abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31332387
Ik handel al een tijdje in verschillende materialen, en doe dit samen met een vriend van mij. De bestellingen worden echter steeds groter en er zijn steeds vaker bedrijven bij die een btw-bon nodig hebben, die ik ze tot nu toe dus niet kan geven.

Ik ben nu aan het kijken wat de kosten zullen zijn als wij samen een onderneming starten. De kosten van de KvK zijn helder, alleen wat ik in totaal kwijt zal zijn aan belastingen is onduidelijker voor mij. Kan iemand mij hier een indicatie van geven? Op dit moment is de omzet maar enkele honderden euro's per maand..
pi_31332455
De kans is groot dat je bij een omzet van een paar honderd euro per maand niet eens een BTW nummer krijgt van de Belastingsdienst.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_31332536
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:28 schreef Lucille het volgende:
De kans is groot dat je bij een omzet van een paar honderd euro per maand niet eens een BTW nummer krijgt van de Belastingsdienst.
je krijgt altijd een BTW nummer.

je moet gewoon je omzet belasting betalen aan de belasting, dat is 19% van de verkoop prijs van producten die verkoopt.

BTW die je zelf betaald over de aanschaf van produkten kun je weer terug vragen
  maandag 10 oktober 2005 @ 13:33:46 #4
13058 DJ-B
Think before you act.
pi_31332569
Jawel hoor, je krijgt gewoon een BTW nummer. En wat bedoel je met de belasting die je betaald? Omzetbelasiting? Jaaropgaves?
pi_31332580
En Nederland slaapt verder........
pi_31332584
Kosten voor de Belastingdienst zijn:
1. belasting over verkoopprijs - belasting over inkoopprijs.
2. Inkomstenbelasting over jaarwinst.
pi_31332623
ff een bookmark
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31332702
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:32 schreef nexhil het volgende:

[..]

je krijgt altijd een BTW nummer.

je moet gewoon je omzet belasting betalen aan de belasting, dat is 19% van de verkoop prijs van producten die verkoopt.

BTW die je zelf betaald over de aanschaf van produkten kun je weer terug vragen
Nou nee dus. Ik heb me dit jaar laten inschrijven bij de KvK en kreeg van de Belastingsdienst geen BTW nummer omdat mijn omzet te laag was en het beoogde aantal klanten te laag was. Verdiensten komen in dat geval gewoon bij de Inkomstenbelasting en verder niets.
pi_31332715
"Weet je wat jij zou moeten doen?"
pi_31332781
Bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee..
pi_31333156
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:39 schreef Lucille het volgende:

[..]

Nou nee dus. Ik heb me dit jaar laten inschrijven bij de KvK en kreeg van de Belastingsdienst geen BTW nummer omdat mijn omzet te laag was en het beoogde aantal klanten te laag was. Verdiensten komen in dat geval gewoon bij de Inkomstenbelasting en verder niets.
Als je je inschrijft bij de kvk kun je dit ook aangeven bij de belastingdienst.
De belastingdienst verwacht dat je minimaal 3 klanten hebt en als je dit dan gewoon invult op het formulier dan heb je zo een btw-nummer. Zelf heb ik ingevuld: minimaal 3 klanten....
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_31333588
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:28 schreef Lucille het volgende:
Ik weet niet meer precies hoe ik 't formulier 'opgaaf gegevens startende onderneming' heb ingevuld (waarschijnlijk wel met 'meer dan 3 klanten'), maar ik heb al twee keer aangifte gedaan voor de omzetbelasting waarbij ik nog geen enkele euro omzet (en dus ook BTW) heb ingevuld, en dus ook heb ik ook alleen BTW teruggekregen. BTW afdragen is ook een beetje moeilijk als je nog een berg apparatuur moet kopen waarmee je je producten kunt maken..
pi_31333918
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:59 schreef Boobobob het volgende:

[..]

Als je je inschrijft bij de kvk kun je dit ook aangeven bij de belastingdienst.
De belastingdienst verwacht dat je minimaal 3 klanten hebt en als je dit dan gewoon invult op het formulier dan heb je zo een btw-nummer. Zelf heb ik ingevuld: minimaal 3 klanten....
Wat dus precies mijn argument is, dat je niet altijd een BTW nummer krijgt als je je inschrijft bij de KvK.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:00:53 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31335568
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 14:36 schreef Lucille het volgende:

[..]

Wat dus precies mijn argument is, dat je niet altijd een BTW nummer krijgt als je je inschrijft bij de KvK.
Ik ben het met Lucille eens! Heb het ooit ook eens nagevraagd, als je omzet beneden een bepaald bedrag is krijg je geen BTW nummer.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_31335745
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik ben het met Lucille eens! Heb het ooit ook eens nagevraagd, als je omzet beneden een bepaald bedrag is krijg je geen BTW nummer.
Ik ben het niet met haar eens.

Ik heb verschillende bedrijven gevoerd, waar wel geteld 12 facturen per jaar werden verstuurd en zelfs een aantal waar geen enkele factuur werd verstuurd (en derhalve ook geen omzet werd gegenereerd). Hier kreeg ik toch echt wel een BTW-nummer voor.
pi_31335873
Ik zal het voor de zekerheids eens na gaan vragen bij de KvK, of anders de belastingdienst
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:32:25 #17
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_31336281
ik ben het niet eens met Lucille, heb zelf ook de situatie gehad waarbij er in het eerste jaar geen fakturen verzonden werden en in het tweede jaar slechts 1 en toch had ik een BTW nummer.

omdat de omzet te laag is kan het wel zijn dat je geen BTW hoeft af te dragen (meen mij te herinneren dat het de kleine ondernemersregeling betreft) en van de administratieve verplichtingen ontheven kunt worden (moet je wel zelf aanvragen)

meer info hierover bij de belastingdienst

als ik de TS zo hoor dan gaat het om grotere bedragen en is de kleine ondernemersregeling niet van toepassing. De TS en zijn vriend zullen rekening moeten houden met de volgende kosten:

1. inschrijving KvK http://www.kvk.nl

2. als er aan particulieren geleverd wordt dan ook de CRK registratie http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=43748 en http://www.hbd.nl en http://www.hba.nl en http://www.crkinfo.nl

3. de belastingdienst; het verschil tussen ontvangen BTW en af te dragen BTW en de inkomstenbelasting betaal je aan deze instantie.
http://www.belastingdienst.nl

4. een goede accountant heb je nodig voor het maken van de jaarrekening en eventueel voor de kwartaal aangifte van de BTW. dit laatste kun je ook zelf als je een goed boekhoudpakket hebt. Excel kan overigens ook maar dan maak je het jezelf moeilijk.

my 2 cents

[ Bericht 1% gewijzigd door Freeflyer op 10-10-2005 16:50:57 ]
Neerkomen wel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')