Is dat niet een hele bekende dichter, Pessoa?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 22:41 schreef Vivi het volgende:
Het is van een Portugese dichter, Fernando Pessoa
Ik las het voor het eerst een jaar of 4 geleden, en het raakte iets in me, een soort herkenning die ik weg probeer te stoppen, een donker en geheim stukje "ik" zo je wilt
Ik moet er nog vaak aan denken, vooral de laatste tijd.
Misschien zit het antwoord in de nog ontbrekende 3e strofe van Pessoa's gedicht:quote:Wat je ook van Th. kunt zeggen, níet dat hij geen moeite doet om me te begrijpen. Bij hem gaat dat 'begrijpen' alleen automatisch gepaard met 'helpen', en dáár zit wat mij betreft het probleem.
Begrijpen: prima.
Helpen: heb ik een probleem dan...?![]()
quote:Misschien zit het antwoord in de nog ontbrekende 3e strofe van Pessoa's gedicht:
Wat mij vooral aan dit topic gekluisterd houdt is de overeenkomst tussen de band die jij met Thijs hebt, en de band die ikzelf ooit met een ex had. Zij durfde zich ook niet te laten kennen en kon daardoor ook niet oprecht zijn - haar behoefte aan geborgenheid en begrip moest steeds om voorrang strijden met de behoefte om maar 'vrij' te zijn en iedere confrontatie met zichzelf te vermijden door lol te maken. Maar het was wel het soort vrijheid dat Pessoa hier beschreef; onoprecht, onthecht, eenzaam, dolend.
Ik vraag me af hoe andere mensen, die wél met emoties kunnen omgaan, dat eigenlijk doen. Het staat zo ver van me af. Ik vind het altijd een beetje beschamend, hele emotionele mensen die meteen de stop eruit trekken en reutelend leeglopen. Ik vind dat je daar andere mensen niet mee lastig mag vallen; het is een vorm van emotionele indimidatie. Onder vriendinnen is het ook vaak een ruilbeurs: ik vertel jou iets héél ergs, en dan krijg ik in ruil iets nóg ergers terug (met een pistool op je borst). Ik vind het ook onoprecht, omdat het me doet denken aan televisieshows. En kitsch: het zijn vaak Blokker-emoties, ik bedoel rip-off gevoelens: namaak, nep, gejat, voor een koopje te halen bij het Blokkerfiliaal op de hoek ("Spaart u dukaten?").quote:Je omschrijft het milieu van je ouders en dat van Daniël als dat van mensen die ook iedere confrontatie met zichzelf en hun kwetsuren vermijden, bv. door er alcohol, cynische grappen en materiële genoegens tegenaan te gooien.
Ik doe inderdaad dingen waar ik later spijt van krijg - dat besef ik, maar misschien is dat mijn manier van 'omgaan met emoties'. Niet zo handig, nee. Ik voel wel een heleboel, en dat is waarschijnlijk de achterliggende gedachte: íets voelen, maakt niet uit wat, is altijd beter dan niets voelen. Ik ben heel bang om gevoelloos te zijn, omdat mijn vader dat is: emotieloos, en - zoals mijn moeder hem noemt - een Januskop.quote:En anderzijds is er Thijs, die die confrontatie juist opzoekt en zichzelf en jou beter wil leren kennen. Ik denk dat daar de zinnige gedachte achter zit dat een relatie pas meerwaarde heeft als je, door te willen kennen en door gekend te willen worden, een vertrouwensband smeedt waarin een rust en zekerheid ontstaan die een veel diepere vrijheid bieden, namelijk die om jezelf te kunnen zijn en daarbij jezelf geaccepteerd te weten, zonder nog weg te hoeven lopen voor problemen, zonder te hoeven liegen, of naar afleidingen te hoeven vluchten waar je later spijt van krijgt.
Misschien is het gewoon het verkeerde moment. Ik wil graag zo'n band aangaan, ik wil graag een ander soort huwelijk dan mijn ouders (of die van Thijs) hadden, want uiteindelijk geldt voor die huwelijken ook wat Pessoa schrijft: onoprecht, dolend, eenzaam, onthecht. En dan ben je nota bene met z'n tweeën. Maar ik heb er nu het geduld en de aandacht niet voor; ik leid een jachtig leven en zo voel ik me ook: opgejaagd.quote:Maar er zijn er twéé nodig om zo'n band te smeden, en wat jij opvat als paternalistische pogingen van Thijs om 'jou te helpen', lijken mij gewoon pogingen die even zelfzuchtig als goedbedoeld zijn, namelijk om met jou zo'n band aan te gaan.
Ja, voor een anoniem publiek, dat is wel eigenaardig. Misschien is het wel gestoord. Omdat ik er mensen - weliswaar anonieme mensen - mee lastig val, en dat hoort niet, dat dóe je niet, dat is (om mezelf te citeren) een vorm van emotionele intimidatie. Ik schaam me er eigenlijk dood voor. Maar het is blijkbaar sterker dan mezelfquote:Ik hoop dat hij je zover krijgt. Omdat je hier ten overstaan van een anoniem publiek al het een en ander hebt losgelaten heb ik er wel vertrouwen in.
Dank je, Ron.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:32 schreef R_ON het volgende:
Met jou is n i e t s aan de hand, Nadine.
Die het beweren, geloof ze niet.
Hoezo lastig vallen, hoezo emotionele intimidatie?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:12 schreef Nadine26 het volgende:
Ja, voor een anoniem publiek, dat is wel eigenaardig. Misschien is het wel gestoord. Omdat ik er mensen - weliswaar anonieme mensen - mee lastig val, en dat hoort niet, dat dóe je niet, dat is (om mezelf te citeren) een vorm van emotionele intimidatie. Ik schaam me er eigenlijk dood voor. Maar het is blijkbaar sterker dan mezelf. (En het scheelt een hoop psychiaterkosten, laat ik het dan maar positief proberen te zien).
