abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31347638
De Man Booker Prize is een van de belangrijjkste prijzen voor Engelse fictie, zoniet de belangrijkste. Ze zijn (meestal) zonder enig probleem op de Engelse middelbare school - literatuurlijst te zetten.
Dit jaar is de prijs gewonnen door de Ier John Banville met zijn boek The Sea.

Ikzelf was gegaan voor Ishiguro's "Never let me go", een boek over kinderen die gekweekt worden als orgaandonor. Een boek helemaal voor onze tijd, waar de discussie oplaait of iedereen automatisch orgaandonor moet worden tenzij men absoluut niet wil.
In feite een natie die gekweekt wordt om de zieken uit de maatschappij een orgaan te kunnen "schenken".

Echter het is John Banville geworden.

Commentaar van de jury:

The Sea, is a novel of loss, identity and remembrance. It is written in beautifully crafted prose and has led to Banville being heralded as ‘a master at the top of his game’ and ‘one of the great fictional stylists of our time’.

De voorzitter van de jury, John Sutherland comments,
" a masterly study of grief, memory and love recollected"

‘A peculiar and profound satisfaction comes from experiencing the prose of John Banville. Like some aged liquor, potent and malty, his writing demands to be imbibed in appreciative sips, little by little.’
-The Independent on Sunday

Led back to Ballyless by a dream, Max Morden is both escaping from a recent loss and confronting a distant trauma in the coastal town where he spent a holiday in his youth.

The Grace family appeared that long-ago summer as if from another world. Drawn to the Grace twins, Chloe and Myles, Max soon found himself entangled in their lives which were as seductive as they were unsettling. What ensued haunts him for the rest of his years and shapes everything that is to follow.

Verder commentaar zal nog volgen als ik het uit heb.
Of als een van jullie het reeds gelezen heeft, "is het lezenswaardig?"
pi_31351677
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:01 schreef Yosomite het volgende:
Ikzelf was gegaan voor Ishiguro's "Never let me go", een boek over kinderen die gekweekt worden als orgaandonor. Een boek helemaal voor onze tijd, waar de discussie oplaait of iedereen automatisch orgaandonor moet worden tenzij men absoluut niet wil.
In feite een natie die gekweekt wordt om de zieken uit de maatschappij een orgaan te kunnen "schenken".
Ik ken John Banvile danwel niet, maar deze thematiek heb ik al in twee andere boeken gelezen en er is net een film uitgekomen met het kweken van mensen voor organen als onderwerp. Het is dan wel helemaal voor onze tijd, maar zeker niet origineel.

Ik kan bij bol.com van John Banville alleen het boek "Schijngestalte" vinden, maar ik neem aan dat dat niet de vertaling is van "The Sea". Al zou ik daar wat betreft de soms vreemde vertalingen niet van staan te kijken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31352893
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 07:00 schreef Isabeau het volgende:

Ik kan bij bol.com van John Banville alleen het boek "Schijngestalte" vinden, maar ik neem aan dat dat niet de vertaling is van "The Sea". Al zou ik daar wat betreft de soms vreemde vertalingen niet van staan te kijken.
De Booker prize gaat om boeken van het afgelopen jaar.

Ik verwacht niet dat er al een vertaling is. Dat zal zeker nog wel een jaar duren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Yosomite op 11-10-2005 09:28:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')