Weet ik dus niet, dacht meer dat het voor mensen met een psychologische/pedagogische opleiding wel interessant was en ik dacht dat hier wel veel psych studenten zittenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:21 schreef Godlike02 het volgende:
Meer iets voor OUD?
Nouja, op zich worden ze net zo behandeld als normale kinderen natuurlijk. Alleen hebben autistische kinderen bepaalde eigenschappen waar je rekening mee moet houden. Dat is voor ieder kind wel anders, maar toch. De een kan niet goed tegen aanraken, de ander kan er niet tegen als van de planning wordt afgeweken, de ander wilt precies weten wat er gaat gebeuren, dan zijn een aantal ook nog eens minder zelfstandig en moeten ze geholpen worden met douchen en dan vergeet ik waarschijnlijk nog tig zaken die kunnen voorkomen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:51 schreef in-limboy het volgende:
Ik zou bijna reageren.
Wat houdt het precies in, tot in hoeverre worden de autistische kinderen anders behandeld? Intensief dus sowieso... maar wat houdt dat dan in? (meer uit interesse, ik stel mezelf geen kandidaat... denk niet dat ik tijd heb)
quote:De kinderen
Een stoornis binnen het autistisch spectrum
De naam autisme vindt zijn oorsprong in het Griekse auto wat ‘zelf’ betekent en wordt gebruikt in de betekenis van ‘teruggetrokken’ of ‘in zichzelf gekeerd’. Autisme is geen ziekte, maar een syndroom, ofwel een verzameling verschijnselen die zich bij een groep mensen voordoet. Doordat meer mensen dezelfde (soort) verschijnselen vertonen, is het geen vage, individuele stoornis meer.
Een syndroom kenmerkt zich voorts door het ontbreken van een duidelijk aanwijsbare oorzaak. Op dit moment wordt autisme in de wetenschap beschouwd als een biologisch-neurologische stoornis: een aangeboren stoornis in de hersenen. Recent onderzoek toont aan dat erfelijkheid een belangrijke rol speelt.
Klassieke autisten kunnen tegenwoordig goed worden gediagnosticeerd. Anders ligt dat bij aandoeningen binnen het autistisch spectrum. ‘Aanverwante autistische’ stoornissen zijn moeilijker vast te stellen, omdat ze zich zo verschillend kunnen manifesteren. Daarbij komt dat autistische stoornissen regelmatig samen gaan met een verstandelijke handicap of in combinatie met ADHD. Dit laatste staat voor aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit.
Impulsief gedrag, overbeweeglijkheid en een verminderde aandacht en concentratie zijn hiervan de belangrijkste kenmerken. Het samengaan met een verstandelijke handicap of de combinatie met ADHD kan het beeld onduidelijk en gecompliceerd maken.
Er zijn verschillende criteria op grond waarvan een kind als aanverwant autistisch wordt gediagnosticeerd. Grofweg gaat het om sociale, emotionele, contact- en communicatiestoornissen. Wat een diagnose moeilijk maakt, is dat niet alle aanverwant autistische kinderen even hoog op al deze criteria ‘scoren’; de een vertoont problemen in de omgang en in de communicatie, de ander alleen in de communicatie en een derde vertoont licht afwijkend gedrag op alle terreinen. Het ‘hoe’ en ‘hoe erg’, ofwel de aard en gradatie, kunnen per kind sterk variëren.
Buitenstaanders denken bij autisme vaak direct en uitsluitend aan kinderen die volledig teruggetrokken en afwezig in hun eigen wereldje verkeren, wiegend, draaiend en frummelend met papiertjes, knikkers of kralen. Dat cliché is allang achterhaald. De meerderheid betreft kinderen met autistische trekken.
Wat in de omgang met kinderen met een stoornis uit het autistisch spectrum kan worden opgemerkt is het moeilijke of wisselende (oog)-contact met het kind; het is er niet altijd ‘bij’, het vertoont herhalingsdrang, dwangmatigheden, plotselinge niet-verklaarbare angsten, met daarnaast soms weinig oog voor echt gevaar, verzet tegen veranderingen, problemen met spelen (vooral net-alsof fantasiespel), rare bewegingen, een ‘fladderend’ loopje, spraak / taalstoornissen, zomaar lachen en plotselinge woede of agressie.
