abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31187429
Ik weet nog van vroeger dat een van de gaafste scheikundeproefjes het maken van salmiak was. Vanwege de dikke rookontwikkeling en het resultaat that is.

Mijn buurjongetje heeft een Belgische scheikundebouwdoos gekregen waar je allerlei proefjes mee kan uitvoeren. Nu lijkt het me een geweldige kick voor 'm als hij z'n eigen salmiak kan maken. Wie weet wat je daar ook alweer voor nodig hebt?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:47:58 #2
18147 GoLLeM
Hello? Is this thing on?
pi_31187576
quote:
even uitleggen graag, ik ben geen scheikundige en heb ook niet het geduld noch het verstand om te weten hoe je ammoniumchloride moet maken. Dat is gewoon niet aan mij besteed.
pi_31187595
quote:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=zelf++salmiak+maken&btnG=Zoeken&meta=

utfg
Nee daar schiet je wat mee op...
IK denk dat er sowieso veel zoethout extract en zout in zit... maar hoe je het maakt? Geen idee. Volgens mij ontstaat het door een of andere chemische reactie van bepaalde stoffen...
pi_31187671
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:51 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Volgens mij ontstaat het door een of andere chemische reactie van bepaalde stoffen...
dat zou goed kunnen
feest
pi_31187712
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:54 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

dat zou goed kunnen
volgens mij heeft hij het bij het rechte eind..

Come on guys, er is vast wel iemand die niet tijdens zijn havo heeft liggen slapen
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 21:56:02 #7
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_31187718
---> WFL
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_31187729
Salmiakzout is ammoniumchloride (NH4Cl) oftewel de verbinding van ammoniak (NH3) en zoutzuur (HCl). Hoewel de grondstoffen zeer agressieve stoffen zijn, vormen ze samen een zout dat de basis vormt voor een snoeppoeder voor kinderen. Aan het snoeppoeder wordt ook nog zoethoutwortelextract en soms suiker en aardappelmeel toegevoegd. Salmiakzout wordt ook gebruikt om drop een zoute smaak te geven.

Je kunt de boel trouwens weer scheiden door salmiak in koud water op te lossen en het te filtreren en beide fracties apart te drogen.

Het snoeppoeder bestaat ook in de vorm van zwart-op-wit of zwartepit.

Salmiak is ook een bijproduct van verschillende processen. Zo komt bij het Solvayproces voor de productie van soda salmiak vrij.

NaCl + CO2 + NH3 + H2O → NaHCO3 + NH4Cl

Ook bij sommige productiemethodes van kunstmest komt salmiak vrij:

2 KCl + (NH4)2SO4 → K2SO4 + 2 NH4Cl
pi_31187775
Lijkt me een beetje link om zelf te gaan maken, waarom wil je dat precies gaan doen?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 22:00:11 #10
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_31187854
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:57 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
Lijkt me een beetje link om zelf te gaan maken, waarom wil je dat precies gaan doen?
Nou, volgens mij zitten de stofjes niet in de bouwdoos, maar het leek me leuk om iets verder te gaan dan van een stuiver een kwartje te maken door electrolyse.
pi_31194207
hé gelukkig herinnerde ik het me toch goed
pi_31194223
Ik lust geen salmiak!
pi_31194246
Chemisch goedje
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:58:41 #14
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_31229279
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:00 schreef Tafkahs het volgende:
Nou, volgens mij zitten de stofjes niet in de bouwdoos, maar het leek me leuk om iets verder te gaan dan van een stuiver een kwartje te maken door electrolyse.
ammonia en zoutzuur in een bouwdoos lijkt me inderdaad errug sterk
Tenzij de doos een kinderveilige sluiting heeft....
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_31229684
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:58 schreef alien8ed het volgende:

[..]

mwoa, zoutzuur is maar max 33% herinner ik me nog.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:15:09 #16
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_31229786
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:58 schreef alien8ed het volgende:

[..]

Als je rook wilt, dan is zoutzuur en ammoniak niet genoeg, dan moet je geconcentreerd zoutzuur (36%) en geconcentreerde ammoniak (25%) hebben. Beiden zijn geen fijne spulletjes, heb er uitgebreide werk-ervaring mee!

0.1 mol zoutzuur zou je kunnen opdrinken al raad ik het sterk af want dat is buitengewoon smerig... (heb wel eens via een pipet zoutzuur opgezogen ). Ik leef nog.
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:11 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

mwoa, zoutzuur is maar max 33% herinner ik me nog.
36% dus. En als je er vervolgens geconcentreerd zwavelzuur (100%) bijdruppelt, dan jaag je het gas HCl de oplossing uit. Dat ruikt in (zeer) lage concentraties niet eens zó vies, maar het is de pest voor je longen.

Kort samengevat: geen speelgoed.
pi_31229881
Wij hebben bij scheikunde ook ooit salmiak gemaakt, maar mochten het toen niet opeten. De reden daarvan was dat het tamelijk giftig kon zijn als je ook maar ergens iets fout had gedaan...
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:49:23 #18
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_31230802
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:18 schreef freecell het volgende:
Wij hebben bij scheikunde ook ooit salmiak gemaakt, maar mochten het toen niet opeten. De reden daarvan was dat het tamelijk giftig kon zijn als je ook maar ergens iets fout had gedaan...
Dan laat je de leraar toch voorproeven
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_31230967
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:18 schreef freecell het volgende:
Coole avatar
pi_31231123
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:55 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:

[..]

Coole avatar
pi_31238155
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:49 schreef alien8ed het volgende:

[..]

Dan laat je de leraar toch voorproeven
Ik wou net zeggen ja
Wij mochten dat ook niet, maar ja, als je zoiets gemaakt hebt, dan wil je het proeven ook.
pi_31363427
Wij mochten een klein beteje salmiak op onze vingertop nemen en broeven.
gr gr
pi_31378588
Damn, dacht een interessant proefje gevonden te hebben, snoepgoed maken. Lees ik dat het om de zoute smaak van drop gaat Wat hebben nederlanders toch een vreemde smaak op dat gebied...

Effe opgezocht in de Merck index, LD50 bij ratten is 30mg/kg, vergelijk bvb met zout: 3.75gr/kg
Medisch gebruik: expectorant, diaphoretic, acidifying diuretic.

Ideaal dus als je veel slijmen, zweet en urine wilt produceren...
pi_31439725
Zwartepit ken ik niet.

"Je kunt de boel trouwens weer scheiden door salmiak in koud water op te lossen en het te filtreren en beide fracties apart te drogen."
Hoe zie je dat? Hoe krijg je de fracties apart van eklaar bij het drogen? Iets met electrolyse? Dan verander je de samenstelling volgens mij.

Anyway, vroegâh kon je bij de drogist zoutzuuroplossingen krjigen van 40%. Goed, als je de fles op zolder liet staan, roestte al het ijzer in de buurt weg omdat het zoutzuur verdampte / vervloog, maar je kon er onder andere koper mee oplossen (en later met soda laten neerslaan in een mooie blauwe of vieze bruine kleur, afhankelijk van hoeveel soda je er in gooit.)

Helaas kun je tegenwoordig maar maximaal een oplossing van 10% krijgen, voor zover ik weet.

Edit: salmiakzout is overigens niet echt prettig voor je lever, met name voor leverpatiënten.
pi_31455325
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 16:26 schreef ToT het volgende:
[..]
Anyway, vroegâh kon je bij de drogist zoutzuuroplossingen krjigen van 40%. Goed, als je de fles op zolder liet staan, roestte al het ijzer in de buurt weg omdat het zoutzuur verdampte / vervloog, maar je kon er onder andere koper mee oplossen (en later met soda laten neerslaan in een mooie blauwe of vieze bruine kleur, afhankelijk van hoeveel soda je er in gooit.)

Helaas kun je tegenwoordig maar maximaal een oplossing van 10% krijgen, voor zover ik weet.
Dat verbaast me, hier in België vind je overal 29%
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')