abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 september 2005 @ 15:06:54 #1
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31027815
Begin dit jaar heb ik een jaarnota ontvangen van Eneco Energie. Naast mijn reguliere energielasten (totaal circa EUR1200,-) moest ik een bedrag van Eur2950,- bijbetalen. Dit komt neer op een jaarverbruik van circa eur4200,- voor een eenpersoonshuishouden.

Ik heb op 1 oktober 2003 een 2-kamer appartement gekocht. Dit gebouw is gesplits in twee appartementen. Mijn appartement is 90m2. Het energieverbruik is m.i. voor een alleenstaande niet excessief hoog aangezien ik fulltime werk en meestal alleen na 18u thuis ben. Eneco zegt echter dat ze de nota op basis van de door mij doorgegeven meterstanden hebben bepaald, en dat het bedrag (eur2950,- incl. evt. administratiekosten) betaald moet worden. Ik heb hierop meerdere malen contact opgenomen en vervolgens ook een bezwaarschrift ingediend. In het bezwaarschrift heb ik aangegeven dat ik het niet eens ben met de nota en dat ik mijn twijfels heb over de juistheid van het energieverbruik en dat ik de nota niet zal betalen tot dit onderzocht wordt. Hierop heb ik echter nooit een reactie gekregen. Zelfs niet nadat ik opnieuw telefonisch contact had opgenomen. (Wel heeft Eneco bevestigd mijn bezwaarschrift te hebben ontvangen).

Vandaag heb ik wederom contact met Eneco gehad. Zij geven aan dat ik niet aan mijn verplichting heb voldaan (eur3054,52, incl. sommatiekosten) en dat ik op korte termijn word afgesloten.

Ik ben ten einde raad en zou graag willen weten wat mijn rechten zijn.

De volgende acties heb ik reeds ondernomen:
- alle stekkers uit het stopcontact om te kijken of er stroom wordt afgetapt (geen resultaat)
- rechtswinkel geraadpleegd, kosten voor juridische hulp waren ongeveer de helft van wat ik aan Eneco moet betalen.
- Ik heb verder geen assimilatielampen in huis, sauna of zonnebank (voor de grapjassen onder ons).
pi_31027878
Volgens mij wordt je zeker afgetapt, 4200 is niet normaal per jaar voor 1 persoon. Of het is een spookrekening van Eneco. Schijnt wel vaker voor te komen. In ieder geval bellen met die gasten tot je een ons weegt!

Of haal een maand lang al je stoppen eruit
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  donderdag 29 september 2005 @ 15:09:25 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31027883
Tering, daar ben je lekker mee.
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 september 2005 @ 15:10:42 #4
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31027919
ik hang nu in de wacht bij DAS rechtsbijstand. Ik vertel je zo meer...
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 september 2005 @ 15:12:51 #5
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_31027994
Hebben zij wel de juiste beginmeterstanden genoteerd staan? Hoeveel apparaten gebruik jij die stroom vreten? (2 Pc's bijvoorbeeld die 24/7 aanstaan).
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_31028253
Tering, waarom heeft Eneco zelf nou gewoon niet door dat er iets niet klopt? Ik heb ook een 1-persoonshuishouden, en ik betaal 800 euro per jaar aan Eneco en dan ben ik ECHT niet zuinig..

Dit is nou typisch zo'n geval dat wanneer je Kassa of Radar oid erbij haalt, de baas van Eneco komt vertellen dat het inderdaad een fout moet zijn, dat het een uitzondering is en dat je natuurlijk (!) niet hoeft te betalen.

Waarom moet dat soort dingen altijd zo moeilijk?
Big dick.
  donderdag 29 september 2005 @ 15:27:32 #7
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31028398
Slecht nieuws. Als consument schijn je hier blijkbaar niet zoveel aan te kunnen doen. Het enige wat je op dit moment kan doen is proberen het proces een beetje te traineren. Zorg in ieder geval dat je aannemelijk kan maken dat dit bedrag buiten proporties is. Ik hoop dat je je eindafrekeningen van de voorgaande jaren nog hebt. Daaruit zou kunnen blijken dat je idd maar 1200 per jaar aan hen verschuldigd bent.

Als je financiele positie het toelaat zou je ervoor kunnen kiezen om dit bedrag over te maken o.v.v. onder protest betaald. Zodat ze in ieder geval weten dat het doen van deze betaling geen "schuldbekentenis" is. Maar goed, dan begint het getouwtrek om het bedrag weer terug te krijgen..

PS: Mag ik jou adviseren om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten?
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 september 2005 @ 15:28:23 #8
108998 suravida
Keep It Simple Stupid
pi_31028420
Wij ziten met zn tweeen in een oud huis (1880) van 100m2 en betalen per jaar 1800,-.
De eneco maakt wel vaker fouten zoals bij jou, gewoon stug volhouden (en misschien alvast een paar truien en een generator aanschaffen...) Succes!
pi_31028460
quote:
Op donderdag 29 september 2005 15:06 schreef N-tertainment het volgende:
Begin dit jaar heb ik een jaarnota ontvangen van Eneco Energie. Naast mijn reguliere energielasten (totaal circa EUR1200,-) moest ik een bedrag van Eur2950,- bijbetalen. Dit komt neer op een jaarverbruik van circa eur4200,- voor een eenpersoonshuishouden.
Absurd hoog! Wij betalen met zijn tween nog geen 1000,- per jaar en dat is een relatief groot huis!

Er klopt écht iets niet. Dit gaat wel goed komen. Je hebt alleen de juiste methode nog niet aangereikt gekregen. Als je DAS rechtsbijstand verzekerd bent, dan nemen zij het wel van je over denk ik.

Heb jij ( of jouw notaris/makelaar) wel de overdrachtstand opgenomen?
pi_31028474
Ruik je inderdaad niet af en toe een sterke wietlucht bij de buren? Aftappen is echt makkelijk te regelen als het aangrenzende appartementen zijn.
1 tot 3,5 eurocent per ontvangen email:
http://www.internetcash.nl/
pi_31028583
Bij aankoop van je huis heb je natuurlijk de meterstanden opgenomen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_31028645
ik neem aan dat je zelf de meterstanden hebt opgenomen? dus dan weet je ook nog wat je vorige meterstand was/is. je trekt de ene van de andere af en weet het werkelijke gebruik. vervolgens ga je de tarieven na van Eneco en weet je of ze goed gerekend hebben.

als ze goed gerekend hebben dan heb je een probleem en zou ik zeker de oorzaak op gaan zoeken. maar je geeft aan dat aftappen niet kan (heb je al eens getest met alle stekkers uit de stopkontacten). Maar een stroomrekening zo hoog is echt niet normaal voor een 1 persoonshuishouden. ook niet met 24/7 2 pc's die draaien, want die vreten niet zoveel stroom. Als je nou 24/7 je wasdroger of waterkoker aan laat staan wel (kijk voor de gein maar eens hoeveel stroom die twee dingen trekken)

Succes
pi_31028735
Het kan een schatting zijjn, en dan hebben ze oktober2003 tot eind december 2003 als een maand geschat. dan kun je wel aan zo'n rekenin komen.
Bioj mij hebben ze eens het waterverbruik 12 maal hoger ingeschat en dat is met een telefoontje gekorrigeerd. En anders bel je Kassa of Radar.
pi_31029021
Tja... ik weet niet hoe de regels zijn.
Bij Essent is het zo dat als je bezwaar maakt, dat dan de betaling opgeschort wordt.

Is dit bij Eneco ook het geval? Het zou redelijk zijn, maar wellicht is het niet zo. En dan ben je dus inderdaad de sjaak. Zelf ben ik ongeveer 1800 euro kwijt per jaar.. ik ben ook in m'n eentje overigens.. en ik kijk echt helemaal nergens naar..

hoeveel kwh had je verbruikt dan in een jaar?

of eigenlijk nog beter.. welk van de componenten is dan zo buitensporig hoog...? de warmte, het gas, het water, de stroom?
kloon.. doodgewoon
pi_31029250
Afsluiten zullen ze niet heel snel doen hoor, dat zouden ze alleen kunnen doen door je meterkast die in jou huis zit af te sluiten. Buitenshuis doen ze niet snel omdat ze dan letterlijk een kabel moeten doorknippen, en die kabels zijn niet van hun.
Daarnaast laat jij natuurlijk geen eneco medewerkers binnen die jou komen afsluiten.
Maar heb je zelf je meterstanden nog ergens genoteerd? zojah, vergelijk deze dan met de standen die zij hebben. Heb je die niet meer, dan heb je helaas weinig bewijs en zul je moeten betalen.

Wat je ook kunt doen is je abbo opzeggen, en een andere leverancier nemen. Misschien dat je rekening dat wel goed berekent wordt.

en zoveel mogelijk het traject vertragen en hun erop wijzen dat het niet klopt.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  donderdag 29 september 2005 @ 15:57:12 #16
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_31029289
Je moet met dit soort dingen de incassoafdeling hebben, zitten in Woerden meen ik.

Zelf ook zo'n akkefietje gehad, hadden ze als pesterijtje de kabeltv afgesloten. (ging niet eens om mijn adres)
Ben er toch nog uitgekomen met zo'n incasseur en kreeg zelfs geld toe.

Eerste rekening was bij mij overigens 800,-, na herberekening ineens 2600,- en het uiteindelijke bedrag 120,- in mijn voordeel. (klopte ook geen reet van maar he gratis geld is nooit weg)
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  donderdag 29 september 2005 @ 17:03:59 #17
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31031230
Ik heb (helaas) nog geen rechtsbijstand. En mocht ik dit per direct afsluiten, kan ik er dan ook binnen nu en een maand aanspraak op maken?

Ik denk ook dat ik met een probleem zit, en wel het volgende:
Bij de aanschaf van mijn huis heb ik de meterstand niet opgenomen. Ik hoop dan ook dat de makelaar over deze gegevens beschikt. (Ik zal ook even contact opnemen met mijn makelaar hieromtrent).
Verder had ik nog steeds stroom toen ik in dit huis kwam wonen. Ik vond dit echter merkwaardig en ben toen vervolgens persoonlijk naar Eneco gegaan om door te geven dat ik nu de rechtmatige eigenaar was. (Dit was dus medio oktober 2003). Als het goed is, zou deze info geregistreerd moeten zijn).
Ik vrees dus, dat ik nu de rekening van de vorige eigenaar (omdat ik nog gewoon stroom had) aan het betalen ben.

Nog meer nuttige tips zijn zeer welkom!
  donderdag 29 september 2005 @ 17:16:15 #18
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31031606
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:03 schreef N-tertainment het volgende:
Ik heb (helaas) nog geen rechtsbijstand. En mocht ik dit per direct afsluiten, kan ik er dan ook binnen nu en een maand aanspraak op maken?
Nee, bij een rechtsbijstandverzekering heb je een wachttijd van 3 maanden. En voor lopende conflicten kan je er sowieso geen aanspraak op maken..
Lang leve mij! *O*
pi_31031732
Wij hadden ook stroom toen we overgingen, maar dat werd verrekend als x/12 van een jaar, bij de overdracht van de notaris. Dat je nog stroom had, is eigenlijk wel normaal.

Aan een rechtsbijstand heb je nu niets, maar neem het wel voor de toekomst. Het is echt zoooo weinig en kan erg nuttig zijn.
pi_31031857
quote:
Op donderdag 29 september 2005 15:22 schreef HassieBassie het volgende:
Tering, waarom heeft Eneco zelf nou gewoon niet door dat er iets niet klopt? Ik heb ook een 1-persoonshuishouden, en ik betaal 800 euro per jaar aan Eneco en dan ben ik ECHT niet zuinig..

TS is op zich de enige die daar antwoord op zou kunnen geven, aangezien hij/zij zelf de meterstand heeft doorgegeven. Op basis daarvan maakt Eneco de rekening op. Als die cijfers (begin en eind) kloppen op de nota, dan heeft TS een probleem, niet de Eneco.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 29 september 2005 @ 18:21:40 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31033426
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:03 schreef N-tertainment het volgende:

Ik denk ook dat ik met een probleem zit, en wel het volgende:
Bij de aanschaf van mijn huis heb ik de meterstand niet opgenomen. Ik hoop dan ook dat de makelaar over deze gegevens beschikt. (Ik zal ook even contact opnemen met mijn makelaar hieromtrent).
Verder had ik nog steeds stroom toen ik in dit huis kwam wonen. Ik vond dit echter merkwaardig en ben toen vervolgens persoonlijk naar Eneco gegaan om door te geven dat ik nu de rechtmatige eigenaar was. (Dit was dus medio oktober 2003). Als het goed is, zou deze info geregistreerd moeten zijn).
Ik vrees dus, dat ik nu de rekening van de vorige eigenaar (omdat ik nog gewoon stroom had) aan het betalen ben.

Nog meer nuttige tips zijn zeer welkom!
Als de makelaar dit niet meer heeft, dan zal ongetwijfeld de oude bewoner het wel hebben.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_31033567
Ik ben bang dat je die meterstanden nooit meer komt te weten, mischien via de oude bewoner als hij wil meewerken.
pi_31034200
In theorie zou het kunnen zijn dat de meter niet klopt. Je kan eventueel een controle daarop aanvragen. Hoewel de kans behoorlijk gering is dat de meter daadwerkelijk een mankement heeft, zijn er altijd wel een een stuk of 10 mensen per jaar waarbij het wel zo is. (Het is wel een heel groot risico, als het niet aan de meter ligt mag jij de kosten van deze controle betalen en die zijn al snel een euro of 500).
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_31040834
quote:
Op donderdag 29 september 2005 18:54 schreef 700MB het volgende:
In theorie zou het kunnen zijn dat de meter niet klopt. Je kan eventueel een controle daarop aanvragen. Hoewel de kans behoorlijk gering is dat de meter daadwerkelijk een mankement heeft, zijn er altijd wel een een stuk of 10 mensen per jaar waarbij het wel zo is. (Het is wel een heel groot risico, als het niet aan de meter ligt mag jij de kosten van deze controle betalen en die zijn al snel een euro of 500).
250 euro bij Eneco (ervaringsdeskundige is....)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 29 september 2005 @ 22:53:32 #25
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31043373
Five_Horizons, kun je wat meer details geven? Ik heb me idd door een (onbeschofte) Eneco medewerker laten vertellen dat het ruim 500,- kost als blijkt dat de meter wel correct functioneert....

En voor de rest wordt het moeilijk om de oude bewoner te achterhalen aangezien ik nog steeds regelmatig zijn post op mijn adres krijg, terwijl ik nu al ruim 2jr hier woon. (Ik kan bijna raden waarom hij dit huis heeft moeten verkopen...)

Zou een makelaar de meterstanden nog hebben van een huis dat ruim 2jr geleden verkocht is (aan mij)?

Welke bronnen kan ik nog meer raadplegen om aan te kunnen tonen dat ik niet zoveel gebruikt kan hebben aan energie? (Welke particulier verbruikt er nu 3000,- extra energie bovenop zijn normale eur1200,-? ) Dit moet toch via de rechter aan te vechten zijn? Of ben ik in alle gevallen degene die aan het kortste eind trek?

En een rechtsbijstand ga ik zeker nemen, zijn er nog tips voor een goede verzekeraar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')