BNOR, CBR... ach ja...
Ach, ik heb in Gawler (Australie, dicht bij de boerderij van McLeod's daughters) mijn rijbewijs gehaald. Na een weekje lessen in een Holden Commodore (Een soort van Opel Omega) reed ik af. De man van Transport SA die mijn examen af nam was meer geïnteresseerd in Nederland en in ons voetbal dan mijn rijstijl. Dat beviel hem wel, dus na een kleine 25 minuten was ik geslaagd. Adelaide (875.000 inwoners) kan nog best wel druk zijn, maar door de ruime wegen is het ongeveer zo druk als een middelgrote provincie stad hier in Nederland.
Toen ik in Nederland ging rijden merkte ik dat het een stuk minder hoffelijk ging, mensen snijden elkaar hier om het minste, kleven op elkaars bumper en rijden naar hun eigen mening het beste van iedereen. Ik kan me goed voorstellen dat in een land dat krom staat van de politiek correcte compromissen het rijbewijs een zeer complex verhaal is en dat de regels een stuk anders worden opgelegd dan in een land waar het wat ruimer is met wegen en ook met wederzijdse aandacht in het verkeer.
De meeste mensen leren pas echt autorijden door het te doen, en dat kan je niet in 20 rijlessen... dat is een proces dat moet groeien. Goed autorijden is niet af te meten aan hoevaak iemand gezakt is of waar hij geslaagd is. Het gaat ook om houding: GTI schoffies heb je overal, van die sukkels met een klein pikkie die hun mannelijkheid moeten bewijzen door als een debiel 80 te crossen door een woonwijk en van de afzichtelijke "no fear" stickers op hun auto hebben en vaak zo'n VMBO Anita die alleen maar Breezer drinkt als vriendinnetje hebben en zich elke zaterdagavond lam zuipen in een of andere soa-invested apres ski hut op een vergeten industrieterrein. Ook zo'n typisch geval van niet kunnen rijden zijn de impotente 50-ers met hun terreinwagens die graag kleven en op dijkwegen alles kleiner dan een Astra de greppel in jagen. Alles om hun ego en hun sociaal maatschappelijke positie mee te versterken. Of wat te denken van opgejaagde lease-rijders die een all risk schade verzekering van de zaak hebben en daardoor menen lomper te mogen rijden dan de rest, en dat vaak dan ook nog bellend doen!
Eikels heb je nou eenmaal overal!
Goed kunnen autorijden houd ook in dat je goed je zwakke punten in kan schatten en daarmee rekening houd als je deelneemt aan het verkeer. Hoe vaak gebeurt er wel niet een ongeluk doordat iemand dacht dat kan nog wel. Assumption is the mother of all fuck ups is een bekende punchline en mijn inziens past dat prima bij autorijden. De meeste mensen die bij wegmisbruikers worden aangehouden weten maar al te goed dat ze fout zitten. Ik denk dat daarom er maar eigenlijk een echt criterium zou mogen gelden bij het uitgeven van een rijbewijs: Hoe serieus neemt de bestuurder zijn rol en zijn verantwoordelijkheid in het verkeer? Dat was namelijk de eerste vraag die ik moest beantwoorden in Australie.
In de staat Victoria hebben we een aantal smakelijke klassiekers over verkeersveiligheid:
TAC Video's[ Bericht 5% gewijzigd door huismerk op 18-12-2008 18:20:23 ]