Bron: http://www.nu.nl/news/605(...)oorden_Pakistan.htmlquote:Uitgegeven: 8 oktober 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2005 08:12
ISLAMABAD/NEW DELHI - De zware aardbeving die het noorden van Pakistan en het noordwesten van India zaterdagochtend heeft getroffen heeft veel schade veroorzaakt. Dat hebben functionarissen en ooggetuigen gezegd. Zij vrezen ook voor veel slachtoffers.
De beving had volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS een kracht van 7,6 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag circa 95 kilometer ten noordoosten van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad en niet ver van de grens met India. Autoriteiten proberen een beeld te krijgen van schade of slachtoffers. In Islamabad zou een flatgebouw van negentien verdiepingen deels zijn ingestort.
CNN gaf zaterdagochtend de eerste melding van slachtoffers: een persoon is overleven en zes zijn gewond geraakt. De aardbeving heeft vooral het platteland geraakt, aldus de Amerikaanse nieuwszender.
De schok werd in grote delen van Zuid-Azië gevoeld. Inwoners in de hoofdsteden van India, Pakistan en Afghanistan meldden minutenlange trillingen. Uit vele steden komen meldingen van inwoners die schreeuwend hun huizen uitrenden toen de aardschokken om 05.50 uur Nederlandse tijd begonnen. De beving deed ramen en deuren in de stad Peshawar (Pakistan) schudden.
"Dit is de zwaarste aardbeving die ik ooit in mijn leven heb meegemaakt", vertelde een 84-jarige inwoner van de stad Srinagar het persbureau AFP. De hoofdstad van het Indiase deel van Kashmir ligt 125 kilometer ten zuidoosten van het epicentrum. In Islamabad sprak een functionaris van de meteorologische dienst van mogelijk de zwaarste aardbeving in de geschiedenis van de stad.
Volgens het Amerikaanse geologische instituut deed de beving zich voor op een diepte van 10 kilometer. Collega's uit Japan spraken van een aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter. Indiase aardkundigen hielden het op 6,8.
India en Pakistan worden vaker getroffen door zware aardbevingen. In januari 2001 kostte een beving met een kracht van 7,9 op de schaal van Richter in West-India aan 20.000 mensen het leven.
'Zeer intens'
De aardbeving deed zich op een diepte van tien kilometer onder het aardoppervlak voor. De schokken moeten daardoor "zeer intens" zijn geweest. Dat heeft een geoloog van het Amerikaanse Nationale Aardbevings Informatie Centrum tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd. Omdat het om een dichtbevolkte regio gaat valt volgens hem te vrezen voor veel schade en slachtoffers.
Naschokken
Volgens David Applegate zijn bovendien veel naschokken te verwachten. Enkele daarvan kunnen zwaarder zijn dan 6,0 op de schaal van Richter. Dat is vooral gevaarlijk voor gebouwen die door de eerste schok al schade hebben opgelopen.
Omdat de beving zich ver in het binnenland voordeed, is er geen kans op een tsunami. Dat gebeurde wel op op 26 december toen een zeer zware aardbeving voor de kust van Atjeh (Indonesië) golven veroorzaakte die kusten langs de hele Indische Oceaan overspoelden. Daardoor kwamen naar schatting meer dan 210.000 mensen om het leven.
Volgens het Franse persbureau AFP is een dorp in de Pakistaanse deelstaat Kashmir compleet verwoest door de aardbeving.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Alles ligt plat geloof ik.
Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
Is dit alles?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
sorry, ik ben niet gestationeerd in Pakistan gelukkigquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dit alles?
Ik zit al uren te wachten tot je online komt en verwachtte allemaal mooie kaartjes en schema's
quote:A major earthquake has shaken Pakistan and parts of India and Afghanistan on Saturday, killing at least 88 people and injuring hundreds more. Officials expect the toll to rise.
Iedereen is toch 2e man bij Al Queda, niet dan? Ba'ashir hoort ook vast ergens thuis, die is van Jema'ah Islamia, schijnbaar hoort dat ook weer bij Al Queda.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?
Dan is het weer al-zarkawi, dan weer al-zawahiri, dan weer wat anders, etc etc
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:22 schreef yvonne het volgende:
Thanks indahnesia.com!
óf allah straft pakistan voor het toestaan van sextoerisme, of allah is boos omdat er geen grote aanslag meer is geweestquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Denk het niet, daar heb je namelijk geld voor nodig. En dat steekt de regering liever in een atoomprogramma.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[afbeelding]
Reddingswerkers dragen strechers naar het ingestorte gebouw van 19 etages in Islamabad
Die kaartenhuisjes hebben ze overal wel geloof ik. Nu weer een paar minder, maar of ze nu wél goede gebouwen gaan bouwen?
Nee, het wordt steeds fout vermeld...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?
Dan is het weer al-zarkawi, dan weer al-zawahiri, dan weer wat anders, etc etc
Maar dan andersomquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee, het wordt steeds fout vermeld...
Al Zarqawi is de tweede man van Osama...
Al Zawahiri is de eerste man van AlQaida in irak...
ja dat zal het zijn, net als katrinaquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
jij poste ook een dergelijke reactie over katrina als ik me niet vergis.quote:
Die noodhulp komt in de loop van de dag wel hoor.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
Tja we kunnen ook vast noodhulp vooruit sturen. "Er komt vast wel een aardbeving". Zo werkt de wereld alleen niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |