Ik vraag me af wie die 'men' is.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:23 schreef CreativeMind het volgende:
Ik snap niet zo goed dat men meer opkijkt tegen een commercie piemel dan tegen een technicus.
Tsja, ik heb het ook altijd vreemd gevonden dat niet technische studies veel minder zwaar zijn. Maar je kunt natuurlijk tijd maken voor het "echte studentenleven" dan studeer je toch wat langer?quote:1. Het zijn zware studies / weinig tijd voor het "echte studentenleven".
Nou dan ben jij de aangewezen persoon om dat imago te verbeterenquote:2. Het heeft een slecht imago (d.w.z. imago dat er veel "ners" rondlopen etc.).
Is je salaris zo belangrijk later? Ik verwacht later een prima salaris, en ik vind een interessante uitdagende baan 10x belangrijker dan een baan waarbij je de hele dag maar wat onzin loopt te blaten en dat het geld binnenstroomt.quote:3. Later een relatief laag salaris.
Oke, dat is misschien wel waar. Maar ik heb ook ergens gelezen dat hier in Nederland het ondernemersklimaat behoorlijk slecht is. Bedrijven zitten aan veel regels vast en innoveren daardoor weinig. In bijvoorbeeld Duitsland en de VS is dit heel anders geregeld, doen bedrijven meer aan onderzoek en is het imago van een ingenieur ook beter.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:39 schreef sjeng1978 het volgende:
Dat met het salaris vraag ik me af hoor. Veel hi-tech bedrijven betalen goed. Dus vooral als je een studie met veel toepassingen daarin kiest (zoals electrotechniek) dan zit je wat dat betreft wel goed.
Bullshit. Misschien steekt een betastudent iets meer tijd in zijn studie, gemiddeld gezien, dan een alfastudent, maar "weinig tijd voor het echte studentenleven"lijkt mij een uitspraak van iemand die nog nooit in contact is geweest met mensen die een dergelijke studie doen. Ik heb ook gewoon mijn zuippartijen elke week, en zo hoort het ookquote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:08 schreef ByondXpectation het volgende:
Laatst zat ik in de trein bij een één of ander persoon van een bèta platform en hoorde ik een gedeelte van een discussie over waarom studenten wel of geen bèta studie kiezen. Er waren nog wel wat tegenargumenten:
1. Het zijn zware studies / weinig tijd voor het "echte studentenleven".
Ze zijn er inderdaad, maar er zijn ook genoeg sociale mensen. Lijkt mij een uitspraak van iemand die nog nooit op een betafaculteit heeft rondgelopen.quote:2. Het heeft een slecht imago (d.w.z. imago dat er veel "ners" rondlopen etc.).
Dacht het niet. Daarbij heb je, ( en ik spreek ff als natuurkundige ), binnen een paar maand al een goedbetaalde baan. Dat was voor mij in het begin totaal geen motivatie, maar nu ik al die kranteberichten om me heen lees over dat jongeren moeite hebben met een baan vinden, is het een fijne gedachte. Bovendien kun je er alle kanten mee op: onderzoekskant, bedrijfsleven, journalistiek, onderwijs, etc.quote:3. Later een relatief laag salaris.
Je moet maar even zoeken, er zijn hier topics over waar het een en ander uit onderzoek wordt gehaald. Er zijn een aardig aantal technische studies die qua salaris bij de top horen. Bedrijfskunde zeker niet en economie nog aardig. Wat ook mee speelt is dat mensen met een technische achtergrond momenteel (en waarschijnlijk de komende paar jaren) makkelijker aan een baan komen. Maar goed, uiteindelijk denk je hier na je eindexamen (hopelijk) nog niet over na en kies je gewoon voor je interesse. Ik ken mensen die bedrijfskunde kozen voor het 'geld' en die zijn er allemaal nog ziek van...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:48 schreef ByondXpectation het volgende:
[..]
Oke, dat is misschien wel waar. Maar ik heb ook ergens gelezen dat hier in Nederland het ondernemersklimaat behoorlijk slecht is. Bedrijven zitten aan veel regels vast en innoveren daardoor weinig. In bijvoorbeeld Duitsland en de VS is dit heel anders geregeld, doen bedrijven meer aan onderzoek en is het imago van een ingenieur ook beter.
Daarnaast blijft het gewoon zo dat iemand die een gemiddelde bedrijfskundige of econmische studie veel meer verdiend...Misschien dat studies als electrotechniek, werktuigbouwkunde etc. nog redelijk betalen, maar bij studies als scheikunde of natuurkunde is het volgens mij echt om te huilen.
Daar heb ik totaal niks van meegekregen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:25 schreef thabit het volgende:
Ik denk zelf dat de enige echte reden waarom weinig mensen een betastudie kiezen is omdat er in het middelbaar onderwijs in Nederland nogal minderwaardig wordt gedaan over de betavakken.
Met de basisvorming hebben ze de weg naar een beta studie wel een stuk lastiger gemaakt. Ik heb basisvorming niet meer meegemaakt, maar daarna bleek er opeens wel minder interesse voor Delft te zijn en volgens mij voor beta in het geheel. In de huidige pakketen moet je al vroeg voor de beta kant kiezen en dat schrikt mensen af. Voorheen kon je nog enkel natuurkunde erbij nemen, zodat je altijd nog de optie op een betastudie had.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:30 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Daar heb ik totaal niks van meegekregen.
Dat kan als advocaat ook. Tevens loop je dan niet in een saai grijs pak, maar in mooi gesneden maatpakken.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 21:42 schreef Brembo het volgende:
Omdat bij Beta je niet je hele leven in een saai grijs pak hoef te lopen, en de hele dag rond een tafel te zitten praten...
Beta mag je onderzoeken, testen, bedenken, ontwerpen. Oftewel je mag je creativiteit uitleven.
Precies, dat vind ik ook. Al hoewel, ik baangarantie wel redelijk belangrijk vind. Er zijn ook studies waar bijna geen werk in te krijgen is; dat is ook zonde als je daar al die tijd voor gestudeerd hebt.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:02 schreef Yildiz het volgende:
puur eigen keuze ja, je kan er wellicht je creatieve ei kwijt
of kies je studies met daarnaast het CBS-boek, waaruit blijkt wat de meeste baangarantie biedt slash hoogste salaris?
Mja, je zal toch ergens je geld moeten verdienen, dan kan je er maar beter plezier in hebben denk ik dan maar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |