abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 oktober 2005 @ 21:23:18 #1
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_31342691
Bron: De krant Het Parool

Een kort artikeltje: Een sollicitante bij 't Islamitisch College Amsterdam legt een zaak voor bij de commissie gelijke behandeling. Zij werd tijdens het sollicitatiegesprek ter verstaan gegeven dat ze voor de klas wel een hoofddoek moest dragen, maar deze moslima wil dat niet.

Wat is jullie mening? TS begint: Ik vind dat een priveschool, als die zichzelf bedruipt, zelf mag bepalen wat voor kleding de leerkrachten dragen. En als dat betekent dat vrouwen een rok moeten dragen en mannen een blauw pak met een puntmuts, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Maar het Islamitisch College Amsterdam is bij mijn weten een openbare school. En dan is het een slechte zaak als je leerkrachten voorschrijft een bepaald (religieus bedoeld) kledingstuk te dragen. Want ik vind dat je dat van het openbare geld van de overheid, die de scheiding van kerk/staat regelt, niet kan vragen.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:31:24 #2
54647 tillaard
levensgenieter
pi_31344914
bewijst dit het idiote van publiek gefinancierde niet-openbare scholen?

Los van het feit dat ik niet snap waarom de sollicitante überhaupt nog in beroep gaat.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:36:28 #3
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_31345063
Zul je zien, straks moet je als pastoor zo'n kruisje om je nek doen, of moet je als rabbijn zo'n stom keppeltje op.. pfff het moet niet gekker worden!!
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_31345513
Op een religieuze school is het toegestaan om iemand te weigeren om deze redenen, mits die weigeringsgrond wel constant gebruikt wordt.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:53:35 #5
3542 Gia
User under construction
pi_31345516
Als scholen een hoofddoekje niet mogen verbieden, mogen Islamitische scholen het ook niet verplichten.

Terecht dat de sollicitante dit voorlegt aan de commissie gelijke behandeling.
pi_31346387
Ik ben erg benieuwd naar de uitspraak. Religieuze openbare scholen bestaan echter niet.. dus is dit een openbare school of een religieuze privéschool?
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:27:31 #7
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_31346514
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:53 schreef Gia het volgende:
Als scholen een hoofddoekje niet mogen verbieden, mogen Islamitische scholen het ook niet verplichten.

Ik had niet anders van je verwacht.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:28:09 #8
3542 Gia
User under construction
pi_31346534
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:23 schreef kLowJow het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de uitspraak. Religieuze openbare scholen bestaan echter niet.. dus is dit een openbare school of een religieuze privéschool?
Je hebt in Nederland privéscholen, openbare scholen, bijzondere scholen en speciaal onderwijs.

Religieus onderwijs valt, vrijwel altijd, onder bijzonder onderwijs en wordt ook gesubsidieerd door het rijk.
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:30:41 #9
3542 Gia
User under construction
pi_31346620
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:27 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik had niet anders van je verwacht.

²
Nou ja, zeg!

Dacht dat jij altijd liep te prediken dat er geen dwang was in de Islam. Deze lerares wordt gedwongen een hoofddoek te dragen als ze daar wil werken.

Akkoord, ze hoeft daar niet te gaan werken.

Echter, moslima's hoeven ook niet naar een school waar hoofddoekjes onder dezelfde noemer worden geschaard als petjes.
pi_31346639
Ik weet niet hoe het met scholen is, maar als een bedrijf een sollicitant weigert vanwege het feit dat ze geen hoofddoek wilt dragen, dan is dat het goedrecht van dat bedrijf.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:39:22 #11
13462 BansheeBoy
pi_31346875
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:31 schreef JohnDope het volgende:
Ik weet niet hoe het met scholen is, maar als een bedrijf een sollicitant weigert vanwege het feit dat ze geen hoofddoek wilt dragen, dan is dat het goedrecht van dat bedrijf.
Neen, essentieel verschil is dat die scholen zich beroepen op hun godsdienst, terwijl dat soort bedrijven zich beroepen op vage luchtigheden op waterbasis.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_31346918
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:53 schreef Meh7 het volgende:
Op een religieuze school is het toegestaan om iemand te weigeren om deze redenen, mits die weigeringsgrond wel constant gebruikt wordt.
heej dan vind je het ineens oke. maar als het andersom is dan loop je te janken dat het discriminatie is
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_31346981
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Je hebt in Nederland privéscholen, openbare scholen, bijzondere scholen en speciaal onderwijs.

Religieus onderwijs valt, vrijwel altijd, onder bijzonder onderwijs en wordt ook gesubsidieerd door het rijk.
Mijn vraag was vooral gericht op de OP. Daarin zegt TS dat het hier een openbare school betreft. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Nu ben ik niet bepaald een voorstander van bijzonder onderwijs, maar zolang dergelijke scholen blijven bestaan lijkt het me logisch dat ze leraren selecteren die hetzelfde nastreven als de school. Een leraar heeft natuurlijk ook nog zoiets als een voorbeeldrol. Als een school probeert uit te dragen dat moslima's hoofddoekjes dienen te dragen, geef je wel een vreemd signaal af als je vervolgens een lerares zonder hoofddoekje voor de klas zet.
pi_31347006
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Neen, essentieel verschil is dat die scholen zich beroepen op hun godsdienst, terwijl dat soort bedrijven zich beroepen op vage luchtigheden op waterbasis.

²
nog een hypocriet ventje. jouw geloof is ook niets meer dan gebakken lucht die ook nog eens velen oorlogen en strubelingen in stand houden. om over vrouwen onderdrukking nog maar te zwijgen!

als het andersom is mag het ineens niet en nu mag het ineens wel. want stel je toch voor een moslima zonder hoofdoek vreselijk dat ze niet als spook door het leven wil
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:44:38 #15
13462 BansheeBoy
pi_31347041
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:40 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

heej dan vind je het ineens oke. maar als het andersom is dan loop je te janken dat het discriminatie is
Je weet uiteraard zelf ook wel dat je jezelf ook schuldig maakt aan dergelijk tafereel.

²
pi_31347071
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

²
Dat is gewoon de policy als je baas wilt dat jij iedere dag in 3delig op je werk verschijnt dan moet je dat ook doen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_31347084
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:40 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

Probeer eens normaal met iemand in discussie te gaan. Manieren enzo...
Het is nu eenmaal bij wet zo geregeld, en zolang er belang wordt gehecht aan bijzonder onderwijs zal daar weinig aan te doen zijn. Als je geen religieuze school bent kun je je ook niet op religie beroepen om iets al dan niet toe te staan. De ene vorm van discriminatie is voor de wet dan ook niet hetzelfde als de andere. De gronden verschillen en aan de ene wordt simpelweg meer waarde gehecht.
pi_31347100
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:28 schreef Gia het volgende:

[..]

NOG wel hopelijk veranderd dat snel... moeten we er alleen voor zorgen dat de scholen niet door al quida worden gesponsord, maar dat moet haalbaar zijn.
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:47:20 #19
13462 BansheeBoy
pi_31347132
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:43 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

om over vrouwen onderdrukking nog maar te zwijgen!
Die vrouwen komen niets te kort. Ze hoeven niet te werken, ze worden onderhouden. Terwijl in veel westerse huwelijken de vrouw ook moet werken, anders verliest ze het aan zien en haar aandeel in de Audi a4 leasebak voor de deur, want o wat is materialisme belangrijk voor de westerse man, laat de vrouw maar lijden in éen of andere koekjesfabriek.
quote:
vreselijk dat ze niet als spook door het leven wil
Nee, als Viola Holt door het leven gaan is een pretje

²
pi_31347199
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:47 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Die vrouwen komen niets te kort. Ze hoeven niet te werken, ze worden onderhouden. Terwijl in veel westerse huwelijken de vrouw ook moet werken, anders verliest ze het aan zien en haar aandeel in de Audi a4 leasebak voor de deur, want o wat is materialisme belangrijk voor de westerse man, laat de vrouw maar lijden in éen of andere koekjesfabriek.
[..]

Nee, als Viola Holt door het leven gaan is een pretje

²
zegt HIJ die hier woont omdat het een rijk land is...
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:50:40 #21
13462 BansheeBoy
pi_31347256
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 23:49 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

zegt HIJ die hier woont omdat het een rijk land is...
Ik koesterde even de hoop dat je er inhoudelijk op in zou gaan, maar kennelijk was ik weer in één van mijn nobele naïeve buien.

²
pi_31347595
BansheeBoy over je signature: ik vind jou trouwens ook erg rechts overkomen en diegene bonje maken in de wereld zoals de VS en de terroristen a l a AlQade, Israel en de palestijnen, die mensen hebben allemaal dezelfde politieke overtuiging dat is (extreem)rechts.
Dus al die pappers en nathouders zoals Greta Duisenberg en de rest van de linkse kerk die moeten niet voor de 1 of de ander opkomen, want zij hebben een totaal andere overtuiging.
Dus ik snap niet waar de linksekerk zich mee bemoeit.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:01:37 #23
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_31347651
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:53 schreef Gia het volgende:

Christelijke scholen mogen wel degelijk een hoofddoekje verbieden. Deze school zal dus ook het recht hebben om een hoofddoek te verplichten. Tenzij ze het niet duidelijk in hun algemene bepalingen hebben opgenomen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:15:45 #24
97745 Thorical
finding a way
pi_31353858
Het vreemde is echter dat deze school het wel toestaat dat niet moslma's zonder hoofddoek les te geven maar dat ze alleen geloofsgenoottes die verplichting opleggen. Alsof er een enige juistste interpretatie van de Koran zou zijn.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:30:34 #25
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_31358569
Dit is vrij simpel.

Het is wel mogelijk voor niet-moslima's om daar te werken zonder dat ze een hoofddoek hoeven te dragen. Voor moslima's wordt dat dus verplicht gesteld.

De enige variable in deze is dus religie. Dus de school discrimineert op basis van religie. En dat mag niet. Anders is het niet uit te leggen.

Trouwens een mooie situatie waarin de school zich gemanouvreerd heeft.

Als de rechter de school in gelijk stelt, zou dat inhouden dat andere bedrijfen en instellingen ook mensen zouden mogen weigeren omdat ze wel een hoofddoek dragen. Immers er is een precedent geschapen.

Als de rechter de school niet in het gelijk stelt, betekent het dus dat er een juridische uitspraak is die zegt dat je geen hoofddoek hoeft te dragen om moslima te zijn.

Rock and a hard place, anyone?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')