Het verkeersbeleid in Nederland is voornamelijk symboolpolitiek. Zoals je al met die voorbeelden aan gaf. I love bumperkleven, hehe, al dat soort campagnes waarin op het gevoel wordt ingespeeld hebben nauwelijks effect. Je kunt beter gewoon informeren waar je mee bezig bent en wat je wilt, kunt en mag doen (en niet mag doen). Verder willen mensen vooral duidelijkheid wat er aan de hand is op de weg. Reistijdvoorspellingen zijn veel beter dan stickers.
Wanneer je echt wat aan de veiligheid wil doen zal je rijbewijzen permanent moeten invorderen bij drankgebruik. Daarnaast moet je snelheidscontrolerende maatregelen aan de voertuigen moeten maken. Dat je gewoon niet harder kunt dan 50 waar je 50 mag. Ook het gebruik van noodstoppen moet je op elke vrachtwagen invoeren. Wanneer het voertuig een obstakel nadert grijpt het zelf in om de snelheid terug te brengen.
Het beleid voor het terugdringen van files is ook gerommel in de marge. Hier wordt tenminste wel meer prioriteit aan gegeven. Alleen de belangrijkste maatregelen krijgt men niet doorgevoerd vanwege de fijnstofnormering. De belangrijkste snelwegen in het land zouden 6 strooks moeten worden. Daarnaast zul je moeten zorgen voor goede doorstroming bij de op en afritten. Hier vormen zich vaak de files omdat de afritcapaciteit en de wegen de stad in niet voldoende zijn. Uitbreiding van P + R zijn hier goede oplossingen voor. Tevens moeten de afritten voorrang krijgen onder aan de afrit.
Veel files ontstaan door ongevallen. Die moeten zo snel mogelijk worden opgeruimd. Laatst hoorde ik het idee hierover om met bulldosers zo snel mogelijk de weg vrij te maken na een ongeval.
Het is verder van belang dat je zorgt dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen. Belastingvoordelen op werkverkeer zou je bv moeten afschaffen.
Verder geloof ik niet zo in die voorspellingen dat over 10 jaar het verkeer met 30 % toeneemt. De economie groeit niet meer zo heel snel. De bevolking groeit niet meer. En de auto wordt voor veel mensen niet meer betaalbaar.
Dat was het wel zo'n beetje