Religie is klinisch. Religie past precies in het straatje van de personen die een religie belijden. Maakt niet uit wie, iedereen snapt nét genoeg van wat er verkondigd schijnt te worden om zich 100% erin te storten, geen verschil tussen iemand die een lagere school nooit van dichtbij heeft gezien danwel een wetenschapper. Voor iedereen is het duidelijk: zo is het en wel... (daarom).
Religie is voor het gros van religieuzen een opportunistische aangelegenheid. "Ik kom in de hemel" of "ik ben goed" totaan "ik bid voor m'n eigen heil". Tuurlijk heb je adepten die zichzelf het liefst opblazen voor hun God, maar dat zal men zelden doen voor een enkeltje hel. Welnee, de opofferingsgezindheid zal worden beloond. Dat mensen al eeuwenlang aan hun einde zijn gekomen zonder het minste resultaat, ach.
Stel, er verschijnt iemand op TV. Alle netten. "Ik ben je zus", zegt ie. Vuurwerk, special effects. Op een paar mensen na die zelfs geloven dat Big Brother echt is zal iedereen z'n schouders ophalen. Een figuur die neerdaaltr op een wolk? Gekke wolk moet dat zijn. Laat staan dat die meneer/mevrouw zal gaan verkondigen dat je je medemens moet helpen. Dat maken we zelf wel uit. Nee, weinig kans dat G voet aan de grond krijgt. Een Nederlands Hervormde G heeft totaal andere waarden dan een RK zuiderling, laat staan één van de 7 hoofdstromingen binnen de Baptist Churches in de US. En dan heb je het niet eens over Moslims, Hindoes en de Zwakilaki's, die ook heel legitiem hun Enige Echte Schepper achterna lopen.
Passion of the Christ was klinisch. Er werd wat gemarteld en gemoord in die tijd, openlijker dan tegenwoordig, dus komt er vroeg of laat een film. Schande. Het liefst was Jezus met touwtjes aan het kruis gebonden, hooguit symbolisch. Zodat we met het visje op de auto andere weggebruikers de weg blijven afsnijden, kuise beloftes doen en in een achterkamertje kunnen zeggen 'Ik Geloof'. Weer anderen brengen hun kinderen anno 2005 naar een mes. Enorm klinisch, bloederig, maar niet minder symbolisch. Een stukje enkeltje hemel, alsof een kind van 5 zal worden aangerekend als ie intact voor de Groot Rechter verschijnt. Of dat ie Knorretje heeft gelezen. Of als heks verkleed Hans Kazan trucjes probeerde na te doen.
Knorretje moet weg, kinderen verkleed als heks is tegenwoordig weer doodeng. Als je het mij vraagt heerst er een ongelofelijke geestelijke armoede. Grensoverschrijdend. Letterlijk.