abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40589653
trouwens, ik gaf al aan dat je in het begin wel degelijk leert van autorijden (dat ontken ik ook absoluut niet), maar dat je op een gegeven moment gewoon niet beter wordt, hoeveel km je ook rijdt. Sommige mensen rijden na 5 jaar al geweldig, andere mensen zou na 30 jaar rijden nog geeneens de weg opmogen.

Als ik dagelijks ga voetballen (uiteraard zonder enige aanleg) betekent dat toch ook niet dat ik na tien jaar de volgende Pele ben? Volgens mij is het met autorijden net zo, in het begin heb je wel een strerke leercurve (desnoods een aantal km/jaar), maar daarna stokt het gewoon, iets dat sterk bepaald wordt door aanleg.

En wat die leercurve dan precies is dat mag Aarde ons vertellen. Of is het een lineair verband (wat me uiterst sterk lijkt overigens)?

[ Bericht 0% gewijzigd door _VoiD_ op 07-08-2006 22:35:06 ]
  maandag 7 augustus 2006 @ 23:15:47 #127
139146 izzypizzy
o nee dat deed je niet!?
pi_40591856
morgen moet ik voor de 4e keer op...als ik t niet haal moet ik dus ook een bnor doen....

ik weet gewoon dat ik kan rijden maar word steeds zoooooooo zenuwachtig als ik af moet rijden...

maarja voor de zekerheid dus een tvp-tje voor als ik ook een bnor moet doen...
Oh yes i did!
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 01:05:47 #128
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40595405
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:22 schreef _VoiD_ het volgende:
En wat die leercurve dan precies is dat mag Aarde ons vertellen. Of is het een lineair verband (wat me uiterst sterk lijkt overigens)?
In iedergeval duurt die langer dan jij je rijbewijs hebt...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_40599425
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:22 schreef _VoiD_ het volgende:
Een leercurve is in principe voor de meeste handelingen gelijk. In eerste instantie loopt deze erg stijl naar boven, buigt vervolgens af en gaat -afhankelijk van overige factoren, waaronder inzicht- asymptotisch horizontaal lopen onder een horizontale lijn. Dat betekent dat de deze lijn, die "perfect rijden" voor stelt, nooit gehaald zal worden. Hoe dichter bij de lijn, hoe beter de chauffeur. Op de lijn bestaat niet.

Kortom, zelfs al rijd je jaren, je leert nog steeds bij. Het gaat langzamer (je hebt het meeste al gezien), maar zoiets als foutloos rijden bestaat niet, er is altijd ruimte voor verbetering.
pi_40599429
Ik weet zeker dat ik over nog eens 4 á 5 jaar (of dubbel zoveel km's) niet een twee keer zo goede rijvaardigheid heb. Het zal wel wat schelen, maar niet heel veel.
pi_40599533
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 08:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik weet zeker dat ik over nog eens 4 á 5 jaar (of dubbel zoveel km's) niet een twee keer zo goede rijvaardigheid heb. Het zal wel wat schelen, maar niet heel veel.
Gut, heb jij ooit van het begrip wiskunde gehoord?

De lijn neemt eerst heel sterk toe, in korte tijd (rijles!!!! en de eerste periode daarna). Vervolgens gaat hij afnemend stijl verlopen (de eerste vijf a tien jaar na het rijden), waarna hij bijna horizontaal gaat lopen. In die periode kan je nooit meer twee keer zoveel leren, maar wel degelijk nog dingen bij leren.
pi_40605434
Dat probeer ik nu net te zeggen! Ik had gisteren zelfs al een paintje gemaakt van dat verloop, precies zoals jij het zegt.

Tuurlijk is iemand die meer rijdt een "betere" chauffeur, (misschien dat dat niet helemaal duidelijk is geworden uit mijn posts), maar op 95% van een goede rijvaardigheid zitten of op 96% is nauwelijks meer te meten, en dus verwaarloosbaar. Voor die ene procent moet je dan wel tig keer zoveel rijden, dus niet meer van belang.
Dat we het niet eens zijn over wanneer je een "goed" niveau bereikt hebt is een beetje het punt hier. Ik denk dat je dat vrij snel bereikt hebt (zeg rond de 5 jaar).

Ken je de uithardingskromme van beton? Daar heb je na 28 dagen ook bijna de complete sterkte bereikt. Dat het daarna nog een paar procentjes sterker wordt is niet significant meer, na 28 dagen wordt gewoon gesteld dat je het vol mag belasten.

Maar dit gaat een kant op die ik niet wilde. Ik wilde alleen maar zeggen dat een goede rijvaardigheid per persoon verschilt. Iedereen heeft een ander "plafond", en dit is naar mijn mening bepaald door aanleg en inzicht. En dat zijn nu net twee aspecten die nauwelijks te leren zijn (net zoiets als ruimtelijk inzicht, dat is ook niet even te leren).

Van mensen die 300 lessen nemen voordat ze eindelijk eens slagen (ze zijn er hoor), schat ik gewoon in dat hun maximale rijvaardigheid gewoon een stuk lager is dan van mensen die het in een normaal traject gehaald hebben.
  Eindredactie Games dinsdag 8 augustus 2006 @ 12:50:30 #133
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40605665
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:00 schreef innovative het volgende:

[..]

Gut, heb jij ooit van het begrip wiskunde gehoord?
wiskunde is geen begrip
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:20:11 #134
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40606649
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 12:43 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat probeer ik nu net te zeggen! Ik had gisteren zelfs al een paintje gemaakt van dat verloop, precies zoals jij het zegt.

Tuurlijk is iemand die meer rijdt een "betere" chauffeur, (misschien dat dat niet helemaal duidelijk is geworden uit mijn posts), maar op 95% van een goede rijvaardigheid zitten of op 96% is nauwelijks meer te meten, en dus verwaarloosbaar. Voor die ene procent moet je dan wel tig keer zoveel rijden, dus niet meer van belang.
Dat we het niet eens zijn over wanneer je een "goed" niveau bereikt hebt is een beetje het punt hier. Ik denk dat je dat vrij snel bereikt hebt (zeg rond de 5 jaar).

Ken je de uithardingskromme van beton? Daar heb je na 28 dagen ook bijna de complete sterkte bereikt. Dat het daarna nog een paar procentjes sterker wordt is niet significant meer, na 28 dagen wordt gewoon gesteld dat je het vol mag belasten.

Maar dit gaat een kant op die ik niet wilde. Ik wilde alleen maar zeggen dat een goede rijvaardigheid per persoon verschilt. Iedereen heeft een ander "plafond", en dit is naar mijn mening bepaald door aanleg en inzicht. En dat zijn nu net twee aspecten die nauwelijks te leren zijn (net zoiets als ruimtelijk inzicht, dat is ook niet even te leren).

Van mensen die 300 lessen nemen voordat ze eindelijk eens slagen (ze zijn er hoor), schat ik gewoon in dat hun maximale rijvaardigheid gewoon een stuk lager is dan van mensen die het in een normaal traject gehaald hebben.
Punt blijft dat als je -zeker in het begin- niet genoeg rijdt, dat het dan gewoon kut met peren blijft... Zelfstandig in situaties verzeild raken is in mijn ogen leerzamer dan met een instructeur ernaast... Sowieso al kwa pure rijvaardigheid... Iemand die 1x per maand in een auto rijdt heeft gewoon geen automatisme in de bediening van het voertuig... Dat zal nooit wat worden, en van daaruit zal ook het oplossende vermogen in benarde situaties minder zijn, door gebrek aan aandacht voor het verkeer...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_40606807
Wachttijd zijn ongeveer een maand zei mijn rij-instructeur destijds. Twee later had ik mijn rijbewijs. Echt super om zo examen te mogen doen. Hoefde geen speciale verrichtingen te doen want dat was goed. Was zwaar relaxed. Was een cbr examinator die het daar een beetje had gehad met alle regels en slagingspercentages.
muziek, m'n lust en mijn leven
pi_40678155
God! ik moet vanmiddag voor de 2e keer staatsexamen doen....ik ga echt dood van de zenuwen, volgens mij ga ik het nooit halen....pff hebben jullie nog tips voor me?? Het stomme is dat ik echt zeker weet dat ik kan rijden (heb al 3 verschillen instructeurs gehad die dat allemaal bevestigen) maar ik benb gewoon té nerveus op dat moment...
  donderdag 10 augustus 2006 @ 23:31:23 #137
139146 izzypizzy
o nee dat deed je niet!?
pi_40695645
Hoe gaat het nou precies in zn werk zo'n staatsexamen? Vanaf waar leg je het examen bv af, gewoon vanaf het cbr? En wat bedoelen ze met je krijgt meer tijd? Want als ik iets niet wil is t meer tijd...ik wil het t liefst zo snel mogelijk achter de rug hebben....Ook zou je meer persoonlijke begeleiding krijgen ofzo...wat wordt daar precies mee bedoeld??

Alvast bedankt....
Oh yes i did!
  donderdag 28 september 2006 @ 14:24:02 #138
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_42198795
Ben vanmorgen voor de 3e keer gezakt. De 1e en 2e keer was ik op van de zenuwen en reed ik als een natte krant. Vandaag ging alles gewoon goed, ik reed echt perfect. Echte vergat ik 1x het knipperlicht aan te doen bij een rotonde, sloeg de moter bij de CBR af toen we terug kwamen en sorteerde ik een keer niet goed voor (linker strook in plaats van de meest rechtse).

Kwam ze met een heel lulverhaal aanzetten dat ik te weinig inzicht had etc. Deze rit ging gewoon lekker en ze zat vanaf het begin af aan al te zeiken over mijn papieren die niet zouden kloppen (was niks mis mee) en begon op het CBR terrein nog 5 minuten te babbelen met een bekende die daar was. Mijn examen was dus al begonnen he! Op naar de 4e rit en de BNOR komt in zicht
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  zondag 1 oktober 2006 @ 11:20:59 #139
118933 Arid
SLow Cheetah
pi_42276340
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:24 schreef LENUS het volgende:
Ben vanmorgen voor de 3e keer gezakt. De 1e en 2e keer was ik op van de zenuwen en reed ik als een natte krant. Vandaag ging alles gewoon goed, ik reed echt perfect. Echte vergat ik 1x het knipperlicht aan te doen bij een rotonde, sloeg de moter bij de CBR af toen we terug kwamen en sorteerde ik een keer niet goed voor (linker strook in plaats van de meest rechtse).

Kwam ze met een heel lulverhaal aanzetten dat ik te weinig inzicht had etc. Deze rit ging gewoon lekker en ze zat vanaf het begin af aan al te zeiken over mijn papieren die niet zouden kloppen (was niks mis mee) en begon op het CBR terrein nog 5 minuten te babbelen met een bekende die daar was. Mijn examen was dus al begonnen he! Op naar de 4e rit en de BNOR komt in zicht
Nazi's zijn het jochie, ex-nsbers!!
  zondag 1 oktober 2006 @ 13:10:50 #140
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_42278113
Mooie discussie hiero!

Mijn eigen mening is dat er momenteel teveel mensen zijn die een BNOR-examen moeten doen. Zo'n examen zou eigenlijk alleen geschikt moeten zijn voor a) mensen die faalangst hebben b) mensen die een motorische handicap hebben en c) mensen die écht niet kunnen rijden.

Mensen die wel kunnen rijden, maar 4 keer al het "slachtoffer" zijn geworden van CBR-examinatoren, moeten niet een BNOR-examen hoeven te doen. Als je de 4e keer zakt op nonchalant rijden, te laat kijken of zoiets dergelijks, dan verdien je geen nieuw examen mijns inziens. Dit zijn dingen waar je nu eenmaal extra op moet letten tijdens een examen, en waar je na de 3e keer toch niet meer in de fout mee mag gaan.
Echter, als je al 4 keer bent gezakt op één situatie maar je rijdt verder perfect, dan zou het CBR daar wat coulanter in mogen zijn wat mij betreft (mits het niet steeds dezelfde situatie betreft). Wat ik dan zou voorstellen, is om de situatie in het 4e examen - mocht deze mis gaan - te herhalen en te zien of de leerling daar lering uit getrokken heeft. Maakt de leerling opnieuw dezelfde fout, dan is het duidelijk dat hij gezakt is.

"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_63557340
Mensen die denken dat het huidige BNOR-examen (het vroegere staatsexamen) alleen voor ‘watjes’ is, vergeten dat zijzelf hun rijbewijs hebben gehaald in een tijd dat de lat een stuk minder hoog lag dan nu met ‘Het nieuwe rijden’. Mensen die keer op keer zakken, terecht of niet, kunnen doorgaans prima rijden, alleen niet op het moment dat er op hun vingers wordt gekeken. Ze willen het dan zó graag goed doen dat ze er teveel bij nadenken en hierdoor zichzelf niet meer zijn. Het praktijkexamen is en blijft een momentopname, dat zegt niets over de kwaliteit van hun rijstijl in zijn geheel evenals ervaren bestuurders; daarvoor hoef je alleen maar naar ‘Wegmisbruikers’ te kijken. Uit een volle zaal was ik de enige met 1 fout op mijn theoriecertificaat welke ik in één keer heb gehaald. Kán ik dan beter leren dan iemand die er meerdere keren over doet, of héb ik beter geleerd? Een groot verschil. Mensen die net zo kortzichtig rijden als dat ze denken, zijn pas echt een gevaar op de weg.
pi_63557504
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:10 schreef Yvette1975 het volgende:
Mensen die denken dat het huidige BNOR-examen (het vroegere staatsexamen) alleen voor ‘watjes’ is, vergeten dat zijzelf hun rijbewijs hebben gehaald in een tijd dat de lat een stuk minder hoog lag dan nu met ‘Het nieuwe rijden’. Mensen die keer op keer zakken, terecht of niet, kunnen doorgaans prima rijden, alleen niet op het moment dat er op hun vingers wordt gekeken. Ze willen het dan zó graag goed doen dat ze er teveel bij nadenken en hierdoor zichzelf niet meer zijn. Het praktijkexamen is en blijft een momentopname, dat zegt niets over de kwaliteit van hun rijstijl in zijn geheel evenals ervaren bestuurders; daarvoor hoef je alleen maar naar ‘Wegmisbruikers’ te kijken. Uit een volle zaal was ik de enige met 1 fout op mijn theoriecertificaat welke ik in één keer heb gehaald. Kán ik dan beter leren dan iemand die er meerdere keren over doet, of héb ik beter geleerd? Een groot verschil. Mensen die net zo kortzichtig rijden als dat ze denken, zijn pas echt een gevaar op de weg.
En je hebt ook mongolen die totaal niet kunnen autorijden omdat ze er simpelweg geen aanleg voor hebben. Zodra je dat begint te accepteren zijn we een stuk verder.

Daarnaast heb ik liever een persoon voor me rijden zoals jij die beschrijft, met zijn "kortzichtigheid", dan zo`n mongool.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2008 09:21:07 ]
pi_63559434
Mja, ik zie/zag ook vrienden groepen fietsers inhalen in een bocht zonder zicht door de bocht, gevolg was dan ook een botsing met een tegemoetkomende auto. Of met een Golfje GTI door de woonwijk scheuren hier. Vanuit de discotheek met drank op naar huis. Laatst nog 1 z'n rijbewijs ingenomen omdat ze na een kermisborrel (zeg 20 glazen) nog ff gingen scheuren op de openbare weg, vent is nog autoverkoper ook.

Wel allemaal mensen die in 1x hun rijbewijs gehaald hebben. Tijdens je examen is het meer of je bevoegd bent om het te gaan proberen in het verkeer. Ben eerder benieuwd hoe al die mensen het doen 1 jaar later. Beetje eigen rijstijl en zo. Zou je die onopvallend volgen krijg je wellicht toch andere resultaten dan tijdens het examen afleggen.
pi_63562572
Ik heb ook BNOR examen moeten doen, na 4 keer gezakt te zijn Het was echt een stuk relaxter.
Mijn examinator was een oudere dame en eerst stelde ze me echt op mijn gemak.
Ze vroeg waarom steeds was gezakt, en waarom ik zo zenuwachtig was.

Van het daadwerkelijke afrijden weet ik niet meer zo veel, maar wel dat ik erg zenuwachtig was. Uiteindelijk
was ik wel geslaagd met de opmerking; ik snap dat je zo vaak examen moest doen.

Ik heb daarna gewoon het autorijden proberen op te bouwen, na een jaar kreeg ik een auto en voor mijn gevoel heb ik door veel km's te maken het rijden echt geleerd.
pi_63574855
gefeliciteerd!!!!

nu ik op maandag Haal het toch niet maja...
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:08:14 #146
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_64126513
BNOR, CBR... ach ja...

Ach, ik heb in Gawler (Australie, dicht bij de boerderij van McLeod's daughters) mijn rijbewijs gehaald. Na een weekje lessen in een Holden Commodore (Een soort van Opel Omega) reed ik af. De man van Transport SA die mijn examen af nam was meer geïnteresseerd in Nederland en in ons voetbal dan mijn rijstijl. Dat beviel hem wel, dus na een kleine 25 minuten was ik geslaagd. Adelaide (875.000 inwoners) kan nog best wel druk zijn, maar door de ruime wegen is het ongeveer zo druk als een middelgrote provincie stad hier in Nederland.

Toen ik in Nederland ging rijden merkte ik dat het een stuk minder hoffelijk ging, mensen snijden elkaar hier om het minste, kleven op elkaars bumper en rijden naar hun eigen mening het beste van iedereen. Ik kan me goed voorstellen dat in een land dat krom staat van de politiek correcte compromissen het rijbewijs een zeer complex verhaal is en dat de regels een stuk anders worden opgelegd dan in een land waar het wat ruimer is met wegen en ook met wederzijdse aandacht in het verkeer.

De meeste mensen leren pas echt autorijden door het te doen, en dat kan je niet in 20 rijlessen... dat is een proces dat moet groeien. Goed autorijden is niet af te meten aan hoevaak iemand gezakt is of waar hij geslaagd is. Het gaat ook om houding: GTI schoffies heb je overal, van die sukkels met een klein pikkie die hun mannelijkheid moeten bewijzen door als een debiel 80 te crossen door een woonwijk en van de afzichtelijke "no fear" stickers op hun auto hebben en vaak zo'n VMBO Anita die alleen maar Breezer drinkt als vriendinnetje hebben en zich elke zaterdagavond lam zuipen in een of andere soa-invested apres ski hut op een vergeten industrieterrein. Ook zo'n typisch geval van niet kunnen rijden zijn de impotente 50-ers met hun terreinwagens die graag kleven en op dijkwegen alles kleiner dan een Astra de greppel in jagen. Alles om hun ego en hun sociaal maatschappelijke positie mee te versterken. Of wat te denken van opgejaagde lease-rijders die een all risk schade verzekering van de zaak hebben en daardoor menen lomper te mogen rijden dan de rest, en dat vaak dan ook nog bellend doen!

Eikels heb je nou eenmaal overal!

Goed kunnen autorijden houd ook in dat je goed je zwakke punten in kan schatten en daarmee rekening houd als je deelneemt aan het verkeer. Hoe vaak gebeurt er wel niet een ongeluk doordat iemand dacht dat kan nog wel. Assumption is the mother of all fuck ups is een bekende punchline en mijn inziens past dat prima bij autorijden. De meeste mensen die bij wegmisbruikers worden aangehouden weten maar al te goed dat ze fout zitten. Ik denk dat daarom er maar eigenlijk een echt criterium zou mogen gelden bij het uitgeven van een rijbewijs: Hoe serieus neemt de bestuurder zijn rol en zijn verantwoordelijkheid in het verkeer? Dat was namelijk de eerste vraag die ik moest beantwoorden in Australie.

In de staat Victoria hebben we een aantal smakelijke klassiekers over verkeersveiligheid:

TAC Video's

[ Bericht 5% gewijzigd door huismerk op 18-12-2008 18:20:23 ]
pi_64216935
quote:
Op donderdag 24 november 2005 15:53 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Vind sowieso zenuwen een erg slechte reden om het niet te halen... Als je gestresst in de auto zit moet je thuisblijven...
Ik heb er 4x overgedaan om mn rijbewijs te halen en eerlijk gezegd was ik de eerste 3x niet zenuwachtig. Omdat ik dus 3x gezakt was om echt de meest nutteloze redenen, zat ik er de vierde keer echt helemaal doorheen. Als ik weer zo'n hufter had gehad als de eerste 3 keer was ik ws weer gezakt, gelukkig had ik een vrouwtje dat me eerst helemaal gerust stelde, btje over mn vakantie ging praten etc.
Kijk als je echt zenuwachtig van het rijden wordt ben ik het met je eens, maar als je gewoon helemaal gek gemaakt wordt door dat achterlijke CBR dan is je stelling gewoon bullshit.
pi_64220682
Als je slecht gaat rijden als er een zeikerd naast je zit moet je überhaupt maar geen rijbewijs halen.
pi_74660785
Binnenkort voor de bijl bij de BNOR, ben ik de enigste die de staatskasweer aan het spekken is of zijn er meer mensen? Jaja lees de thread alleen de laatste reactie is van meer dan 1 jaar geleden

Wordt er een beetje van
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')