quote:Op woensdag 28 september 2005 18:15 schreef Nonneke het volgende:
daar was ik weer eens, heb ut zo druk lately
![]()
Maargoed wat ik even vertellen wou......... Ik ben vanmiddag rond een uurtje of 4ooggetuige geweest van de geboorte van een dolfijntje
![]()
![]()
![]()
Tis alleen nog even spannend of hij/zij (geslacht (voorlopig) nog niet bekend) het gaat halen, het kwam verkeerd om, Dolfijnen worden geboren met de staart eerst, dan floept de rest eruit en dan gelijk hup naar boven ademhalen, maar deze kwam dus eerst met de neusNa zeker een uur (misschien zelfs langer) het neusje naar binnen en buiten zien floepen kwam het er toch maar uit
Echt een geweldig mooi gezicht, morgen weer fijn de cam mee, eens proberen of Moeder Maaike beetje rustig wil zwemmen voor me zodat ik dr verse baby op de foto kan zetten
*zet beschuit met blauwe en roze muisjes neer voor iedereen*
Met dEUS mag niet gefokt worden omdat zijn vader uit Scandinavie geimporteerd is, en zijn eigenaren niet willen dat jan-en-alleman met zijn nakomelingen gaan fokken terwijl zij het werk en het geld erin hebben gestoken om die lijn hier te krijgen. Het leek er trouwens ook even op dat dEUS zijn balletjes niet goed indaalden, dat is een erfelijke afwijking waar niet mee gefokt mag worden, maar de dierenarts dacht er gisteren toch twee te voelen. Dat was een hele opluchting, testikelweefsel in de buik kan makkelijk kanker veroorzaken, en tijdens de castratie had dan zijn buik opengemoeten om dat balletje te zoeken. (ik kan me zo goed overal zorgen over maken)quote:Op woensdag 28 september 2005 18:05 schreef Uhmmie het volgende:
hmm dat modden ziet er wel interessant uit
maareh.. waarom mag er niet gefokt worden met dEus?
Ach ja, ik kan me voorstellen dat het erger is wanneer je er achter komt dat ze je zalm ergens lekker heeft zitten verorberen.quote:Op woensdag 28 september 2005 18:58 schreef Uhmmie het volgende:
dan ligt er op de aanrecht
1 stuks zalm
1 doos champignons
1 beker creme fraiche
1 courgette
en wat jat mevrouw van de aanrecht?
de champignons!
het is ook zo'n verschrikkelijke muts soms
Uhuh, andersom zegmaar (zoals het hoort) kandie nog ademen, en als het eruit floept neemt de moeder het mee naar boven om te ademen. Nu kwamdie steeds met zn neus naar buiten, geen idee hoe dat dan werkt, maar de trainers zeiden dat het niet zeker was of alles wel goed zou komenquote:Op woensdag 28 september 2005 19:01 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik hoop maar dat alles goed komt met de babydolfijn, andersom geboren worden klinkt best ernstig onder water.
[..]
Obelixquote:Op woensdag 28 september 2005 19:02 schreef inkie1010 het volgende:
Wat ontzettend gaaf Nonneke!!!
Ik ben net met Obelix naar de dierenarts geweest, want zijn poot bungelde er ineens bij! zijn pootje is gebroken, hij is nu ingetaped. En dat moet ie 14 dagen zo houden en elke dag wat pijnstiller... arme obelix....
fotootjes van de patient
[afbeelding]
[afbeelding]
Op de site van Dolfinarium zelf (www.dolfinarium.nl) staat dus meer info over het jong, en je kan meeverzinnen voor een naam !quote:Geboortegolf in Dolfijnendelta !
Tuimelaardolfijn Maaike is gister om 16:06 bevallen van een Jong ! Het is een meisje en het gaat goed met moeder en dochter.
Een tuimelaardolfijn wordt normaal gesproken met zijn/haar staart eerst geboren. Bij deze geboorte is het jonge dolfijntje mer haar hoofd eerst geboren ! Ook bij de geboorte van Spetter eerder dit jaar was dit het geval. Het is wel heel erg toevallig dat dit bij twee van de drie jongen in de Odiezee gebeurd is.
Een dolfijn ademt door het blaasgat boven op het hoofd. Als het hoofdje eerst geboren wordt maakt dat de bevalling extra spannend. Het is niet de bedoeling dat het jong al wil ademhalen voor het geboren is, gelukkig ging de bevalling erg snel.
Er zwemmen dus nu drie kleine tuimelaar dolfijnen in de winterbaai van de Dolfijnendelta. En er is zelfs nog een 4e dolfijn op komst. Ook tuimelaardolfijn Lucy zal binnenkort bevallen van een jong.
Op de site van het Dolfinarium kunnen mensen stemmen op hun favoriete naam voor de jonge dolfijn.
Zoals bij elke geboorte van een tuimelaar dolfijn is de eerste periode een spannende tijd. Het jong is de eerste periode na de bevalling erg kwetsbaar. Met de twee andere jongen in Dolfijnendelta, Spetter en Rocco gaat het erg goed. Je kunt nu helemaal goed zien hoeveel ze al gegroeid zijn.
Maaike en haar jong worden goed in de gaten gehouden. De trainers letten onderandere op het gedrag, de ademhaling en het zogen
.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:09 schreef Nonneke het volgende:
hier weer even baby nieuws
HET IS EEN MEISJE !!!!!!!!!!
Alles gaat goed met drWe kregen vandaag een extra nieuwsbrief, zal um ff overtypen
[..]
Op de site van Dolfinarium zelf (www.dolfinarium.nl) staat dus meer info over het jong, en je kan meeverzinnen voor een naam !
Nog 2 foto's van de site;
[afbeelding]
[afbeelding]
eigen foto's zijn onderweg
Dolfijnen zijn dan ook geen vissenquote:Op donderdag 29 september 2005 18:29 schreef Uhmmie het volgende:
nonneke: hoe werkt dat zogen dan bij dolfijnen?
wist heel niet dat "vissen" dat ook konden
Over tante Nonneke gesprokenquote:
vandaar de " om vissenquote:Op donderdag 29 september 2005 18:40 schreef Nonneke het volgende:
[..]
Dolfijnen zijn dan ook geen vissenmaar Zoogdieren
even van site gejat;
Tijdens het zogen legt het jong zijn tong om de tepel van de moeder. Het jong heeft geen zuigreflex, de moeder spuit de melk in de bek van het jong. Na ongeveer 3 maanden begint het jong met vis te spelen en langzamerhand ook te eten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |