abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31248715
Hoi allemaal,

Binnenkort heb ik een assessment waarbij wordt gekeken naar de competentie Echtheid.
Kan iemand meer informatie/uitleg geven over de competentie Echtheid.
Het blijft voor mij namelijk een beetje een vage competentie.

Alvast bedankt,

m@x
-= Rogue lvl 66 =- -= Warrior lvl 70 =- -= Warlock lvl 70 =-
----------============= Nordrassil =============----------
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:09:23 #2
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31250617
Poeh.. hetgeen wat ik me er bij voor kan stellen dat het een soort van vergelijking is tussen wat je zegt en wat je doet. Het lijkt me een management eigenschap.

Maar heel eerlijk, ik ken hem niet.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31253769
Wat voor een 'onzin' ze allemaal niet verzinnen zeg. Ik ben overigens nu ook erg benieuwd wat dit nou weer is.
pi_31253926
Kan het niet iets zijn als de echtheid van documenten zoals met name diploma middelbare school, bul universiteit, etc. Dit is voor bedrijven best belangrijk, aangezien sinds internet bestaat iedereen de meest prachtige CV's in elkaar timmert...

Ik weet dat je bij sommige bedrijven alleen binnen komt met een door je instituut gecertificeerd diploma, dan wel door het origineel mee te nemen en te laten zien.
pi_31254456
Ik denk dat je het moet zoeken in de richting van 'authenticiteit'. B.v. in deze zin:

Authenticiteit wordt wel omschreven als: handelen dat met jezelf congruent is. De samenleving verlangt steeds nadrukkelijker van jongeren dat zij 'authentiek' zijn. Daaronder wordt dan zoiets verstaan als: echt, eerlijk, spontaan. De eis tot authenticiteit roept dus spanning op: spanning tussen jezelf en je omgeving, tussen aanpassing aan de eisen van de samenleving en trouw aan jezelf.

Dus weten waar je voor staat en daar ook naar handelen, zoiets....
pi_31255408
Onder de competentie 'echtheid' wordt verstaan:

werkelijkdiegene of hetgeen zijnd waarvoor iets of iemand doorgaat; karakteristiek

(heeft te maken met de kerncompetentie persoonlijke effectiviteit)
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_31255620
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 14:46 schreef yvettedekker het volgende:
Ik denk dat je het moet zoeken in de richting van 'authenticiteit'. B.v. in deze zin:

Authenticiteit wordt wel omschreven als: handelen dat met jezelf congruent is. De samenleving verlangt steeds nadrukkelijker van jongeren dat zij 'authentiek' zijn. Daaronder wordt dan zoiets verstaan als: echt, eerlijk, spontaan. De eis tot authenticiteit roept dus spanning op: spanning tussen jezelf en je omgeving, tussen aanpassing aan de eisen van de samenleving en trouw aan jezelf.

Dus weten waar je voor staat en daar ook naar handelen, zoiets....
Zo ken ik het ook. De mate van trouw zijn aan jezelf en toch met anderen kunnen samenwerken.
pi_31255755
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 15:21 schreef djenneke het volgende:
Onder de competentie 'echtheid' wordt verstaan:

werkelijkdiegene of hetgeen zijnd waarvoor iets of iemand doorgaat; karakteristiek

(heeft te maken met de kerncompetentie persoonlijke effectiviteit)
Maar goed, als je dan aan een rollenspel denkt waarbij getest wordt op de competentie echtheid, wat zou ik dan voor rollenspel moeten verwachten??? Denkt iemand een voorbeeld te weten?
pi_31255955
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 15:32 schreef MaxPowered het volgende:

[..]

Maar goed, als je dan aan een rollenspel denkt waarbij getest wordt op de competentie echtheid, wat zou ik dan voor rollenspel moeten verwachten??? Denkt iemand een voorbeeld te weten?
Hangt ook af van de functie. Dus vertel...?
pi_31256191
De assessment dag is voor alle nieuwe medewerkers hetzelfde. Het maakt dus niet uit of je directeur wordt of administratief medewerker.
Maar toch, in dit geval: Functioneel Beheerder

[ Bericht 16% gewijzigd door MaxPowered op 07-10-2005 15:55:07 ]
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 16:02:26 #11
85962 ioko
I Appear Missing
pi_31256524
Echtheid: Congruentie (uitspraken over wat je doet komen overeen met je acties) en transparantie = eigen blinde vlekken kennen (weten welke zaken je moeilijk vind, en waar je op moet letten)

In een Assessment wordt hiervoor meestal de STAR methode genomen. (Situatie, Taak, Activiteit, Resultaat) Hierdoor kun je bijvoorbeeld niet zeggen dat je altijd behulpzaam bent, maar vragen ze je met behulp van de STAR een situatie te noemen waarin dat het geval was (in een werkomgeving, omdat ze daar in geinteresseerd zijn)
Zo kun je niet ongefundeerd allemaal positieve eigenschappen noemen, zonder dat ze kunnen controleren of dat ook echt klopt.

http://www.leren.nl/cursu(...)ek/STAR-methode.html

Succes met je Assessment !
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_31256886
Dan wat Ioko zegt

Verder (maar dit is meestal bij medische functies, vandaar mijn vraag, en waarschijnlijk hier niet van toepassing) gaat het ook om luistervaardigheden. En dan met name: oogcontact, belangstelling tonen, kleine aanmoedigingen, inhoud parafraseren, concretiserende vragen, reflecties van gevoel geven, begrip tonen, vlot en begrijpelijk spreken, ander betrekken.

Succes iig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')