Idem dito hier. Ik heb het vanochtend toevallig met iemand van waar ik nu werk het er over gehad. Ik zei nog redelijk uitdrukkelijk dat er geen enkele consequenties voor hun aan zouden zittenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:55 schreef ThE_ED het volgende:
Ja wat _Arthur hier zegt, maar om een of andere reden schijnen sommige bedrijven nog erg moeilijk te doen over zo'n papiertje.
Dan kan je je omzet van de afgelopen 3 jaar overleggen en baseren ze hierop de hoogte van een eventueel te verkrijgen hypotheek.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:55 schreef Keiichi het volgende:
Bij de hypotheek adviseur had ik ook nog aan de orde gebracht wat als ik freelancer zou worden.
Maar die meldde me doodleuk dat hypotheekverstrekkers daar ook geen boodschap aan hebben.
Je hebt toch een tijdelijk contract? Kan je prima een intentieverklaring bij krijgen hoor. Daar is niets fraude aan.quote:Ik moet eigenlijk gewoon iemand hebben die me het pleziertje wil doen om een werkgeversverklaring voor mij in te vullen en dat de bank dat geloofd.
Of zou dat fraude zijn
En dat is dus niet waar.... Als een werkgever een dergelijke verklaring afgeeft en ondertekend, is hij verplicht je dat contract ook te geven.... Als werknemer kun je je werkgever zonder meer met zo'n verklaring om de oren slaan... En daarom zijn er dus ook nog werkgevers die simpelweg weigeren om zo'n verklaring af te geven.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:54 schreef _Arthur het volgende:
En het 'mooie' hier aan is: er is geen enkel recht aan een dergelijke intentieverklaring te ontlenen voor de werknemer. Hierdoor zal een werkgever eerder geneigd zijn om deze af te geven.
Ja, dat zou fraude zijn. Als je hypotheek verstrekker er achter komt kunnen ze onmiddelijk je huis af pakken. Dat soort dingen zijn in de clausules van de hypotheek overeenkomst verwerkt.quote:
quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:06 schreef Croga het volgende:
[..]
En dat is dus niet waar.... Als een werkgever een dergelijke verklaring afgeeft en ondertekend, is hij verplicht je dat contract ook te geven.... Als werknemer kun je je werkgever zonder meer met zo'n verklaring om de oren slaan... En daarom zijn er dus ook nog werkgevers die simpelweg weigeren om zo'n verklaring af te geven.
Misschien moet je dan ook ff bellen naar die of gene hypotheekverstrekker want daar zeggen ze ook gewoon dat het verder geen enkele rechtswaarde heeft maar dat ze het alleen graag zien.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:06 schreef Croga het volgende:
[..]
En dat is dus niet waar.... Als een werkgever een dergelijke verklaring afgeeft en ondertekend, is hij verplicht je dat contract ook te geven.... Als werknemer kun je je werkgever zonder meer met zo'n verklaring om de oren slaan... En daarom zijn er dus ook nog werkgevers die simpelweg weigeren om zo'n verklaring af te geven.
Ik bedoel als ik voor me eigen 'm invulquote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:59 schreef _Arthur het volgende:
Je hebt toch een tijdelijk contract? Kan je prima een intentieverklaring bij krijgen hoor. Daar is niets fraude aan.
Mijn vriendin had allebei "slechts" een contract voor een jaar. Toch gewoon een hypotheek gekregen omdat ze beiden een werkgeversverklaring kon overleggen. Ik zelf had (nog) geen contract (werkte via uitzendbureau). Maar omdat mijn (inmiddels) huidige werkgever zo vriendelijk was om mijn (jaar)contract voor die tijd op te maken en te ondertekenen en een werkgeversverklaring in te vullen was dat ook geen enkel probleem voor de hypotheekverstrekker. Mijn contract ging pas 2 weken voor de overdracht in.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:00 schreef Together-Alone het volgende:
Mijn vriend had ook alleen maar een vast contract, en toch hebben we samen een hypotheek kunnen nemen. Ligt er ook een beetje aan bij welke verstrekker je zit denk ik, en wat je hypotheker voor je voor elkaar kan krijgen.
Dat je de intentie hebt om jezelf in dienst te houden?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:10 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik bedoel als ik voor me eigen 'm invul![]()
Ik denk van m'n eigen bedrijf ongeveer 10.000 euro omzet op jaarbasis aan te kunnen gevenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:14 schreef nexhil het volgende:
[..]
Dat je de intentie hebt om jezelf in dienst te houden?Dat spreek toch voor zich ... en dat zegt helemaal niks ...
Volgens mij is het óf een verklaring van je werkgever óf omzet etc. van je bedrijf van de afgelopen jaren.
M'n vriendin heeft een leerlingencontract, daarin staat dat ze zoewiezo een contract onbepaalde tijd aangeboden krijgt. Met bijhorend loon daarbij.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:55 schreef _Flash_ het volgende:
Tja, die regels zijn er niet voor niks. Nu lijkt het misschien even klote maar het is ook voor je eigen bestwil.
Nog even een jaartje of wat geduld denkik.. Staat er geen promotie van je vriendin aan te komen, of misschien ben je zelf aan het zoeken naar een vaste baan? Voor 90.000 kan je best een klein appartementje kopen, maar als je echt een huisje wilt zal je nog even geduld moeten hebben...
Wij konden ook pas een huisje kopen toen ik voldoende verdiende.
waar?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:55 schreef _Flash_ het volgende:
Voor 90.000 kan je best een klein appartementje kopen,
En dat houdt weer in dat de werkgever moet kunnen aantonen (middels meerdere functionerings gesprekken) dat het functioneren minder is geworden. De omstandigheden zouden dusdanig moeten verslechteren dat de werkgever op economische gronden een ontslagvergunning moet kunnen krijgen voordat de intentieverklaring nietig kan worden verklaard. Als de werkgever dat kan krijgen dan maakt een contract voor onbepaalde tijd ook niet meer uit....quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit is niet waar. Er staat dan ook in: bij gelijkblijvende omstandigheden en gelijkblijvend functioneren.
Bij gelijkblijvende omstandigheden staat er altijd in, en ook dat er aan de verklaring geen rechten kunnen worden ontleend.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:22 schreef Croga het volgende:
[..]
En dat houdt weer in dat de werkgever moet kunnen aantonen (middels meerdere functionerings gesprekken) dat het functioneren minder is geworden. De omstandigheden zouden dusdanig moeten verslechteren dat de werkgever op economische gronden een ontslagvergunning moet kunnen krijgen voordat de intentieverklaring nietig kan worden verklaard. Als de werkgever dat kan krijgen dan maakt een contract voor onbepaalde tijd ook niet meer uit....
Ofwel: Voor de werkgever zitten er nog redelijk wat adders onder de grasmat.....
Heb je een bron (internet?) die dit staafd? Aangezien er alleen maar bronnen zijn die het tegendeel beweren namelijk.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:22 schreef Croga het volgende:
[..]
En dat houdt weer in dat de werkgever moet kunnen aantonen (middels meerdere functionerings gesprekken) dat het functioneren minder is geworden. De omstandigheden zouden dusdanig moeten verslechteren dat de werkgever op economische gronden een ontslagvergunning moet kunnen krijgen voordat de intentieverklaring nietig kan worden verklaard. Als de werkgever dat kan krijgen dan maakt een contract voor onbepaalde tijd ook niet meer uit....
Ofwel: Voor de werkgever zitten er nog redelijk wat adders onder de grasmat.....
Even voor de goede orde: voor mensen in loondienst zonder vast dienstverband wordt een intentieverklaring (vaak onderdeel werkgeversverklaring) vaak gezien als vast dienstverband, waarmee men tot een volledige verstrekking kan komen. Krijg je geen intentieverklaring wordt er soms wel verstrekt, maar een stuk minder (bijv. tot max 100% executiewaarde), wat betekent dat je zelf eigen vermogen moet inbrengen. Maar een werkgeversverklaring blijf je nodig hebben, wanneer in loondienst.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:45 schreef Keiichi het volgende:
Maar wat zouden voor mij nog meer mogelijkheden zijn op een hypotheekverstrekker over stag te halen zeg maar? Een optie zou kunnen zijn dat ik een werkgeversverklaring namens m'n eigen bedrijfje dat ik heb invul. Misschien desnoods er een B.V. van maken.
Omdat laatste 3 jaar volgens banken niet genoeg te zien is geweest, heeft het geen nut om hier mee gelijk aan te komen.
Iemand nog meer ideeen?
Ik denk dat jij hier toch iets te lichtzinnig over denkt. Uiteraard is dit fraude. Wat je hiermee ook doet: je haalt jou en jouw partner een hele hoop problemen op de hals inclusief het vooruitzicht dat geen enkele geldverstrekker meer met jullie in zee wil gaan.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:59 schreef Keiichi het volgende:
gewoon iemand hebben die me het pleziertje wil doen om een werkgeversverklaring voor mij in te vullen en dat de bank dat geloofd.
Of zou dat fraude zijn
Ik ken iemand die vroegah bij het aanvraag van z'n hypotheek z'n dubbele loon heeft laten invullen door z'n accountant (dacht ik) Is iemand die al 20 of 30 jaar in dat huis al woont waarvoor de hypotheek verstrekt is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 12:56 schreef KreKkeR het volgende:
Ik denk dat jij hier toch iets te lichtzinnig over denkt. Uiteraard is dit fraude. Wat je hiermee ook doet: je haalt jou en jouw partner een hele hoop problemen op de hals inclusief het vooruitzicht dat geen enkele geldverstrekker meer met jullie in zee wil gaan.
Los daarvan heeft het ook weinig zin. Op een werkgeversverklaring wordt door de werkgever ook het inkomen ingevuld, maar dit wordt ook nog eens getoets door overleg van een salarisspecificatie.
quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 13:25 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Maar ik kan me inderdaad voortstellen dat toetsing zeer veel strikter geworden is, omdat hoge pieven bij een bank (bijvoorbeeld) geen enkel risico willen lopen om op z'n bonussen in te leveren![]()
quote:Een vraag die bij mij blijft hangen is waarom hypotheekverstrekkers, in mijn ogen, altijd heel erg bang zijn. Het huis dat gekocht word is het onderpand, dus die word verkocht (of geveild als ik het zo ver laat komen) Naar mijn idee zien verstrekkers dat als totaal geen enkele zekerheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |