FOK!forum / Literatuur, Taal en Kunst / Kwaliteit Nobelprijs Literatuur twijfelachtig
Yosomitewoensdag 12 oktober 2005 @ 17:25
Een tijdje geleden las ik "De pianiste" van Elfriede Jelinek en schreef hier dit er over.

meisjes/vrouwen die zichzelf snijden? waarom?

En omdat zij de Nobelprijs heeft gewonnen voor haar oeuvre, dacht ik, afgaande op de kwaliteit van het comité en eerdere prijswinnaars: die is dus goed en ik ga meer van haar lezen.
- Lust,
- Hebzucht,
- De kinderen van de doden,
- Geeft niet

"Lust": onevenwichtigheid van de seksen,
"Hebzucht": niet alleen het lichaam ook materiële hebzucht wordt dominant,

Hoe meer ik van haar las hoe meer ik het idee kreeg:´De pianiste´ is aardig en de rest is minder tot slecht. En nu de boeken gelezen hebbend: waardeloos met een enkele uitzondering.

Hoe kon het Nobelcomité haar ooit de Nobelprijs voor literatuur geven.
En wie schetst mijn verbazing toen ik dit in de Volkskrant las:
quote:
Nobelprijswinnares verdeelt comité

ROME - In de Zweedse Academie, het instituut dat ieder jaar een schrijver voordraagt voor de Nobel-prijs Literatuur, is onenigheid ontstaan over de keuze van verleden jaar en de motieven die daaraan ten grondslag lagen. Die onenigheid heeft het Academie-lid Knut Ahnlund ertoe gebracht zich terug te trekken uit het Nobelprijs-comité voor de Literatuur.

Dat heeft Ahnlund gisteren in de Zweedse krant Svenska Dagbladet gezegd en ook tegenover de Volkskrant telefonisch bevestigd.
De heibel verklaart waarom de laureaat van dit jaar verleden week donderdag, tegen alle verwachtingen in, niet bekend kon worden gemaakt. Dat gebeurt nu morgen.
Het is hoogst ongebruikelijk dat Ahnlund de belofte verbreekt om te zwijgen over de beraadslagingen. Zijn bezwaren spitsen zich toe op de kandidaat van vorig jaar, de Oostenrijkse feministische schrijfster Elfriede Jelinek. ´Met de Nobelprijs van vorig jaar is niet alleen onherstelbare schade toegebracht aan alle progressieve krachten, er is ook verwarring ontstaan over het algemene beeld van de literatuur´, zei Ahnlund. ´Dat heeft invloed op alle eerdere en op toekomstige toekenningen.´. In het kranteninterview pakt hij uit met zijn literair-kritische bezwaren tegen het werk van Jelinek, dat hij als modieus gezaag beschouwt.
Jelineks semi-porno is inderdaad ´modieus gezaag´, mooi omschreven.
Ik blijf de uitzondering maken voor ´de pianiste´
Maar er is schade toegebracht aan de kwaliteit en normen van het Nobelprijscomité inzake de literatuurprijs.

Is bij jullie de gedachtengang ook al eens die kant op gegaan?
Nobelprijs staat voor kwaliteit en als zij faalt, daalt de culturele waarde van bijvoorbeeld een Nobelprijs voor de literatuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yosomite op 12-10-2005 21:20:20 ]
dwergwoensdag 12 oktober 2005 @ 17:30
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 17:25 schreef Yosomite het volgende:
Nobelprijs staat voor kwaliteit
Het idee dat de Nobelprijs staat voor kwaliteit ben ik al kwijtgeraakt toen Yasser Arafat de Nobelprijs voor de vrede kreeg.
tong80woensdag 12 oktober 2005 @ 17:37
Interessant dat dit bolwerk nu van binnenuit is te zien. Ik denk dat de Nobelprijs voor literatuur wel vaker politiek gekleurd is geweest. Kan me herinneren dat de toneelschrijver Dario Fo hem kreeg, die schrijft zeer maatschappijkritische teksen en heeft radicaal linkse ideeën. Er was toen ook veel kritiek op die keuze.


kwakveensewoensdag 12 oktober 2005 @ 18:17
bij mij op de faculteit hebben ze dit jaar een feestje waar elke opleiding/onderzoeksgroep zelf zijn/haar nobelprijswinnaarkandidaat kan presenteren zonder op de regels te letten...wie t goed raadt krijgt een prijs, wie de beste presentatie geeft ook...

ik ga niet meedoen ofzo hoor...ben niet zo literair ingesteld, maar vind t wel een leuk idee....
zodiakkwoensdag 12 oktober 2005 @ 18:56
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:17 schreef kwakveense het volgende:
...ben niet zo literair ingesteld...
Ach... wie wel?
Lienekienwoensdag 12 oktober 2005 @ 19:24
Ik hecht over het algemeen weinig waarde aan literaire prijzen. Ik ben zelden naar aanleiding van zo'n prijs iets of iemand gaan lezen.
Yosomitewoensdag 12 oktober 2005 @ 21:23
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:24 schreef Lienekien het volgende:
Ik hecht over het algemeen weinig waarde aan literaire prijzen. Ik ben zelden naar aanleiding van zo'n prijs iets of iemand gaan lezen.
Hier is het altijd De Booker prize en de Nobelprijs literatuur.
En 9 vd 10 keer zijn het prachtige kunststukken, die duidelijk bovengemiddeld zijn en waar ik met veel plezier door heen lees.
Isabeaudonderdag 13 oktober 2005 @ 12:22
Volgens mij is de Nobelprijs voor Literatuur zo'n beetje de meest subjectieve Nobelprijs die er bestaat en zou gewoon afgeschaft moeten worden.
Klemvastdonderdag 13 oktober 2005 @ 13:03
Hier is de lijst met de winnaars:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nobelprijs_voor_de_Literatuur

D'r staan een heleboel nobele onbekenden tussen, je kan je dus ook afvragen of men over 30 jaar nog weet wie Elfriede Jelinek was.
Net zoals ik me afvraag wie Patrick White was (winnaar 1973, Australië), of Giorgios Seferis (winnaar 1963, Griekenland), etc.

Ook hebben vele belangrijke schrijvers de prijs nooit gekregen: Kafka, Joyce, Céline, Proust,...
kwakveensedonderdag 13 oktober 2005 @ 15:50
Ik vind Pinter wel een mooie winnaar
Yosomitedonderdag 13 oktober 2005 @ 16:27
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:50 schreef kwakveense het volgende:
Ik vind Pinter wel een mooie winnaar
Ik ook.
En zijn toneelstukken zijn ook mooi
quote:
NRC

Nobelprijs voor toneelschrijver Harold Pinter


Door onze kunstredactie

ROTTERDAM, 13 OKT. De Britse toneelschrijver Harold Pinter (75) heeft de 102de Nobelprijs voor literatuur gewonnen. Dit heeft de Zweedse Academie van Wetenschappen vanmiddag bekendgemaakt. De auteur van toneelstukken als The Birthday Party (1958), The Caretaker (1960) en Betrayal (1978) is de achtste dramaschrijver en de dertigste Engelstalige auteur die de prijs ontvangt.

De Londenaar Harold Pinter krijgt de prijs, 10 miljoen kronen (1,1 miljoen euro), omdat hij ,,in zijn stukken de afgrond blootlegt onder het alledaagse gebabbel en toegang forceert tot de gesloten kamers van de onderdrukking.''

Harold Pinter werd op 10 oktober 1930 geboren in Londen. Hij begon zijn carrière als acteur, speelde in stukken van zijn grote voorbeelden Samuel Beckett en Eugène Ionesco en debuteerde als toneelschrijver in 1957 met de eenakters The Room en The Dumb Waiter ('De lift'). In zijn toneelstukken wordt door middel van absurdistische gesprekken in alledaagse spreektaal - ook wel 'Pinteriaanse dialogen' genoemd - de moeizaamheid van de menselijke communicatie verbeeld.

Het tijdstip om Harold Pinter de Nobelprijs voor de Literatuur te geven, is vreemd gekozen: de Britse toneelschrijver heeft net verklaard na 29 toneelstukken te stoppen met drama schrijven, om zich geheel aan zijn politiek activisme te kunnen wijden.

De Nobelprijs werd dit jaar uitgereikt te midden van meer rumoer dan gewoonlijk. Dinsdag maakte een van de 18 leden van de Zweedse Academie, Knut Ahnlund, bekend dat hij opstapte uit onvrede met de toekenning van de Nobelprijs aan de controversiële Oostenrijkse schrijfster Elfriede Jelinek in 2004. Er waren ook speculaties over de keuze van het Nobelprijscomité. In sommige media werd gesuggereerd dat het comité het niet eens kon worden over een bekroning van de Turkse schrijver Orhan Pamuk. Hij staat ondanks zijn relatief jonge leeftijd (53) al jaren op de nominatie; maar een deel van de uit '18 gezworenen' bestaande Academie zou er voor terugschrikken hem te lauweren, omdat hij in zijn vaderland omstreden is. Met de keuze voor Harold Pinter heeft het comité een politiek uitgesproken, maar minder controversiële kandidaat bekroond.
Meiske78donderdag 13 oktober 2005 @ 21:34
Ik vind hem een zeer terechte winnaar .
Ik las op teletekst dat theatergroep Annette Speelt de komende jaren Betrayal gaat verfilmen, Thijs Römer heeft de toneeltekst bewerkt voor film .
tong80vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:11
Een erg mooie winnaar.