ach, je geeft een mooi Nikon argumentquote:Op woensdag 28 september 2005 17:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Koop trouwens geen nikon. Die zijn 2e hands duurder dan canon. Komt omdat de lenzen meestal nog compatibel zijn met de moderne spullen denk ik.
Kun je dat eens uitleggen?quote:Op woensdag 28 september 2005 18:52 schreef Re het volgende:
[..]
ach, je geeft een mooi Nikon argument
quote:
stel je hebt een stel nikkor lenzen liggen die kun je ten alle tijden op elk nikon model mounten... dat heb je met canon lenzen niet, dus koop je een oude canon body moet je oude lenzen kopen die je vervolgens weer niet op nieuwere canon bodies (als je een nieuwe body wilt) kan mountenquote:
Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?quote:Op woensdag 28 september 2005 19:51 schreef Re het volgende:
[..]
stel je hebt een stel nikkor lenzen liggen die kun je ten alle tijden op elk nikon model mounten... dat heb je met canon lenzen niet, dus koop je een oude canon body moet je oude lenzen kopen die je vervolgens weer niet op nieuwere canon bodies (als je een nieuwe body wilt) kan mounten
en om even duidelijk te zijn, canon of nikon verschillen zijn zo klein dat ga je echt niet merken welke beter of slechter is.... allemaal een pot nat wat dat betreft
niet dat ik het zeker weet maar ook die merken hebben wel eens hun lensmount verwisselt. Kijk als je alles voor een prikkie koopt dan boeit het ook vrij weinig wat je koopt zolang het maar lekker in de hand ligt en je de camera gewoon ligt.quote:Op woensdag 28 september 2005 20:37 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?
Ik neig zelf een beetje naar een Canon, maar dat is dan puur prijstechnisch nu gezien. Maar ik zou er ook niet vies van zijn om een oud B merk camera te kopen met een complete set lenzen voor een prikkie.
Pentax en Olympus zijn ook prima merkenquote:Op woensdag 28 september 2005 20:37 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?
Ik neig zelf een beetje naar een Canon, maar dat is dan puur prijstechnisch nu gezien. Maar ik zou er ook niet vies van zijn om een oud B merk camera te kopen met een complete set lenzen voor een prikkie.
Pentax heeft ook altijd ernaar gestreefd om dezelfde banjonet sluiting te waarborgen. Daar passen oude objectieven ook op de nieuwste bodies. Maar ik weet er niet veel van. Ivo, een Fok!er, weet er meer van...quote:Op woensdag 28 september 2005 20:37 schreef PoseidonVS het volgende:
De rest is me helder, bedankt.quote:Op woensdag 28 september 2005 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Maar omdat canon FD mount zo populair was toen, zijn ze nu zo alom aanwezig, en hoef je niet lang te zoeken naar specifieke lenzen of andere body of onderdelen.
Nee. Canon (in al haar wijsheid) had eind tachtiger jaren besloten om voor autofocus het roer om te gooien en een nieuwe lensmount te gaan gebruiken, die niet compatible was met de FD mount.quote:Op woensdag 28 september 2005 21:49 schreef PoseidonVS het volgende:
De rest is me helder, bedankt.
Maar als ik het goed begrijp kan ik een FD mount dus niet op bv een EOS300D gebruiken?
Dit is niet waar. Alle manual focus bodies van Minolta, van 1955 t/m de nieuwste modellen, delen dezelfde bajonet. Dus alle manual focus objectieven zijn op alle MF bodies van Minolta te gebruiken! Er zijn wel af en toe wat kleine wijzigingen geweest om extra functies met lichtmeters e.d. mogelijk te maken, maar dat heeft geen invloed gehad op welke objectieven op welke camera's passen. Het nieuwste objectief past op de oude camera, en vice versa!quote:Op woensdag 28 september 2005 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Minolta veranderde vaak hun bajonet, waardoor niet elke lens op elke boy past. Wat het merk niet ten goede kwam/komt.
Dank je, dan zal ik me niet blind staren op de Fotografica.quote:Op donderdag 29 september 2005 09:17 schreef Sjummie het volgende:
Ik was vorig jaar op de Fotografica in Houten; schrok behoorlijk van de prijzen die ze voor die oude meuk durven te vragen. Als je goed kan onderhandelen en weet wat je wilt hebben kun je misschien wel een goede deal maken, maar voor 2e hands spul kijk ik liever op 2e hands sites.
Overigens is die beurs zonder meer de moeite waard !!
Ik heb het ff opgezocht, het geldt idd voor de AF versies. Ik had wat rondgevraagd toen ik in 1998 een AF camera wilde. Daarom kocht ik voor mijn nieuwe systeem geen Minolta.quote:Op donderdag 29 september 2005 01:18 schreef Subhuman het volgende:
Dit is niet waar. Alle manual focus bodies van Minolta, van 1955 t/m de nieuwste modellen, delen dezelfde bajonet. Dus alle manual focus objectieven zijn op alle MF bodies van Minolta te gebruiken! Er zijn wel af en toe wat kleine wijzigingen geweest om extra functies met lichtmeters e.d. mogelijk te maken, maar dat heeft geen invloed gehad op welke objectieven op welke camera's passen. Het nieuwste objectief past op de oude camera, en vice versa!
Hoe het met AF zit weet ik verder niet.
Olympus is bij de AF overgestapt aan een eenheid, geen verwisselbare lens, voor zover ik weet.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:20 schreef Olio het volgende:
Shark Bait Olympus is niet overgestapt op een vaste eenheid, zoals jij het noemt.
Helaas passen de Om objectieven niet op hun nieuwe camera's, maar als Poseidon een OM1 of 2 voor weinig kan vinden, doen! Prachtspul.
De nieuwe "FourThirds-standaard" idd.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:49 schreef Olio het volgende:
Hmm misschien begreep ik je verkeerd, maar tegenwoordig koop je mooi digitaal Olympus spul met verwisselbare objectieven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |