Een maandje geleden was-ie ook al in het nieuws, onze niet kapot te krijgen Pool:
quote:
Pool ontwaakt in een nieuwe maatschappij
4 juni 2007
WARSCHAU - Poolse artsen gaven Jan Grzebski hooguit drie jaar te leven. Zo slecht was de spoorwegmedewerker eraan toe nadat hij door een voorbijrazende trein was geraakt en het bewustzijn had verloren. Het was 1988, Polen was communistisch, en als artsen met een dergelijke onheilstijding kwamen, was het menens.
Maar negentien jaar later is Jan Grzebski uit zijn coma ontwaakt. Het voormalige Oostblokland is een democratie, heeft een kapitalistisch systeem en geldt als het enfant terrible in de Europese Unie.
Volgens Grzebski doen alle veranderingen zijn hoofd tollen. ‘Toen ik in coma raakte, waren er alleen thee en azijn te koop. Vlees was op rantsoen en overal stonden lange rijen voor de tankstations’, zei hij tegen de zender TVN24. ‘Nu zie ik mensen op straat met mobiele telefoons en zoveel goederen in de winkels dat ik er draaierig van word.’
Maar er waren meer verrassingen. Zijn vier kinderen bleken allemaal getrouwd. En Grzebski was grootvader van elf kleinkinderen geworden. Hij zegt zich vaag familiebijeenkomsten te herinneren waar zijn vrouw Gertruda hem mee naartoe nam terwijl hij in coma lag, en waar ze met hem communiceerde. ‘Aan haar liefdevolle zorg heb ik het ook te danken dat ik dit heb overleefd.’
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh