abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31263906
quote:
Wie is de Bob? 'I love rechts rijden'. Spitsstroken en rekeningrijden. En nu weer een bonus als je niet in een file rijdt. Wie niet beter weet, zou denken dat de overheid alleen maar met ludieke plannetjes de problemen op de Nederlandse wegen probeert op te lossen. Toch is er een uitgebreide Nota Mobiliteit uitgebracht door het ministerie van Verkeer en Waterstaat met doelstellingen voor 2020.

In dat plan wordt 10 miljard uitgetrokken om vanaf 2010 groot onderhoud aan de wegen te plegen. Daarnaast is er nog eens 19 miljard euro beschikbaar voor nieuwe en geplande projecten. Die investering moet dan 1000 tot 1200 kilometer nieuw asfalt opleveren. Dat moet ertoe leiden dat in 2020 de reistijd verbeterd is. Van de reizigers moet dan 95% op tijd zijn of haar bestemming halen en in de spits mag de reistijd op snelwegen maximaal anderhalf keer langer duren dan buiten de spits.

Een ander heet hangijzer is de kilometerheffing. Dit zorgde recent nog voor veel strubbelingen binnen de VVD. In het kort komt dat er op neer dat je in de toekomst niet betaald voor bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaald. Ook rijden tijdens de spits en op drukke snelwegen, is duurder. De opbrengsten daarvan moeten dan weer besteed worden aan verbeteringen van de infrastructuur.

Zijn deze plannen voldoende om de verkeersproblematiek aan te pakken? Moet de overheid meer naar buiten treden met dit beleid op lange termijn, dan iedere keer proefballonnen op te laten? Of schiet de aanpak op het gebied van verkeersproblematiek structureel tekort?

bron: discussie.nl
Wat vinden jullie van het verkeersbeleid in Nederland?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:22:21 #2
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_31264746
Nog te weinig geld vind ik. Er zijn nog erg veel plaatsen waar de infrastructuur verbeterd moet worden. Voor Eindhoven alleen kan ik al plannen voor tenminste 3-5 miljard verzinnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_31265797
Schopje POL .
pi_31265879
ok foutje maar niet alleen infrastructuur maar ik heb het ook over de boetes en de te hoge benzine kosten. waar gaat dat geld allemaal heen vraag je je af. aan gare reclames zoals bob dit bob dat en dat gordelbeest zeker...
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:15:05 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31270008
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:56 schreef YoshiBignose het volgende:
ok foutje maar niet alleen infrastructuur maar ik heb het ook over de boetes en de te hoge benzine kosten. waar gaat dat geld allemaal heen vraag je je af.
Naar achterstallig onderhoud dus, zoals je in je openingspost al aangaf. .
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 01:41:20 #6
119009 EA
Say it loud!
pi_31273505
Het verkeersbeleid in Nederland is voornamelijk symboolpolitiek. Zoals je al met die voorbeelden aan gaf. I love bumperkleven, hehe, al dat soort campagnes waarin op het gevoel wordt ingespeeld hebben nauwelijks effect. Je kunt beter gewoon informeren waar je mee bezig bent en wat je wilt, kunt en mag doen (en niet mag doen). Verder willen mensen vooral duidelijkheid wat er aan de hand is op de weg. Reistijdvoorspellingen zijn veel beter dan stickers.

Wanneer je echt wat aan de veiligheid wil doen zal je rijbewijzen permanent moeten invorderen bij drankgebruik. Daarnaast moet je snelheidscontrolerende maatregelen aan de voertuigen moeten maken. Dat je gewoon niet harder kunt dan 50 waar je 50 mag. Ook het gebruik van noodstoppen moet je op elke vrachtwagen invoeren. Wanneer het voertuig een obstakel nadert grijpt het zelf in om de snelheid terug te brengen.

Het beleid voor het terugdringen van files is ook gerommel in de marge. Hier wordt tenminste wel meer prioriteit aan gegeven. Alleen de belangrijkste maatregelen krijgt men niet doorgevoerd vanwege de fijnstofnormering. De belangrijkste snelwegen in het land zouden 6 strooks moeten worden. Daarnaast zul je moeten zorgen voor goede doorstroming bij de op en afritten. Hier vormen zich vaak de files omdat de afritcapaciteit en de wegen de stad in niet voldoende zijn. Uitbreiding van P + R zijn hier goede oplossingen voor. Tevens moeten de afritten voorrang krijgen onder aan de afrit.

Veel files ontstaan door ongevallen. Die moeten zo snel mogelijk worden opgeruimd. Laatst hoorde ik het idee hierover om met bulldosers zo snel mogelijk de weg vrij te maken na een ongeval.

Het is verder van belang dat je zorgt dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen. Belastingvoordelen op werkverkeer zou je bv moeten afschaffen.

Verder geloof ik niet zo in die voorspellingen dat over 10 jaar het verkeer met 30 % toeneemt. De economie groeit niet meer zo heel snel. De bevolking groeit niet meer. En de auto wordt voor veel mensen niet meer betaalbaar.

Dat was het wel zo'n beetje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')