Q houdt zo lang ik me kan herinneren al z'n adem wat langer vast dan normaal. Rond z'n 1e verjaardag wist ik pas zeker dat hij breath holding spells heeft; op een avond werd hij zo boos dat hij z'n adem zo lang inhield, dat hij blauw/grijs werd en bewusteloos raakte.. Het duurde even voor hij weer goed ademde en bij was, 1 minuut ofzo? Leek iig een eeuwigheid, weet nog goed hoe naar het eruit zag, de angst dat hij doodging en de pure paniek. Sindsdien is dat gelukkig nooit meer gebeurd, hij haalt adem (soms) vlak voor hij flauwvalt en valt dan soms even een paar seconden weg.
Laatste tijd was het qua aanvallen eigenlijk best rustig. Afgelopen week was hij wat ziekjes (denk 5e ziekte) en had wat tandjespijn. Op vrijdag, z'n kdv-dag, was hij vrolijk wakker geworden en leen het goed te gaan, dus met goede hoop naar het kdv gebracht.
Maar toen werd ik na een tijdje gebeld, Q had een breath holding spell gehad en een heftige. Hij had daar hooguit kleine aanvalletjes en het ging al een tijd goed, dus het kwam uit het niks. De leidster wilde hem in bed leggen en deed z'n broek uit om hem daarna in z'n slaapzak te doen. Maar Q wilde kennelijk écht zijn broek niet uit.. Hij hielt z'n adem weer lang vast, zo lang dat hij blauw werd en uiteindelijk flauwviel. Het duurde even voor z'n ademhaling weer goed op gang was en daarna bleef hij ook nog bewusteloos. Volgens de leidsters is hij wel 3-4 minuten bewusteloos geweest.. Zo erg is het nog nooit geweest..
Hij heeft erna nog even geslapen, daarna hebben we hem opgehaald en zijn we, op aanraden van het kdv, langs de huisarts geweest. Die vond die 3-4 min best lang en verwees ons voor de zekerheid naar de kinderarts. Daar zijn we vanochtend geweest. Alles leek goed en het lijkt erop dat hij idd een gewone breath holding spell heeft gehad. Voor de zekerheid is er nog wel een hartfilmpje gemaakt (wat een drama met een kind dat al de hele tijd zit te krijsen en alle plakkers en snoertjes er vanaf probeert te rukken..). Morgen hebben we een belafspraak en krijgen we de uitslag van het hartfilmpje.
Op zich maak ik me er geen zorgen over, ga uit van standaard breath holding spells waar hij overheen moet groeien. Gekke is alleen dat ik na m'n werk een voice mail bleek te hebben van de ka, dat hij wat wilde bespreken en of ik terug wilde bellen. Helaas was de polikliniek net dicht toen ik het zag.. En ga ik me toch wat zorgen maken, "zou het hartfilmpje toch niet goed zijn??"

Wacht het telefoontje morgen maar af!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.