Wat autistische kinderen gemeen hebben is dat ze, zeker als ze nog jong zijn, vaak zo opvallend mooi en gaaf zijn. Ze hebben iets dromerigs over zich. Stuk voor stuk hebben ze moeite met het begrijpen van de wereld om hen heen, ze hebben weinig inlevingsvermogen, geen greep op de eigen emoties en die van anderen en kunnen informatie niet of moeilijk integreren en verwerken door gebrek aan verbeeldingskracht. Taal wordt daarom letterlijk opgevat. De clou van een grap wordt niet begrepen.
Ze ervaren de wereld als een eindeloze opeenstapeling van details en detailgroepen, zonder onderlinge verbanden en niet te abstraheren. Dagelijkse herhalingen zijn een poging tot ordening. Exacte herhaling leidt vaak tot een ‘kick’. Daar staat een sterk ontwikkeld gevoel voor ruimte en evenwicht veelal tegenover, naast een grote behoefte aan zekerheid en een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid.
Probeer je voor te stellen wat het is om uit een diepe slaap wakker te worden en te ontdekken dat je in een omgeving terecht bent gekomen, waar de begrippen en de woorden die je hebt geleerd, de ervaringen die je eerder hebt opgedaan er helemaal niet meer toe doen. Je hebt geen verge¬lijkings¬punten meer die je via ervaring en taal hebt leren ordenen. Waarschijnlijk zou je dan net zo reageren als autistische kinderen: je schreeuwt uit onmacht of angst, of je doet dat juist niet omdat je bang bent voor het effect ervan. Bij wijze van verdediging tegen het onbekende en ongeordende trek je je terug in een eigen isolement. Je hecht je dwangmatig aan die paar voorwer¬pen die wel bekend voorkomen of activiteiten die niet bedrei¬gend lijken. Je vermijdt nieuwe situaties of verande¬ringen in je eigen situatie.
Als je je dit probeert voor te stellen, zul je ontdekken dat je dit helemaal niet kunt. Het is niet mogelijk om je in de ‘geest’ van autistische kinderen te verplaatsen. Het is wel mogelijk om handelin¬gen en gedrag te leren zien als een uiting van autisme en daar in de omgang met autistische kinderen op te anticiperen. Het is eveneens moge¬lijk om kinderen duidelijk te maken dat je hun gedrag herkent, hen daarin respecteert en daarmee hun eigen persoonlijkheidje-in-ontwikkeling waar¬deert. Voor een dergelijke waardering en (h)erkenning zijn autistische kinderen je altijd dankbaar.
Als begeleider krijg je gedurende deze week met twintig autistische kinderen te maken, in de leeftijd van vijf tot en met vijftien jaar. Het zijn veelal jongens, want autisme komt bij jongens veel meer voor dan bij meisjes (4:1).
BrEeZaH's mogen niet meequote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:10 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Lijkt me heel erg leuk maar ben dan zelf aan het bijtanken... Werk in het dagelijks leven met autistische kinderen en ben benieuwd h0e ze in vrije situaties reageren. Is v00r kinderen t0ch anders dan een sch00lse setting. Het is dat ik zelf dan wel wat vrije dagen n0dig heb; anders had ik het zeker 0verw0gen!!!
H00p dat ze snel gen0eg mensen kan vinden!
Als je in-limboy aanneemt, kan je meteen de politie bellen...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:38 schreef Hare het volgende:
Als het goed is hebben we op dit moment genoeg mensen
Hoe dat zo?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:11 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Als je in-limboy aanneemt, kan je meteen de politie bellen...
quote:
uit dit topic.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:51 schreef in-limboy het volgende:
Zogenaamde girllover, en ja, die zijn veel zeldzamer dan de mannelijke variant (die dan meestal op jongens vallen, 'boylovers'). Op de gok is zo'n 80 à 90% van de mannelijke groep ook (sterk) seksueel aangetrokken tot jongens, tot gluren aan toe. (Bij poll: are you a pervert? antwoordde zo'n 95% ja. Zucht.) Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal liefde voelen.
Ikzelf ben een 'mannelijke variant' zonder seksuele gevoelens voor jongens (op dit moment). Om een verwoording van hierboven te gebruiken: beschermende vadergevoelens is inderdaad de juiste omschrijving. Maar je houdt bijvoorbeeld echt van zo iemand. Net als een vader zijn kind een knuffel zal geven zullen ('aardige', lees niet-pervert) dit ook willen. De rest van de ""boylovers"" wil dit ook wel, om andere beweegredenen waar ik het dan minder eens mee ben. Enfin.
Maar wat ik me dus afvraag, waarom is dit slecht, of zielig? Dit is wat zij voelt en hopelijk voor haar voelt ze zich er prettig mee. Het is totaal niet zo dat kinderen getraumatiseerd raken door het hebben van een vriend die ouder is, vaak kunnen ze het reuze goed met ze vinden.
Onder de boy- (en ik denk girl-)lovers heb je een groot aantal mensen die er niet blij mee is dat ze zo zijn, en ermee worstelen. Een ander aantal kan er goed mee leven. Als je ze vraagt of ze zouden willen veranderen, zal een deel "nee" zeggen (vaak de minder seksuele, die hebben minder last van hun gevoelens). Ikzelf ben daar één van. Constant liefde voelen / verliefd zijn, en dat dan als prettig kunnen ervaren... Ik kan het iedereen toewensen.
Dat is m00i want ik ben geen 'Breezah' meid. Mijn o is gew00n stuk en ik heb n0g geen tijd gehad 0m hem te laten maken...binnenk0rt vakantie en dan heb ik eindelijk tijd!quote:
hij is wel vrij selectief stuk he?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:42 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Dat is m00i want ik ben geen 'Breezah' meid. Mijn o is gew00n stuk en ik heb n0g geen tijd gehad 0m hem te laten maken...binnenk0rt vakantie en dan heb ik eindelijk tijd!
Dacht je dat? S0ms heb ik meer tijd en zin 0m de o te knippen en te plakken...als je dat 0nder selectief vindt vallen...dan kl0pt t ja! Feit blijft dat de o kn0p van mijn lapt0pt0etsenb0rd echt kap0t is. (En nee...daar geniet ik niet van m0cht je dat willen weten; ik baal er zelfs van...al was t alleen maar 0m dit s00rt reacties maar g0ed...) Kan je wel zeggen dat ik de meeste tijd gew00n geen zin heb 0m dat ding te knippen en te plakken! Z0quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 23:50 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
hij is wel vrij selectief stuk he?
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 23:57 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Dacht je dat? S0ms heb ik meer tijd en zin 0m de o te knippen en te plakken...als je dat 0nder selectief vindt vallen...dan kl0pt t ja! Feit blijft dat de o kn0p van mijn lapt0pt0etsenb0rd echt kap0t is. (En nee...daar geniet ik niet van m0cht je dat willen weten; ik baal er zelfs van...al was t alleen maar 0m dit s00rt reacties maar g0ed...) Kan je wel zeggen dat ik de meeste tijd gew00n geen zin heb 0m dat ding te knippen en te plakken! Z0en als je dat niet gel00ft gel00f je het lekker niet! (en ja...mijn k0mma is 00k stuk! net als een h0ekig haakje! dat je het alvast weet!
)
En nu weer fijn 0nt0pic!
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:42 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Dat is m00i want ik ben geen 'Breezah' meid. Mijn o is gew00n stuk en ik heb n0g geen tijd gehad 0m hem te laten maken...binnenk0rt vakantie en dan heb ik eindelijk tijd!
Zwaaibaai, ik snap je reactie wel. Maar ik vind hem toch wat onder de gordel...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:11 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Als je in-limboy aanneemt, kan je meteen de politie bellen...
Ik vond het al erg vreemd om jou op zijn BrEeZaH's te zien typen!quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:42 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |