Mannee | donderdag 6 oktober 2005 @ 07:36 |
![]() Volgens het Chinese bedrijf ligt het voor de hand dat de ANWB en haar Duitse zusterorganisatie ADAC zich hebben laten inpalmen door de Duitse autolobby, die uiteraard het Chinese suvvertje, dat slechts 17.000 Euro kost, van de Europese markt wilde weren. Deze redenering lijkt me wat vergezocht, maar alles is natuurlijk mogelijk. Het lijkt zeker dat de ANWB een spetterende schadeclaim te wachten staat en als TÜV gelijk heeft, dan is dat natuurlijk ook terecht. De juristen van de ANWB krijgen het dus nog drukker de komende tijd... http://weblog.fok.nl/blog/8611 | |
twentuh9 | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:25 |
slecht man! heb je die crash test gezien!. aan mij niet besteed zo'n auto | |
Metro2005 | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:30 |
quote:Als er geknoeid is met de uitslag kon die crash test ook wel een schromelijk overdreven zijn (niet het juiste materiaal vd muur, snelheid lag veel hoger dan 65km etc etc) | |
twentuh9 | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:36 |
nooit over nagedacht,....zou dat echt zijn gebeurd ? | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:40 |
En daarbij: hoeveel mensen botsen tegen een betonnen muur? De meeste botsingen zijn met andere auto's, als je met 2500 kg een gemiddelde auto in Nederland raakt, heeft jouw auto niet de meeste kreukels......... | |
twentuh9 | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:44 |
ja maar als ik zie dat het stuur tijdens de crash-test helemaal tegen het plavond komt dan krijg ik toch mijn twijvels | |
Herkauwer | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:47 |
Dan wil ik de TÜV crashtest weleens zien, dan beslis ik zelf wel of ik dat kreng veilig vind ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 08:58 |
twentuh9 ==> Er is niet 1 auto waarmee ik met 65 km/h tegen een blok beton wil parkeren... | |
Metro2005 | donderdag 6 oktober 2005 @ 09:00 |
quote:Precies. En alsof je zoiets in een suzuki alto wel overleeft. | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 09:40 |
Of een Smart! Of een Fiat Panda! Of een motor.... | |
tspawn | donderdag 6 oktober 2005 @ 10:31 |
Erg vreemd dit. De ADAC en de ANWB gaan hun naam toch niet te grabbel gooien ? Zou er zo een groot verschil zijn in de botsproeven van de ADAC en de TUV ? Nou zit ik tekijken op de site van EURONCAP en de botsproef van de Adac en de NCAP zijn het zelfde... [ Bericht 26% gewijzigd door tspawn op 06-10-2005 10:36:30 ] | |
Num | donderdag 6 oktober 2005 @ 10:57 |
Zou iemand wat schroefjes los hebben gedraaid voordat de ANWB test plaatsvond? | |
DrMarten | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:02 |
quote:In de test botsen ze met 64 km/u tegen een betonnen blok. Dat schijnt overeen te komen met de impact die je hebt als je met 50 km/u op een tegenligger klapt die ook zo hard rijdt. | |
Omkron | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:04 |
Het viel me inderdaad flink op dat ANWB een vreemd standpunt innam.. hierbij lijkt dan ook mijn gezonde achterdocht bevestigd te zijn. | |
ffTzz | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:05 |
Gequoot uit Elsevier: woensdag 14 september 2005 15:29 De slechte resultaten van de Landwind zijn geen verrassing voor mensen die zich beter in de techniek van de SUV verdiepen. Jianling Motor Company heeft gebruik gemaakt van bedaagde General Motors techniek, van de eerste generatie Opel Frontera om precies te zijn. In hun queeste voor een lage prijs lijken de Chinezen het hoofdstuk veiligheid te hebben overgeslagen. Teruggetrokken Het is voor de tweede keer in korte tijd dat de ANWB een alarmerend persbericht over de veiligheid van een budgetauto publiceert. Pijnlijk genoeg moesten de resultaten van de test met de Dacia Logan teruggetrokken worden, toen bleek dat de ADAC een oneigenlijke testmethode had gebruikt. Link : http://www.elsevier.nl/pe(...)cht/asp/artnr/63987/ Ik persoonlijk denk dat de ANWB iets tegen budget auto’s heeft en dat de ADAC slechte testen uitvoert. Aanklagen die club voor onherstelbare schade en laster. | |
Omkron | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:10 |
ANWB heeft gewoon geld nodig. http://www.nos.nl/nosjour(...)_anwb_banen_weg.html | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:13 |
En toen kwam de Test van de TUV en was ie toch veilig? Nu weegt de landwind 10 Kg meer dan 2500 en is daarmee voor de tuv geen personenauto maar een vrachtwagen, en dan zijn de testen anders. Heel mooi dit verhaal van de importeur, maar ik wil de crashtestopnames van de tuv wel eens zien voordat ik overtuigt ben dat de ADAC/ANWB testen geturkt zijn. En dan graag ook nog een euroncap test http://www.euroncap.com/ als je wilt zien hoe veilig jouw auto is | |
JohnDope | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:26 |
Wat maakt het uit of dat ding veilig is of niet. Als je niet kan autorijden doe dat dan gewoon ook niet, ook al is je auto zo veilig als een tank, denk ook even aan de anderen ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:35 |
quote:Mits de tegenligger even zwaar is! Simpele mechanica zegt dat als 2500 kg tegen 1000 kg opbotst, de 2500 kg niet tot stilstand komt, maar een "restsnelheid" overhoudt. Ook de kracht van de botsing is dan kleiner, waardoor de auto minder opvouwt. | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 12:10 |
quote:Maar vertel er dan ook bij dat die vervorming die de zware auto minder krijgt de kleine auto meer krijgt. Kortom, je legt het kreukelen bij de ander neer. | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 12:30 |
Trouwens zal het me verwonderen als de Landwind er veilig uit komt bij ncap Hij is gebaseerd op een oude frontera, en zelfs de 2002 frontera komt er niet geweldig uit bij ncap Een ouder model, of mindere kwaliteit staal, en waarschijnlijk beide, en je hebt een nog onveliger auto. Het zal dus eerder onlogisch zijn dat de landwind geen veilige auto is. AFAIK is hij gebaseerd op de eerste generatie frontera, begin jaren 90 (ofwel de Isuzu Rodeo uit de jaren 80) en is china niet toonaangevend in de wereld als het om bijzonder hoogwaardig staal gaat | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:00 |
1 ding: ze gebruiken geen "hoogwaardig staal" voor auto's hoor!! Dat mag allemaal 3 keer niks kosten... Gewoon pisbakkestaal zoals dat in vaktermen heet ![]() | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:03 |
Natuurlijk is dat ding veilig. Zo werkt het tegenwoordig, als een ongewenste concurrent op de markt verschijnt. | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:05 |
quote:http://www.corusgroup.com/en/news/news/2005_Corus_HSD_steels quote: | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:06 |
Mensen denken bijvoorbeeld ook allemaal nog steeds dat die replica-batterijen van Nokia kunnen ontploffen. Vette hoax. Gewoon een manier om mensen weer originele artikelen te laten kopen. | |
MouseOver | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:07 |
Trouwens, voor iedereen die denkt dat chinees spul alleen maar erg goedkoop is omdat chinezen voor een bakje rijst per uur werken; loonkosten zijn in moderne autofabrieken door de vele robots maar ca. 10% van de totale kosten (zeg 5% in china en 15-18% in europa). | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:08 |
quote:Dus jij geloofd dat een auto die ontworpen is in je jaren 80 geweldig uit een crashtest komt? | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:11 |
quote:das niet helemaal waar, er zijn in europa enorme verschillen tussen. In Wolfsburg staat de meest inefficiente autofabriek van europa (VW) en in Portugal de meest effectieve (Renault). Wat betreft de loonkosten heb je gedeeltelijk gelijk, je hebt de directe loonkosten, maar in de materialen en halffabrikaten zitten indirecte loonkosten. | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:17 |
quote:Die crashtest is niet relevant. Alleen geen enkel boerenverstand lijkt dat te begrijpen. Hoeveel auto's rijden er momenteel rond die in de jaren '80, of eerder zijn ontworpen? Stel dat je een tweedehands auto koopt, in plaats van een Landwind, dan is dat toch een even "gevaarlijke" aankoop? Mensen kopen ook wel eens een -ex schadeauto, bewust of onbewust. Moet je kijken wat zo'n auto doet, als je 'm aan deze test onderwerpt. Als je echt niet kunt rijden en jezelf een gevaar voor de weg zou vinden, zou ik naar crash-test uitslagen kijken. Als je echt van jezelf denkt, hmmmm de kans dat ik met 65 kmpu tegen een betonnen muur opknal is wel degelijk aanwezig, koop dan geen Landwind en koop dan geen tweedehandsje. Dit soort berichten is puur voor mongolen die hun leven laten leiden door de media. In de hand gewerkt door de Duitse en Japanse autolobby, want die kunnen dit soort berichtjes uiteraard heel goed gebruiken. | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:23 |
quote:Suuuuure quote:dat maakt ze nog niet veilig quote:Ja, een oude roestbak van 15 jaar is idd waarschijnlijk even gevaarlijk quote:En? quote:Ah, fijn om te weten voor je dat er tegen jouw, de geweldige rijder, geen mongool oprijd omdat ie op de provinciale weg perse moet inhalen, als jij daar braaf met 80 rijdt quote:Uiteraard is veiligheid van auto's geheel geen thema. Ik zie je er een helehoop omheen lullen, maar toch geef je toe dat die landwind waarschijnlijk niet veilig is. Dus wat is nu je hele punt? | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:26 |
Wat een achterlijke repliek vent. Je doet net alslof je 't met alle gemak verwerpt, maar feitelijk zeg je er niets mee. ![]() | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:27 |
Mag ik vragen wat voor auto je rijdt? | |
MouseOver | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:34 |
quote:Als je naar het gemiddelde kijkt klopt het redelijk. Het uurloon is in europa veel hoger maar de productiviteit is echter ook hoger, en daarom zijn de loonkosten "maar" 3x edit: het uurloon scheelt dus wel veel meer dan 3x zo hoog in vergelijking met chinese fabrieken. Echter, ze blijven nog steeds onder de 20% dus als loon maar een dergelijk klein aandeel in de kostprijs is dan halveert de prijs van het eindresultaat echt niet ineens als het loon halveert. Die foute aanname kom je in dit soort discussies nogal eens tegen. Maw, het "goedkope" zit ook nog in andere factoren. Sowieso in milieukosten maar daarnaast ook in het verregaand doorrekenen van producten. Chinezen gebruiken kwaliteitstechnieken die op de japanse leest geschoeid zijn maar waar japanners die gebruiken om constante hoge kwaliteit te leveren gebruiken chinezen die om constante matige kwaliteit te leveren, met als resultaat extra lage kosten zonder dat er veel uitval is die dus ook weer geld kost. Tja, het is ook een aanpak nietwaar? | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:49 |
Even iets anders...... Die SMALLE wegen in Nederland... Is er al eens onderzoek naar gedaan hoeveel doden dat per jaar geeft? In de VS, Australie en zeer veel andere landen zijn de wegen simpelweg een heel stuk breder! En kruispunten overzichtelijker. Iets zegt me dat dat de veiligheid zeer ten goede zou komen..... Ik zou graag een onderzoek zien dat deze stelling onderbouwt (of afkraakt)! | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:51 |
quote:Daar zeg je best iets zinnigs ja. | |
MouseOver | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:01 |
quote: ![]() Neem dan gelijk die chicanes mee die overal aangelegd worden zodat die gemene auto's tenminste niet die levensgevaarlijke 50 km/h kunnen rijden. 30 km is vanzelfsprekend veel veiliger, ook als ze moeten slingeren over een onoverzichtelijk gemaakte weg. | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:10 |
quote:Chicanes? Wat zijn dat? VanDale.nl kent het niet! Bedoel je die betonnen plantenbakken die ze midden op straat zetten, als levensgevaarlijke obstakels waar je tussendoor moet slingeren? Levensgevaarlijk! Zet dan een bord 30 + camera neer ..... Nu ik toch bezig ben: hoeveel doden per jaar zouden er niet gevallen zijn als de BPM niet zo belachelijk hoog was? Uitleg: Nieuwe auto's zijn veiliger dan oude auto's. Maar nieuwe auto's worden ook kunstmatig duur gemaakt, waardoor meer mensen in een oude auto blijven rijden. Hoeveel mensen komen onnodig om het leven, omdat de overheid geld nodig heeft? Doe mij ook hier een onderzoekje naar! | |
Johnny_Footballhero | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:13 |
Goed geslapen zeker. Chicane is zo'n "S" bocht. Wat vind jij dan van die crashtest van de Landwind? De relevantie? De authenticitiet? | |
RemcoDelft | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:20 |
Ik het me verder niet verdiept in de techniek achter de crashtest ![]() Wel is mijn vertrouwen in de testen van de ANWB (en de Consumentenbond) niet bepaald goed. Bij testen waar ik iets vanaf weet, heb ik twijfels over de methode en de uitkomst. Als ik dat extrapoleer, heb ik ook twijfels bij de testen waar ik niets vanaf weet... | |
Pietverdriet | donderdag 6 oktober 2005 @ 20:21 |
Extra balk eronder gelast, lagere snelheid, jaja en nu is ie ineens wel veilig. Suuuuuuure | |
thespYder | donderdag 6 oktober 2005 @ 23:45 |
Dat was vast de Renault Espace F1 ![]() ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 7 oktober 2005 @ 08:59 |
quote:Andere vragen: -WAAROM testte de ANWB deze auto? (doen ze anders nooit) -Waarom kwamen ze pas 2 weken na de testen met de uitslag, toevallig op de dag van een grote autobeurs? -Waarom maken ze de gegevens van de crashtest niet openbaar? -Waarom mag de fabrikant de gegevens niet inzien (iets wat normaal wel mag, simpelweg om de resultaten te gebruiken om de auto te verbeteren)? Etc.! ANWB speelt een heeeeeeeeeeeeeeel smerig spelletje!! Maar dat doen ze wel vaker (zoals overleggen dat ze 400000 dubbelbetalende klanten fijn door laten gaan met dubbel betalen...) | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:32 |
quote:De ADAC teste deze auto, en die crashtesten autos vaker. | |
Lucille | vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:41 |
quote:De ANWB voert wel degelijk samen met andere organisaties al heel wat jaren botsproeven uit. Dit is echt niet de eerste keer. http://www.consumentenbon(...)9542/?ticket=nietlid quote: quote:Botsproeven worden nooit een dag na de proef gepubliceert. Er moeten eerst rapporten worden geschreven over de resultaten, bovendien kost het analyseren van de meetgegevens ook tijd. Ik vind het eigenlijk best knap dat er een rapport ligt dat 2 weken na de test op tafel ligt. quote:Volgens mij zijn de resultaten overal te vinden, dus wel openbaar. Op alle filmpjes is precies te zien wat de gevolgen zijn van de proef en waarom het mis gaat. quote:Hier kan ik geen informatie over vinden, welke bron heb je hier voor? quote:Welke Etc? quote:Dat was idd smerig. | |
RemcoDelft | vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:50 |
quote:De importeur (in de Telegraaf, jaja) | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:54 |
De landwind is gebaseerd op de 1e generatie opel frontera/isuzu rodeo. Die 2 stammen uit 1990, en in die tijd was veiligheid nog niet zo'n issue als nu. jinglang produceert dit technische ontwerp zeer goedkoop, en heeft bovendien onderdelen zelf opnieuw ontwikkeld. De veiligheid , of beter gezegd de onveiligheid van die landwind is dus een direct gevolg van het zeer goedkoop produceren. Vergelijk het met onderdelen in een tv die uit kostenoverweging van minder kwaliteit zijn met als gevolg een verhoogde kans van kortsluiting in standby stand met brand als gevolg. Wanneer de veiligheid van een auto het resultaat is van kostenoverwegingen, kun je uitstekend een conclusie trekken dat de landwind een gevaar is op de weg. Bovendien heeft GM afspraken gemaakt met jinglang dat die laatste de landwind puur en alleen op de chinese markt zou verkopen. Nu jinglang de landwind op de europese markt verkoopt, is gm van mening dat die landwind de 2dehandsmarkt van de frontera in gevaar brengt. De snelheid overigens waar tuv de landwind mee heeft getest is 56km/u, terwijl adac de landwind heeft getest met een snelheid van 64km/u. Dat is een behoorlijk verschil. De bewegingsenergie van de auto gaat met de snelheid in het kwadraat, wat betekent dat de botsenergie bij 64km/u 30% hoger ligt tov de 56km/u. quote:http://www.forbes.com/mar(...)9/23/afx2241356.html | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:11 |
quote:De landwind is een nieuw geproduceerde auto, en geen 2dehandsje. Hij kan dan wel gebaseerd zijn op een technisch ontwerp wat stamt uit de jaren 80/90, dat betekent niet dat je hem kunt behandelen als een 2dehandsje en klopt het argument dat er zat 'onveilige' 2dehandsjes rondrijden ook niet. De landwind is nieuw, en daar geldt huidig regelgeving voor. | |
tspawn | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:26 |
Hier de link naar de TUV test... ALs je dat filmpje ziet dan gruwel je net zo hard, helmaal als je je bedenkt dat het 10km/u langzamer is ... Artikel ANWB Linkje naar de horror film | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:31 |
quote:En dat is een veilige auto volgens de importeur.. Brrrrr | |
MouseOver | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:35 |
Ik ben eens aan het zoeken naar andere crashtestfilmpjes, maar iig op limewire zijn ze niet te vinden. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe bv. een megane uit '95 (voor die tijd veilige auto's) zich houdt. Heeft iemand iets liggen? | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:40 |
quote:En dus? Je wil zeggen dat regelgeving die per 2007 ingaat ook met terugwerkende kracht zal moeten gaan gelden voor oudere auto's? Met andere woorden, omdat het technisch ontwerp van de landwind gebaseerd is op de 1e generatie frontera/rodeo kun je hem benaderen als een auto uit die tijd en gelden hedendaagse regelgeving niet voor deze landwind? Dat klopt niet. De landwind is niet een oude auto omdat dat technisch ontwerp stamt uit die tijd. Het is een nieuw ontwikkelde auto gebaseerd op een ouder technisch ontwerp, met zoals jingjang zelf al aangeeft eigen testresultaten die binnen de regelgeving blijven. Volgens adac dus niet. De landwind is een nieuwe auto en moet je hem dus ook behandelen alszijnde een nieuwe auto endus gelden daar de huidige regelgeving voor. Die huidige regelgeving geldt niet voor een megane uit '95 en is dus ook geen vergelijking, en vandaaruit kun je dus ook geen conclusies trekken over die landwind. De landwind is relatief gezien tov de megane uit 95 niet veiliger. | |
Lucille | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:41 |
quote:Het voorwiel in de TUV test komt bij de botsing ongeveer ter hoogte van de bestuurdersstoel. Ofwel, je linkerpoot is bij de botsing al volledig verrot. Scary shit eigenlijk. | |
Lucille | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:43 |
quote:Hier in ieder geval een overzicht van testresultaten http://www.crashtest.com/renault/renault.htm | |
MouseOver | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:45 |
quote:Nee, dat wil ik niet ![]() Er wordt een heleboel geroepen over die auto, de ene meent dat het in vergelijking met een auto van een paar jaar oud meevalt en een ander meent dat het ding nog gevaarlijker dan een doorgeroeste kadett uit 1980 is. En daarom zoek ik vergelijkingsmateriaal om eea tenminste een beetje in perspectief te plaatsen, want iedereen roept nu maar wat maar niemand kan er eigenlijk iets zinnigs over zeggen. | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:48 |
Waarom heb je een perspectief nodig als de auto binnen gestelde kaders wordt getest? Dan is die test toch het perspectief, omdat de score van een andere nieuwe auto in zo'n test wel positief zou zijn? De test is het perspectief, niet een andere auto. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:52 |
quote:Google is je vriend. Kan me herinneren van een aantal jaren geleden dat er eens onderzoek is geweest naar crashtests van autos die een x aantal jaren oud waren. Het bleek dat als autos eenmaal begonnen te roesten de veiligheid ervan snel afnam. maar goed, dit is uit mijn geheugen. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:53 |
quote:Hij wil waarschijnlijk een excuus om toch een landwind te kopen? ![]() | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 11:06 |
Wat je niet moet vergeten is dat de chinese markt enorm groeit. Autofabrikanten schieten als paddestoelen uit de grond. Je kan uit nieuwsbladen halen dat de chinese markt weinig transparant is en dat bedrijven vaak hun eigen regeltjes erop na houden. De landwind is 1 model, maar gezien die groeiende chinese markt, wat nou als we over een jaartje of 2 overspoeld worden met modellen uit china die allemaal een eigen insteek wat veiligheid zullen hebben? Lijkt me niet bevordelijk voor de verkeersveiligheid. Vooral niet nadat de europese autofabrikanten veel geld en energie hebben gestopt in dit aspect. Leuk dat de chinesen goedkope modellen op de markt zetten, maar uiteindelijk kan dat best oneerlijke concurrentie opleveren. Europese autofabrikanten die strenge richtlijnen naleven, en chinese autofabrikanten die doodleuk goedkope maar onveilige modellen op diezelfde markt zetten. Laat dit alles een signaal zijn naar china dat europa haar veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Uiteindelijk komt dat de algehele verkeersveiligheid en dus jij en ik ten goede. En vergeet trouwens ook niet de testresultaten van de audi tt en a-klasse destijds niet. Ook die 2 modellen bleken niet door tests te komen. Je kan die resultaten in twijfel nemen, maar voor mij betekent dat dat adac niet per definitie de chinese markt in voordeel van de europese markt afvalt. | |
DrMarten | vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:24 |
quote:10 kilometer langzamer, de extra balk onder het motorblok gelast en alsnog krijg je dat stuurwiel in je gezicht. En dan durven ze te zeggen dat dit ding veilig is? | |
RemcoDelft | vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:48 |
De ANWB wil zich nu fijn verdedigen natuurlijk... Maar een keuringsinstituut vergelijkbaar met TNO vind ik net ff IETS betrouwbaarder dan een stel hobbyisten/belanghebbenden van de ANWB... | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:51 |
quote:leg ff uit wat dan het verschil is tussen de TUV test, de Adac / Anwb test en de NCAPS gegevens... Hobbyist.. | |
zoalshetis | vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:55 |
denk dat de chinezen nog heel wat te sleutelen hebben. maar ja wat wil je ook voor die prijs. een horloge uit taiwan is toch ook eerder kapot, wel goedkoper natuurlijk. zijn er al fokkers die zo'n doodskist berijden? | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 16:27 |
Een beetje mistige zaak doordat het TUV rapport kennelijk nog niet beschikbaar is. Dit persbericht verheldert wel veel, maar roept de vraag op wat de Adac/ANWB dan wel gedaan hebben. In a joint press release by the ADAC from Germany and ANWB from the Netherlands, the Landwind was pronounced life threatening and unfit for the road. This opinion was based on a frontal crash test performed at 64 km/h and a side impact test. Both respected organisations spared no words in condemning our vehicle. Was our car a killer on the road? Of course we wanted to know all about the crash test and the measurements which were taken. After all, we as the official importer had not been informed before and we were not invited to be present when the tests were performed. Upon our request for further information, there was only silence. Our lawyers issued a formal request for further information but received no answer either. Let me repeat this information because it might sound weird; we have not seen any data from this crash test, although we have requested this over and over again. Only yesterday did our lawyers receive the very first information from the ANWB. The procedure was explained in a brief note, which also confirmed that the crash test was not – and I repeat: was NOT – an EuroNCAP crash test. So we took our fate in our own hands and postponed our already planned crash test later on this year which is needed to obtain the whole vehicle type approval which was our goal from the very start. We contacted the TÜV and asked them to perform a comparable test with a similar vehicle, at short notice. Fortunately the TÜV saw a possibility in its tight schedule to repeat the EU crash test under clinical conditions. This was completed last Thursday and we are here to report back to you what they found. The result of this crash test is very encouraging. The crash test measurements for both driver and passenger confirm that this vehicle is fully compliant with current EU regulations. To give you the full picture: Our test vehicle was fitted with a small, inexpensive support bar under the engine bay, which can be retrofitted in minutes at little or no cost. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:43 |
Ja, Multatuli, het blijft echter merkwaardig dat ze de test niet met dezelfde snelheid hebben gedaan, en dat ze het ineens nodig vonden er een extra balk onder te lassen. Als ik naar de opname kijk van de TUV test, dan krijgt die pop nog steeds een enorme ram van het stuur, en de hele deel van de carosserie waar de de bestuurder zit vervormen. | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:14 |
Piet, waar vind jij die filmpjes van de crash test van de TUV? Ik zie alleen maar Adac/Anwb filmpjes. Verder weet ik niet waar dat idee van die andere snelheid vandaan komt; dat zie ik nergens staan. Van die hele TUV test is bij mijn weten niet meer bekend dan ik hierboven postte. | |
DrMarten | vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:15 |
quote:Er staat een link naar het filmpje in dit topic notabene ![]() | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:21 |
Overigens is het merkwaardig dat Landwind die data niet krijgt. De Faq van NCAP zegt: 17. Are manufacturers involved in the tests? Each manufacturer is told of the choice of car, variant and options. Preferably vehicles for the tests are acquired anonymously but if this is not possible they are randomly selected. Manufacturers are asked to provide test set up information, to recommend child seats and to make any general comments. They are invited to witness the tests and to say whether they are satisfied with the way the test is run. After the test, they are given the test results and invited to comment on any anomalies when compared with their own data. Maar nu kennelijk niet. (disclaimer: nee, ik heb geen Landwind, wil er ook geen, vind SUV's sowieso lelijke krengen etc; ben gewoon benieuwd of hier echt sprake is van bescherming van de Duitse autoindustrie) | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:23 |
die landwind in 100% veilig, pure laster van de ANWB, ze zullen flink over de brug moeten komen denk ik! ![]() | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:24 |
quote:En waar staat dat dan? | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:30 |
quote: | |
DrMarten | vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:33 |
quote: quote:Is al een aantal keer gequote ook. | |
sungaMsunitraM | vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:38 |
* sungaMsunitraM neemt nog een Bucklertje en gaat zo lekker boeken in zijn Landwind ![]() | |
Furby | vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:41 |
quote:Let er wel op dat die TUV alleen maar ff kijkt of het aan de geldende regels voldoet. Je ziet nergens een waarde oordeel staan. (zoals ik het lees uit dat persbericht zat er zelfs al een extra balkske onder tijdens die test die ook nog eens 14 km/u langzamer was) | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:58 |
quote:Kijk dan zelf eens wat je nu eigenlijk quote ![]() Ik vraag niet voor niets om het TUV filmpje. Die quotes wijzen allemaal naar het ANWB filmpje. Dat verschil in snelheden wordt ook steeds herhaald zonder enige basis. Niemand heeft enig inzicht in wat de TUV nu getest heeft. Mijn stuk is so far de beste bron van informatie en die schiet dus nog hopeloos tekort. | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:02 |
quote:Jij komt bij mij in ieder geval totaal niet meer geloofwaardig over. Piemel | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:06 |
quote:het tuv filmpje staat op de anwb site http://www.anwb.nl/publis(...)euroncap-tuv.nl.html | |
natte-flamoes | vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:16 |
quote:Wat is de bron van dat stukje wat je gepost hebt eigenlijk? Andere tuv filmpjes zijn op de jmc website te bekijken: http://www.jmclandwind.nl/ | |
Pietverdriet | vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:39 |
quote:Heb je alleen poep in je ogen of ook in je hoofd? | |
DrMarten | vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:41 |
quote:Dat wilde ik hem ook net vragen ![]() | |
DrMarten | vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:42 |
quote:Oftewel het horrorfilmpje. | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:07 |
quote:Thanks, http://www.jmclandwind.nl/media/docs/statement_lwmc.doc | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:11 |
quote:Alleen in mijn ogen kennelijk. Ik had niet door dat de Anwb dat TUV filmpje op haar site gezet had. Vind het nu ik het Anwb 'artikel' gezien heb ook wel erg suggestief. " De ANWB vindt de crashtest die Landwind heeft laten uitvoeren door keuringsinstantie Tüv in Duitsland ‘niet overtuigend’. De videobeelden laten zien dat het stuurwiel vermoedelijk met ruim meer dan de toegestane acht centimeter naar binnen komt. en dan "De ANWB zal de testresultaten van deze TÜV-test nader gaan bestuderen om tot een afgewogen oordeel te komen." Kan iemand dan nu de bron voor dat snelheidsverschil ook onthullen? | |
multatuli | vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:22 |
Ik heb inmiddels zelf een zijdelingse toespeling op dat snelheidsverschil gevonden, maar nog niets concreets. : Als antwoord hierop heeft Jiangling een eigen crashtest laten uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut Tüv. Dat gebeurde wel met een auto met dwarssteun onder de motorruimte. Ook lag de snelheid lager dan tijdens de proef van de ANWB. Desondanks bleek volgens de fabrikant dat de auto veilig is. De ANWB heeft echter zijn twijfels over deze botsproef. ‘Het is duidelijk te zien dat het stuurwiel meer naar binnenkomt dan volgens EU-normen is toegestaan.’ De belangenvereniging is dan ook niet bereid de resultaten van zijn eigen crashtest in te trekken. Dat heeft Jiangling wel geëist. De autofabrikant overweegt een rechtszaak tegen de ANWB te beginnen. Volgens importeur P. Bijvelds is de kans daarop heel groot. Hij vindt het vreemd dat de ANWB de nieuwe crashtest alleen heeft beoordeeld aan de hand van de videobeelden. Bovendien heeft de Landwind volgens Bijvelds wel een stuurkolom die wegklapt tijdens een botsing. De VVD in het Europees Parlement vindt dat de ANWB een hetze voert tegen de Chinese SUV. De wagen voldoet wel degelijk aan de Europese normen, oordeelt europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert. ‘Dat de Landwind zonder balk een gevaar op de weg zou zijn, is de grootst mogelijke onzin’, vindt de VVD'ster. Ze wijst erop dat de ANWB de test uitvoerde met de Duitse zusterclub ADAC. ‘De belangen van de ADAC lijken me duidelijk. De Duitse auto-industrie is niet gebaat bij een snelle opmars van de Landwind. Dat de ANWB zich onomwonden achter de Duitse resultaten heeft geschaard, is ronduit schandalig.’ CDA-europarlementariër Corien Wortmann reageert genuanceerd. Ze gaat ervan uit dat de Chinese wagen aan de Europese normen voldoet. ‘Ik heb geen signalen dat er iets niet deugt aan die normen. " aldus de Volkskrant. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:09 |
Uiteraard maakt dat snelheidsverschil overigens enorm veel uit, de krachten die vrijkomen vermeerderen immers kwadratisch (e=1/2mv²) Die chinese wagen voldoet prima, maar uiteraard niet met de nieuwste crashtest, dat mag je ook niet verwacvhten van die auto. Totvoorkort werden alle auto's met 50kmh getest. naar maatstaven van maar een paar jaar terug is het een veilige auto, punt. | |
Furby | vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:13 |
quote:Waarom niet ? quote:Waarom ga je deze auto op maatstaven van een paar jaar terug beoordelen? | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:26 |
omdat hij is gebaseerd op de techniek van een paar jaar terug. Voor die prijs kun je nu eenmaal niet het allermodernste materiaal verwachten, dat is volkomen logisch, het afkraken van deze auto als de gevaarlijkste auto van de eeuw is volkomen over the top en misplaatst. Ik verwacht dat de anwb dat zeker zal moeten rectificeren. De auto loopt qua veiligheid wat achter bij het allermodernste materiaal, niet meer, niet minder. | |
Pietverdriet | zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:08 |
BHFH je kan geeneens een bonnetje faken, dus je moet niet denken dat je "inzichten" overtuigend zijn. Maar goed, Je vind dus dat iedere auto zo getest moet worden dat de test rekening houd met de kwaliteit van de auto, dus, alle autos vlekkeloos door de test komen. Geweldig, WAAROM DE NEUK ZOU JE DAN NOG TESTEN??? Nobrainer | |
natte-flamoes | zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:57 |
quote:Haha, ik ben het er gewoon mee eens. | |
natte-flamoes | zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:58 |
quote:Wat is nou precies je punt? Want dit alles was dus een pagina terug ook al bekent, toen je met veel bombarie riep dat er helemaal geen tuv film beschikbaar was. Wat is je punt man? | |
multatuli | zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:00 |
Mijn kleine punt is dat ik zo graag wil weten hoe jij aan die 8 km verschil komt (want jij lijkt in dit topic daar de enige bron van, anderen hebben het over 10 km). Ik weet dat de EuroNcap test met 8 km meer dan de EEVC, maar ik weet niet hoe hard het in de TUV test ging. Mijn bredere punt staat in het gequote stuk ook al verwoord. Ik heb het idee dat de Anwb/Adac een hetze voeren en dat vind ik ook blijken uit het feit dat ze wel een filmpje en een mening op hun site zetten, maar kennelijk de gegevens nog moeten bestuderen. Dat klinkt niet erg zorgvuldig. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:02 |
het is gewoon een krampachtige poging de Duitse autoindustrie te beschermen, meer niet. | |
natte-flamoes | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:17 |
quote:Als je bv op de anwb site waar dat tuv filmpje staat bekijkt, zie je dat plaatje. In de alt tekst van dat plaatje staat de snelheid van de tuv crashtest. Het is jammer dat je het niet goed hoort, maar op het persconferentie filmpje hoor je een journalist een vraag stellen over het verschil in snelheid van de tuv test en de anwb/adac test. Er zijn meerdere nieuwssites die het over de 56km/u hebben. Zoek maar eens met google http://www.google.nl/search?hl=nl&q=landwind+56+crashtest+tuv&meta= | |
natte-flamoes | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:17 |
quote:huhhuh, vandaar ook dat jmc een dwarsbalk gaat plaatsen. | |
zoalshetis | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:18 |
het is gewoon wachten op het eerste ongeluk en dan kijken of de chinezen nog denken dat ze een topkarretje op de markt hebben gezet. | |
natte-flamoes | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:19 |
Er staat trouwens een nieuw bericht op de anwb sitequote:http://www.anwb.nl/publis(...)euroncap-tuv.nl.html | |
Sander | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:24 |
quote:Ga eens in op reacties op je posts, in plaats van alleen maar meer stellingen in het topic te gooien. | |
Pietverdriet | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:45 |
Die chinees en de importeur in de landwind zoals ze hem verkocht hebben zetten en de NCAP crashtest met ze doen, kijken hoe veilig zij hun auto dan vinden, is dat een oplossing? Dan de test nog een overdoen met BHFH achter het stuur, kan hij moterblok happen. | |
zoalshetis | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:46 |
zoals het er nu naar uitziet hebben de chinezen veel op veiligheid ingeboet. immers waarom zou je auto's verkopen waar je een paar maanden later een dwarsbalk in monteert? geen crashtest gedaan omdat de auto 17.000 euro moest kosten? | |
MouseOver | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:48 |
-nevermind- | |
Pietverdriet | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:51 |
quote:Nee, erg is dat mensen willens en wetens deze auto op de markt brengen en blijven vol houden dat ie veilig is, terwijl je zelf kan zien dat je bij een frontale botsing zo een beetje onthoofd wordt door het stuur en het motorblok naar binnen krijgt. Deze zelfde test met de eerste de beste ford focus is veel beter afgelopen. | |
MouseOver | zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:58 |
quote:Ik had het over je "moterblok"-typo, niet over wat je met bhfh wilde doen ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:09 |
quote:Euh, sja, woon te lang in Duitsland merk ik.. | |
natte-flamoes | zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:25 |
quote:Mwa, het 'probleem' is dat ie niet zegt dat de landwind veilig is, maar dat ie aan de eu normen voldoet. Het stuur mag blijkbaar slechts 8 cm het interieur inkomen bij zo'n crash, anwb zegt dat het stuur meer dan die 8cm het interieur invliegt en jmc zegt op basis van de tuv test dat alles binnen de eu normen naar binnen vliegt. Aangezien tuv nog geen testresultaten bekend heeft gemaakt zegt anwb op basis van de tuv film dat het stuur verder het interieur invliegt. Wat ik apart vind is dat een balk wat achteraf in enkele minuten te monteren is het verschil is tussen een auto wat wel en niet aan de eu normen voldoet. Het monteren van die balk is enkele minuten en kost dus bijna niks. |