Ik dacht erover om nu heel koket een bloos-smiley te plaatsen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 20:36 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dank je, Ron.
Is er tenminste íemand die het begrijpt...![]()
Ik las net je topic over cynisme; daar stonden ook een aantal opmerkingen van jou die bij mij wel doel troffen
quote:Ik heb jou in korte tijd zien evolueren van loops dolend teefje....
quote:... tot ontluikend filosofe.
Veel plezier daar!quote:De komende tijd vertoef ik in rustieke oorden waar internet en andere moderniteiten nog niet ontdekt zijn. Ik zal je (topic) missen, maar verheug mij reeds op het weerzien bij terugkeer. Keep the right spirit!![]()
Ik heb het idee dat je veel te veel de nadruk legt op het toetsen hoe anderen jouw uiten van emoties beleven, daarbij jezelf vergetend. Naar mijn bescheiden mening moeten jouw emoties en het directe verlangen ze al dan niet te uiten, in wat voor vorm dan ook, maatgevend voor jou zijn. Pas daarna kun je kijken hoe dat bij anderen overkomt en nagaan in welke situaties welke uiting 'gepast' is. Natuurlijk is het een balans, ergens tussen Trees en je vader in om het zo maar eens te zeggen.quote:Ja, voor een anoniem publiek, dat is wel eigenaardig. Misschien is het wel gestoord. Omdat ik er mensen - weliswaar anonieme mensen - mee lastig val, en dat hoort niet, dat dóe je niet, dat is (om mezelf te citeren) een vorm van emotionele intimidatie. Ik schaam me er eigenlijk dood voor. Maar het is blijkbaar sterker dan mezelf . (En het scheelt een hoop psychiaterkosten, laat ik het dan maar positief proberen te zien).
We hebben nu vrijwel geen contact. Het is nog niet zo lang geleden kapotgegaan (overigens ook om andere redenen) en ik ben nog aan het bekomen van de 'emotional rollercoaster' die daar aan vooraf ging. Het is niet zo dat ik de moed had opgegeven, dat heeft zíj eerder gedaan, maar ik was wel aan het eind van mijn latijn. Het is zwaar om een diepe liefde te voelen voor iemand die enerzijds die band bevestigt, maar anderzijds weinig van zichzelf laat zien en in leugens en gedragingen blijft vluchten die die band volledig ontkennen. Ik weet niet hoe het nu met haar is. Dat zal ze zelf misschien ook niet weten als ze haar emoties nog steeds zo uit de weg gaat. Toen ze het uitmaakte vond ze dat ze al beter in haar vel zat. Ik hoop dat dat echt zo is, maar ik vrees eigenlijk dat ze hooguit 'goed functioneert', haar zorgen opzij weet te zetten, maar dat die haar weer zullen bekruipen zodra ze geen afleiding meer heeft.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:12 schreef Nadine26 het volgende:
Met jou & je ex-vriendin is het dus geen succes geworden. Hoe is het nu met haar? En jij, waarom heb jij toen de moed opgegeven? Was ze reddeloos verloren?
Ja, maar zo hoeft het helemaal niet, behalve misschien als je echt even overweldigd bent door verdriet. Je kunt ook veel pijn oplossen of zelfs vermijden door er gewoon over na te denken en het te gaan begrijpen, bijvoorbeeld door er over te schrijven of te praten. De uitdrukking 'iets een plaatsje geven' verdient geen schoonheidsprijs maar hij klopt wel.. ik zie dat zelfs bijna letterlijk zo: als er iets gebeurt dat raakt aan je basiszekerheden, bv. het verlies van een naaste, dan moeten je hersenen ineens heel veel informatie die daaraan gerelateerd is gaan herschikken om zich aan te passen aan je nieuwe realiteit. Tot die tijd voel je je uit het lood geslagen. Toen ik bv. mijn geliefde net kwijt was associeerde ik alles nog met haar - want wat ik ook deed, waarnam of droomde, het waren allemaal dingen die ik voorheen met haar deed. Langzaam aan wordt dat losgekoppeld en kom ik weer tot mezelf.quote:Ik vraag me af hoe andere mensen, die wél met emoties kunnen omgaan, dat eigenlijk doen. Het staat zo ver van me af. Ik vind het altijd een beetje beschamend, hele emotionele mensen die meteen de stop eruit trekken en reutelend leeglopen.
Ja, met gevoelens en gevoeligheden moet je zorgvuldig en oprecht omgaan, en ik zou ze ook bewaren voor mensen die dat net zo doen. Maar als je dan zo iemand tegenkomt en een goede band wilt aangaan, of je ei kwijtmoet, dan zou het zonde zijn als je in die muur geen raampje openzet. Je hoeft echt niet meteen de poort open te gooien en de slotgracht vol te janken.quote:Zoals ik het zie, zijn bepaalde emoties (angsten, onzekerheden enzovoort) te belangrijk om zo te grabbel te gooien voor Jan & Alleman.
Die vraag is terecht want ze zou beter moeten weten dan jou daarmee te belasten. Maar anderzijds wordt hiermee voor jou de drempel geslecht om zonodig ook eens bij haar terecht te kunnen. Steun komt soms uit onverwachte hoek (Andre Hazes?).quote:Nu mijn moeder ziek is, krijg ik vaak telefoontjes van haar vriendin Trees
[..]
Wat voegt het toe?
Waarom, waarom?
Dat geloof ik meteen want uit je schrijven blijkt een enorm vermogen om jezelf en anderen te observeren en te doorzien. Ieder signaaltje pik je op. Het lijkt alleen alsof je daarna niet goed weet wat je ermee aanmoet.quote:Ik voel wel een heleboel, en dat is waarschijnlijk de achterliggende gedachte: íets voelen, maakt niet uit wat, is altijd beter dan niets voelen.
Ja, lijkt me ook. Thijs ging in therapie omdat hij daar nu behoefte aan had. Als jij zo'n behoefte niet voelt moet je ook zeker niet gaan graven - je hebt al genoeg aan je hoofd. Dat is geen tekortkoming maar een begrijpelijke omstandigheid!quote:Misschien is het gewoon het verkeerde moment.
Er is iemand die volgens mij een gat in de lucht zou springen als je het bovenstaande aan hem zou durven zeggen. Hij heeft nu waarschijnlijk geen flauw idee waar hij met je aan toe is.quote:Ik wil graag zo'n band aangaan, ik wil graag een ander soort huwelijk dan mijn ouders (of die van Thijs) hadden, want uiteindelijk geldt voor die huwelijken ook wat Pessoa schrijft: onoprecht, dolend, eenzaam, onthecht. En dan ben je nota bene met z'n tweeën.
quote:Maar ik heb er nu het geduld en de aandacht niet voor; ik leid een jachtig leven en zo voel ik me ook: opgejaagd.
Die schaamte is volkomen misplaatst. Je geeft je lezers meer dan je denkt. Je verhaal is door je prachtige taal, humor en observaties heel onderhoudend maar zet desondanks tot nadenken en medeleven aan. Dat is verdomd knap en je moed wordt bewonderd.quote:Omdat ik er mensen - weliswaar anonieme mensen - mee lastig val, en dat hoort niet, dat dóe je niet, dat is (om mezelf te citeren) een vorm van emotionele intimidatie. Ik schaam me er eigenlijk dood voor.
Het was geen geplande ontmoeting; Th. besloot op het laatste moment opeens mee te gaan, maar ik vond het stiekem wel leuk, ja! Spannend! Het was typisch zo'n ontmoeting waarvan ik bij voorbaat al wist dat:quote:Vond je het stiekum ook niet een beetje interessant en leuk om "jouw" twee mannen elkaar te zien leren kennen? Kon je niet wat jaloezie en opspelend testosteron opmerken rondom D.'s "Zo, dus dat is je vriendje?" en Thijs' "uitslover"?.
quote:De onbeschaamde emotionele opdringerij van mensen als Trees dient naar mijn mening vaak als een soort van bestaansbevestiging, pure aandachttrekkerij die zich blijkbaar niet laat hinderen door een terughoudende en/of geirriteerde reactie van de aangesprokene.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat zou best kunnen, ja.quote:In een aantal gevallen echter wordt deze reactie van de aangesprokene ook erg gevoed door de krampachtigheid waarmee zij zelf hun eigen emoties proberen te beheersen en zelfs de kop in te drukken. Zoals iemand die met een streng dieet bezig is zou reageren als er iemand recht in zijn gezicht een geurige hamburger naar binnen werkt.
Ik weet ook écht niet hoe het moet, 'emoties uiten'. Ik ben daar nu méér mee bezig dan op andere momenten in mijn leven, dat is logisch, het wordt nu ook van me verwacht. Maar ik kan het niet goed. Ik wéét niet wat ik voel. Als ik het wist, zou ik het wel uiten. Lijkt me. Nu hoor ik de godsganse dag van mensen: "Wat ben je toch sterk, je bent zó sterk!" En dan denk ik: zout op met je 'sterk', wat weet jij ervan?' Het voelt niet 'sterk'. Met 'sterk' heeft het allemaal geen reet te maken. Tenzij ze met 'sterk' bedoelen dat ik niet van een flat spring, dan heeft het er wél mee te maken, want dát doe ik niet, nee. Maar verder...?quote:Je lijkt en bent een ontwikkelde vrouw in een hoop opzichten, maar blijkbaar ben je niet zeker over het uiten van je emoties en ga je zelfs je eigen manier van daarmee omgaan toetsen aan logica en consistentie van je uitspraken hieromtrent.
Het fascineert me, dat is zo. Ik geloof niet dat het voortkomt uit een diepgewortelde, persoonlijke onzekerheid. Maar: het fascineert me. Ik wil het snappen. Ik wil begrijpen hoe het werkt. Ik wil weten wat mensen drijft, op het emotionele vlak. Waarom ze bepaalde dingen zeggen, of ze het menen, wat ze erbij voelen. Omdat ik dat allemaal totaal niet herken. En omdat ik een aanknopingspunt zoek, een strohalm - iets om me aan vast te klampen.quote:Ik heb het idee dat je veel te veel de nadruk legt op het toetsen hoe anderen jouw uiten van emoties beleven, daarbij jezelf vergetend.
Dat is ook hartverscheurend. Maar ik snap het wel; ik houd mezelf ook in als ik bij mijn moeder ben, uit een soort compassie - want ik kan me zo voorstellen dat het onverdraaglijk voor haar moet zijn om haar eigen kind voor haar ogen te zien verkruimelen van verdriet. Dat kan ik haar niet aandoen, vind ik. Maar het komt er dus op neer dat ik me - net als jouw vader - zelfs tegenover haar niet ten diepste durf te tonen. Misschien denkt jouw vader er ook zo over. Maar ja... daarmee is niet gezegd dat het goed is...quote:Ik heb een vader die een zeer emotioneel man is maar geen enkele manier kent om daarmee om te gaan. Af en toe heeft de vulkaan een uitbarsting, dat gebeurt dan op een vreemde manier. Hij laat een hele korte snik los, alsof de emotie zo hoog in z'n keel zit dat het gelijk een kotsreflex z'n weg naar buiten baant. Meteen daarna is het weer voorbij en heeft hij zichzelf weer 'onder controle'. En dat is voor mij als zoon hartverscheurend, hij durft zich blijkbaar zelfs tegenover degenen die het dichst bij hem staan niet ten diepste te tonen.
Hmmm... ja. Daar kan ik me goed in verplaatsen: "zodra ze geen afleiding meer heeft." Dat is bij mij hetzelfde. Soort zelf-opgelegde adhd. En maar gas geven, gas, gas! Ik merk ook dat ik sommige mensen zo'n beetje ongemerkt uit mijn leven schrap: geen zin in, dat eindeloze geouwehoer, saai - oh, dus je hebt nog steeds die baan... en je vriend, ook nog dezelfde jongen... en nu gaan jullie samenwonen...? Terwijl ik zit te luisteren maak ik vast een geestelijke notitie:quote:...maar ik vrees eigenlijk dat ze hooguit 'goed functioneert', haar zorgen opzij weet te zetten, maar dat die haar weer zullen bekruipen zodra ze geen afleiding meer heeft.
Dat doe ik allebei, schrijven & praten. Maar praten is minder interessant, omdat de meeste mensen bezig zijn met allerlei kwesties als 'Hoe moet ik hierbij kijken?' en 'Kan ik haar met goed fatsoen afkappen, of gaat dat te ver?' etc. Maar schrijven is voor mij een geweldige manier om in elk geval voor mezelf uit te maken wat ik van dingen vind. (Zoals Komrij zegt: "Ze is helemaal in haar knollentuin.") En niemand valt me in de rede! Ik geloof eigenlijk niet zo in de therapeutische waarde van schrijven, juist omdat niemand je in de rede valt, juist omdat je het zo uitstekend met jezelf eens kunt zijn, juist omdat je zonder enig tegengas tot de meest uitzinnige conclusies kunt komen - maar dat maakt allemaal niet uit. Want het maakt je hoofd leeg. En het lost ook, zoals jij zegt, pijn op. Als je heel pijnlijke ervaringen & belevenissen in een vorm giet, er een verhaal van maakt, heeft het een betekenis gekregen, al heeft die betekenis misschien niets te maken met de realiteit, dat maakt niet uit.quote:Je kunt ook veel pijn oplossen of zelfs vermijden door er gewoon over na te denken en het te gaan begrijpen, bijvoorbeeld door er over te schrijven of te praten.
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n periode veel overeenkomsten heeft met een rouwproces om iemand die dood is. Vooral die dromen... die heb ik nú al steeds.quote:Toen ik bv. mijn geliefde net kwijt was associeerde ik alles nog met haar - want wat ik ook deed, waarnam of droomde, het waren allemaal dingen die ik voorheen met haar deed. Langzaam aan wordt dat losgekoppeld en kom ik weer tot mezelf.
Ik denk dat het 'de diepte ingaan' er gewoon niet echt in zit, met mij. Ik ben meer iemand die verhalen vertelt, dat vind ik leuk - en in die verhalen vertel ik een heleboel over mezelf en over wat me bezighoudt, maar: het moet wél een vorm van amusement blijven, als je snapt wat ik bedoel. Met het poëziemeisje gaat dat heel anders; ik heb het zelf aan den lijve mogen ondervinden. Ik kan er niet goed tegen als mensen zichzelf zo serieus nemen. Zo belangrijk ben je gewoon niet; dat is niemand. Maar het poëziemeisje, dat zichzelf bloedserieus neemt, slaagt er natuurlijk fantastisch in om ook anderen - Thijs, om te beginnen - het gevoel te geven dat ze meetellen, op een voetstuk staan, een uniek & fascinerend gevoelsleven hebben, binnenkort de Nobelprijs gaan winnen, enzovoort.quote:Toen je vriend met zijn therapie en levensvragen aankwam en daar over wilde praten, lachte je dat in eerste instantie weg en deed je alsof je het maar lastig gezeur vond. Ik neem aan dat je je er eigenlijk ongemakkelijk bij voelde omdat je dan ook over jezelf zou moeten praten, of omdat je je handen al vol hebt aan je eigen zorgen. Maar even later vond hij een luisterend oor (en meer) bij het poëziemens en werd je jaloers omdat hij niet met jou praatte.. Was het dan niet beter geweest als je remming meteen herkend had en de situatie wat adequater (ook voor hem) opgelost had?
Hij voelde zich wel afgewezen, een beetje, maar hij voelde zich volgens mij vooral aangetrokken tot iemand die niet alleen van harte bereid was haar ziel voor hem bloot te leggen, maar óók haar lichaam... of eigenlijk: vooral haar lichaam...quote:Je had misschien kunnen zeggen dat je er heel graag voor hem wil zijn en ook meer 'de diepte in' zou willen, maar dat je nu teveel andere zorgen aan je hoofd hebt om dat op een goede manier te kunnen doen. Dat is niet zo'n opgaaf en hij zou zich dan niet afgewezen hebben gevoeld.
Ja, dat heb ik gedaan. Toen we uit eten waren. Het vervelende is alleen dat hij het poëziemeisje wil blijven zien - als goede vrienden en zielsverwanten en poëzieliefhebbers en gesprekspartners en allerlei andere dingen die je niet in bed doet, maar intussen...quote:Met die zorg kun je nu al afrekenen door hem gewoon uit te spreken. Dat hoeft niet in een 'goed gesprek' (argh) maar kan desnoods met een piepstemmetje vanonder een dikke deken als je 's nachts eens tegen hem aan ligt.
Voor mij was Thijs degene die op dezelfde manier in het leven stond als ik - tot hij in therapie ging, tot hij het poëziemeisje ontmoette, tot hij tot de grote innerlijke metamorfose besloot. Daar komt bij dat hij door zijn 'vriendschap' met het poëziemeisje is veranderd, althans in mijn ogen, in iemand die ik niet blindelings kan vertrouwen. Dat heeft eigenlijk niet eens zo veel te maken met hun bedmarathons - sorry: poëziemarathons.quote:Ja, met gevoelens en gevoeligheden moet je zorgvuldig en oprecht omgaan, en ik zou ze ook bewaren voor mensen die dat net zo doen.
Vreemd genoeg lijken de zaken inmiddels eerder omgedraaid: Thijs heeft inmiddels een redelijk beeld van waar hij aan toe is met míj, maar ik begin een beetje het spoor bijster te raken met hém. Hij heeft net besloten zijn therapie-sessies op te voeren van één maal per week naar twee maal per week. Is dit goed nieuws..?quote:Er is iemand die volgens mij een gat in de lucht zou springen als je het bovenstaande aan hem zou durven zeggen. Hij heeft nu waarschijnlijk geen flauw idee waar hij met je aan toe is.
quote:Die schaamte is volkomen misplaatst. Je geeft je lezers meer dan je denkt.
Nee hoor, ik ben er blij mee & je steekt er nog wat van op ook!quote:met excuses aan de medelezers voor dit lange intermezzo
D.'s reactie is natuurlijk ook wel een beetje hoe een 'alfa male' zich dient te gedragen hequote:Het was geen geplande ontmoeting; Th. besloot op het laatste moment opeens mee te gaan, maar ik vond het stiekem wel leuk, ja! Spannend! Het was typisch zo'n ontmoeting waarvan ik bij voorbaat al wist dat:
1) Thijs iets lulligs zou zeggen over D. (omdat hij wel voelt dat ik een beetje van hem onder de indruk ben), en
2) D. desinteresse zou veinzen voor het fenomeen 'vriendje', omdat - nou ja eh... - omdat ik me niet bepaald heb gedragen als iemand met een vriendje, dus dat is mijn schuld.
Maar we hebben hier o.a. gelezen over de passie die zich bij je ontwikkelde voor D. en je toch niet geheel van jaloezie ontdane reactie (:P) op het samenzijn van Thijs en PM om maar even snel twee dingen te noemen. Dat zijn toch emoties, gevoelens die zich aan je opdringen, of niet? Dus je ervaart ze wel, zou ik zeggen, maar herkent ze blijkbaar niet in de zin dat je ze niet kunt koppelen aan die geobserveerd bij anderen.quote:Het fascineert me, dat is zo. Ik geloof niet dat het voortkomt uit een diepgewortelde, persoonlijke onzekerheid. Maar: het fascineert me. Ik wil het snappen. Ik wil begrijpen hoe het werkt. Ik wil weten wat mensen drijft, op het emotionele vlak. Waarom ze bepaalde dingen zeggen, of ze het menen, wat ze erbij voelen. Omdat ik dat allemaal totaal niet herken. En omdat ik een aanknopingspunt zoek, een strohalm - iets om me aan vast te klampen.
De situatie met je moeder is natuurlijk een uitzonderlijke. En ik denk dat het een hele logische keuze is om in zo'n situatie jezelf groot te houden, jullie kunnen je aan elkaar optrekken als de ander een moeilijk moment heeft. Er is waarschijnlijk weinig mee gewonnen als de status quo doorbroken wordt. Waarschijnlijk, want de mogelijkheid bestaat nog altijd dat beiden de indruk hebben dat de ander zich het beste voelt bij de handhaving van die status quo en dat als oneigenlijk argument voor de handhaving gaat hanteren terwijl jullie beiden dus eigenlijk wel wat meer toenadering zouden willen. Dat zou jammer zijn en het is dan ter voorkoming hiervan prettig als je af en toe bij elkaar kunt aftasten hoe de ander er op dat moment tegenover staat, zonder angst te hebben dat het verbreken van de status quo meteen leidt tot een mentale 'meltdown'. Als je die angst bij jezelf kunt wegnemen of wanneer die er uberhaupt niet is, wordt het natuurlijk alleen maar makkelijker.quote:Dat is ook hartverscheurend. Maar ik snap het wel; ik houd mezelf ook in als ik bij mijn moeder ben, uit een soort compassie - want ik kan me zo voorstellen dat het onverdraaglijk voor haar moet zijn om haar eigen kind voor haar ogen te zien verkruimelen van verdriet. Dat kan ik haar niet aandoen, vind ik. Maar het komt er dus op neer dat ik me - net als jouw vader - zelfs tegenover haar niet ten diepste durf te tonen. Misschien denkt jouw vader er ook zo over. Maar ja... daarmee is niet gezegd dat het goed is...
Ja, dat raakt echt kant noch wal inderdaad. Ofwel ze is ontzettend labiel ofwel ze heeft last van een ontzettende drang om aandacht op te eisen. Kond doen van 'je verdriet' is dan natuurlijk een mooie gelegenheid, iedereen die daar iets van durft te zeggen kun je dan natuurlijk altijd fijn afserveren als ongevoelig of vertellen dat het je steeds zo overmandtquote:Tijdens onze vakantie in Spanje, vlak nadat we het slechte nieuws hadden gehoord, zaten we ook elke dag in de tuin te praten. Trees kwam er een paar keer bij zitten. Terwijl wij met droge ogen zaten te praten & te schrijven, wel geconcentreerd maar verder toch wel in opperbeste stemming, kreeg Trees voortdurend de ene breakdown na de andere. Waarna wij haar moesten kalmeren: 'Rustig maar, slokje water, enzovoort.'
Ik zeg: emotionele chantage.
Een 'alfa male', is dat een soort macho?quote:D.'s reactie is natuurlijk ook wel een beetje hoe een 'alfa male' zich dient te gedragen he.
quote:Maar we hebben hier o.a. gelezen over de passie die zich bij je ontwikkelde voor D. en je toch niet geheel van jaloezie ontdane reactie (:P) op het samenzijn van Thijs en PM om maar even snel twee dingen te noemen. Dat zijn toch emoties, gevoelens die zich aan je opdringen, of niet? Dus je ervaart ze wel, zou ik zeggen, maar herkent ze blijkbaar niet in de zin dat je ze niet kunt koppelen aan die geobserveerd bij anderen.
