abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31327846
Ik was net weer vacatures door aan het spitten en vond een redelijk leuke functie.
Echter, ze vragen bij de sollicitatie een pasfoto te voegen.
Dit zie ik steeds vaker en eigenlijk vind ik het een vorm van discriminatie.

Wie heeft er al eens een pasfoto mee opgestuurd?
Ik weiger dit meestal te doen en stuur dus een sollicitatie zonder foto.
pi_31327902
Waarom is het een vorm van discriminatie
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_31327915
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom is het een vorm van discriminatie
Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?
[insert random GVH linkje omdat ik graag mod wil worden :') ]
pi_31327927
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:50 schreef Trey het volgende:

[..]

Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?
Erm...

Staat dat in de vacature
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:51:42 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31327944
Idd waarom anders een pasfoto vragen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31327948
Het is een vorm van selectie op uiterlijk. Er wordt niet eens gekeken naar de capaciteiten/opleiding e.d.
Dat vind ik een lichte vorm van discriminatie.
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:52:03 #7
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_31327951
Kan me voorstellen dat wanneer het een functie is voor in de verkoop ofzo dat ze iemand zoeken die er een beetje aantoonbaar uitziet. Je ziet het inderdaad niet vaak maar het komt voor, heb het zelf ook 1x gehad dat ik een pasfoto moest meesturen. Wel aangenomen toen trouwens
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:52:12 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_31327954
Het scheelt je alleen maar kostbare tijd.

Als ze je dan weigeren wegens je uiterlijk, hoeven ze het in ieder geval niet tijdens je intake te doen.
Ik ga naar huis.
pi_31327959
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:51 schreef Megumi het volgende:
Idd waarom anders een pasfoto vragen.
Waarom zou het niet kunnen voor een representatieve functie
pi_31327978
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:52 schreef IkWilbert het volgende:
Kan me voorstellen dat wanneer het een functie is voor in de verkoop ofzo dat ze iemand zoeken die er een beetje aantoonbaar uitziet. Je ziet het inderdaad niet vaak maar het komt voor, heb het zelf ook 1x gehad dat ik een pasfoto moest meesturen. Wel aangenomen toen trouwens
Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.
Maar ik vind het evengoed niet kunnen.

Laatst zag ik trouwens een vacature waar ze specifiek om een man vroegen, want het was een buitendienstfunctie waar veel met koffers gesleept moest worden en volgens het bedrijf kon een vrouw dat niet. Dit stond er letterlijk in!
pi_31328002
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:53 schreef Koningin het volgende:

[..]

Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.
Maar ik vind het evengoed niet kunnen.

Tja, zoals hierboven al genoemd: het scheelt je eventueel tijd.
quote:
Laatst zag ik trouwens een vacature waar ze specifiek om een man vroegen, want het was een buitendienstfunctie waar veel met koffers gesleept moest worden en volgens het bedrijf kon een vrouw dat niet. Dit stond er letterlijk in!

DIt is dan, voor zover mij bekend, dan weer niet toegestaan.
pi_31328051
Heb ooit voor een bedrijf gewerkt met een Duitse vestiging, blijkt dat het In Duitsland vrij normaal is dat je een pasfoto meestuurt.

Dus wie weet komt dat hier in de toekomst ook
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_31328126
Ik vind het in een tijdperk met verregaande beoordeling op grond van uiterlijkheden een kwalijke zaak. Een pasfoto zegt niets over iemands kwaliteiten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31328344
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het in een tijdperk met verregaande beoordeling op grond van uiterlijkheden een kwalijke zaak. Een pasfoto zegt niets over iemands kwaliteiten.
Maar wel over de persoonlijkheid.
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:15:46 #15
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_31328349
Ik vind het wel handig, dan kun je direct de mocro's er uit zeven, hoef je niet eens meer naar de namen te kijken !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:18:02 #16
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31328384
Ik kan het me wel voorstellen dat ze zoiets doen als het om een functie gaat waarbij het belangrijk is dat je er representatief uitziet. Als je het visitekaartje van het bedrijf bent snap ik best dat er een pasfoto wordt gevraagd.

Voor de meeste functies is het echter totaal niet belangrijk.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_31328430
Als ik op zo'n functie reageer, weet ik toch dat ik representatief moet zijn.
Evt. tijdens een gesprek zal ik dat dan ook zijn.
pi_31328440
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:15 schreef Lexie het volgende:

[..]

Maar wel over de persoonlijkheid.
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31328488
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:20 schreef LostFormat het volgende:
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31328536
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
pi_31328555
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:26:56 #22
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328565
Het uiterlijk is een belangrijke factor voor meerdere beroepen waarbij direct contact met klanten is, dus wordt hierop geselecteerd. Dit kan tijdens de intake gebeuren, of eerder al door een pasfoto mee te sturen met de CV. Voor representatieve functies is het dan ook niet abnormaal dat men om een pasfoto vraagt.

Ik zou me overigens om een pasfoto geen zorgen maken. Men ziet alleen je hoofd, en of je er dus verzorgd uit ziet, wat meestal wel zo is op pasfoto's. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze specifiekere vragen stellen, zoals maten, lengte, of een gehele foto van jezelf.
pi_31328577
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, eigenlijk niets het is alletwee heel erg fout. Maar bij het vragen om een pasfoto geven ze al heel erg aan dat ze blijkbaar erg op uiterlijk zijn gesteld.

Ik heb trouwens ook wel eens een sollicitatiebrief met pasfoto ontvangen. Dat vond ik toen juist een beetje gek (ze is ook niet aangenomen).
pi_31328602
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:26 schreef LostFormat het volgende:
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.
Ook heel erg waar. Ik kan vreselijk op foto's staan en denk dan altijd "oh mijn god, wat een koe", maar op filmmateriaal denk ik altijd "hey, leuke meid"
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:30:39 #25
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328647
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk niets het is alletwee heel erg fout. Maar bij het vragen om een pasfoto geven ze al heel erg aan dat ze blijkbaar erg op uiterlijk zijn gesteld.
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.
Als je op een sollicitatiegesprek zou komen wordt je eigenlijk al gelijk als niet aangenomen beschouwd, omdat de kans dat je binnen het team past enorm klein is. Als je een pasfoto meestuurt weet men dat gelijk en weet je ook sneller waar je aan toe bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')