even uitleggen graag, ik ben geen scheikundige en heb ook niet het geduld noch het verstand om te weten hoe je ammoniumchloride moet maken. Dat is gewoon niet aan mij besteed.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 21:47 schreef GoLLeM het volgende:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=zelf++salmiak+maken&btnG=Zoeken&meta=
utfg
Nee daar schiet je wat mee op...quote:http://www.google.nl/search?hl=nl&q=zelf++salmiak+maken&btnG=Zoeken&meta=
utfg
dat zou goed kunnenquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 21:51 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Volgens mij ontstaat het door een of andere chemische reactie van bepaalde stoffen...
volgens mij heeft hij het bij het rechte eind..quote:
Nou, volgens mij zitten de stofjes niet in de bouwdoos, maar het leek me leuk om iets verder te gaan dan van een stuiver een kwartje te maken door electrolyse.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 21:57 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Lijkt me een beetje link om zelf te gaan maken, waarom wil je dat precies gaan doen?
ammonia en zoutzuur in een bouwdoos lijkt me inderdaad errug sterkquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 22:00 schreef Tafkahs het volgende:
Nou, volgens mij zitten de stofjes niet in de bouwdoos, maar het leek me leuk om iets verder te gaan dan van een stuiver een kwartje te maken door electrolyse.
mwoa, zoutzuur is maar max 33% herinner ik me nog.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:58 schreef alien8ed het volgende:
[..]
ammonia en zoutzuur in een bouwdoos lijkt me inderdaad errug sterk![]()
![]()
Tenzij de doos een kinderveilige sluiting heeft....![]()
Als je rook wilt, dan is zoutzuur en ammoniak niet genoeg, dan moet je geconcentreerd zoutzuur (36%) en geconcentreerde ammoniak (25%) hebben. Beiden zijn geen fijne spulletjes, heb er uitgebreide werk-ervaring mee!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:58 schreef alien8ed het volgende:
[..]
ammonia en zoutzuur in een bouwdoos lijkt me inderdaad errug sterk![]()
![]()
Tenzij de doos een kinderveilige sluiting heeft....![]()
36% dus. En als je er vervolgens geconcentreerd zwavelzuur (100%) bijdruppelt, dan jaag je het gas HCl de oplossing uit. Dat ruikt in (zeer) lage concentraties niet eens zó vies, maar het is de pest voor je longen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:11 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
mwoa, zoutzuur is maar max 33% herinner ik me nog.
Dan laat je de leraar toch voorproevenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:18 schreef freecell het volgende:
Wij hebben bij scheikunde ook ooit salmiak gemaakt, maar mochten het toen niet opeten. De reden daarvan was dat het tamelijk giftig kon zijn als je ook maar ergens iets fout had gedaan...
Coole avatarquote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:18 schreef freecell het volgende:
Wij hebben bij scheikunde ook ooit salmiak gemaakt, maar mochten het toen niet opeten. De reden daarvan was dat het tamelijk giftig kon zijn als je ook maar ergens iets fout had gedaan...
Ik wou net zeggen jaquote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:49 schreef alien8ed het volgende:
[..]
Dan laat je de leraar toch voorproeven![]()
Dat verbaast me, hier in België vind je overal 29%quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:26 schreef ToT het volgende:
[..]
Anyway, vroegâh kon je bij de drogist zoutzuuroplossingen krjigen van 40%. Goed, als je de fles op zolder liet staan, roestte al het ijzer in de buurt weg omdat het zoutzuur verdampte / vervloog, maar je kon er onder andere koper mee oplossen (en later met soda laten neerslaan in een mooie blauwe of vieze bruine kleur, afhankelijk van hoeveel soda je er in gooit.)
Helaas kun je tegenwoordig maar maximaal een oplossing van 10% krijgen, voor zover ik weet.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |