Zoals Sebastiaan al zei hebben we nu geen roostervrije dagen - maar op de een of andere manier hebben we vanaf half april tot en met de zomer nog maar twee dagen per week een college van twee uurquote:Op zondag 5 februari 2006 00:29 schreef Lienn het volgende:
Nou, ik ben eigenlijk nog helemaal niet bekend in het wereldje van de Uni.. ik begrijp dus dat je een aantal studiepunten per jaar moet halen? Om \'over\' te gaan? En hoeveel zijn dat op de VU en op de UvA of gewoon allebei evenveel?
En hebben jullie veel roostervrije dagen? En op de VU heb ik dus begrepen dat je per periode twee vakken krijgt en die ook gelijk afsluit met een tentamen wanneer je deze gehaald hebt? Maar moet je dan niets in de praktijk doen? En hoe zit dat op de UvA, heb je daar ook telkens 2 vakken per periode?
Vroeger, toen ik nog biologie studeerde was dat ook zo. Volgens mij zelfs bij alle studies... Tja, die goede oude tijd, toen de universiteit nog geen leerfabriek was...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 10:43 schreef Sebastiaan2003 het volgende:
Van de herkansingen vind ik ook heel apart, vorig jaar heb ik een jaar rechten gestudeerd. Daar waren er voor elk vak, altijd twee herkansingen binnen het jaar! Vind ik in principe een betere opzet, probleem is alleen dat het misschien qua tijd gewoon niet mogelijk is voor onze studie. Dat is de enige reden die ik me kan bedenken!
Goed initiatiefquote:Op zondag 12 februari 2006 12:10 schreef Ikook het volgende:
Hallo allemaal, ik studeer HBO psychologie. Natuurlijk anders dan de uni, maar ik heb een vraag die jullie misschien ook kunnen beantwoorden. Ik wil namelijk stage gaan lopen in het buitenland en vroeg me af of er mensen zijn die op de NL Antillen stage gaan lopen of hebben gelopen?
Dit wil ik namelijk ook maar weet niet of er plaatsen zijn voor psychologie studenten. Misschien weten jullie bedrijven waar dit mogelijk is? Ik wil vertrekken rond februari 2007 en weggaan voor de periode van ongeveer 3 maanden. Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!
Hee JJ, bedankt! Nou......de opleiding bestaat pas een paar jaar, dus echt een stagebureau hebben ze pas vorig jaar opgericht! Een stagebureau voor het buitenland hebben ze dus al helemaal niet. Ik zal het grootste gedeelte dus zelf moeten regelen.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:47 schreef JustJunior het volgende:
[..]
Goed initiatief
Ik denk dat het het makkelijkst is als je vanuit je Hogeschool gaat werken. Als het goed is heb je wel een studiecoördinator (of -trice) waar je mee kan praten. Misschien zelfs een "studeren in het buitenland"-coordinatorWaarschijnlijk kunnen zij je wel helpen met de studietechnische zaken, of misschien kan je dan via-via geholpen worden.
Je kan voor algemeen advies over studeren in het buitenland, en studeren op de Antillen kijken op Wilweg, en als je beurzen nodig hebt kan je kijken op Beursopener.
En ken je mensen die daar wonen? Of mensen die een "link" hebben met de Nederlandse Antillen? Zonder aanknopingspunt wordt het vaak een stuk lastiger
www.wereldstage.comquote:Op zondag 12 februari 2006 16:41 schreef Ikook het volgende:
[..]
wil zelf graag naar Curacao maar naar een heel andere stageplaats. Het is shit, maar ik heb daar dus helemaal geen contacten....
Hmmquote:Op woensdag 15 februari 2006 10:33 schreef Mirrr het volgende:
Ik ben 4e jaars psychologiestudent in Leiden en ben in september begonnen met de master Klinische Neuropsychologie. Vind het achteraf jammer dat ik tot de eerste lichting behoor, want er zitten nog wel flink wat 'kinderziektes' in. Neem aan dat dat volgend jaar wel een flink stuk verbeterd zal zijn.
Even voor degenen die ik hier over de master klinische neuro zag denken: realiseer je wel dat je in Leiden eigenlijk maar heel weinig over specifiek de hersenen leert (het gaat er in ieder geval niet dieper op in dan KNP in het 3e jaar) en veel meer over diagnostiek. Ik ben zelf wel in de diagnostiek geinteresseerd, maar het is me toch wel tegengevallen hoe weinig het over de hersenen zelf gaat.
Ik volg nu (in mijn derde jaar) de cursussen Klinische neuro én Cognitieve neuro. En alhoewel ze allebei erg interessant zijn, ligt mijn voorkeur toch echt bij klinischquote:Op woensdag 15 februari 2006 11:27 schreef Mirrr het volgende:
JustJunior, misschien moet je juist kijken naar cognitieve neuropsychologie? Dat is over het algemeen toch wat meer hersen-gericht dan klinisch. Alhoewel het per universiteit wel flink verschilt.
Ja bekend. Grappig, ik wist niet dat er mensen uit onze master de werkgroepen in het derde jaar geven.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:50 schreef JustJunior het volgende:
Ik krijg nu trouwens mijn werkgroep Klinische Neuro van ene John (?), hij lijk op Hans Teeuwen () en doet dit jaar ook de master Klinische Neuro, bekend?
Ja, hij vertelde dat hij al jaren met neurologie in allerlei manieren bezig is. Hij weet er ook erg veel van afquote:Op woensdag 15 februari 2006 12:34 schreef Mirrr het volgende:
[..]
Ja bekend. Grappig, ik wist niet dat er mensen uit onze master de werkgroepen in het derde jaar geven.
Ja, die tien puntenquote:Als het gezondheidszorg aspect je inderaad aantrekt zit je goed in Leiden denk ik. Mocht je dan wat meer hersen-specifiek willen weten, zou ik ergens een paar keuzevakken volgen. Officieel mag je maar voor 10 ects keuzevakken volgen, maar daar houden vrij weinig mensen zich aanIk volg nu zelf ook voor 20 ects aan keuzevakken, gevolg is wel dat ik mijn scriptie pas na mijn stage doe i.p.v. ervoor (dus begin eigenlijk daar een jaar later aan).
Hoe is Critical Readings? Die heb ik ook al zitten bekijken. Is dat watquote:Op vrijdag 17 februari 2006 10:05 schreef Mirrr het volgende:
Momenteel heb ik me ingeschreven voor: scientific experimentation II (eeg's etc), biological underpinnings of psychopathology, critical readings of scientific papers en psychology & law: 20 ects dus. Niet echt standaard voor mijn master; de meeste mensen volgen eigenlijk de klinische vaardigheidsvakken bij klinisch of ontwikkelings....
Wat stomquote:Ik weet niet of het je zo makkelijk lukt om er langer over te doen; de staf is vrij streng mbt het op tijd beginnen aan je scriptie (je kunt natuurlijk wel beginnen en het niet afmaken), zelf moest ik wel een hele motivatie geven waarom ik hem uitstel.
Ja, inderdaad, dat je. Het was iets als 'Hawthorn' ofzo, maar precies weet ik het niet meer.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 22:37 schreef JustJunior het volgende:
Aargh, ik weet wat je bedoelt. Die mensen kregen meer licht, en toen gingen ze harder werken. En dan werd het licht minder gezet, en toen werkten ze nog steeds beter
Nee! Ik weet het ook niet meer, aargh![]()
![]()
Bron: Wikipediaquote:The Hawthorne effect is a psychological phenomenon that refers to improvements in productivity or quality or work that results from the mere fact that workers were being studied or observed, named after a study at the Hawthorne Plant in the 1920s and 1930s.
Thanksquote:Op vrijdag 17 februari 2006 22:50 schreef JustJunior het volgende:![]()
[..]
Bron: Wikipedia
Dat onderzoek is ondertussen dus wel bekritiseerd en niet echt betrouwbaar. Maar het is wel een van die klassieke onderzoeken die je wel moet kennen als psycholoog-in-spé
Elke universitaire studie is een stuk zwaarder dan een HBO-opleiding denk ikquote:Op zaterdag 18 februari 2006 13:48 schreef Emiliob het volgende:
Kan iemand vertellen wat de studielast is van psychologie op de universiteit? Vorig jaar heb ik toegepaste psychologie gedaan op het HBO dat was makkelijk te doen, is de universiteit in vergelijking hiermee héél véél zwaarder en zo ja, hoeveel zwaarder?
Dat valt er onderquote:Oh en nog een vraagje, is er een studie opzich: Sociale Psychologie of valt dat als deelvak onder Psychologie?
Ik kan er wel over oordelen. Ik was vorig jaar ook een PTP-er... geen cijfer onder de 7 gehaald, ging dus erg makkelijk. Ik merk vooral veel verschil in de tentamens. Deze zijn veel zwaarder dan op de Hogeschool. Vorig jaar haalde ik twee keer een 8 voor het vak Inleiding Psychologie, dit jaar haalde ik een 4! Schrok me dood en ging ontzettend hard leren, heb het met de herkansing wel gehaald.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 13:48 schreef Emiliob het volgende:
Kan iemand vertellen wat de studielast is van psychologie op de universiteit? Vorig jaar heb ik toegepaste psychologie gedaan op het HBO dat was makkelijk te doen, is de universiteit in vergelijking hiermee héél véél zwaarder en zo ja, hoeveel zwaarder?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |