Oke ik heb mijn stuk even verduidelijkt, het was zoals Mirage zei inderdaad een gedachtestroom die er uit moest.
In dit topic stel ik de vraag of het leven van vandaag de dag omgekeerd zou moeten worden, wat ik hier zal proberen uit te leggen, al is het moeilijke materie.
Deel 1:
De omgekeerde wereld, is deze letterlijk omgekeerd ? Ik bedoel, ik lees terloops wel eens wat over. De goddelijke wereld zou letterlijk op zijn kop staan om het zo maar te zeggen. In ieder geval heeft de goddelijke wereld een andere blik op de werkelijkheid. Wie kan me hier wat meer duidelijkheid over geven ? Is het goddelijke, het geestelijke, niet het tegenovergestelde van de stoffelijke wereld, de wereld der materie. En wil dat niet direct inhouden dat daarmee ook de wereld op zijn kop staat. Dit is erg speculatieve materie maar ik heb er volgens mij wel eens wat over gehoord. Dus hierbij de vraag, wie weet er meer vanaf.
Deel 2 : 1 - (schijnbaar) gescheiden: ( toch een gangbare theorie)
Stel je twee cirkels voor met aan de buitenkant afbeeldingen, de ene cirkel heeft afbeeldingen naar binnen(het midden gedraaid), terwijl de andere cirkel de afbeeldingen naar buiten heeft staan. Hoe zie je de afbeeldingen op een juiste manier ? Als je waarnemer bent zie je de beelden rechtop en indien je de beelden zelf bent, er midden in staat, zie je ze recht. Tegenovergesteldheid zodoende van positie en uiterlijk vertoon.
Dit moet dan ook de reden zijn waarom het goddelijke schrift van rechts naar links gaat en niet van links naar rechts.
Hoe ik deze zijnstoestand het beste kan verwoorden is lastig, maar ik ben even de boekenkast ingedoken en heb daar wel een interessante tekst gevonden.
Geen feilloze bron, maar meer een optie.
(Inweiding - Elisabeth Haich)
quote:
Jouw lichaam is het gevolg, het resultaat van de afscheiding; het is alleen maar de zichtbare helft van je ware Zelf. De andere helft is in het ongeopenbaarde, onbewuste deel van je wezen gebleven. Het is onmogelijk om de eenheid lichamelijk te maken, want 1 bewustzijn kan niet twee lichamen belevendigen. Je kunt echter de goddelijke eenheid toch in het lichaam beleven: in een bewustzijnstoestand! Je kunt je bewustzijn zo uitbreiden, zo verruimen, dat je je onbewuste volledig bewust maakt. (Dit streven ligt in alles wat geschapen is. Elk schepsel zoekt zijn compliment. Positief - Negatief). En daar in elk mens hetzelfde, enige Zijn leeft, word je tegelijkertijd met het Zelf van elk mens identiek. Je zult de eenheid met god, maar tegelijkertijd ook met het ganse heelal beleven. Je zult in ieder mens, in het ganse heelal, - in God - als 'ik' voelen.
Wat ik er nou eigenlijk mee wil zeggen vind ik ook lastig. Het is de schijnbare gescheidenheid - de eenheid (het tegenovergestelde deel wat nog niet bekend is dat bekend moet worden.)
Op deze manier zie ik dit ook in het deel hieronder. We moeten eerst de gescheidenheid kennen voor we de onvermeidelijke eenheid, het totaalbeeld zien.
Deel 3: Omgekeerd gedrag ?
Ik leg zodoende een verband naar onze manier van leven, al heeft dit meer een sociale inslag, zien wij de wereld ook op een 'omgekeerde wijze' en is het juist de bedoeling dat we vanuit het onsamenhangende voor zichzelf opkomende gedrag onszelf verplaatsen naar handelingen die geschiedden vanuit eenheid, omdat daar de uiteindelijke waarheid in licht, omdat het dat is waar we allemaal naar streven. Een besef van eenheid, meer nog dan een werkelijke eenheid op stoffelijk gebied.
Om maar een voorbeeld te geven:
Zijn mensen met het syndroom van down bijvoorbeeld mensen met een lage ontwikkeling, of zijn zei juist hier, wat ik denk, om ons vrolijkheid te schenken, hebben zij een hoge mate van opofferingsvermogen( net als jezus) en laten zij ons voor hen zorgen. Dat zorgen doet ons goed, we beseffen dat we niet hoeven te presteren, dat we niet altijd meer moeten (omdat er geen einde in zicht is en prestatie altijd de balans verstoord) wat we geven krijgen we terug e.d.
Zij geven ons de mogelijkheid om te geven en te zodoende te ontvangen en om de schoonheid, onbevangenheid e.d. van het leven weer te gaan waarderen.
Gaan we naar deze manier van leven toe, bijvoorbeeld in betrekking met deze mensen? Als je de structuur, het verloop van de geschiedenis erbij betrekt lijkt het wel de ontwikkeling. Mensen die eerst als minderwaardig werden gezien, als des duivels. Mensen die vervolgens als gelijkwaardig worden gezien (zoals wij ze nu over het algemeen meer en meer gaan zien) En wat dan ?? .. logisch vervolg ?? off is het inderdaad een hersenspinsel, zou kunnen hoor, andere opties zijn er ook natuurlijk. Maar voor mijn gevoel is het een goede mogelijkheid.
Zichzelf kunnen opofferen, omdat je weet dat het leven eeuwig is, en er slechts een zijn is lijkt me een hoge staat van evolutie. Jezus deed het ook op een manier als deze en ik ben van mening ben dat op een bewuste manier, met een bedoeling, leidden als keerzijde van vreugde word gekozen voorafgaande aan het daadwerkelijke leidden. ( Maar die discussie ga ik maar niet aan. T is ook maar weer een theorie, die wel erg radicaal is)
Een ander voorbeeld zou aan de hand van bijvoorbeeld geld gesteld kunnen worden, of in bredere zin, aan het belang wat wij hechtten aan dood in de vorm van materie in het algemeen. Nog een voorbeeld zou je kunnen geven aan de hand van veiligheid/angst tegenover eeuwig leven, vrijheid in creatie.
De fout moet eerst gemaakt worden voor hij kan worden ingezien zodoende, voor er inzicht mogelijk is. Of zoals Nietzsche dat zo mooi zei: ALLE GROTE ZAKEN MOETEN EERST EEN VERSCHRIKKELIJK EN MONSTERACHTIG MASKER DRAGEN TENEINDE HET IN DE HARTEN VAN DE MENSHEID TE KERVEN. Dat verschrikkelijke en monsterachterlijke valt redelijk mee in deze gevallen, maar de kern is duidelijk denk ik?
Duzz:
Als het leven als een leerschool/leerproces word gezien waarin elke fout goed is omdat de fout resulteerd in een oplossing, verbetering, is dan de opperste gescheidenheid met al zijn (animale) kenmerken klas 1 en is de eenheid het behalen van je diploma o.i.d? Waarbij je tussen die klassen je inzichten omkeerd (bijsteld) (misschien ook omdat het leven alles is, en daardoor alles doorlopen moet worden o.i.d)
(Heel abstract natuurlijk)
Pfff..
Hmm .. Ik het is zwaere kost, maargoed. Toch leuk om zo eens uit te werken en er wat meer over na te denken, daar is het ook wel weer te interessant voor om te laten liggen al wil ik niet alleen maar met deze ideen bezig zijn om me niet te verliezen in datgeen wat je toch niet kan kennen / zeker weten, op dit moment.
Wijsheid komt met den dagen.
![]()
(bij de een wat sneller als bij de ander, maar dat nemen we ook maar voor lief nu we toch bezig zijn)
En dingen met het spreekwoordelijke korreltje zout nemen is ook wel eens goed. Zeker als zekerheid van ideen niet daar is.
[ Bericht 21% gewijzigd door cognito_1987 op 09-10-2005 15:10:51 (verduidelijking) ]