abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:09:36 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31358312
Ik heb gewacht tot ik het boekje van Geert Wilders eens tweedehands op de kop kon tikken (geen cent uit TS's portomonnee gaat in de campagnekas van welke Limburger dan ook, noch Maxime Verhagen, noch Camiel Eurlings, noch Geert Wilders).

Ik heb Kies voor vrijheid in een uurtje uitgelezen.

Waar ik het even niet over wilde hebben, is het sneue deel, over dat hij een beetje zit weg te kwijnen in een cel met een pruik op z'n bakkes.

Ik wil ook niet zien: Islam of Islam ; Wilders of Wilders . Wie zo'n topic wil moet maar even aan - Angel - vragen, of hij weer zo'n hilarisch bedank-hier-topic opent.

Waar ik het wel over wilde hebben, is zijn denkfout. Wilders stoelt zijn hele gedachtegoed over de islam en het christendom op één aanname, die hij niet hard kan maken. Die aanname gaat over de scheiding tussen kerk en staat.

Wilders beweert, niet gehinderd door welk historisch besef dan ook, dat de christelijke kerken sinds Augustinus' tweerijkenleer geen aanspraak op wereldlijk bezit meer heeft willen maken: "En in de christelijke wereld heeft de kerk sinds Augustinus en diens tweerijkenleer afstand gedaan van alle aanspraken op wereldlijke macht."
Bron

Dit schreef hij samen met Bart-Jan Spruyt, nota bene een historicus!

Iedereen kan zó opzoeken dat dit geheel bezijden de waarheid is. De gehele Middeleeuwen lang had de katholieke kerk pauselijke staten in het bezit, waarvan het Vaticaan een overblijfsel is. De bul "Unam Sanctam" van Bonifatius VIII is een schoolvoorbeeld van een poging van de paus om alle wereldlijke macht op te eisen. Calvijn stichtte een commune in Genève, het Bijzantijnse rijk was een christelijke theocratie, koningen, keizers en tsaren ontleenden - en ontlenen! - hun macht aan goddelijk gezag, enzovoorts, enzovoorts.

Aan de hand van zijn valse premisse billijkt Wilders het verbod op islamitische scholen, terwijl christelijke scholen wel mogen blijven bestaan. "De vrijheid van godsdienst is een groot goed, maar is niet absoluut," dus iedereen is gelijk, maar sommigen zijn net even iets gelijker dan anderen.

Conclusie: Wilders' gedachtengoed is gebouwd op het drijfzand van onjuiste vooraannames. Dit ontslaat mij en anderen van de plicht zijn eenzijdige pleidooi serieus te nemen.

(Ik zit nu op mijn werk, en heb het boekje niet bij me. Paginareferenties volgen, mocht iemand daarom vragen, maar de URL lijkt mij voldoende. Dit essay is integraal overgenomen in zijn boekje.)
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:31:16 #2
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_31358579
Inderdaad een beetje gebrek aan historisch besef ja. Ik noem alleen al een investituurstrijd. En verder heeft de kerk eeuwenlang geprobeerd haar stempel op de maatschappij te drukken. Inquisitie, pauselijke bullen et cetera.

Tsss.. Foei Spruyt en Geertje! Terug naar school jullie!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_31358739
Uhm, who cares? Waar het om gaat is dat hij de islam wil bevechten in Europa. Daar gaat het om, en niet of de slang nou echt had gesproken of slechts symbolisch.
De Christelijke kerk heeft steeds minder invloed op de samenleving (dekonfessionalisering, ik ken ook moeilijke woorden hoor) en ziet hij vast niet als een bedreiging, zeker niet als een bedreiging van de Westerse leefwijze. De Islam en zijn vaak achterlijke volgelingen wel. Zo'n klein detail is niet van belang voor wat hij wil bereiken. Of je daar voor of tegen bent is een andere discussie.
pi_31358856
Ok, dus Wilders is niet brilliant of onfeilbaar, boo fucking hoo...

Het gaat erom dat ie wel rake punten aan durft te snijden, en lekker aanschopt tegen het linkse gepeupel dat dit land het liefst zo snel mogelijk volgeplempd wil zien met moskeeen, islamitische scholen en halal hamburgertenten
pi_31358919
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:42 schreef LaTiNo het volgende:
Uhm, who cares? Waar het om gaat is dat hij de islam wil bevechten in Europa. Daar gaat het om, en niet of de slang nou echt had gesproken of slechts symbolisch.
De Christelijke kerk heeft steeds minder invloed op de samenleving (dekonfessionalisering, ik ken ook moeilijke woorden hoor) en ziet hij vast niet als een bedreiging, zeker niet als een bedreiging van de Westerse leefwijze. De Islam en zijn vaak achterlijke volgelingen wel. Zo'n klein detail is niet van belang voor wat hij wil bereiken. Of je daar voor of tegen bent is een andere discussie.
Het is geen klein detail lijkt me... Het laat duidelijk zien dat hij het met z'n bronnen en onderbouwing niet te serieus neemt. Lijkt me toch gevaarlijk voor een politicus. Inhoud zou toch belangrijker moeten zijn dan goedkope retoriek.
En als je moeilijke woorden kent is het fijn ze ook goed te schrijven en er aan te denken dat dit ook onder moslims speelt .
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:10:20 #6
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_31359122
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:51 schreef Dr_Morreau het volgende:

Het gaat erom dat ie wel rake punten aan durft te snijden, en lekker aanschopt tegen het linkse gepeupel dat dit land het liefst zo snel mogelijk volgeplempd wil zien met moskeeen, islamitische scholen en halal hamburgertenten
Zoals Wilders historisch besef mist, mis jij duidelijk politiek besef.
Dat eeuwige gemier over 'links gepeupel'... (alleen de term al)

ik ken namelijk geen enkele linkse partij die het eens is met de standpunten die jij als links gepeupel standpunten beschouwt..

Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_31359191
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:55 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Het is geen klein detail lijkt me... Het laat duidelijk zien dat hij het met z'n bronnen en onderbouwing niet te serieus neemt. Lijkt me toch gevaarlijk voor een politicus. Inhoud zou toch belangrijker moeten zijn dan goedkope retoriek.
En als je moeilijke woorden kent is het fijn ze ook goed te schrijven en er aan te denken dat dit ook onder moslims speelt .
Het schijnt te spelen ja... Als dat toch eens waar mocht zijn! Het nieuwste boek van Michel Houellebecq gaat o.a. daarover toevallig (La possibilité d'une île).
Hij voorspelt de ineenstorting van de islam binnen 40 jaar van nu. I´ll keep my fingers crossed
pi_31359260
Wat een stel malloten bij elkaar. Of je Byzantium hierbij moet betrekken, is de vraag, maar heeft Wilders misschien wel eens van de Donatio Constantini gehoord?
  Overall beste user 2022 dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:21:12 #9
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31359280
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:15 schreef Dr_Morreau het volgende:

Hij voorspelt de ineenstorting van de islam binnen 40 jaar van nu.
Dat zou best wel eens kunnen. Op een gegeven moment zullen de normalen de mafkezen uit de moskee schoppen.
Maar aangezien revolutie van binnen dient te komen zal dit niet de verdienste van een niet-moslim zijn.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_31359332
quote:
. Dit is wel zo'n fenomenale blunder, dat hij eigenlijk naar Canossa zou moeten reizen.
pi_31359334
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:21 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat zou best wel eens kunnen. Op een gegeven moment zullen de normalen de mafkezen uit de moskee schoppen.
Maar aangezien revolutie van binnen dient te komen zal dit niet de verdienste van een niet-moslim zijn.
Dat is ook exact wat hij zegt. Hij vergelijkt het met het in elkaar bliksemen van het communisme, dat ook alleen mogelijk was door krachten van binnenuit.
pi_31359381
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:20 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat een stel malloten bij elkaar. Of je Byzantium hierbij moet betrekken, is de vraag, maar heeft Wilders misschien wel eens van de Donatio Constantini gehoord?
Verder mogen de Bisschop van Münster en de Prins-Bisschop van Luik niet vergeten worden. Kerkelijke leiders die grote wereldlijke macht hadden.
pi_31359461
Uiteraard zal ook de Islam zich blijven ontwikkelen en daarbij zal de bulk van de mensen minder gelovig gaan worden. Enkele fundamentalistische malloten zal je altijd blijven houden, is ook geen probleem, gerommel in de marge.
  Overall beste user 2022 dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:32:41 #14
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31359479
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:24 schreef Dr_Morreau het volgende:

[..]

Dat is ook exact wat hij zegt. Hij vergelijkt het met het in elkaar bliksemen van het communisme, dat ook alleen mogelijk was door krachten van binnenuit.
Ik voel me gevleid dat de man mijn gedachtengoed overneemt. Maar het is wel iets waar Wilders dus de fout mee ingaat: Hij presenteert zich nadrukkelijk als anti-islamiet, wat de moslims dus eerder naar elkaar toe zal brengen. Je krijgt een groep niet uit elkaar als je continu op de groep blijft inhakken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_31359552
De bronverwijzing leidt overigens naar de algemene pagina van de ''Groep'' Wilders.
pi_31359598
quote:
Hier moet ik mijzelf toch aanvullen; de ''Schenking'' heeft alles van doen met Byzantium. Ik bedoelde dat de theocratie van Byzantium weinig te maken heeft met de discussie over bijzonder onderwijs, omdat wij alleen de katholieke traditie kennen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Johan_de_With op 11-10-2005 15:49:01 ]
pi_31359669
Waarom zo ver terug eigenlijk, in Europa hadden de kerken tot zelfs in de vorige eeuw nog grote macht en invloed, Spanje onder Franco werdt bijkans door de RK kerk geregeerd.
Dat Wilders historisch besef ontbreekt ontlokt mij een groot 'Doh!' overigens, dat is dezelfde man die een terugkeer naar de Gouden Eeuw predikt, alsof het toen zo leuk was.

Wilders is een losse flodder die mischien een paar kamerzeteltjes haalt bij de volgende verkiezingen en dan langzaam maar zeker in het niets wegzakt a la Boer Koekoek en al die andere mallotige splinterpartijtjes die er in de 2e Kamer hebben gezeten door de jaren heen.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:27:54 #18
54647 tillaard
levensgenieter
pi_31360365
quote:
Het schijnt te spelen ja... Als dat toch eens waar mocht zijn! Het nieuwste boek van Michel Houellebecq gaat o.a. daarover toevallig (La possibilité d'une île).
Hij voorspelt de ineenstorting van de islam binnen 40 jaar van nu. I´ll keep my fingers crossed
Nou ben ik toch benieuwd.. kun je in een paar zinnen omschrijven waarmee hij die veronderstelling onderbouwt?
pi_31360540
De aanraking met de westerse verworvenheden lijkt me afdoende. Zo zie je het ook in de Nederlandse streng christelijke plaatsen. De biblebelt is ook al lang zo streng in de leer meer als 40 jaar geleden. Dit komt omdat de contacten met de minder strenge steden in de omgeving steeds inniger werden (de mannen ginger er werken en de kinderen naar school).

Ach en die Huilebek is gewoon een sensatiezoeker die er graag meer achter zoekt.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:47:37 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31360755
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:42 schreef LaTiNo het volgende:
Uhm, who cares?
Ik. Ik ben er niet van gediend dat politici leugens spuien.
quote:
Waar het om gaat is dat hij de islam wil bevechten in Europa. Daar gaat het om, en niet of de slang nou echt had gesproken of slechts symbolisch.
Het is wel iets meer dan dat: hij trekt er zijn fundamentele conclusies uit.
Stel, ik zeg: "Van het gat in de ozonlaag worden wij allen rijker!" (foute vooraanname)
Vervolgens ga ik CFK's de lucht in pompen (effect foute vooraanname)
Ga jij dan tegen mijn critici zeggen: "Boo fucking hoo, Floripas is bezig iedereen rijker te maken, en dáár gaat het om"?
quote:
De Christelijke kerk heeft steeds minder invloed op de samenleving (dekonfessionalisering, ik ken ook moeilijke woorden hoor) en ziet hij vast niet als een bedreiging, zeker niet als een bedreiging van de Westerse leefwijze.
Wat is 'de Westerse leefwijze'?
Mag ik je erop wijzen dat ook de moskeen ontvolken, en dat de VS praktisch een theocratie is?
quote:
De Islam en zijn vaak achterlijke volgelingen wel. Zo'n klein detail is niet van belang voor wat hij wil bereiken. Of je daar voor of tegen bent is een andere discussie.
En jij durft mensen achterlijk te noemen? Tsà
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:57:42 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31360943
quote:

Oh ja, ik kan niet wachten tot de Mullahs het voor het zeggen hebben.
Dat is de stiekeme wensdroom van ieder links meisje.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:02:05 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31361045
quote:
Die is vals, zou hij opvoeren. Ontmaskerd door Lorenzo Valla.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:02:59 #23
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31361078
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:35 schreef Johan_de_With het volgende:
De bronverwijzing leidt overigens naar de algemene pagina van de ''Groep'' Wilders.
Deze dan?

PDF-alert
pi_31361142
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:31 schreef descendent1 het volgende:
Inderdaad een beetje gebrek aan historisch besef ja. Ik noem alleen al een investituurstrijd. En verder heeft de kerk eeuwenlang geprobeerd haar stempel op de maatschappij te drukken. Inquisitie, pauselijke bullen et cetera.

Tsss.. Foei Spruyt en Geertje! Terug naar school jullie!
Grotendeels wel mee eens alleen de investituurstrijd is nou net een beetje een uitzondering, het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de paus z'n eigen bisschoppen mag aanstellen. (ja ok, een hoop bisschoppen bezaten ook veel wereldse macht, dat dan wel weer. )
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:07:22 #25
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31361144
quote:

[..]

Michel Houellebecq spreekt hier (wederom) vanuit een wens. H. is toch wel zo'n ongelofelijke pessimist, dat ik al zelfmoord pleeg als ik naar die man moet kijken.

(Avert your eyes)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')