Er klopt iets niet in je verhaal: als de fietser links rijdt en je slaat links af dan zou je de fietser niet moeten raken.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:06 schreef Bobo12 het volgende:
Situatie:
automobilist rijdt T splistsing op.
Van rechts komt een auto, en van links een fietser DIE AAN DE LINKERKANT van de weg fietst.
Automobilist kan nog net voor de auto van rechts linksaf slaan, maar ziet de fietser over het hoofd.
Fietser klapt op de auto en overlijdt.
is de automobilist fout?
Zo ja, is hier dan sprake van dood door schuld? ( met de daarbij horende straf)
Volgens mij is ie altijd aansprakelijk, maar niet altijd schuldig. Dus de fout ligt niet altijd bij de automobilist.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:22 schreef OssieMan het volgende:
Volgens mij is een automobilist altijd fout als ie een ongeluk met een fietser heeft.
Nou; daar hoef je niet bang voor te zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:28 schreef Bleu8_ het volgende:
Ja, hier is sprake van dood door schuld, mogelijk is hier zelfs sprake van doodslag. De straf zou in ieder geval moeten inhouden dat deze rijdende moordenaar nooit meer plaats zou mogen nemen achter welke stuurinrichting dan ook.![]()
We hadden het over de automobilist drol! Hoezo Darwin-award?!quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:25 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Nou; daar hoef je niet bang voor te zijn.
Meneer de zelfmoordwegpiraat ligt immers al lang en breed onder de groene zoden.
Ik zeg: nominatie voor een Darwin-award...
weinig relevant als dit overdag gebeurt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 10:00 schreef Masta-t het volgende:
gewoon een typisch geval van pech. Maar je zal er wat voorwaardelijks aan over houden, weinig meer, had fietser licht aan?
Daar zou ik maar niet al te snel vanuit gaan.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:16 schreef frederik het volgende:
Dood door schuld zul je zeker niet krijgen.
Tegen het verkeer in fietsen is nou niet bepaald de meest nozele actie voor een zwakkere verkeersdeelnemer zoals een fietser.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:58 schreef Ludwig het volgende:
Hoezo Darwin-award?!
Tenzij je de emotionele schade niet meerekend, hou je er denk ik idd. niet veel aan over.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 10:00 schreef Masta-t het volgende:
gewoon een typisch geval van pech. Maar je zal er wat voorwaardelijks aan over houden, weinig meer, had fietser licht aan?
Nee, die fietser voelt zich lekker.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:33 schreef Zwansen het volgende:
Volgens mij is TS ongelooflijk de lul...
Aan de andere kant is daar altijd nog het beruchte arrest HR 22 april 1969 (Rijksweg Sittard-Roermond). De omstandigheden van het geval zullen beslissend zijn moeten we dan ook maar concluderen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 10:45 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Daar zou ik maar niet al te snel vanuit gaan.
Dat lijkt me niet, doodslag impliceert dat het bewust gedaan is. Dood door schuld is de hoogste straf mogelijk, echter zal dit alleen uitgesproken worden als TS nalatig is geweest. Bijvoorbeeld zonder te kijken de kruising oprijden, remmen van de auto versleten etc.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:28 schreef Bleu8_ het volgende:
mogelijk is hier zelfs sprake van doodslag.
Absoluut, maar medeschuld staat een veroordeling voor dood door schuld niet per definitie in de weg. Daarbij is in de jurisprudentie het schuldbegrip voor wat betreft art 6 WVW dermate uitgehold zodat geen aanmerkelijke mate van verwijtbaar onvoorzichtig gedrag vereist is, maar reeds de enkele verwijtbaarheid van de gedraging voldoende kan zijn.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Aan de andere kant is daar altijd nog het beruchte arrest HR 22 april 1969 (Rijksweg Sittard-Roermond). De omstandigheden van het geval zullen beslissend zijn moeten we dan ook maar concluderen.
Waarschijnlijk niet die van de fietser...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:50 schreef ForumGek het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat TS zijn functie was in dit verhaal.
Heldere constateringquote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:26 schreef heixei het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet die van de fietser...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |