abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31180110
We zijn er allemaal mee opgegroeid. En als het niet via onze ouders was, dan toch wel zeker via de schoolarts of lessen verzorging/biologie: Poets twee maal per dag je tanden; na het ontbijt en voordat je naar bed gaat.

In de Metro van vanochtend stond echter een interessant stukje over tandenpoetsen. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om vlak nadat je sinaasappelsap hebt gedronken, je tanden te poetsen. Jus d'orange is namelijk erg zuur en als je vlak na het nuttigen ervan gaat poetsen, poets je het (slechte) zuur als het ware je tanden in. Iets wat voor eik al het voedsel geldt, maar met name voor zure dingen. Daarom is het ook niet verstandig om vlak na het ontbijt te poetsen. Het is beter om voor de ochtendmaaltijd te poetsen, dan bescherm je je tanden beter.

Bovenstaande staat natuurlijk haaks op wat ik geleerd had, maar op zich zit er wel iets in. Zijn er nog meer van dat soort nuttige tips? En kan iemand mij uitleggen waarom voor de maaltijd poetsen beter is dan erna (afgezien van dat zuur)?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:42:10 #2
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31180200
Dat van sap en cola dat was algemeen bekend dacht ik. Ik poets ook nooit direct na een maaltijd mijn tanden.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:02:00 #3
94217 pseudovlaming
tandarts in spé
pi_31180643
Nog iets: Snoep verstandig, eet een appel.

Appels eten (afhappend, en niet in partjes) is wel goed voor de bevestiging van de tanden in de kaak, maar het zuur valt je glazuur heel hard aan. En ook nu niet poetsen na de appel.

Voor je laatste vraag: dat zuur is één van de hoofdredenen. Als er zuur om je tanden zit en je gaat poetsen, poets je ze regelrecht je Retsiuslijnen binnen (de heeeele kleine ruimten tussen de glazuurpilaartjes in een tand) en daar kom je absoluut niet bij met je tandenborstel (diameter is minder 0,1 micrometer).
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
http://www.kuleuven.be
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:03:52 #4
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_31180703
Eet na de maaltijd een stukje Franse kaas. In die kaas zitten bacteriën die de mond beschermen tegen cariës. Voor de maaltijd poetsen? Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met speeksel alvast "op gang brengen" - zodat je je gebit beter beschermt tegen te zuur voedsel. Maar da's alleen maar een ideetje van me.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_31180877
ik poets altijd voor mijn ontbijt mijn tanden .. is dat zo vreemd dan?
pi_31180961
Tandenpoetsen vóór het eten lijkt me echt ranzig. Of je zou smaakloze tandpasta moeten hebben.

En wanneer je niet-zure dingen hebt gegeten/dronken, kun je toch prima daarna de broodresten tussen je tanden vandaan poetsen?

Trouwens, volgens mij poets je niet zozeer het zuur het glazuur in, maar is vooral door het zuur het glazuur wat 'zachter' geworden, zodat je het door het geweld van de tandenborstel makkelijker van je tanden schuurt.
pi_31180982
Ik heb het ook gelezen, en eerlijk gezegd wist ik ook niet eens dat je niet te snel na het eten of drinken van iets je tanden moet gaan poetsen...

Verder weet ik nog wel dat het minder slecht is om in een keer een kilo snoep op te vreten, dan dat je dat gaat verspreiden over de hele dag. Ik weet niet waarom, maar dat is mij ooit eens wijsgemaakt :p
pi_31181015
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:09 schreef R0elio het volgende:
Ik ook, welke dork doet dat nou ná het ontbijt . Bovendien is dat stukje in die krant oud nieuws.
quote:
We zijn er allemaal mee opgegroeid. En als het niet via onze ouders was, dan toch wel zeker via de schoolarts of lessen verzorging/biologie: Poets twee maal per dag je tanden; na voor het ontbijt en voordat je naar bed gaat.
Iedereen zou het al lang moeten weten .
pi_31181035
ik verklaarde mensen die hun tanden poetsen voor de maaltijd altijd voor gek. Dat is hetzelfde als de vloerbedekking stofzuigen, en er vervolgens 3 zakken chips over leeggooien en er keihard op gaan stampen.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_31181062
Na alcohol genuttigd te hebben, heb ik van de tandarts gehoord, schijnt ook erg slecht te zijn voor je gebit
pi_31181073
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:16 schreef Casparovvv het volgende:
ik verklaarde mensen die hun tanden poetsen voor de maaltijd altijd voor gek. Dat is hetzelfde als de vloerbedekking stofzuigen, er 3 zakken chips over leeggooien en er keihard op gaan stampen.
Dus jij gooit altijd 3 zakken chips over je vloerbedekking leeg, gaat er op stampen om het vervolgens te stofzuigen? .
pi_31181197
Ik doe het ook na het eten eigenlijk, maar misschien moet ik dat toch maar veranderen dan.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:24:29 #13
70004 niksan
net een beetje meer
pi_31181250
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:09 schreef R0elio het volgende:
Ja, want dan smaakt mijn eten niet meer
"May the wind always be at your back and
the sun always upon your face, and the
winds of destiny carry you aloft to
dance with the stars."
pi_31181335
Als ik op sta heb ik meestal een niet zo fijne smaak in mijn mond, als ik dan zou moeten ontbijten

Dan liever heel even een tandpasta smaak, alhoewel dat best meevalt, ik spoel heel goed, dus het is gewoon een frisse smaak
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:32:32 #15
70004 niksan
net een beetje meer
pi_31181477
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:27 schreef mcintosh het volgende:
Als ik op sta heb ik meestal een niet zo fijne smaak in mijn mond, als ik dan zou moeten ontbijten

Dan liever heel even een tandpasta smaak, alhoewel dat best meevalt, ik spoel heel goed, dus het is gewoon een frisse smaak
Ik heb liever een frisse smaak wanneer ik 's morgens de deur uitga
Ach het is maar wat je gewend bent.
"May the wind always be at your back and
the sun always upon your face, and the
winds of destiny carry you aloft to
dance with the stars."
pi_31181526
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:32 schreef niksan het volgende:

[..]

Ik heb liever een frisse smaak wanneer ik 's morgens de deur uitga
Ach het is maar wat je gewend bent.
Daar heb ik dan xylifresh gebitsverzorgende zooi voor
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_31181860
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

Ik ook, welke dork doet dat nou ná het ontbijt .
Voor het ontbijt heeft het toch geen nut Dan heb ik nog geen broodstukjes in m'n mond

Overigens ontbijt ik met sinaasappelsap en als er íets smerig is, is het wel sinaasappelsap over een mintsmaak heen
pi_31182404
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:45 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Voor het ontbijt heeft het toch geen nut Dan heb ik nog geen broodstukjes in m'n mond

Overigens ontbijt ik met sinaasappelsap en als er íets smerig is, is het wel sinaasappelsap over een mintsmaak heen
Als ik m'n bed uit kom wil ik graag zo snel mogelijk m'n tanden poetsen. En ik ontbijt ook alleen in 't weekend, 's morgens doordeweeks krijg ik amper iets door m'n strot .

Maarja, sinaasappelsap is dan inderdaad smerig ja, netals limonade en cola .
pi_31182526
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:02 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

Als ik m'n bed uit kom wil ik graag zo snel mogelijk m'n tanden poetsen. En ik ontbijt ook alleen in 't weekend, 's morgens doordeweeks krijg ik amper iets door m'n strot .
Dat is niet gezond
quote:
Maarja, sinaasappelsap is dan inderdaad smerig ja, netals limonade en cola .
Limonade en cola heb ik nog nooit na het tandenpoetsen gedronken
pi_31182562
Is het dan niet handig om VOOR het ontbijt en NA het ontbijt te poetsen? Normaal doe ik het alleen na het ontbijt en als ik ga pitten..
It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice!
pi_31182763
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:06 schreef DrunkenMuncky het volgende:
Is het dan niet handig om VOOR het ontbijt en NA het ontbijt te poetsen? Normaal doe ik het alleen na het ontbijt en als ik ga pitten..
Meteen na het ontbijt dus niet, een uur wachten is beter.
pi_31182906
Het voelt nutteloos mn tanden voor het ontbijt te poetsen, ik heb ze immers de avond ervoor al gepoetst en heb 's nachts niks gegeten
Na het ontbijt dus. Eet toch altijd een boterhammetje en een sloot water.
pi_31182984
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:05 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat is niet gezond
[..]

Limonade en cola heb ik nog nooit na het tandenpoetsen gedronken
Het lukt me gewoon niet. Of ja, het lukt wel, maar een boterham ofzo is gewoon een droge bol die amper door te slikken is. Pas met een of twee koppen thee/koffie lukt het een beetje, maar daar heb ik dan weer geen zin in/tijd voor .
pi_31183051
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:19 schreef heaven7 het volgende:
Het voelt nutteloos mn tanden voor het ontbijt te poetsen, ik heb ze immers de avond ervoor al gepoetst en heb 's nachts niks gegeten
Na het ontbijt dus. Eet toch altijd een boterhammetje en een sloot water.
Jouw smoelwerk ruikt naar bloemetjes als je wakker wordt?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 19:27:58 #25
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_31183184
Tanden poetsen voor het eten =

En dat van cola en zure dingen vlak voor het poetsen wist ik al. Ik poets dus ook niet meteen na het eten.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')