abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31213327
Wetenschappers wekken virus Spaanse griep tot leven

ATLANTA - Amerikaanse wetenschappers hebben in een zwaar beveiligd laboratorium het griepvirus dat in de periode 1918-1919 tientallen miljoenen mensen doodde weer tot leven gewekt. Zij deden dat voor onderzoek naar de mogelijkheid dat het huidige vogelgriepvirus een wereldwijde epidemie kan veroorzaken die vele doden zou kunnen eisen.

Het virus dat de dodelijke pandemie kort na de Eerste Wereldoorlog veroorzaakte was volgens de onderzoekers van het Amerikaanse instituut CDC een virus dat bij vogels voorkwam en dat op de mens is overgegaan. Het onderzoek wordt door CDC-onderzoeker Terence Tumpey beschreven in een artikel in het Amerikaanse wetenschappelijke blad Science.

Voor het onderzoek gingen de wetenschappers naar Alaska, waar zij bevroren longweefsel wegnamen bij een vrouw die aan griep was overleden en die in de bevroren grond was begraven. In hun laboratorium reconstrueerden zij aan de hand van weefseldeeltjes de code voor de acht genen van het virus. Daarna besmetten zij muizen, kippenembryo's en menselijke longcellen met het virus, waarin zij enkele genen hadden vervangen door die van andere griepvirussen.

Zij denken er nu achter te zijn waarom het virus zo'n snelle dood door longbloedingen veroorzaakte. Deze ontdekking draagt bij aan de zoektocht naar een gemeenschappelijke eigenschap van griepvirussen die dan door medicijnen en vaccins kan worden aangepakt.

Bron Nu.nl

Op zich een goede zaak, zijn we straks beter voorbereidt! Goed werk van die Amerikanen.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:12:02 #2
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_31213833
Spelen met vuur
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:18:10 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31214046
Weet je ook hoe het komt dat het virus alleen in 1918/1919 uitbrak? En daarna niet meer?
censuur :O
pi_31214221
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:12 schreef Leffe48 het volgende:
Spelen met vuur
quote:
hebben in een zwaar beveiligd laboratorium
pi_31214260
*28 days laters gevoel krijgt
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_31214301
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:12 schreef Leffe48 het volgende:
Spelen met vuur
Als er geen mensen waren geweest die met vuur speelden, zat jouw reet over zo'n 3 maanden aan de grond vastgevroren...

woensdag 5 oktober 2005 @ 20:58:16 #7
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31215387
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:25 schreef Mute_Me het volgende:
*28 days laters gevoel krijgt
Idd, als ze maar héél erg uitkijken waarmee ze werken.
Het is bijna een soort blauw buisje uit Resident Evil, als het los is, gaat het ook heel snel.

Overigens is het net zoiets als het tot leven wekken van allerlei virussen, zoals de pest, en weet ik wat voor zeer besmettelijke ziektes.

1 persoon met kwade bedoelingen in het proces, en héél de wereld is de lul.

Zeer, zeer gevaarlijk dus. Tijdens WW1 vielen er meer slachtoffers door de spaanse griep, dan door heel de oorlog zelf. Om even een beeld te schetsen van de ernst.
Was vanochtend op CNN naar ik meen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31215413
Er zijn verschillende soorten griepvirus. Het virus verandert, breekt uit en maakt slachtoffers, totdat het gros van de mensen antistoffen heeft. Een griep die je hebt gehad krijg je nooit meer omdat je lichaam resistent is. Soms heb je een virus dat je heel ziek maakt met de dood tot gevolg. De Spaanse Griep was zo'n virus, maar er zijn meer epidemieen geweest. Om de pakweg 80 jaar krijg je een heel dodelijke variant die om zich heen kan grijpen omdat mensen met antistoffen tegen de variant zo'n beetje zijn uitgestorven.

In 1920 waren de meeste mensen resistent en kreeg het Spaanse Griepvirus geen kans meer. Andere virussen wel, maar die waren minder gevaarlijk. Wat nu gevreesd wordt is dat een virus wat bij dieren voorkomt overspringt op mensen. Een mutatie. Vogelpest kan bijv. mensen infecteren en dat geldt ook voor vogelgriep of varkensgriep. Dan kun je een virus krijgen dat uiterst besmettelijk is en uiterst dodelijk kan zijn, ook voor normale volwassen mensen. Wat onderzocht wordt is niet zozeer het Spaanse Griepvirus, maar de manieren waarop het virus schade aanricht. Het originele Spaanse Griepvirus zal waarschijnlijk weinig kans hebben, ook al zijn resistente mensen intussen bijna uitgestorven.

Wat weetjes:
- het griepvirus kan langer overleven in koude droge lucht dan in warme vochtige lucht. Het is een fabeltje dat je griep vooral oploopt in bijv. warme, vochtige kroegen.
- verkoudheid is geen griep, maar kan je wel extra kwetsbaar maken door verminderde weerstand. Meestal herkent je lijf een nieuw griepvirus echter niet.
- een (linker) hand voor je mond is netjes, maar virussen verspreiden zich voornamelijk via handcontact en niet zozeer door de lucht. Je kunt eerder ziek worden als je een deurklink of kraan aanraakt dan dat iemand in dezelfde ruimte een keer niest.
- veel ziektes worden toegeschreven aan griep. Griep is echter een virusinfectie waar je zonder meer een paar dagen goed ziek van bent. Het bed opzoeken is de beste remedie, rondlopen en andere infecteren 'omdat je fit genoeg bent om te werken' is niet echt verstandig.
- buikgriep is geen griep maar voedselvergiftiging, meestal een bacteriële infectie. 'Een griepje' is meestal ook iets anders.
- griep te lijf gaan met koorstwerende middelen kan de ziekte rekken, koorts is een natuurlijk afweermechanisme, bij een normale griep heb je na incubatie hooguit een paar dagen koorts.
- griepvirussen maken van je cellen virusfabrieken. Het lichaam stoot geinfecteerde cellen vroeg of laat af. De resten is o.a. wat je ophoest na een griep als het 'los' komt te zitten.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:59:34 #9
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31215433
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Weet je ook hoe het komt dat het virus alleen in 1918/1919 uitbrak? En daarna niet meer?
nee? leg uit?
pi_31216109
quote:
Nee.

Ik weet wel dat er een stel wetenschappers met hun leven spelen.
En niet omdat toevallig het Spaanse griep virus ontsnapt tijdens een vliegmachinestoring bij een noodzakelijke overtocht boven Noord Korea of Iran.
pi_31216301
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:17 schreef Yosomite het volgende:

[..]

En niet omdat toevallig het Spaanse griep virus ontsnapt tijdens een vliegmachinestoring bij een noodzakelijke overtocht boven Noord Korea of Iran.
En hoe weet je dat?
pi_31216354
Er zijn zoveel factoren voor een griepvirus om succesvol te zijn, een lading Antrax is makkelijker.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:25:10 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31216360
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:59 schreef Yildiz het volgende:

[..]

nee? leg uit?
Ik weet het niet, het was een vraag ...
Maar ondertussen staat het hierboven. Het klinkt alleen niet echt waarschijnlijk: tientallen miljoenen mensen gingen dood, en de overige miljard mensen bouwden weerstand op. Dus lang niet iedereen ging er meteen aan onderdoor... Aan de andere kant: klinkt wel als vogelziektes...
Over enge ziektes gesproken: het viel mij heel erg mee dat SARS niet doorbrak! Ongeveer duizend doden is niks vergeleken met wat mogelijk was geweest, voor een ziekte die zich al over de aarde had verspreid! Ik kneep hem wel even in die tijd; miljoenen doden was goed mogelijk geweest! WHO heeft het goed gedaan blijkbaar
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:43:29 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31216985
Overigens vind ik er niks [14.gif]'s aan zoals de PI van de TT impliceert.

Zo kan je ook het ontwikkelen van kernbommen goed praten, 'om er wat tegen te vinden' ofzoiets vaags.

Ik vind het zeer duister, en helemaal niet zo leuk, ook zie ik het directe nut niet om een oud, uitgestorven virus tot leven te wekken.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:56:10 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31217340
Het ontwikkelen van kernbommen is wel op andere manieren goed te praten hoor...:
-voorkomen dat de Duitsers/Japanners de 2e wereldoorlog winnen (dit was de eerste reden)
-voorkomen dat de Russen aanvallen (en als Rus zijnde juist net andersom)
-enz.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:06:43 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31217695
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ontwikkelen van kernbommen is wel op andere manieren goed te praten hoor...:
-voorkomen dat de Duitsers/Japanners de 2e wereldoorlog winnen (dit was de eerste reden)
-voorkomen dat de Russen aanvallen (en als Rus zijnde juist net andersom)
-enz.
sorry, ik zat fout, ik bedoel eigenlijk dat ik het nut niet inziet om nu een nog nieuwer, beter, allesvernietigendere bom te gaan maken onder het mom van, 'zodat we er wat tegen kunnen doen'.

Niemand anders heeft het virus, het ís ook nergens anders.

Zo heeft rusland volgens mij ook nog ergens een duister labje met een paar dodelijke virussen die nergens ter wereld voorkomen

uiterst schraal natuurlijk, maargoed, het zal.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:13:37 #17
33923 GedachtenPolitie
Hold that thought!
pi_31217933
Did Bush administration attack peace movement with military grade biological bacteria?
quote:
What do we make of the Saturday, October 1 Washington Post headline ?Poison Found in Air During Anti-War Protest??

Washington D.C. Public Health Director Greg A. Pane posed the right question in the Post article, ?Why that day? That?s what is not explained.? Pane pointed that it was ?just this 24-hour period and none since.?

The Post noted that Pane found ?. . . it was puzzling that the finding was from a day when the mall was packed with people.?

Puzzling? Indeed. Biohazard sensors detected tularemia bacteria at the mall on Saturday, September 24.

Equally puzzling was an earlier Post report: ?Weekend protesters hit travel snags.? The article reported that Amtrak trains from New York City were turned back, cancelled or delayed from heading to the nation?s capitol for the biggest peace demonstration since the Vietnam War era. Also, Metro subway cars coming into the capitol were disrupted by repairs.
http://www.altpr.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=496

Bush begint al met bacteriologische oorlogsvoering tegen vredesdemonstranten.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:16:44 #18
33923 GedachtenPolitie
Hold that thought!
pi_31218033
Avian Flu Could Be Bush's Pretext for Martial Law

"Avian flu" could be the next 9/11,in other words, the next pretext by the Bush Cheney Regime for restricting the civilian population of the United States in preparation for overturning the Posse Comitatus Act of 1878, which was enacted to restrict the use of the US military on US soil.

In an ominous note, Bush emphasized using the military option in case of an Avian Flu pandemic, saying, "If we had an outbreak somewhere in the United States, do we not then quarantine that part of the country, and how do you then enforce a quarantine? When -- it's one thing to shut down airplanes; it's another thing to prevent people from coming in to get exposed to the avian flu. And who best to be able to effect a quarantine? One option is the use of a military that's able to plan and move."

Since Posse Comitatus has been defacto overturned during the Hurricane Katrina disaster when US armed forces were used in New Orleans, quarantine of the civilian "infected" population is next on the Bush Cheney agenda, while the formal overturning of the law awaits Congresional approval.

http://www.conspiracyplanet.com/
pi_31218056
quote:
Ja, omdat de mensen die tijdens de Spaanse griep leefden afweer opbouwden tegen het virus. Echter, een bijna alle mensen die toen leefden zijn al overleden, en ik weet niet hoe het zit met de erfelijkheid van afweer maar het zou best kunnen dat de mensen die nu leven geen afweer meer hebben tegen de Spaanse griep.
pi_31222249
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:17 schreef Yosomite het volgende:

Ik heb me vergist.
Het blijkt Canada te zijn.

Canadese bejaarden bezwijken onder mysterieus virus
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:48:05 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31234908
ik vind het nog steeds echt niet lollig
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:18:11 #22
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31235646
Blijft toch een questie van tijd tot de volgende pandemie. Met de argumenten die ik hier lees kan je net zo goed aids research verbieden. SARS was niet al te besmettelijk, vandaar dat er zo weinig slachtoffers waren.
I'm nobody's sheep
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:06:34 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31238348
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:18 schreef Scandum het volgende:
Blijft toch een questie van tijd tot de volgende pandemie. Met de argumenten die ik hier lees kan je net zo goed aids research verbieden. SARS was niet al te besmettelijk, vandaar dat er zo weinig slachtoffers waren.
AIDS wemeld in de wereld, spaanse griep was volgens mij zo goed als een dood, uitgeroeid virus.

geef mij dan 1 reden, of feit dat ik mis zit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')