Punt vier slaat (zoals je zelf al dacht) op tijdelijke straffen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:51 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar punt 4 is toch wel raar niet dan?
Nee, fout.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt in Nederland 2 soort levenslang - de levenslange gevangenisstraf die echt puur levenslang is wordt niet zo vaak opgelegd, al is het de laatste tijd wat meer. De hoogste straf die wordt opgelegd en voor levenslang doorgaat is die van 20 jaar.
Het is er wel altijd voor doorgegaan omdat die andere levenslang zelden tot nooit werd opgelegd, zoals je kunt zien.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:59 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee, fout.
Je hebt levenslang en een tijdelijke straf. Tijdelijke straffen zijn maximaal 15 jaar waarbij er strafverhogende omstandigheden kunnen zijn die het totaal kunnen opkrikken naar 20 jaar. De maximumstraf mag niet hoger uitvallen dan 20 jaar. Waar jij het over hebt is niet levenslang.
Klopt, levenslang kan worden omgezet in een tijdelijke straf. Dit gebeurt echter zeer zelden (en dan bedoel ik ook écht zelden) en alleen als de veroordeelde voorbeeldig gedrag laat zien én stervende is.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:00 schreef popolon het volgende:
Aha.
Kijk de regels zijn in de loop van de tijd wel aangepast.
In Nederland is het twee keer gebeurd dat gratie werd verleend aan een tot levenslang veroordeelde. In 1975 kwam huisarts John O. na 21 jaar vrij. Hij had twee keer levenslang gekregen voor het vergiftigen van zijn vrouw en een celgenoot. Hans van Z., in 1969 opgesloten voor drie roofmoorden, werd in 1986 op vrije voeten gesteld.
Die andere levenslangquote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is er wel altijd voor doorgegaan omdat die andere levenslang zelden tot nooit werd opgelegd, zoals je kunt zien.
Misschien kom je nooit in wat we de maatschappij noemen maar het is wel degelijk zoals ik het zeg. Om dat 'echte' levenslang decennia niet is opgelegd. Je moet popo niet fout voorlichten, hij zit al in een land waar hij gehersenpoeld wordt.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Die andere levenslang
De veroordeling is dan 20 jaar (een tijdelijke straf) en niet levenslang. Er zijn geen 2 soorten levenslang.
Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Volgens ons strafrecht bestaat er maar één levenslang, niet twee. Wat jij, Ali op de hoek, Annie bij de kapper of Jan de slager ervan denkt zal me aan m'n reet roesten.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Misschien kom je nooit in wat we de maatschappij noemen maar het is wel degelijk zoals ik het zeg.
En wederom fout. Je geeft zelf nota bene nog een lijstje een paar posts terug.quote:Om dat 'echte' levenslang decennia niet is opgelegd. Je moet popo niet fout voorlichten, hij zit al in een land waar hij gehersenpoeld wordt.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Je moet popo niet fout voorlichten, hij zit al in een land waar hij gehersenpoeld wordt.
Lekker hautain.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Volgens ons strafrecht bestaat er maar één levenslang, niet twee. Wat jij, Ali op de hoek, Annie bij de kapper of Jan de slager ervan denkt zal me aan m'n reet roesten.
Die had je dan even moeten nakijken.quote:En wederom fout. Je geeft zelf nota bene nog een lijstje een paar posts terug.
Dat heeft daar niets mee te maken. Feiten zijn feiten.quote:
Je oorspronkelijke bewering:quote:Die had je dan even moeten nakijken.
Na 1954 duurde het 15 jaar, na 1969 duurde het dertien jaar - dan in 82 en 84 nog een keer.
4 x levenslang in 30 jaar.
En dat is dus fout. Het is de afgelopen paar jaar al zo'n 20 keer opgelegd. En het is niet 'echte levenslang' maar gewoon levenslang.quote:Om dat 'echte' levenslang decennia niet is opgelegd.
quote:Decennialang dus nauwelijks levenslang waardoor 20 jaar voor levenslang doorging maar als je juridisch mierenneukt dan wordt dit een zinloze discussie.
Waarvan de meeste keren in de afgelopen jaren. Zoals ik zei: in dertig jaar maar 4 x waardoor levenslang eigenlijk domweg niet bestond.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:29 schreef nikk het volgende:
En dat is dus fout. Het is de afgelopen paar jaar al zo'n 20 keer opgelegd. En het is niet 'echte levenslang' maar gewoon levenslang.
Dus omdat het niet werd opgelegd bestond het niet? En daarnet hadden we nog twee soorten?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarvan de meeste keren in de afgelopen jaren. Zoals ik zei: in dertig jaar maar 4 x waardoor levenslang eigenlijk domweg niet bestond.
Oh, toch wel 2 soorten?quote:Er zijn dus wel degelijk 2 soorten levenslang al wordt 20 jaar nu iets minder als levenslang beschouwd omdat het andere levenslang de laatste jaren veel vaker wordt opgelegd.
quote:En stop met flamen. Je argumenten zijn gewoon niet zo sterk, sorry.![]()
Waarom reageer je zo kinderachtig terwijl je wel moet begrijpen wat ik bedoel.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus omdat het niet werd opgelegd bestond het niet? En daarnet hadden we nog twee soorten?
Jouw punt slaat nergens op. Jij bent geen sociaal-maatschappelijke verhalen aan het verkondigen maar gewoon onzin. Je bent je er zoals gewoonlijk weer eens aan het uitlullen. +)quote:Op donderdag 6 oktober 2005 08:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo kinderachtig terwijl je wel moet begrijpen wat ik bedoel.
Levenslang werd zelden tot nooit opgelegd waardoor die straf van twintig jaar tot voor kort publiekelijk voor levenslang doorging. Daar kan je heel erg juridisch over gaan millineuken maar als je het sociaal-maatschappelijk bekijkt, is het een gegeven. En dan kun je wel blijven flamen en mij belachelijk maken, dat verandert niks aan het punt dat ik hier maak
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Jouw punt slaat nergens op. Jij bent geen sociaal-maatschappelijke verhalen aan het verkondigen maar gewoon onzin. Je bent je er zoals gewoonlijk weer eens aan het uitlullen. +)
Twee soorten levenslang, en maar blijven volhouden hè
Oh ja, er bestaat geen straf van 20 jaar. Het maximum is 15 jaar. Alleen door strafverhogende omstadigheden kan het 20 jaar worden. En die straf is nooit levenslang genoemd.
Je zou ook gewoon je ongelijk kunnen toegeven. Iets in de richting van: sorry nikk, ik ben een domme kneus die voortdurend uit m'n nek lul.quote:
Dat zou ik graag van jou horen. Je komt in je laatste posts alleen maar met kwalificaties rond mij terwijl ik een helder en steekhoudend verhaal houd waar ook weinig op af valt te dingen. Dat blijkt ook wel want je scheldt alleen maar, ik reageer niet meer op volgende flames.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon je ongelijk kunnen toegeven. Iets in de richting van: sorry nikk, ik ben een domme kneus die voortdurend uit m'n nek lul.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat zou ik graag van jou horen. Je komt in je laatste posts alleen maar met kwalificaties rond mij terwijl ik een helder en steekhoudend verhaal houd waar ook weinig op af valt te dingen.
Reageren lijkt me inderdaad niet zo verstandig.quote:Dat blijkt ook wel want je scheldt alleen maar, ik reageer niet meer op volgende flames.
Bedoel je nu dat men in de media sprak over levenslang als iemand een straf van 20 jaar kreeg?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 08:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Levenslang werd zelden tot nooit opgelegd waardoor die straf van twintig jaar tot voor kort publiekelijk voor levenslang doorging.
Die zou ik ook wel 's willen zien eigenlijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 12:59 schreef Doderok het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat men in de media sprak over levenslang als iemand een straf van 20 jaar kreeg?
Heb je hopelijk een aantal voorbeelden van?
Hoezo? Je brengt iemand met voorbedachte rade om het leven. Dat is moord. Net zoals een bejaarde man die uit wanhoop zijn demente vrouw doodt zich aan moord schuldig maakt.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:56 schreef maniack28 het volgende:
Ik had het over moord of doodslag, ik vind een foutje van een euthanasie-arts niet behoren tot het standaard moord of doodslag, slaat ook nerges op dat ze voor moord worden veroordeeld, want het is namelijk geen moord, het is een hele andere situatie..
Bron: nu.nlquote:DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft de 29-jarige G.H. uit Rotterdam dinsdag vrijgesproken van het doodschieten van de 13-jarige Sedar Soares.
Die getuigen worden zo bedreigd dat ze hun verklaring wel moesten intrekken.....quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 14:31 schreef -jos- het volgende:
[..]
Bron: nu.nl
Je weet wel, die man die een sneeuwbal op zn auto kreeg en toen zijn pistool trok en dat jongetje neerschoot! En hij wordt gewoon vrijgesproken!Echt absurd
![]()
*EDIT* Hier staat dat er 3 getuigenverklaringen waren en dat de man in januari tot vijftien jaar cel veroordeeld werd, toch wel vreemd dat hij nu opeens wordt vrijgesproken, er zit veel verschil tussen 15 jaar en 0 jaar... dit tekent toch ook wel de zwakte van het Nederlandse rechtssysteem volgens mij![]()
Het betekent alleen wel dat niet meer bewezen kan worden en gelukkig kennen we hier nog steeds de regel dat je onschuldig wordt geacht, tenzij het tegendeel bewezen is. Dat is hier niet gebeurd, dus is deze man terecht vrijgesproken, hoe lullig dit ook is voor de nabestaanden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 14:40 schreef Eamon het volgende:
nogal dom idd. Dat die getuigen hun verklaring hebben ingetrokken betekend toch niet dat hij niet heeft geschoten.![]()
Hoe weet jij nou of hij terecht is vrijgesproken?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:05 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het betekent alleen wel dat niet meer bewezen kan worden en gelukkig kennen we hier nog steeds de regel dat je onschuldig wordt geacht, tenzij het tegendeel bewezen is. Dat is hier niet gebeurd, dus is deze man terecht vrijgesproken, hoe lullig dit ook is voor de nabestaanden.
Lees dan.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe weet jij nou of hij terecht is vrijgesproken?![]()
Waar maak jij uit op dat de getuigen bedreigd zijn? Voor hetzelfde geld zijn ze door justitie onder druk gezet om belastende verklaringen af te leggen tegen deze persoon, zoda ze tenminste iemand met een bedenkelijke reputatie voor dit geval achter de tralies konden zetten.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nee, dat begrijp ik. Het is allemaal netjes volgens de regeltjes van de Nederlandse wetgeving gegaan.
Maar als er sprake is van bedreigingen tegen de getuigen vind ik dit alles behalve terecht.
Iemand maar klakkeloos als dader aanwijzen zonder dat je het kunt bewijzen komt mij de keel uit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:26 schreef Hilje23 het volgende:
Oh ja...en dan hebben we een hele hoop mensen in dit land die altijd zeggen: "je moet het rechtssysteem zijn werk laten doen en niet voor eigen rechter gaan spelen"
Die mensen moesten zelf eens iemand verliezen waarna de dader op deze manier vrijgesproken wordt...eens kijken of ze dan nog zo denken....
Je gunt het niemand...maar dat morale gekwezel komt me af en toe echt de neusgaten uit.
Er een mening over hebben en iemand klakkeloos als dader aanwijzen zijn 2 verschillende dingen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
En gaan ze ook nog onderzoeken waarom de getuigenverklaringen plots zijn ingetrokken?
Het werkt gewoon tegen de geloofwaardigheid van de verdachte in als hij al bekend stond als een persoon met een kort lontje, wat bij het minste en geringste om zich heen schoot. Daar mogen mensen dan best wel een mening over hebben, drMarten.
En ja, misschien is het wel vergelijkbaar bij de zaak Nienke Kleis. Extra reden dus om deze zaak nog verder te onderzoeken.
Maar goed, het zaakje blijft stinken...
quote:DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft de 29-jarige G.H. uit Rotterdam dinsdag vrijgesproken van het doodschieten van de 13-jarige Sedar Soares. Het hof sprak H. vrij wegens gebrek aan bewijs.
Soares werd op 1 februari 2003 doodgeschoten toen de jongen vanaf een parkeerdek bij metrostation Slinge in Rotterdam met vriendjes sneeuwballen aan het gooien was. Begin dit jaar veroordeelde de rechtbank in Rotterdam H. tot vijftien jaar cel voor deze zaak, maar H. ging daartegen in beroep.
Straf
Justitie eiste twee weken geleden dat H. de maximale straf zou krijgen voor doodslag (vijftien jaar) en daarnaast een jaar voor wapenbezit en het invoeren van 300 gram cocaïne. Ook in Rotterdam eiste justitie deze straf, maar de rechtbank besloot daar tot een straf van vijftien jaar.
Bewijzen
Het hof oordeelde dinsdag echter dat er onvoldoende bewijzen waren om H. te veroordelen. Het hof achtte de getuigenverklaringen niet sterk genoeg.
Tumultueus
De rechtszaak tegen H. verliep tumultueus doordat twee ooggetuigen hun verklaringen plots introkken. Een vrouw die eerder verklaarde het schietincident te hebben gezien, zei niet eens aanwezig te zijn geweest op Slinge. Ook een andere getuige stelde H. niet gezien te hebben op de bewuste avond. Toch waren de verklaringen volgens advocaat-generaal J. Groen bruikbaar, omdat de getuigen zich hebben laten leiden door angst. >
De zaak was vanaf het begin af aan lastig rond te krijgen omdat er geen technisch bewijs is gevonden. Zelfs de kogel die Soares heeft geraakt, is nooit teruggevonden. Daarnaast is er een verklaring van een medegedetineerde van H. en heeft de uit Curaçao afkomstige man geen goed alibi, aldus justitie.
een logische en goede rvaagquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:36 schreef Mwanatabu het volgende:
En die getuigen worden nu vervolgd wegens meineed?
Oei, dat moeten we niet hebben natuurlijk. Politiek correctheid in de rechtzaalquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:09 schreef CANARIS het volgende:
De hele procedure om bewijzen als wettig door een rechtzaak te brengen is volstrekt poltiek correct
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |