quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:25 schreef Rio het volgende:Nee, op het moment dat bij de geldverstrekker wordt aangevraagd om 1 persoon uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan moeten van de 'achterblijver' inkomensgegevens aangeleverd worden. Als blijkt dat de achterblijver niet het gehele bedrag op zijn/haar inkomen kan dragen (en niemand wil garant staan/bijspringen), zal de verstrekker geen toestemming verlenen de lening op 1 naam te zetten. Dan is het dus ofwel met z'n tweeën voortzetten of de tent verkopen.
Ten overvloede: hoe de ex-geliefden dat onderling regelen met over-/onderwaarde is geen zaak van de geldverstrekker. Als er iemand uitgekocht moet worden wordt eveneens beoordeeld of de achterblijver de benodigde verhoging kan dragen. Zo niet: dan niet.
Principe voor verstrekker is dus simpel: kan diegene dat bedrag lenen ja of nee.
Zo zwart wit ligt het in de praktijk lang niet altijd.
In mijn geval kon ik volgens de 'regels' de hypotheek niet alleen op mijn naam dragen (vanwege de inkomensituatie van de laatste 3 jaar), maar is de hypotheek uiteindelijk toch alleen op mij overgegaan. Er wordt ook gekeken naar het betalingsgedrag tot aan het moment van verdeling, en ook bij de bank is het vaak een kwestie van gunnen.
Bovendien zal de bank ook niet altijd voor de 'regeltjes' kiezen als daar voor de bank zelf direct nadelige situaties uit kunnen voortvloeien. Ik stelde de bank gewoon voor de keuze: aankijken hoe het verder zou gaan met de hypotheek op mijn naam, of nu dwingen tot executie, en dan maar zien of je je geld terug krijgt. Ging niet gemakkelijk, maar uiteindelijk koos de bank toch eieren voor z'n geld.
Abigail, I'm sure if there is something out there looking down on us from somewhere else in the universe...they're wise enough to stay away from us.