Een tijdje geleden las ik "De pianiste" van Elfriede Jelinek en schreef hier dit er over.
meisjes/vrouwen die zichzelf snijden? waarom?En omdat zij de Nobelprijs heeft gewonnen voor haar oeuvre, dacht ik, afgaande op de kwaliteit van het comité en eerdere prijswinnaars: die is dus goed en ik ga meer van haar lezen.
- Lust,
- Hebzucht,
- De kinderen van de doden,
- Geeft niet
"Lust": onevenwichtigheid van de seksen,
"Hebzucht": niet alleen het lichaam ook materiële hebzucht wordt dominant,
Hoe meer ik van haar las hoe meer ik het idee kreeg:´De pianiste´ is aardig en de rest is minder tot slecht. En nu de boeken gelezen hebbend: waardeloos met een enkele uitzondering.
Hoe kon het Nobelcomité haar ooit de Nobelprijs voor literatuur geven.
En wie schetst mijn verbazing toen ik dit in de Volkskrant las:
quote:
Nobelprijswinnares verdeelt comité
ROME - In de Zweedse Academie, het instituut dat ieder jaar een schrijver voordraagt voor de Nobel-prijs Literatuur, is onenigheid ontstaan over de keuze van verleden jaar en de motieven die daaraan ten grondslag lagen. Die onenigheid heeft het Academie-lid Knut Ahnlund ertoe gebracht zich terug te trekken uit het Nobelprijs-comité voor de Literatuur.
Dat heeft Ahnlund gisteren in de Zweedse krant Svenska Dagbladet gezegd en ook tegenover de Volkskrant telefonisch bevestigd.
De heibel verklaart waarom de laureaat van dit jaar verleden week donderdag, tegen alle verwachtingen in, niet bekend kon worden gemaakt. Dat gebeurt nu morgen.
Het is hoogst ongebruikelijk dat Ahnlund de belofte verbreekt om te zwijgen over de beraadslagingen. Zijn bezwaren spitsen zich toe op de kandidaat van vorig jaar, de Oostenrijkse feministische schrijfster Elfriede Jelinek. ´Met de Nobelprijs van vorig jaar is niet alleen onherstelbare schade toegebracht aan alle progressieve krachten, er is ook verwarring ontstaan over het algemene beeld van de literatuur´, zei Ahnlund. ´Dat heeft invloed op alle eerdere en op toekomstige toekenningen.´. In het kranteninterview pakt hij uit met zijn literair-kritische bezwaren tegen het werk van Jelinek, dat hij als modieus gezaag beschouwt.
Jelineks semi-porno is inderdaad ´modieus gezaag´, mooi omschreven.
Ik blijf de uitzondering maken voor ´de pianiste´
Maar er is schade toegebracht aan de kwaliteit en normen van het Nobelprijscomité inzake de literatuurprijs.
Is bij jullie de gedachtengang ook al eens die kant op gegaan?
Nobelprijs staat voor kwaliteit en als zij faalt, daalt de culturele waarde van bijvoorbeeld een Nobelprijs voor de literatuur.
[ Bericht 2% gewijzigd door Yosomite op 12-10-2005 21:20:20 ]