quote:
Hoebedoel je dit? En welk stuk van Sitchin zou dan juist "verdikt" zijn?
Ik raad je aan om, als je diep in het onderwerp wilt duiken, de site van diernenburg, eerder in dit topic gepost eens te bestuderen. Daar word namelijk gesuggureerd dat Sitchin een paar aanpassinkjes heeft verwerkt op de hierochlieven. Ik ben er zelf ook niet niet helemaal ingedoken omdat het een beste lap tekst is, maar als er onderzocht moet worden zijn het toch de voors en tegens die allebei tegen elkaar afgewogen moeten worden of die tenminste allebei het vermeldden waard zijn. Voor de site klik
hierNa wat verder in de materie te zijn gedoken, kom ik trouwens tot de voorlopige conclusie dat, zoals veracht alle mogelijkheden openstaan
![]()
goh !
Nee, het is werkelijk de sceptici, de wetenschap en de bewijzen die er gevonden zijn door archeologen die een kloppend beeld willen van oud Egypte, tegen de nieuwe (of oude) generatie : De zogenaamde pseudowetenschappers, geometrici en spirituelen. Het ontbreekt de spirituelen vaak aan gegronde argumentatie, of de informatie is ' te ver gezocht ' volgens onze normen. Alleen wat zijn onze normen? Is het niet beter om zonder een bepaalde achtergrond en baggage tot een mening te komen? Dat kan natuurlijk niet, onze geschiedenis moet natuurlijk wel kloppen, naar ons tijdsbeeld in verhouding staan(geen mystiek gedoe) en het moet vooral meet en aanvaardbaar zijn.
In ieder geval :
1. Bouwtijd
Khufu regeerde 23 jaar. Hij heeft, volgens de gangbare theorie de piramide gebouwd dmv 200.000 werknemers in 20 a 30 jaar. Volgens National Geograhic werd er 80 jaar over de bouw gedaan door 30.000 arbeiders.
Hoe is het mogelijk om 200.000 mensen te voorzien van eten en drinken, onderdak e.d. terwijl er nooit zulke massale voorzieningen e.d. gevonden zijn
Er zijn 'naar ik meen gelezen te hebben' botten gevonden in de nabijheid die rugafwijkingen vertoonden. Ook is er een kamp gevonden waar arbeiders gewoond hebben. Bijlange na worden er echter de genoemde aantallen niet gehaald.
2. Wijze van bouwen
quote:
Op basis van het gebruik van de meest moderne steenhouwersmachines die beschikbaar zijn voor het uithakken, opheffen en verplaatsen van de stenen, schatte Booker dat de huidige kalksteenindustrie van Indiana zijn productie zou moeten verdrievoudigen en de volledige industrie, die zoals ik eerder heb vermeld drieëndertig steengroeven omvat, zou er zevenentwintig jaar voor nodig hebben om de opdracht voor 39.440.385 kubieke meter steen uit te voeren. Deze schattingen zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de productie zonder problemen verloopt. Vervolgens zouden we voor de taak staan om de kalksteenblokken op hun plaats te zetten.
quote:
De blokken die zijn gebruikt in de Koningskamer van de Grote Piramide, 43 meter boven het grondniveau, wegen naar schatting tussen de 50 en 80 ton.
De zwaarste blokken die in de Daltempel en Dodentempel van Khafre zijn gebruikt, wegen naar schatting 200 ton. Het gewicht van enkele obelisken wordt geschat op 1000 ton. Hoe verhoudt dit zich tot de tegenwoordige mogelijkheden?
Mijn bedrijf installeerde onlangs een hydraulische pers die vijfenzestig ton weegt. Om deze op te tillen en haar via het dak naar binnen te laten zakken, moest er een speciale hijskraan aan te pas komen. De hijskraan werd in delen geleverd en deze werden over een afstand van 80 kilometer getransporteerd, wat vijf dagen in beslag nam. Na vervoer van vijftien ladingen met een truck met oplegger kon de hijskraan eindelijk in elkaar worden gezet en was ze gereed voor gebruik. Terwijl men de pers liet zakken in de speciaal daarvoor gemaakte uitholling, vroeg ik aan een van de kraanmachinisten wat het zwaarste was dat hij ooit had opgetild. Hij beweerde dat dat een 110 ton zware kernreactor was. Toen ik hem vertelde van de zeventig en tweehonderd ton zware steenblokken die in de Grote Piramide en de Daltempel zijn gebruikt, gaf hij blijk van zijn verbazing en ongeloof in de primitieve methoden die volgens Egyptologen zouden zijn gebruikt.
quote:
De gemiddelde dikte van de voegen 0,51 mm; en de gemiddelde afwijking van een rechte lijn en van een rechte hoek van het uithouwen van de steen slechts 0,25 mm over een lengte van 190 cm langs de voorkant omhoog, een mate van nauwkeurigheid die overeenkomt met de rechte hoeken van de modernste optische instrumentenmakers bij zo’n lengte’.
3. Akoestiek
Naast bovengenoemde wil ik wijzen op de akoestische eigenschappen, die ik eerder postte. Hieruit blijkt de akoestiek van de koningskamer uitmuntend te zijn. Waarvoor al die moeite met lastig te bouwen schagten ?
Conclusie die ik kan trekken lijkt me dat er gebruik werd gemaakt van vibraties, of geluid. Melding word wel eens gemaakt van een zingende piramide.
Meer aannemelijk klinken mij de meditatie mogelijkheden in de occulte samenleving van de Egyptenaren. Niet tijdens elk bewind, maar toch zeker was er sprake van een diepgeworteld geloof in het leven na de dood, waar de hele samenleving naar gericht was.
Vele vragen zijn er die beantwoord, en ingelezen op dit gebied. Te denken valt aan verhoudingen van de piramides, de cultus rond orion, het derde oog van horus, de mysteriescholen, echnaton, de rol van sirius, hermetica, belang van de dierenriem:amon/mentoe, vergelijkingen die er getrokken worden vanuit de bijbel: > mozes, jezus, essenen, de sfinx en de maagd/ leeuw die zij ooit was, theosofie, hal der archieven .. ga maar door .. het is niet waar het topic om draait en ieder zo zijn mening maar voor mijn gevoel passen de puzzelstukjes wel als je er diep in duikt. Natuurlijk zal niet alles waar zijn maar het lijkt me heel sterk dat het allemaal gebakken lucht blijkt te zijn. Er is meer dan we met logica kunnen beredeneren, dat staat voor mij vast. Verbanden zijn er om gelegd te worden. En veel verbanden bij elkaar zijn er om voorzichtige conclusies te trekken.
De piramide en sfinx staan trouwens niet precies op de magnetische assen, ze staan op sirius gericht.
4. Dan is er nog het zoutafzettings mysterie:
quote:
Een van de grootste mysteries van deze kamer is de zoutafzetting op de muren. Op sommige plaatsen was ze 1,27 cm dik, en Petrie heeft bij het opmeten van de kamer daarmee rekening gehouden. Het zout werd ook gevonden in de horizontale gang en in het lagere gedeelte van de Grote Galerij. Hoe is deze zoutafzetting op de muren ontstaan?
Zij die enige betekenis hebben gehecht aan de aanwezigheid van het zout hebben gespeculeerd dat het op de muren zou kunnen zijn afgezet toen het water van de bijbelse zondvloed zich terugtrok. Anderen hebben gespeculeerd dat de Grote Piramide en zijn buren eens door water werden omringd. – Christopher Dunn, The Giza Power Plant, blz. 193
Tenminste een deel van het zout kan door het kalksteen zelf zijn afgescheiden, omdat kalksteen een steensoort is die voornamelijk uit calciumcarbonaat bestaat, en vaak is samengesteld uit de organische overblijfselen van zeedieren. Toch heeft een deel van het zout een samenstelling van mineralen die overeenkomt met die van zeezout. En er is meer bewijsmateriaal dat erop wijst dat de piramiden eens door zeewater werden omgeven:
5. Luchtlagen koningskamer
Het directe plafond van de koningskamer is gemaakt van negen enorme stenen, daarboven liggen verschillende steenlagen (9 stuks) met daartussen luchtlagen. Vraag is vervolgens waarom bij de koningskamer wel, en bij de bron, die toch een veel groter gewicht te tillen heeft deze constructie in gebruik is genomen. De onderkant van de blokken is gepolijst, de bovenkanten zijn onregelmatig en bevatten 6mm zwart schuim.. toch op zijn minst opmerkelijk. Theorien zijn er natuurlijk weer te over ..
6. Khufu ?
Op de zogenaamde ‘inventarisstèle’ wordt van Khufu gezegd dat hij herstelwerkzaamheden aan de Grote Sfinx en de Isis Tempel zou hebben uitgevoerd (hij noemde de Grote Piramide het ‘Huis van Isis’), en de laatste trof hij begraven onder het zand aan. De stèle vermeldt ook dat Khufu dichtbij de Grote Piramide voor zichzelf en zijn vrouw en familie kleine piramiden bouwde. Egyptologen schrijven deze inscriptie toe aan een latere periode en trekken de betrouwbaarheid ervan in twijfel omdat volgens hun redenering er op een later tijdstip priesters waren die zichzelf naar de farao’s ‘Khafre’ en ‘Khufu’ hadden vernoemd. Maar waarom wordt deze lijn van redeneren niet voortgezet en de mogelijkheid overwogen dat de farao’s Khafre en Khufu zelf naar andere farao’s of goddelijke mensen uit de oudheid zijn vernoemd? Of dat Khufu de piramide misbruikte, een nieuw doel gaf ..
7 ..
Er zijn wel een paar mummies gevonden en ook een paar botten, maar geen daarvan behoort tot de veronderstelde bouwers van de piramiden. Ze zijn geanalyseerd en blijken van latere datum te zijn. De botten die in 1818 door Belzoni in de Piramide van Khafre zijn gevonden bleken van een stier te zijn!
De oude Egyptenaren noemen de piramide TA KUTH vertaald: HET LICHT, ieder zijvlak was nl één grote spiegel met een opper-vlakte van 2000 vierkante meter.
Enkel wat feiten dus op een rijtje ter indicatie. Het oordeel is aan u.
Ik neig naar de theorie dat Khufu en / of een van zijn nakomelingen is gaan prutsen met de piramide en hoe dan ook met de sfinx.
quote:
Dobecki's seismografische experimenten en Schoch's observaties bewezen dat het lichaam van de Sfinx inderdaad in verscheidene fases was uitgehouwen, en dat de zwaar uitgesleten voorkant van het monument, en de achterkant rond 3.000 jaar verschillen. Hieruit mag worden aangenomen dat het hoofd later is uitgehouwen. Schoch's conclusie was dat Khafre de Sfinx in een gedeeltelijk afgebouwde staat ontdekte. Khafre repareerde de Sfinx en de tempels daaromheen door granieten platen over de kalksteen te plaatsen. Volgens Schoch moest de Sfinx vanwege zijn ouderdom vele reparaties hebben ondergaan gedurende enkele duizenden jaren. En omdat het hoofd van de Sfinx relatief kleiner is dan het lichaam van de liggende leeuw.
Dr. Schoch had een reputatie hoog te houden en hij verklaarde in het openbaar dat de Sfinx niet eerder dan 8.500 jaar geleden gebouwd was en hij zich niet inlaat met argumenten die niet in verband staan met geologie. West is minder voorzichtig. Naar zijn mening is de Sfinx minstens 12.000 jaar oud.
Okee, dat was wel weer voldoende stof voor vandaag .. in ieder geval wat vlugtige informatie uit mijn bibliotheekje.
Beide kampen moeten worden belezen en begrepen denk ik voor er een mening gevormd kan worden, dus ook het 'mystieke'. Maar daar ben ik nu nog niet helemaal aan toe. Voorlopig houd ik het op aanpassing van dat wat al was.
[ Bericht 93% gewijzigd door cognito_1987 op 16-10-2005 22:23:52 ]