abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31205388
(Aangezien ik in november mijn referaat over de toetreding van Roemenie tot de EU houd, ben ik wel benieuwd naar jullie meningen)

Roemenie komt waarschijnlijk in per 1 januari 2007 in de EU. Misschien wordt dit nog een jaar uitgesteld tot 2008.

Wat vinden jullie ervan dat Roemenie bij de EU komt?
Wat zijn de voor- en nadelen?
Waarom moet Roemenie erbij of waarom juist niet?

TS begint: Roemenie bij de EU, en wel in 2007. Waarom?
I) Roemenie is momenteel het sneltst groeiende economisch gebied van Europa:
  • Zo’n beetje het enige automerk dat vorig jaar winst verlies draaide is de Roemeense Dacia.
  • De Roemeense munt, de Lei, staat momenteel sterker dan de euro, de economie steeg in 2004 met 5% en verwacht wordt in 2005 met 8%

II) Als Roemenie bij de EU komt zal zij aan bepaalde eisen van de EU moeten voldoen. Roemenie is hier al goed mee bezig. Wanneer ze er bij komen, zal het land deze normen moeten blijven hanteren en zal Roemenie er op voor uitgaan. Maar ook de EU: dDe koopkracht zal namelijk stijgen en dit zal zorgen voor een economische impuls in Europa.

Nu jullie.
  • Mooi hè, alles..
    pi_31206119
    Tja al die voormalig oostblok (kut) landjes hebben een snel groeiende economie. Maar ja ze moeten nog een heel eind door groeien voordat ze zich een beetje kunnen meten met het westen. Ik hou niet zo van de (uitbreiding van de) EU.
    Weer een invasie met goedkope krachten waar we echt niet op zitten te wachten.
    Maar op de lange termijn hebben we dat soort landen toch wel nodig denk ik
    pi_31206729
    Roemenie gaat in razendsnel tempo vooruit. Dat is een absoluut pluspunt voor dat straatarme land.
    Echter: 2007 is veel te vroeg. Ze moeten eerst alle zaakjes nog een beetje op orde brengen en de armoede wat tegengaan. Want dat is er nog veel te veel. De werkeloosheid is er ook nog vrij hoog.

Dus het nadeel voor west europa als Roemenie er dan al bij komt: het westen zal dat gaan financieren --> wij gaan NOG meer afdragen aan de europese unie.
    De roemenen zelf zullen niet zo veel voordeel er van hebben. De westerse producten die er nu te koop zijn (koelkast, wasmachine enz.), kunnen de meesten niet betalen. Nu niet, en dan ook niet.
    De regering uiteraard wel. Die zal lekker gaan zakkenvullen

Roemenie is zeker op de goede weg. Maar voor een toevoeging bij de unie is 2007 te snel. Bekijk het in 2010 nog eens.

PS. * DPCKippie vindt Roemenie een geweldig land en gaat er graag naar op vakantie
    Mooi landschap, mooie vrouwen, lekker bier, enz. enz.
      woensdag 5 oktober 2005 @ 17:42:45 #4
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_31209678
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 15:56 schreef DPCKippie het volgende:

Roemenie is zeker op de goede weg. Maar voor een toevoeging bij de unie is 2007 te snel. Bekijk het in 2010 nog eens.
    Het is of 2007, of 2008. Zo staat het in het al ondertekende toetredingsverdrag.

Persoonlijk denk ik dat 2007 net iets te vroeg komt voor Roemenië, al is er de laatste jaren flinke vooruitgang geboekt. Bulgarije zal 2007 waarschijnlijk wel redden, voor Roemenië wordt het spannend.
    pi_31210207
    Ik vind 2007 te vroeg voor Roemenië, maar we zullen zien of ze het redden.
      woensdag 5 oktober 2005 @ 18:52:47 #6
    56749 BlaZ
    Torpitudo peius est quam mors.
    pi_31211485
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 15:07 schreef luisje het volgende:
    (Aangezien ik in november mijn referaat over de toetreding van Roemenie tot de EU houd, ben ik wel benieuwd naar jullie meningen)

Roemenie komt waarschijnlijk in per 1 januari 2007 in de EU. Misschien wordt dit nog een jaar uitgesteld tot 2008.

Wat vinden jullie ervan dat Roemenie bij de EU komt?
    Wat zijn de voor- en nadelen?
    Waarom moet Roemenie erbij of waarom juist niet?

TS begint: Roemenie bij de EU, en wel in 2007. Waarom?
    I) Roemenie is momenteel het sneltst groeiende economisch gebied van Europa:
  • Zo’n beetje het enige automerk dat vorig jaar winst verlies draaide is de Roemeense Dacia.
  • De Roemeense munt, de Lei, staat momenteel sterker dan de euro, de economie steeg in 2004 met 5% en verwacht wordt in 2005 met 8%

II) Als Roemenie bij de EU komt zal zij aan bepaalde eisen van de EU moeten voldoen. Roemenie is hier al goed mee bezig. Wanneer ze er bij komen, zal het land deze normen moeten blijven hanteren en zal Roemenie er op voor uitgaan. Maar ook de EU: dDe koopkracht zal namelijk stijgen en dit zal zorgen voor een economische impuls in Europa.

Nu jullie.
  • Ff wat foutjes rechtzetten

De economische groei over 2004 was 8,1%.

I) Roemenie is momenteel het sneltst groeiende economisch gebied van Europa: > niet correct

Ukraine liet vorig jaar een groei van 12% zien

Gaat erg goed met dat land, momenteel vind ik het nog te arm. Zeker in vergelijking met landen als Tsjechie / Polen is Roemenie nog een stap armer.
    Ik zou ze alvast steun geven maar nog een aantal jaren buiten de unie laten om te zien of ze die groei ook vast kunnen houden.
    Ceterum censeo Turciam delendam esse.
      woensdag 5 oktober 2005 @ 19:42:12 #7
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31212957
    3 bronnen/rankings die ik vaak gebruik geven een negatief beeld:

http://www.doingbusiness.org/EconomyRankings/ #78
    http://www.freetheworld.org/ #96
    http://www.cia.gov/cia/pu(...)korder/2004rank.html #99

laten ze eerst maar hun economie bijschaven dus.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')