Man die moeder vermoorde en vilde krijgt tbs
12 oktober 2005, 15:46:18
ROTTERDAM (ANP) - De rechtbank in Rotterdam heeft woensdag tbs met dwangverpleging opgelegd aan een 43-jarige man uit Vlaardingen, die begin dit jaar zijn moeder vermoordde en vilde. De man was ten tijde van de moord
volledig ontoerekeningsvatbaar en kreeg daarom
geen celstraf.
De politie trof R.Z. op 4 februari aan toen hij op een kruispunt in Vlaardingen het verkeer stond te regelen. Hij prevelde bijbelteksten en was, naar later bleek,
psychotisch(sneu toch?) . Op het politiebureau ontdekten de agenten dat Z. een jas droeg,
gemaakt van de huid van zijn moeder.
![]()
Later trof de politie in een woning in Vlaardingen-West het stoffelijk overschot van de vrouw aan.
Z. verklaarde twee weken geleden voor de rechtbank in Rotterdam dat
hij veel van zijn moeder hield, maar wel moest gehoorzamen aan wat hij beschouwde als de opdracht van God om een offer te brengen.
Hij koos zijn moeder, juist omdat hij veel van haar hield. ,,In deze psychose was liefde voor zijn moeder van groot belang.
J. van Riet, advocaat van de verdachte,
wees erop dat Z. het heel zwaar heeft,
*huillie*
nu hij door medicijnen uit zijn waan is en beseft wat hij heeft gedaan
![]()
.
Op het moment zelf voelde Z.
ook al weerstand tegen de opdracht van God. (ook al?)
,,
Ik heb haar zo snel mogelijk gedood, zodat ze niet zou lijden.
(ja dat is dan wel weer erg lief van hem
![]()
)
Ik hou van mijn moeder en ik wilde haar niet doden,
maar ik moest.''
In het laatste woord bood Z. zijn excuses aan aan zijn zus en andere nabestaanden van zijn moeder.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!