Batman Begins (2005)Soms denk je wel eens dat de top ergens wel mee bereikt is. Dat het gewoon niet meer beter kan dan dat. Dat het beste wel bereikt is. En zo dacht ik ook over superhelden verfilmingen na Spider-Man. Het was imo onmogelijk om de moeiljike opgave van het verfilmen van een superhelden comic nog beter te doen dan dat. Zoiets is namelijk niet heel makkelijk Je moet als regisseurs recht doen aan de meestal tig jaren geschiedenis die zo'n karakter heeft, want als je daar te veel van afdwaalt, zit de rest van je leven je mailbox vol met hate-mails van fanboys/girls. Maar tegelijkertijd moet je de geschiedenis van het karakter weten te vertalen naar een film van 2 à 2.5 uur en dit zo te doen dat de film ondertussen ook nog begrijpelijk en (belangrijker nog) vermakelijk blijft voor de leek. En met Spider-Man dacht ik dus dat de ultieme balans daarin wel gevonden was.
Maar zoals vaak met dit soort gedachtes, komt er dan iets voorbij dat (gelukkig) je ongelijkheid bewijst. En in dit geval was dat Batman Begins. Ongeveer alles klopt aan deze film. De film neemt zijn tijd om de ontstaansgeschiedenis van Batman te vertellen, waardoor het karakter meer diepgang krijgt dan ooit eerder is vertoond. En weet dit op zo'n manier te doen dat alleen de allergrootste zeikerds onder de fanboys/girls iets te klagen zullen hebben over minieme details. Maar ook de leek precies weet wat Bruce Wayne in Batman heeft doen veranderen.
Maar laten we bij het begin beginnen, want één van de allerbelangrijkste dingen in dit soort films is toch wel de casting. En die is echt uitstekend. Christian Bale is tienmalen geloofwaardiger als Batman dan Micheal Keaton ooit was, om maar niet te spreken over zijn opvolgers. Voor de rol van Alfred is Micheal Caine natuurlijk de ultieme droomkandidaat. Maar ook de rest van de cast is totaal in orde. Gary Oldman als Gordon, Liam Neeson als Henri Ducard, Ken Watanabe als Ra's Al Ghul en Cillian Murphy als Dr. Jonathan Crane zijn imo allemaal ideale kandidaten voor hun rollen. De enige rol die me echt niet aanstond was Katie Holmes als Rachel Dawes, daarvoor hadden ze toch echt iemand iets ouder en geloofwaardiger moeten vinden.
Maar ik heb nu wel genoeg geluld. De film is gewoon absoluut top. Het enige wat een beetje jammer is, dat Batman nou eenmal één van de serieuste en duisterste superhelden is, en de film daarom logischer wijze minder humor bevat dan die over iedereens favoriete muurkruiper, Spiderman.
cijfer: 9