abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31275626
quote:
Uitgegeven: 8 oktober 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2005 08:12
ISLAMABAD/NEW DELHI - De zware aardbeving die het noorden van Pakistan en het noordwesten van India zaterdagochtend heeft getroffen heeft veel schade veroorzaakt. Dat hebben functionarissen en ooggetuigen gezegd. Zij vrezen ook voor veel slachtoffers.

De beving had volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS een kracht van 7,6 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag circa 95 kilometer ten noordoosten van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad en niet ver van de grens met India. Autoriteiten proberen een beeld te krijgen van schade of slachtoffers. In Islamabad zou een flatgebouw van negentien verdiepingen deels zijn ingestort.

CNN gaf zaterdagochtend de eerste melding van slachtoffers: een persoon is overleven en zes zijn gewond geraakt. De aardbeving heeft vooral het platteland geraakt, aldus de Amerikaanse nieuwszender.

De schok werd in grote delen van Zuid-Azië gevoeld. Inwoners in de hoofdsteden van India, Pakistan en Afghanistan meldden minutenlange trillingen. Uit vele steden komen meldingen van inwoners die schreeuwend hun huizen uitrenden toen de aardschokken om 05.50 uur Nederlandse tijd begonnen. De beving deed ramen en deuren in de stad Peshawar (Pakistan) schudden.

"Dit is de zwaarste aardbeving die ik ooit in mijn leven heb meegemaakt", vertelde een 84-jarige inwoner van de stad Srinagar het persbureau AFP. De hoofdstad van het Indiase deel van Kashmir ligt 125 kilometer ten zuidoosten van het epicentrum. In Islamabad sprak een functionaris van de meteorologische dienst van mogelijk de zwaarste aardbeving in de geschiedenis van de stad.

Volgens het Amerikaanse geologische instituut deed de beving zich voor op een diepte van 10 kilometer. Collega's uit Japan spraken van een aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter. Indiase aardkundigen hielden het op 6,8.

India en Pakistan worden vaker getroffen door zware aardbevingen. In januari 2001 kostte een beving met een kracht van 7,9 op de schaal van Richter in West-India aan 20.000 mensen het leven.

'Zeer intens'

De aardbeving deed zich op een diepte van tien kilometer onder het aardoppervlak voor. De schokken moeten daardoor "zeer intens" zijn geweest. Dat heeft een geoloog van het Amerikaanse Nationale Aardbevings Informatie Centrum tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd. Omdat het om een dichtbevolkte regio gaat valt volgens hem te vrezen voor veel schade en slachtoffers.

Naschokken

Volgens David Applegate zijn bovendien veel naschokken te verwachten. Enkele daarvan kunnen zwaarder zijn dan 6,0 op de schaal van Richter. Dat is vooral gevaarlijk voor gebouwen die door de eerste schok al schade hebben opgelopen.

Omdat de beving zich ver in het binnenland voordeed, is er geen kans op een tsunami. Dat gebeurde wel op op 26 december toen een zeer zware aardbeving voor de kust van Atjeh (Indonesië) golven veroorzaakte die kusten langs de hele Indische Oceaan overspoelden. Daardoor kwamen naar schatting meer dan 210.000 mensen om het leven.

Volgens het Franse persbureau AFP is een dorp in de Pakistaanse deelstaat Kashmir compleet verwoest door de aardbeving.
Bron: http://www.nu.nl/news/605(...)oorden_Pakistan.html
pi_31276355
Heb het gelezen op teletekst, zullen wel vele doden worden gezien de staat van de huizen die zo'n dergelijke aardbeving zouden moeten overleven...
pi_31276400
Alles ligt plat geloof ik.

Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
pi_31276975
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:

Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
heb je geen respect voor de doden
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31277000
quote:

Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?
Dan is het weer al-zarkawi, dan weer al-zawahiri, dan weer wat anders, etc etc
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Admin zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:02:49 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31277024
quote:

Is dit alles?
Ik zit al uren te wachten tot je online komt en verwachtte allemaal mooie kaartjes en schema's
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_31277199
35 doden nu al
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31277281
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:02 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is dit alles?
Ik zit al uren te wachten tot je online komt en verwachtte allemaal mooie kaartjes en schema's
sorry, ik ben niet gestationeerd in Pakistan gelukkig Maar ik zal eens wat kaartjes voor je toveren dan.
pi_31277289
Locatie van de aardbeving:

95 km (60 miles) NNE of ISLAMABAD, Pakistan
115 km (70 miles) ESE of Mingaora, Pakistan
125 km (75 miles) WNW of Srinagar, Kashmir
165 km (105 miles) N of Jhelum, Pakistan
pi_31277315
CNN houdt het op dit moment op 88 doden
quote:
A major earthquake has shaken Pakistan and parts of India and Afghanistan on Saturday, killing at least 88 people and injuring hundreds more. Officials expect the toll to rise.
pi_31277335
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Iedereen is toch 2e man bij Al Queda, niet dan? Ba'ashir hoort ook vast ergens thuis, die is van Jema'ah Islamia, schijnbaar hoort dat ook weer bij Al Queda.

@Meki: Ik ga niet meer op je in.
  Admin zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:22:59 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31277375
Thanks indahnesia.com!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_31277420
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:22 schreef yvonne het volgende:
Thanks indahnesia.com!

het kaartje komt trouwens van USGS

Later wellicht meer kaartjes... als CNN of een ander station er 1 maakt.
pi_31277421
quote:

óf allah straft pakistan voor het toestaan van sextoerisme, of allah is boos omdat er geen grote aanslag meer is geweest
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_31277438

Reddingswerkers dragen strechers naar het ingestorte gebouw van 19 etages in Islamabad

Die kaartenhuisjes hebben ze overal wel geloof ik. Nu weer een paar minder, maar of ze nu wél goede gebouwen gaan bouwen?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:30:35 #16
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31277537
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[afbeelding]

Reddingswerkers dragen strechers naar het ingestorte gebouw van 19 etages in Islamabad

Die kaartenhuisjes hebben ze overal wel geloof ik. Nu weer een paar minder, maar of ze nu wél goede gebouwen gaan bouwen?
Denk het niet, daar heb je namelijk geld voor nodig. En dat steekt de regering liever in een atoomprogramma.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_31277619
M'n zus zwerft met de camper rond in dat gebied..
Gellukig is er niks met d'r aan de hand (vanochtend berichtje gehad)
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:42:52 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31277764
nou maar hopen dat er zo min mogelijk doden zijn gevallen. netzoals ik dat bij de tsunami en new orleans hoopte.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:54:27 #19
8781 crew  Frutsel
pi_31277998
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee, het wordt steeds fout vermeld...

Al Zarqawi is de tweede man van Osama...
Al Zawahiri is de eerste man van AlQaida in irak...
pi_31278007
Begint een gewoonte te worden.. elk jaar wordt er wel een land getroffen door een aardbeving als dit, waarbij veel doden vallen.
pi_31278024
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:54 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nee, het wordt steeds fout vermeld...

Al Zarqawi is de tweede man van Osama...
Al Zawahiri is de eerste man van AlQaida in irak...
Maar dan andersom .
pi_31278173
quote:

ja dat zal het zijn, net als katrina
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:00 schreef Meki het volgende:

[..]

heb je geen respect voor de doden
jij poste ook een dergelijke reactie over katrina als ik me niet vergis.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_31278911
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
pi_31279321
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
Die noodhulp komt in de loop van de dag wel hoor.
Iemand kan niet zomaar roepen: Jullie krijgen geld van ons!
Daar gaan vergaderingen en overleggen aan vooraf.
pi_31279504
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Tja we kunnen ook vast noodhulp vooruit sturen. "Er komt vast wel een aardbeving". Zo werkt de wereld alleen niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')