Nou. Ik ben bang dat je de spijker op z'n kop slaat: emoties uitlokken, moeilijke situaties opzoeken, dat is precies waar ik mee bezig ben... misschien in het verkeerde domein (de liefde), maar dat is toevallig het domein dat een grote aantrekkingskracht op me uitoefent, misschien wel júist omdat het (om eens even héél psychologisch door de bocht te komen) zo lijnrecht tegenover de dood staat. Denk ik. (En waar ik zeg 'liefde', staat eigenlijk 'sex'). Curieus genoeg merk ik aan mezelf - en misschien ben ik niet de enige op deze wereld die dat zo ervaart - dat de naderende dood die zo dichtbij komt, mij op een bepaalde manier een enorme levensdrive geeft: leven, leven! Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het besef dat het ooit ophoudt, ook voor mij, en eigenlijk is het dus niet meer dan een tegeltjeswijsheid, maar het is wel een rare tegeltjeswijsheid om te ervaren. Ik ben op hol geslagen, dat is misschien niet eens zo gek, maar ik had nooit gedacht dat ik deze kant uit zou hollen.quote:Door de dominantie van deze benadering raken kleinere, alledaagse emoties ondergesneeuwd, je overziet ze, kunt ze voorspellen en verklaren. Hiermee worden ze gereduceerd tot een voorspelbare oorzaak-gevolg-keten en wordt het voelen ervan gedecimeerd. Om toch nog emoties te ervaren zoals emoties "dienen te zijn", namelijk onvoorspelbaar, zo heftig dat de ze je verrassen, in beroering brengen, dienen het "grotere" emoties te zijn. Je kunt ze o.a. zelf uitlokken, door 'moeilijke' situaties op te zoeken.
Ja! Ik sta vaak uren met de tweeling te voetballen, ik geef live commentaar ("Ja, ja... kijkt u eens hoe Finn die bal aanneemt, wat een finesse, wat een balgevoel, komt dat schóóóóót... paal! Dames en heren: páál! Het is toch niet te geloven! Wat een spanning, wat een wedstrijd. Een thriller! Het dak van het stadion gaat eraf! Enzovoort). Spelen met kinderen vind ik geweldig. Ik merk ook dat ze mij lief vinden, dat ze me vertrouwen, en ook dat ze me heel goed om hun vinger kunnen winden; als ik zelf ooit kinderen krijg, moet ik eerst op opvoedcurus, want ze mogen álles van mij, ik verpest ze totaal.quote:Hoe gaat het eigenlijk als je met kinderen omgaat? Kun je jezelf dan een beetje 'verliezen' en opgaan in hun wereld als je met ze speelt?
Dat maakt toch niet uit? Het gaat erom dat je als kind moet leven met een ongelukkige ouder; dat is ongelooflijk moeilijk. In beide gevallen is het een kwestie van: je staat erbijj & je kijkt ernaar. Machteloos, niks kunnen doen, niks kunnen zeggen... terwijl ik - dat hoort ook bij mijn 'rationele' aanpak - controle wil hebben. Maar die heb ik niet. De enige vorm van controle die ik nu nog heb, buit ik dan ook uit: ziekenhuizen bellen, onaardige apothekers afblaffen, regelen, afspraken maken, stampij maken als dingen te lang duren. Als iemand heel ziek is, moet je behoorlijk wat haar op je tanden hebben om je zin te krijgen. Mijn moeder is heel beleefd. Zij voelt zich verplicht om, terwijl ze ligt te kreperen van de pijn, tóch aardig en geduldig te blijven als ze de spoedarts aan de telefoon krijgt.quote:Het gaat me er in eerste instantie om hoe mijn vader zich voelt. Als hij gelukkig zou zijn zou ik veel makkelijkler kunnen accepteren hoe hij met z'n emoties omgaat. Sterker nog, in principe is het zelfs irrelevant hoe ik tegenover zijn leven sta. Helaas is hij in het algemeen niet gelukkig. En dan wordt het wel hartverscheurend, je kunt hem nl. niet bereiken, je ziet die persoon waar je van houdt ongelukkig zijn, zichzelf voor iedereen verschuilend steeds kleiner worden... Maar dit topic gaat niet over mij & m'n vader..
Ja, met dien verstande dat een afscheid misschien nog wel gemakkelijker te accepteren is wanneer de teerbeminde overleden is. Enfin, laat ik mijzelf niet op ideëen brengen..quote:Ik kan me goed voorstellen dat zo'n periode veel overeenkomsten heeft met een rouwproces om iemand die dood is. Vooral die dromen... die heb ik nú al steeds.
Dat uitgangspunt deel ik, maar met 'de diepte in' bedoelde ik geen oppervlakkige navelstaarderij van kijk mij eens diepe emoties hebben. Als je met jezelf of je relatie in de knoop zit is enig begrip van je eigen en elkaars beweegredenen toch dé manier om daar uit te komen. En wat de mens meer in het algemeen beweegt zal jou toch ook wel een beetje intrigeren? Neem alleen al je constatering dat de dood geil maakt.. (zeer waar overigens). Bij zo'n vraag moeten in de betere salons toch al heel wat fijne sigaren zijn weggekauwd.quote:Ik denk dat het 'de diepte ingaan' er gewoon niet echt in zit, met mij. Ik ben meer iemand die verhalen vertelt, dat vind ik leuk - en in die verhalen vertel ik een heleboel over mezelf en over wat me bezighoudt, maar: het moet wél een vorm van amusement blijven, als je snapt wat ik bedoel.
[..] Ik kan er niet goed tegen als mensen zichzelf zo serieus nemen. Zo belangrijk ben je gewoon niet; dat is niemand.
Ha! Misschien heeft Thijs er nog een geeltje bovenop gedaan en sta je nu 24/7 onder electronic surveilance! Leer mij computernerds kennen..quote:Ik kan mezelf dus heel goed wijsmaken dat noch de computernerd noch Thijs iets verdachts heeft aangetroffen. Ja toch?
quote:...die Daniël met zijn containerkunst
Ja, maar ze zijn gewoon vrienden; echt héle goeie vrienden - zoals de Amerikanen zeggen: 'Just good friends' - dus ik moet er verder niet teveel achter zoeken.quote:Dat hij het poëziemens bestegen heeft was al verwerpelijk, maar dat hij misbruik maakt van jouw nakende misère door te eisen dat hij haar kan blijven 'zien' (en er dan nog schijnheilig bij te stellen dat hij er graag voor jou wil zijn!) is misdadig. Dat zou je je niet moeten laten welgevallen.
Oeh, je bent er nog niet overheen, hoor... (Vleesmessen tijdelijk op zolder opbergen).quote:Ja, met dien verstande dat een afscheid misschien nog wel gemakkelijker te accepteren is wanneer de teerbeminde overleden is. Enfin, laat ik mijzelf niet op ideëen brengen..
In de betere salons misschien wel. Maar íets zegt mij dat Thijs niet heel erg open staat voor deze levensbeschouwelijke bespiegeling...quote:Als je met jezelf of je relatie in de knoop zit is enig begrip van je eigen en elkaars beweegredenen toch dé manier om daar uit te komen. En wat de mens meer in het algemeen beweegt zal jou toch ook wel een beetje intrigeren? Neem alleen al je constatering dat de dood geil maakt.. (zeer waar overigens). Bij zo'n vraag moeten in de betere salons toch al heel wat fijne sigaren zijn weggekauwd.
Ik ben me aan het warm lopen.quote:Neem je verzoekjes aan? In een volgend deel zou ik graag een gehaaide Nadine opgevoerd zien worden..
Aargh! Een hele week in de rimboe, vanwaar je ons geen kond kunt doen van je belevenissen? Mon Dieu, ayez pitié de mon âme. Hoe kom ik die week door?quote:
Neenquote:Oeh, je bent er nog niet overheen, hoor...
Ha! Dat soort verbale diarree moet je direct afstraffen. Goede vrienden neukt men niet, period.quote:Ja, maar ze zijn gewoon vrienden; echt héle goeie vrienden - zoals de Amerikanen zeggen: 'Just good friends' - dus ik moet er verder niet teveel achter zoeken.
Ik wel, een goede vriendin althans, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Eén borrel meer, ooit lang geleden, en we zouden nu niet al 21 jaar kunnen pochen over onze strict seksloze vriendschapsband. En dat is toch te lang en te mooi om het nu alsnog te verpesten. Bovendien, zij is keurig getrouwd, en moeder inmiddels, en we zijn elkaars type niet. Maar toch.quote:Eerlijk gezegd geloof ik helemaal niet in dat soort vriendschappen. Ikzelf heb nog nóóit een 'goede vriend-vriend' gehad, echt nog nooit.
Nee, het wordt zeker geen gemakkelijke joggingbroek... ik zie iets heel anders voor me! Ik heb nog even de tijd om er rustig over na te denken... voorbereidingen te treffen... en sowieso ga ik niet mee voor de gezonde boswandelingen.quote:Neem je gympies maar mee, en een gemakkelijke joggingbroek.
Nog nietquote:Bovendien heeft dat PM-geval, benevens twee polymere memmen (weet hij dat?), een reputatie.
Exact.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:40 schreef R_ON het volgende:
Het lastige met de 'Trees-en' van deze wereld - en het zijn er veel, heel veel, te veel - is dat als je zou zeggen:
'Luister Trees, je vindt van jezelf dat je zo meelevend bent, en dat je het zo goed doet, en heeeeerlijk dat je er bij bent, maar je bent all1 een last met je gejank. Stomme. Stomme. Stomme doos.'
Ja, dan is Trees natuurlijk diep beledigd. Gespeend van elke vorm van zelfreflectie. Nooit zullen ze zeggen: 'goh, je had gelijk. Het spijt me. Ik schaam me diep voor mijn gedrag.'
Nee, in plaats daarvan zal ze overal vertellen: Nadine, dat meiske heeft het toch zo moeilijk met het aanstaande verlies, ze is helemaal van slag. Wat ik laatst toch had... Ik weet natuurlijk wel dat ze het zo niet bedoelt, maar toch..."
Zo. bedoelt. ze. het. wel. trut!
Onuitroeibaar en grenzeloos.
Ik kan me hier niet op ervaring beroepen, maar na een beetje rondgooglen is de conclusie toch: Nee, ze voelen wat steviger dan echte en soms kun je een overgang voelen. De draagsters zelf klagen over kou, niet op de buik kunnen slapen, littekens, schele tepels, en zichtbare klontvormen bij voorover hangen, waardoor ze zich juist bij seksuele bezigheden nogal eens verraden.quote:(Vraag aan de jongens hier: iemand ervaring? Voel je dat niet? Ik bedoel: het 'polymere' vulsel?)
Bedankt!quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:04 schreef dvr het volgende:
Ze voelen wat steviger dan echte en soms kun je een overgang voelen. De draagsters zelf klagen over kou, niet op de buik kunnen slapen, littekens, schele tepels, en zichtbare klontvormen bij voorover hangen, waardoor ze zich juist bij seksuele bezigheden nogal eens verraden.
Genoeg materiaal zo?
En, hoe voelden ze?quote:Straks ga ik eten met zes studievriendinnen; ééntje heeft ook nieuwe borsten aangeschaft, dus ik kan jouw bevindingen nog even bij haar verifiëren.
Mocht je bezweet wakkerschieten met het angstige visioen van PM's overhangende voorgevel op je netvlies, bedenk dan dat het allemaal maar nep is.quote:En dankzij die 'zichtbare klontvorming' ga ik een slechte nacht tegemoet, ben ik bang.
Nep!quote:
Tja, ik weet het niet hoor, zou jij ermee instemmen als hij beslist voor jou dat je D. niet meer mag zien?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:01 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nep!
Nee, ik mocht niet voelen.Het zijn trouwens al wat 'oudere' implantaten (zeg ik dat zo goed?), ze heeft ze er twee jaar geleden in laten naaien. Het resultaat is, tenminste met kleren aan, redelijk natuurgetrouw. Tenzij je haar al langer kent, zoals ik, dan is het resultaat ronduit verbijsterend. Maar dat was ook de bedoeling.
Er is ook minder opbeurend nieuws: Thijs & ik hebben verschrikkelijke ruzie gemaakt over het poëziemeisje. Hij is gisteren met haar naar de film gegaan omdat ik met mijn vriendinnen ging eten. Let vooral op het woordje: 'omdat'.
"Als jij met die wijven gaat eten, vraag ik háár wel mee," zei hij, alsof het eigenlijk mijn schuld is dat hij zit opgescheept met die orakelende dichtbundel.
Het liep een beetje uit de hand. We hebben we allerlei onherstelbare dingen naar elkaar geschreeuwd, zoals: "Ik heb geen zin meer in jou," en: "Ik ook niet in jou," en: "Dat komt dan goed uit," en: "Dat komt zéker goed uit, dat komt zelfs fantastisch uit," enzovoort. Het eindigde met een slaande deur (van mij) en een uitzinnige scheldkannonade in het trappenhuis (van hem), maar toen was ik al gevlucht.
Zo meteen komt hij langs om het 'uit te praten'. (Ik mis hem wel. Ik had een beetje een off-dag. Zwartgeblakerd tranendal.) Ik wil het alleen uitpraten als hij ermee instemt om het poëziemeisje nooit meer te zien. Ach, met een huurmoordenaar ga ik ook akkoord.
Lijkt me heel terecht, want wat hij daar voor lol aan beleeft staat niet in verhouding tot de pijn en angst die hij er waarschijnlijk bij jou mee in standhoudt. Het kan best zijn dat hij er niet mee instemt, onder het mom van 'ik maak zelf wel uit met wie ik omga', maar dat zou een kinderachtige reactie zijn waarmee hij miskent wat hij voor je betekent.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:01 schreef Nadine26 het volgende:
Ik wil het alleen uitpraten als hij ermee instemt om het poëziemeisje nooit meer te zien.
De tussenstand:quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:57 schreef R_ON het volgende:
Tja, ik weet het niet hoor, zou jij ermee instemmen als hij beslist voor jou dat je D. niet meer mag zien?
Chantage! En wat ga je doen?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 00:22 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
De tussenstand:
Ik moet naar een therapeut.
Dan ziet hij het poëziemeisje niet meer.
(Hij is even naar de avondwinkel voor een nieuwe fles wijn).
Ja, dat vind ik ook. Hij is dus wél bereid om 'water bij de wijn te doen', maar die therapeut zit me ook niet echt lekker...quote:Het kan best zijn dat hij er niet mee instemt, onder het mom van 'ik maak zelf wel uit met wie ik omga', maar dat zou een kinderachtige reactie zijn waarmee hij miskent wat hij voor je betekent.
Succes!
quote:ps: je laatste bijdrage deed me aan Remco Campert denken - maar dan beter!
Het is misschien niet het geschiktste moment om in je jeugd te gaan wroeten, en dat is waar de meeste therapeuten gauw op aansturen. Als je daar mee zit, zorg dan voor een afgebakend vraagstuk waar je aan toe bent en waar je nog wat interessante nieuwe inzichten zou kunnen opdoen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 00:46 schreef Nadine26 het volgende:
Ja, dat vind ik ook. Hij is dus wél bereid om 'water bij de wijn te doen', maar die therapeut zit me ook niet echt lekker...[..]
Ik vond Het Leven is Verrukkeluk leuk, vooral de slotscene. Voor relationele perikelen (ter relativering?) zijn Liefdes Schijnbewegingen en De Harm en Miepje Kurk Story ook aardig, maar hij heeft veel meer geschreven. Wat jullie verbindt is vooral de optimistisch-ironische toon, het observerende en de humoristische beschrijvingen van situaties die zowel tragisch als kolderiek zijn.quote:Ik ken het werk van Remco Campert eigenlijk niet, maar nu ga ik snel iets van hem lezen...
quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 01:50 schreef R_ON het volgende:
Je zal wel weer met Thijs onder de dekens belanden, Nadine..
.
Ik geloof niet in therapie. Dat is een arrogante uitspraak, maar de waarheid is soms arrogant, dat moeten we met z'n allen maar aanvaarden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 03:37 schreef dvr het volgende:
Het is misschien niet het geschiktste moment om in je jeugd te gaan wroeten, en dat is waar de meeste therapeuten gauw op aansturen. Als je daar mee zit, zorg dan voor een afgebakend vraagstuk waar je aan toe bent en waar je nog wat interessante nieuwe inzichten zou kunnen opdoen.
Mijn keuze is gevallen op de non-verbale therapie.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 12:00 schreef Vivi het volgende:
Ach, therapie is een breed begrip hoor
http://www.therapeutenwijzer.nl/
Ik zou opteren voor de kortdurende individuele therapie, met nadruk op het ontwikkelen van je assertiviteit(en tevens nadruk op "kortdurend"
)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |