abonnement Unibet Coolblue
pi_31279863
Ik wil volgend jaar heel graag graphic design studeren aan de HKU. Ik doe nu een opleiding die er geen moer mee te maken heeft, maar ik wilde toch altijd al iets creatiefs doen enzo.. dus ik probeer het gewoon. (ben trouwens momenteel wel grafisch ontwerpster bij ons schoolmagazine, dus heb wel een beetje ervaring.)

Maar nou ben ik altijd zo'n zenuwpees en wil ik dus graag weten wat me te wachten staat Als in, heeft er iemand ervaring met het toelatingsproces? Wat voor dingen moet je allemaal in je portfolio hebben? Weet iemand hoe groot de kans is dat je uberhaupt toegelaten wordt? Etcetera.

Lopen er hier professionele grafisch ontwerpers rond?

En ja, ik weet dat de beroepsmarkt niet echt denderend is tenzij je ontzettend goed bent, maar ik weet het anders ook niet

Dus.... antwoorden, personal experiences, verhaaltjes, alles, zet het hier enzo

[ Bericht 4% gewijzigd door innepin op 08-10-2005 13:23:39 ]
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31280360
Topic om in de gaten te houden, HKU staat ook bij mij op mijn lijstje als vervolg opleiding.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_31280729
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 13:37 schreef LudoSanders het volgende:
Topic om in de gaten te houden, HKU staat ook bij mij op mijn lijstje als vervolg opleiding.
't loopt alleen nog niet erg storm
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31281141
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 13:17 schreef innepin het volgende:

Lopen er hier professionele grafisch ontwerpers rond?
Ik ben dan nu niet meer actief als Grafisch Vomgeving, maar ik heb het wel gestudeerd op de HKR (Rotterdam , nu de De Kooning-academie)...
Enkel ben ik de internet- en programeerwereld ingeslopen en daar blijven hangen, echt ontwerpen doe ik nog maar weinig.

Het toelatingsproces is redelijk zwaar, meestal veel aanmeldingen en ze kunnen een keuze maken uit de top daarin, mensen die een redelijke 'aanleg' tonen in hun portfolio, of tijdens specifieke opdrachten....

Bij je portfolio is het belangrijk dat het een redelijk overzicht biedt van je werkwijze, dus liefst een uitgewerkt project, inclusief voorschetsen, studies en uitwerking, verder een aantal 'vrije, redelijk autonome werken' om aan te tonen dat je een zekere 'visie' en aanpak hebt die wat dieper gaat ...

Op technisch gebied is het weinig belangrijk dat iemand ook het typische uitgevoerde werk gedaan heeft. Tenzij dat zeer vrije werken zijn, zou ik dat soort dingen liever weglaten (tenzij je een echte 'vormgevingsvisie' hebt kunnen uitten in die schoolkrant, bv het layout stramien helemaal zelf opgezet, met duidelijke 'eigen' ideeen erbij) ...

Overigens, de academie leidt eigenlijk voornamelijk op om mensen op een zeer zelfstandige manier een eigen beroepspraktijk op te laten zetten ... de beroepsmarkt zou niet je eerste zorg moeten zijn (sowieso, dat duurt nog 4 tot 5 jaar, er is niks te zeggen hoe de economie zich over die periode nog ontwikkeld) ... wel kun je je afvragen of je het ziet zitten om een eigen praktijk op te zetten, of iig een grote onafhankelijk tov werkgevers te behouden (veelal freelance werken) ...
Wat daarbij belangrijk is, de kunstacademie leidt (bij mijn weten) zeker niet op voor, ook zeer belangrijke administratieve taken, die ook veelal tot die praktijk behoren ... dat is een behoorlijk gemis aan de opleiding.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_31281301
ontwerpen of vormgeven?

Wil je advertenties maken enzo of wil je producten en/of verpakkingen ontwerpen?
Calm down, please!
pi_31281645
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 14:18 schreef Googolplexian het volgende:
ontwerpen of vormgeven?

Wil je advertenties maken enzo of wil je producten en/of verpakkingen ontwerpen?
Grafisch ontwerpen en Grafisch Vormgeven is precies het gelijke ... Grafic design is dan een populaire angelsaskisme daarvoor (populair in het onderwijs) ...

Het 'etiket' van een product maken is evenzeer Grafische Vormgeving (de door mij geprefereerde term) ... Voor de hele productverpakking kun je eventueel ook samenwerken met een 'Industrieel Vormgever', die opgeleid wordt voor in massaproductie geproduceerde producten, waaronder ds ook verpakkingen ....
Maar er is wel een zekere overloop tussen die beroepsgroepen .... Ik heb zelf ook product-verpakkingen tijdens mijn opleiding moeten maken, en later ook aan de vormgeving van Informatiezuilen meegewerkt ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_31290219
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 14:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]
knip!
Dank! Daar kan ik wat mee Mijn aanmeldingsbrief gaat een dezer dagen op de bus, dan kan ik niet meer terug Binnenkort ook een boek of wat aanschaffen over grafisch ontwerpen (nog tips? ) zodat ik gewoon lekker even kan oefenen.

Met het maken van eigen dingen zit ik de hele tijd in de knel of iets nou 'kunst' of 'ontwerp' is, zeg maar... ik wil niet met autonome kunst aan komen zetten, dat lijkt me niet handig toch? maar waar zou ik iets voor moeten ontwerpen?Kan je een voorbeeld geven van iets dat jij toen hebt gedaan? (no worries, ik jat het niet hoor vind het alleen zo moeilijk en vaag wat er nou onder een goed portfolio verstaan wordt)

Ik las in de zojuist ontvangen HKU gids dat er zich gemiddeld 259 mensen aanmelden, en er zijn volgend jaar 48 plaatsen... ouch! Maar waar een wil is, is een weg

In de gids van de HKU staat trouwens wel, dat ze juist ook op de zakelijke kant letten enzo.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31312985
schop !
Morgen gaat de aanmelding op de post
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31313081
Succes dan maar, pop. .
-
pi_31335195
ik ga me binnenkort ook aanmelden denk ik..
we kunnen er wel eens over praten..stuur me anders ff een pm
pi_31340107
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:41 schreef kldinc het volgende:
ik ga me binnenkort ook aanmelden denk ik..
we kunnen er wel eens over praten..stuur me anders ff een pm
een pm

Ik wil je wel emailen, maar er staat geen adres in je profiel En bij mij wel. Ga je gang
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31379499
*leest op zijn visitekaartje*

Senior Webdesigner

Geef het beestje maar een naampje maar meld zich
pi_31380714
Leuk Wat voor opleiding heb je gedaan?
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31380886
HBO Communicatie en Vormgeving op toen nog Ichthus Hogeschool in Rotterdam (= nu inholland)

Maar meer erin gerold omdat ik tijdens mijn studie al internetsites maakte voor de buurman die zijn zwager met een eigen bedrijf, en zo de communicatie (reclame) wereld ingerold na mijn studie en daarin zit ik nu nog steeds.

Werk nu op een communicatie (reclame) bureau alweer 5,5 jaar.
pi_31382211
Heb je ook een portfolio ergens staan? Ben wel nieuwsgierig, maar die homepage is nou niet echt dat je zegt indrukwekkend webdesign he
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:36:18 #16
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_31416504
Danke Ik heb vandaag twee boekjes gekocht die me ook wel wat verder helpen, en heb een zooi goede pennen en schetsboeken gekocht bij de kunsthandel
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_31458325
Ik weet niet wat de eisen van een grafische opleiding zijn, zijn allemaal anders... over het algemeen moet je alleen maar laten zien dat je potentie hebt... wat moet er in een portfolio staan.. wat je gemaakt hebt uiteraard(plaatje van 200x200 px) met een uitleg van het plaatje, de inspiratie die je gebruikt hebt, en waarom juist zoiets? als iemand daaruit kan aflezen dat je de creativiteit bezit leer je de rest op school wel... ik zit met de dikste n00bs van de wereld in de klas, maar hebben allemaal potentie... maar denk er wel om, grafische opleiding is veel krantenopbouw en advertising dingen, niet echt het ontwerpen zelf, maar veel teksten plaatsen... Mischien multimedia iets??
Steve-O - dinsdag 13 juli 2004 @ 16:17
van mij mag je weer een ban krijgen .
pi_31459904
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 20:12 schreef innepin het volgende:

Binnenkort ook een boek of wat aanschaffen over grafisch ontwerpen (nog tips? ) zodat ik gewoon lekker even kan oefenen.
wees daar voorzichtig mee, 'Algemene vormgeving' leer je niet zomaar 'uit een boek' er zijn geen vooropgezette regels ....
Natuurlijk zijn er vele, zer vele boeken, over technieken, over de kunstgeschiedenis van grafische vormgeving (met topwerken uit vroeger tijden) ... boeken over deelgebieden, bv over Typografie, Iconographie, deelgebieden als webdesign, multimedia, reclame-vormgeving, huisstijlen, logo-ontwerp en dergelijke ...

Het namaken van dingen uit boeken is erg tricky ... het kan soms een goede leerervaring zijn, maar maak zulke 'natekeningen' nóóit een deel van je portfolio, dat is een verschrikkelijk teken van juist gebrek aan creativiteit ... (geloof me iedere jaar komen er bij aanmeldingen mensen die dat wel doen en gelijk door de mand vallen) ...
Het is juist extra-belangrijk dat je altijd poogt iets "nieuws' en 'eigens' te maken ... vooral dat je eigen ideeen ontwikkeld en probeert uit te voeren (of dat gelijk technisch foutloos gaat, is meestal van een tweede belang, niet heiligmakend, technieken kun je leren)
quote:
Met het maken van eigen dingen zit ik de hele tijd in de knel of iets nou 'kunst' of 'ontwerp' is, zeg maar... ik wil niet met autonome kunst aan komen zetten, dat lijkt me niet handig toch? maar waar zou ik iets voor moeten ontwerpen?
Ik kan je enkel aanraden daar je niet al tezeer door te laten beperken... tenzij je nu al een bijbaantje in een grafisch bedrijf hebt (waar je dan meestal eigenlijk met veel meer beperkingen moet werken, en het werk dan al snel weinig geschikt is voor een 'portfolio') ....

Belangrijk is hooguit dt je een portfolio dan wel een beetje kunt aatonen een project-gebaseerd werkwijze te hebben, dus toewerkt vanuit schetsen en voorstudies, naar uitgewerkte 'eindwerken' ...
Je kunt wel een beetje spelen met bepaalde 'grafische toepassingen, dus met typografie (posters, brochures, logo-ontwerp, fotografie)...

Verder is de presentatie wel van belang, besteed misschien wat tijd aan de aankleding, dus bepaalde schetsen net opplakken, bepaalde zaken op cardboard fixeren zodta je ze rechtop kunt stellen ... soms moet je werk ook 'uitleggen' zodat de beoordelers er snel langs kunnen lopen en een direkt overzicht hebben, dan maakt de presentatie ook veel uit (presentatie is ook een typisch deel van toegepaste grafische vormgeving)
quote:
Kan je een voorbeeld geven van iets dat jij toen hebt gedaan?
mijn portfolio was toen ongeveer 10 centimeter dik, en meerdere kilo's zwaar; een map vol tekeningen, veel penwerk-schetsen en concepten (niks digitaals, dat was ergens rond 1990, toen waren er hooguit dure LC-tjes en Quadra's die grafische dingen konen, en weinigen hadden die zomaar thuis staan) ...

Ik kreeg overigens ook de vraag of ik nog meer 'toegepast' metariaal had, en heb toen gelogen dat ik nog een andere map had en die thuis 'vergeten' was, kennelijk geloofden ze dat wel (na die dikke map al doorgenomen te hebben) ... ik kwam er later achter dat ik van de 50 personen die dag, de een-na-beste beste score had (was naast het gesprek en het eigen portfolio, ook een opdracht die je daar in een dag moest doen )
quote:
In de gids van de HKU staat trouwens wel, dat ze juist ook op de zakelijke kant letten enzo.
Mwah, ik denk dat zo'n zin nogal nietszeggend is, ik kan je enkel aanraden gewoon uit te gaan van je eigen kracht, als daarbij je 'autonome' kant sterker is, wees niet bang die vol zelfvertrouwen te tonen ..., pas je werk niet al te specifiek aan aan wat je 'verwacht' dat die bij hen beter aankomen, toon gewoon dingen die je eigen werkwijze goed weergeven

iig veel suces
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_31465135
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 13:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

wees daar voorzichtig mee, 'Algemene vormgeving' leer je niet zomaar 'uit een boek' er zijn geen vooropgezette regels ....
Natuurlijk zijn er vele, zer vele boeken, over technieken, over de kunstgeschiedenis van grafische vormgeving (met topwerken uit vroeger tijden) ... boeken over deelgebieden, bv over Typografie, Iconographie, deelgebieden als webdesign, multimedia, reclame-vormgeving, huisstijlen, logo-ontwerp en dergelijke ...
Ik heb gewoon een klein boekje (7,95 ) gekocht, en daar staat eigenlijk niet heel veel boeiends in. Het is meer dat ik graag naar andere voorbeelden kijk om er zo meer over te weten, dan dat ik me er aan vastklam dat me dat veel zal leren.
quote:
Het namaken van dingen uit boeken is erg tricky ... het kan soms een goede leerervaring zijn, maar maak zulke 'natekeningen' nóóit een deel van je portfolio, dat is een verschrikkelijk teken van juist gebrek aan creativiteit ... (geloof me iedere jaar komen er bij aanmeldingen mensen die dat wel doen en gelijk door de mand vallen) ...
Het is juist extra-belangrijk dat je altijd poogt iets "nieuws' en 'eigens' te maken ... vooral dat je eigen ideeen ontwikkeld en probeert uit te voeren (of dat gelijk technisch foutloos gaat, is meestal van een tweede belang, niet heiligmakend, technieken kun je leren)
Was ik ook absoluut niet van plan Ik ga daar echt niet aan komen zetten met een paar kopietjes van andere dingen hoor, daar schiet je niks mee op natuurlijk. Maar boeken kunnen zo wel een bron van inspiratie vormen, vind ik.
quote:
[...]
Ik kan je enkel aanraden daar je niet al tezeer door te laten beperken... tenzij je nu al een bijbaantje in een grafisch bedrijf hebt (waar je dan meestal eigenlijk met veel meer beperkingen moet werken, en het werk dan al snel weinig geschikt is voor een 'portfolio') ....
Ja, ik ben dus nu graphic designer bij ons semi-professioneel schoolmagazine. Niet echt heel veel beperkingen daar, juist een goede oefening denk ik
quote:
Belangrijk is hooguit dt je een portfolio dan wel een beetje kunt aatonen een project-gebaseerd werkwijze te hebben, dus toewerkt vanuit schetsen en voorstudies, naar uitgewerkte 'eindwerken' ...
Je kunt wel een beetje spelen met bepaalde 'grafische toepassingen, dus met typografie (posters, brochures, logo-ontwerp, fotografie)...
Ik gooi schetsen nog wel es weg... of ik teken het eindproject over de schets heen.. uh oh.. hehe. Komt goed. Ik zal zeker lekker met dingetjes gaan experimenteren. Ben alleen echt totaal geen fotografisch talent.. uh oh.
quote:
mijn portfolio was toen ongeveer 10 centimeter dik, en meerdere kilo's zwaar; een map vol tekeningen, veel penwerk-schetsen en concepten (niks digitaals, dat was ergens rond 1990, toen waren er hooguit dure LC-tjes en Quadra's die grafische dingen konen, en weinigen hadden die zomaar thuis staan) ...
Woah. Petje af hoor Ik zal even kijken hoe ver ik kom Maar de tien centimeter haal ik denk ik niet
quote:
Ik kreeg overigens ook de vraag of ik nog meer 'toegepast' metariaal had, en heb toen gelogen
Even een stomme vraag, wat was er dan niet 'toegepast' aan je werk? Ik vind dat altijd zo'n vage term.. weet niet zo goed wat ik er mee moet
quote:
iig veel suces
Dankjewel! En heel erg bedankt voor je uitgebreide reply.

19 november is de open dag !
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  zondag 13 november 2005 @ 21:28:26 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32242770
Hm, leuk topic.
Ik heb me begin dit jaar aangemeld voor een opleiding aan de koninklijke academie in Den Haag (grafisch ontwerpen deeltijd). In januari ben ik naar de open dag geweest en wat ik daar zag maakte me zo blij dat ik er één nachtje over heb geslapen om te besluiten ze maar eens voor een afspraak op te bellen.

En nu zit ik er. (sinds september)

Ik kan je geen advies geven over die toelating, omdat je gewoon lekker moet werken waar je aan bezig wil. Ga als een open boek naar ze toe en laat zien wat je hebt. De rest doen zij wel. (als je goed genoeg bent zeggen ze ja)

Het eerste gesprek had ik in januari, toen heb ik mijn werkjes laten zien die ik de laatste drie jaar bijeen had getekend. (bijna alles a4 en veel van hetzelfde). Toch door naar de tweede ronde, met een extra opdracht: tot aan de echte toelatingsdag in juni moest ik een typografisch dagboek bijhouden.
Wat dat nou precies was moest ik lekker zelf uitzoeken.
Nou en toen ben ik maar wat aan gaan klooien en heb ik geprobeerd een beetje samenhang aan te brengen in de dingen die ik had gemaakt en te werken met meer dan alleen een pen en een dummy a4.
In juni mocht ik dus op audiëntie samen met zo'n 20 anderen. Grote koffer, trillende handen. En twee en half uur wachten.

Toen ik eindelijk voor de commissie moest verschijnen om mijn werk te verdedigen was het een kort praatje en ik weet bij god niet meer wat ik daar allemaal uitgekraamd heb (niet zo veel) want aan het eind hoorde ik: "tot ziens in september" en daarna ben ik ONGELOFELIJK BLIJ het gebouw uitgewandeld.

Soms is een beslissing genomen voordat je er erg in hebt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32246604
Ik ben nu al zenuwachtig, en de gesprekken zijn pas vanaf februari
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  maandag 14 november 2005 @ 00:53:24 #23
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_32248303
Er is trouwens aanstaande zaterdag opendag op het HKU, ik ga daar ook heen
In case you didn't know
pi_32248939
Ik heb 't al eerder in het topic genoemd Ja, ik ben er 19 november
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  maandag 14 november 2005 @ 10:46:51 #25
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_32252989
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:10 schreef IJskast het volgende:
HBO Communicatie en Vormgeving op toen nog Ichthus Hogeschool in Rotterdam (= nu inholland)
Een studiegenoot

V&C-er Ichthus-style meldt zich
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')