benieuwd.
Ben wel blij dat het is gedaan. En nu is het een uurtje of vier wachten totdat de verdoving is uitgewerkt.
Conclusie: Heb je volgroeide kiezen die ook volledig uit je tandvlees zijn gegroeid zoals het hoort is het een eitje. Zijn ze scheef en/of in je tandvlees gegroeid dan zijn ze er langer mee bezig.
Ik heb alleen de pech gehad dat de verdoving voor de onderste kies niet goed werkte. Ik heb gelukkig een hoge pijngrens. Anders raad ik het je af om door te gaan. Eerst opnieuw verdoven en daarna verder gaan. De tweede en derde prik die ik extra kreeg tijdens de operatie gingen pas werken toen ik klaar was
![]()
.
Mijn ma schrok wel toen ze me zag. Lijkbleek en trillend. Gelukkig kon ik der geuststellen dat dat kwam door het inspannen tijdens tijdens het trekken van de onderste kies. Verder niks aan de hand.
Ik mocht de kiezen zien. De bovenste was normaal en de onderste was echt een bonk van een kies. De bovenste had maar drie wortels de onderste vier. Daarom duurde het zo lang.
Ik werd uitstekend behandeld en goed verzorgd. Puik werk van de artsen, niks mis met Dordt!
Op dit moment zit ik nog verdoofd en een drukkend gevoel op mn onderste kies. Das die tampon die steeds een beetje uitzet door bloed. Die tampon zit in mn tandvlees wat dichtgenaaid zit. Deze wordt donderdag eruit gehaald.
Uiteindelijk alles goed gegaan en dat telt, het enige minpuntje was de slecht werkende verdoving aan de onderkant.
[ Bericht 1% gewijzigd door renz0r op 13-10-2005 17:10:36 ]