1) Maar dan nog, je kunt toch geen honderden miljarden meer uitgeven dan dat er binnenkomt? Dat gedeelte gaat mijn boerenverstand gewoon ver te boven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:39 schreef HassieBassie het volgende:
1.) De VS heeft vooral leningen uitstaan bij Japan en China. Aangezien China de koers van hun munt had gekoppeld aan de Dollar moesten ze ontstellend veel dollars kopen om de inflatie in de hand te houden. Die dollars kochten ze in de vorm van Amerikaanse staatsschuld.
In andere landen kopen vooral beleggers en pensioenfondsen staatsobligaties. Daardoor blijft de schuld in het land zelf, wat je op zich minder kwetsbaar maakt tov het buitenland.
2.) Daar is geen onderzoek voor nodig hoor, volgens mij kan je met Google al een heel eind komen..
Maar, een staatsschuld is dus wel degelijk het bedrag dat de staat zelf geleend heeft. Het zijn niet ook nog de opgetelde schulden van bijvoorbeeld bedrijven dus? Daar wordt het geheel nog idioter van.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:41 schreef KlaPMonGooL het volgende:
1: Staatsschulden bestaat gewoon uit leningen aan de bevolking, bedrijven, beleggers, etc. Meestal is het grootste deel in het eigen land geleend maar het kan ook aan het buitenland zijn. Ontwikkelingslanden hebben voornamelijk leningen aan internationale organisaties als het IMF en de wereldbank en natuurlijk aan hun voormalig kolonisator.
Wegstrepen kan natuurlijk alleen als twee leningen tussen overheden staan tegen hetzelfde rentepercentage (want dan zou het land dat tegen het laagste percentage geleend heeft wel gek zijn toch).
En de VS; die zijn totaal gek. Ze snappen gewoon niet dat je eigenlijk eerst geld moet hebben voor je het uit kan geven. Wie het onderste uit de kan wil hebben...
Dat kan dus wel; zolang er landen of instellingen zijn die jou het geld willen lenen is er weinig tot niets aan de hand. Het wordt pas gevaarlijk als de Chinese economie instort en China zn geld terugwil..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:41 schreef Rio het volgende:
[..]
1) Maar dan nog, je kunt toch geen honderden miljarden meer uitgeven dan dat er binnenkomt? Dat gedeelte gaat mijn boerenverstand gewoon ver te boven.
Ow ok, dat is wel een goed idee natuurlijkquote:2) Ik bedoelde meer onderzoek als in onderzoek voor een afstudeerproject of van de Wereldbank ofzo.
De VS is nou eenmaal de VS, die kunnen niet failliet gaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:49 schreef Rio het volgende:
Maar waarom trekt China als land dan niet een keer aan de rem? Wil je geld lenen dan moet je wel kredietwaardig zijn lijkt me. De VS lijken mij dus niet erg kredietwaardig op deze manier.
Een staat kan nooit failliet. Maar je kunt de economie wel flink verneuken. (zie mijn bovenstaande post).quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:52 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
De VS is nou eenmaal de VS, die kunnen niet failliet gaan.
Overigens heeft China ondertussen zn munt van de Dollar ontkoppeld, omdat de dollaraankopen een beetje heel erg de spuigaten uitliepen. Het is nu wachten op een crisis in China, die wereldwijd enorme gevolgen gaat hebben..
Dat zijn inderdaad de mooie woorden die door mensen die van lenen houden worden gebezigd. Feit is dat een groeiende staatsschuld nooit 0 (of waarom geen constant overschot?) kan worden. Feitelijk is de enige goede reden om een staatsschuld aan te houden de zwakte van politici om nee te zeggen tegen extra uitgaven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:56 schreef JanMichiel het volgende:
Staatsschuld wordt gefinancierd op de kapitaalmarkten. Aangezien de staatsschuld een verplichting is van de staat tot een bepaalde partij van betaling van het geleende bedrag, zal deze moeten worden nagekomen. Wegstrepen is geen mogelijkheid aangezien de staten vaak geen vorderingen houden op de (private) partijen. De staatsschuld bestaat alleen uit schuld van de overheid.
De absolute bedragen geven een verkeerde indruk, de verenigde staten hebben een grote populatie een een groot Bruto binnenlands product (de toegevoegde waarde die alle Amerikanen in een jaar leveren). De staatsschuld wordt vaak uitgedruk als een percentage van het Bruto binnenlands product om een vergelijking tussen landen mogelijk te maken en de staatsschuld in proportie te zien. De staatsschuld in percentage van het Bruto binnenlands product in de VS is ongeveer gelijk aan dat van Nederland.
Je moet inzien dat een stijging van de absolute staatsschuld kan leiden tot een daling van de relatieve staatsschuld wanneer de economie harder groeit dan de staatsschuld toeneemt.
Ik gaf geen enkel waardeoordeel over het al dan niet hebben van staatsschuld. Ik claim enkel dat de huidige omvang van de staatsschuld van de VS en Nederland totaal geen probleem is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:02 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad de mooie woorden die door mensen die van lenen houden worden gebezigd. Feit is dat een groeiende staatsschuld nooit 0 (of waarom geen constant overschot?) kan worden. Feitelijk is de enige goede reden om een staatsschuld aan te houden de zwakte van politici om nee te zeggen tegen extra uitgaven.
waarbij je niet moet vergeten dat je dan waarschijnlijk volgende maand weer 150 euro bij moet lenen. Je hebt immers je uitgavenpatroon erop aangepast.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:14 schreef Feestkabouter het volgende:
1. heel simpel: als je 500 euri netto verdient in een maand, je hebt geen spaargeld, en je leent 150 euri van iemand, dan kun je die maand dus 650 euri uitgeven.
maar dan heb je dus nog wel die schuld staan waar je elke maand (jaar) wat rente over betaalt en die je langzaam terugbetaalt. of die je weer aflost door ergens anders een nieuwe lening af te sluiten (liefst tegen minder rente).
Sorry ik dacht een normatieve boodschap te zien in je post. Waar je nu dan wel blijk van geeft overigens. Geen probleem? Ik vind het persoonlijk zonde van de rente die we erover betalen. En kijk naar de relatie tussen het 'westen' en 'ontwikkelingslanden': Staatsschulden kunnen als machtsmiddel gebruikt worden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:19 schreef JanMichiel het volgende:
[..]
Ik gaf geen enkel waardeoordeel over het al dan niet hebben van staatsschuld. Ik claim enkel dat de huidige omvang van de staatsschuld van de VS en Nederland totaal geen probleem is.
De staatsschuld wordt een probleem wanneer een land niet meer correct kan functioneren door de rentelast. Dit is niet het geval, ook niet bij de huidige toenames omdat de economisch groei voor de toename in de staatsschuld corrigeert.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:23 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Sorry ik dacht een normatieve boodschap te zien in je post. Waar je nu dan wel blijk van geeft overigens. Geen probleem? Ik vind het persoonlijk zonde van de rente die we erover betalen. En kijk naar de relatie tussen het 'westen' en 'ontwikkelingslanden': Staatsschulden kunnen als machtsmiddel gebruikt worden.
Overigens ben ik van mening dat een staatschuld een noodzakelijk kwaad is. Zoals ik al aangaf; door de zwakte van politici om nee te zeggen tegen uitgaven.
Zover gaat mijn brein gelukkig nog wel; ik zit zelf in de hypotheken. Maar juist daardoor, door de duidelijke regels (grenzen) die in mijn vak gelden, snap ik niet hoe landen dit voor elkaar krijgen. Mijn logica kan niet verklaren waar al dat geld vandaan komt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:14 schreef Feestkabouter het volgende:
1. heel simpel: als je 500 euri netto verdient in een maand, je hebt geen spaargeld, en je leent 150 euri van iemand, dan kun je die maand dus 650 euri uitgeven.
maar dan heb je dus nog wel die schuld staan waar je elke maand (jaar) wat rente over betaalt en die je langzaam terugbetaalt. of die je weer aflost door ergens anders een nieuwe lening af te sluiten (liefst tegen minder rente).
Kun je iets meer toelichting geven?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:46 schreef Megumi het volgende:
Heel veel geld wordt via het IMF uit geleend. En die weigert dat idd wel eens.
IMF en wereldbank lenen vooral aan 3de wereld landen en landen in opkomst. Eigenlijk aan iedereen behalve de echt geindustrialiseerde landen. Aan die leningen zitten meestal eisen vast (bv hervormingen, liberalisering, etc..) als de landen daar niet mee akkoord gaan gaat de lening ook niet door.quote:
Klopt zekers.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:20 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
waarbij je niet moet vergeten dat je dan waarschijnlijk volgende maand weer 150 euro bij moet lenen. Je hebt immers je uitgavenpatroon erop aangepast.
De volgende maand moet je dus lenen:
geld om de rente op de eerste 150 euro te betalen
geld om de eerste aflossing van de eerste 150 euro te betalen
150 euro om je nieuwe uitgavenpatroon in stand te houden
Zo moet je dus ELKE maand meer gaan lenen. Neem er dus nog maar een baan bij...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |