Waarbij ik wil zeggen, discussie geopend, ben je voor / tegen, eens / oneens, liefst met onderbouwing?quote:U vindt dat de vrijheden van burgers onder
druk staan door de angst voor terrorisme.
Politici willen die vrijheden te snel beperken.
Kunt u voorbeelden opnoemen van burgervrijheden
die worden beperkt?„Burgervrijheden kunnen onder druk komen
te staan. Neem bijvoorbeeld het opslaan
van telefoon en internetgegevens. Dat
kan heel nuttig zijn, maar er zit ook een
keerzijde aan. Misbruik van dat soort gegevens
is een risico en daar kan natuurlijk
geen sprake van zijn. De boodschap die ik
heb als verantwoordelijke minister voor de
grondrechten, is dat ik pleit voor bewustwording
en dat we hier verantwoordelijk
mee omgaan. In allerlei discussies die overal
in het land en in de media worden gevoerd
wordt wel erg gemakkelijk over burgervrijheden
gesproken; de grenzen worden opgezocht.
We moeten beseffen dat deze vrijheden,
onze grondrechten, niet zomaar zijn
ontstaan en voortdurend een zorgvuldige afweging
verdienen.”
Kan jij onderbouwen waarom jij van toonplicht (NL) naar draagplicht (BE) wil?quote:Op donderdag 29 september 2005 22:16 schreef Pracissor het volgende:
Bewaarplicht nee.
Draagplicht ja.
Inderdaad, die angst heb ik ook. Een beetje kattenkwaad moet blijven kunnen.quote:Volgende stap, De drempel van overtreding naar misdaad verlagen.
Het is een enge wereld waarin we leven, en dan niet door het terrorisme.
Alle burgerrechten?!quote:Op donderdag 29 september 2005 22:18 schreef longinus het volgende:
Alle burgerrechten worden met voeten getreden in naam van bestrijding terrorisme.
Iedereen?quote:In de ogen van de regering is nu iedereen een verdachte
Totale controle?quote:en het is nu erger als dat de stazi ooit had mogen hopen, totale kontrole van ieder persoon.
Maar nu is het èn/èn. Als ze je "boven water" kunnen volgen, dan wil dat niet zeggen dat ze dat doen. Ze kunnen er net zo goed voor kiezen je "onder water" te volgen.quote:Op donderdag 29 september 2005 22:32 schreef Lucky8 het volgende:
Ach, waarom geen draagplicht. Ik hoef me alleen ongemakkelijk te voelen als ik iets illegaals doe. Zelfde voor bewaarplicht overigens. En daarbij, zelfs zonder kan er precies achterhaald worden waar ik ben geweest. Bijvoorbeeld aan de hand van m'n GSM, m'n pingedrag, etc. Dan heb ik liever dat zoiets in de openbaarheid wordt vastgeled. Dan kan er ook een controle instantie opgezet worden. Bij "onderwater" tracking van een persoon is die er uiteraard niet.
Zoals je weet hebben de landen als USA en Australie al verregaande maatregelen aangenomen om mensen aan te houden, en zonder proces verlengd in de cel vast te zetten.quote:Op donderdag 29 september 2005 22:27 schreef IntroV het volgende:
[..]
Alle burgerrechten?!
Of overdrijf je een klein beetje?
[.. etc ..]
Enquote:Artikel 5, lid 3
Een ieder die is gearresteerd of gedetineerd, overeenkomstig lid 1.c van
dit artikel, moet onverwijld voor een rechter worden geleid of voor een
andere magistraat die door de wet bevoegd verklaard is rechterlijke
macht uit te oefenen en heeft het recht binnen een redelijke termijn
berecht te worden of hangende het proces in vrijheid te worden gesteld.
De invrijheidstelling kan afhankelijk worden gesteld van een waarborg
voor de verschijning van de betrokkene ter terechtzitting.
Dit is trouwens een versie van 2003, als jij een nieuwere heb kunnen vinden op de site van http://europa.eu.int/index_nl.htm wil ik die best inzien.quote:Artikel 6 – Recht op een eerlijk proces
Wanneer de politie bij een bepaalde gebeurtenis de id's wil zien van getuigen, bijstanders etc. moeten ze nergens door beperkt worden, of in een geval dat ze het idee hebben dat er iets niet pluis is etc.quote:Op donderdag 29 september 2005 22:21 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Kan jij onderbouwen waarom jij van toonplicht (NL) naar draagplicht (BE) wil?
Schuldige omstanders kunnen, naar mij dunkt, gewoon gevraagd worden naar een ID.quote:Op donderdag 29 september 2005 22:56 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Wanneer de politie bij een bepaalde gebeurtenis de id's wil zien van getuigen, bijstanders etc. moeten ze nergens door beperkt worden, of in een geval dat ze het idee hebben dat er iets niet pluis is etc.
Ik wil dus graag dat de politie niet beperkt wordt in zijn bevoegdheden.
Ik vind dus dat er dan ook aan voldaan moet worden, de politie weet vantevoren niet weer schuldig is en wie niet. Dezer dagen wordt de politie veel geconfronteerd met mensen die irritant gedrag vertonen (vaak rond een plaats van een misdrijf) maar niet genoeg om ze gelijk naar ID te vragen.quote:Op donderdag 29 september 2005 23:00 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Schuldige omstanders kunnen, naar mij dunkt, gewoon gevraagd worden naar een ID.
Onschuldige omstanders kunnen, zoals het naar mij dunkt nu zo is, kan naar een ID gevraagd worden, echter hoeft in het 2e geval hier niet aan voldaan te worden.
Wat je hiermee voorkomt is dat als je fijn gaat zonnebaden op het strand, of in het park, en echt níets bij je wilt hebben (je kan vast wel andere situaties bedenken), dat ook niet hoeft. Dat weegt, naar mijn mening, zwaarder.
Is jouw mening nu veranderd, of wil je er dieper op in gaan?
Er zijn ook genoeg tasjesrovers of winkeldieven die een valse naam opgeven. Dan is 't toch wel erg handig als je je moet legitimeren.quote:Op donderdag 29 september 2005 23:12 schreef witte_fantasie het volgende:
er moet een hele grote groep zich aanpassen voor een paar ciminelen.
Je kan 't voor laten komen als je de boete onterecht vind. Dan wordt 't beoordeeld door een rechter. Er was laatst een item over op tv. Het kwam in een paar procent van de gevallen voor dat de vraag om een ID te laten zien ongegrond werd verklaard. De boete hoefde dan ook niet te worden betaald.quote:De één zal wel beboeten, en de ander niet.
Onzin. Sinds 1994 hebben wij hier in Nederland een legitimatieplicht. De politie mag sinds die tijd om je ID vragen als je van een strafbaar feit wordt verdacht. In januari van dit jaar echter, is deze legitimatieplicht uitgebreid. Nu kunnen mensen worden gevraagd om zich te legitimeren, niet alleen door de politie, maar door allerlei ambtenaren zoals boswachters en stadswachten. En ze moeten zich niet alleen kunnen legitimeren als ze verdacht worden van een strafbaar feit, maar al 'als de ambtenaar dit nodig vindt in de uitvoering van zijn functie'.quote:Op donderdag 29 september 2005 22:27 schreef IntroV het volgende:
[..]
Alle burgerrechten?!
[..]
Iedereen?
[..]
Totale controle?
Iemand wordt volgens mij pas gecontroleerd wanneer er een gerede verdenking op die persoon rust. Dit geldt evenzo voor de toonplicht; iemand mag pas om zijn ID worden gevraagd wanneer hij van een strafbaar feit wordt verdacht.
Echter was dit al mogelijk met de oude legitimatieplicht. De uitgebreide legitimatieplicht voegt hier niets toe. Het is gewoon een extra plicht die de burgers wordt opgelegd zonder dat het de veiligheid vergroot of de criminaliteit beter oplost. Het zorgt er zelfs voor dat mensen weglopen bij een ongeluk of misdrijf omdat ze hun id niet bij zich hebben.quote:Op donderdag 29 september 2005 23:15 schreef IntroV het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg tasjesrovers of winkeldieven die een valse naam opgeven. Dan is 't toch wel erg handig als je je moet legitimeren.
[..]
De rechter in kwestie is in bijna alle gevallen gewoon met het OM meegegaan. Nee meneer, dat u met oud op nieuw op straat aan het schreeuwen was ís een goede reden om u te bekeuren voor het niet bijhebben van een id kaart.quote:Je kan 't voor laten komen als je de boete onterecht vind. Dan wordt 't beoordeeld door een rechter. Er was laatst een item over op tv. Het kwam in een paar procent van de gevallen voor dat de vraag om een ID te laten zien ongegrond werd verklaard. De boete hoefde dan ook niet te worden betaald.
Zet hem nou niet nog meer onder druk, hij heeft het al zo zwaarquote:Op donderdag 29 september 2005 23:28 schreef Pool het volgende:
Die opzettelijke auteursrechtinbreuk in de OP kan mooi als voeging ad informandum bij je andere strafzaak gebruikt worden.
wat heeft links er nou weer mee te maken?quote:Op vrijdag 30 september 2005 00:16 schreef Scandum het volgende:
Ik maak me meer zorgen om de vrijheid van meningsuiting dan om behalve m'n bank pas ook nog ID mee te zeulen. Het is weer typisch links om een een hoop heisa te maken over een ID kaartje en vrijheid, en ondertussen luidkeels schreeuwen dat een groeiende groep mensen hun muil moet houden omdat hun mening en gedachtengoed fout is. Beetje krom allemaal.
Klinkt als een goed ondercheid t.o.v. België, maar wat is verdacht? Als ik met m'n duim op een een bordje 'R'dam' langs de weg loop, is dat dan verdacht? Waarom moet ik dan uitleggen dat ik aan het liften ben, en mijn ID tonen?quote:Op donderdag 29 september 2005 22:04 schreef Yildiz het volgende:
Ik moet mijn profiel, zoals je begrijpt, een beetje laag houden, maar een simpele nieuwsdump uit de spits van vandaag, lijkt mij nog wel kunnen.
Een screenshot, en het artikel in 2-en gedeeld.
[afbeelding]
==============================================
[afbeelding]
bron: Sp!ts 29 sept 2005
Pagina 5
Zoals je begrijpt, gaat het mij in dit topic even over het onderwerp mensenrechten in Nederland en internationaal, met het stukje:
[..]
Waarbij ik wil zeggen, discussie geopend, ben je voor / tegen, eens / oneens, liefst met onderbouwing?
Mijn mening is dat we ook heeeeel kritisch moeten kijken hiernaar.
Zo is ons verschil met Belgie, betreffende de ID-kaart, dat die van ons pas getoond hoeft te worden na verdacht gedrag of iets dergelijks. In Belgie heerst er een draagplicht.
Dat maakt praktisch niet veel uit, iedereen heeft em haast altijd wel bij (ik tenminste wel). Maar psychologisch is het een wereld van verschil.
Want verder heeft een toonplicht wel nut, als bijvoorbeeld junks zich ergens ophouden, en de politie weet dat ook, dat ze ook nog eens dealen, dan kunnen ze deze mensen, wegens verdacht gedrag, erop aanspreken en gegevens noteren. Op deze manier is het effect voor de politie nog steeds goed, maar zijn de gevolgen voor de burger kleiner. De burger hoeft namelijk niet zijn ID zomaar te laten zien. En dat is een heel verschil.
Wat denken jullie erover?
Tevens ligt het ook internationaal, van de VS tot Duitsland, via Australië, overal worden privacy-inbindende maatregelen genomen.
Ik keur ze niet per definitie af, wél vind ik dat er zeer kritisch naar gekeken moet worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |