abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31002982
Ik wil op redelijk korte termijn een analoge spiegelreflexcamera kopen.
Ik fotografeer heel erg graag en ook vrij veel maar heb nog nooit met een analoge spiegelreflex gewerkt. Omdat ik geen geld heb voor een digitale spiegelreflex wil ik eerst een analoge kopen.
Op deze manier dwing ik mezelf om de basis van fotografie goed onder de knie te krijgen. Het omgaan met diafragma en sluitertijd, ISO keuze en kieskeurig zijn op het bepalen van compositie en klik moment.

Wat ik zoek is dus een oude srl zonder te veel poespas. Een EOS300 is dus niet wat ik zoek, die is ten eerste véél te duur en ten tweede bijna net zo vol-automatisch als een dSRL.

Wat ik nu graag wil weten is wat voor merk en type camera raad je me aan en waarom?

Daarnaast hoor ik het heel graag als je toevallig een leuke advertentie tegenkomt.
Mijn budget is ongeveer 50-100 euro en het liefst heb ik natuurlijk een zo'n compleet mogelijke set.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
  woensdag 28 september 2005 @ 17:38:55 #2
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31003105
Uit de FAQ gehaald:

[Centraal]Ik zoek een traditionele camera

Fotografica beurs te Houten kan je oude SLRs aanschaffen voor een 'prikkie'
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 28 september 2005 @ 17:52:21 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31003498
Koop trouwens geen nikon. Die zijn 2e hands duurder dan canon. Komt omdat de lenzen meestal nog compatibel zijn met de moderne spullen denk ik.

Canon heeft heel mooi spul De Eos 300 van de 80er jaren was de Canon AE-1 program. Ik kreeg de mijne toen ik 14 werd. Fijn ding.

Wat dacht je van deze?

Uit Houten
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_31003912
Bedankt voor je tips. Mocht het nodig zijn mag dit ook wel in het centrale topic gevoegd worden, excuus.

Ik wil ook zeker naar de Fotografica gaan om daar een mooie camera op de kop te tikken, maar dan wil ik eigenlijk wel eerst weten wat ik zoek. Ik wil liever niet iets in het wilde weg kopen alleen omdat het mooi staat.

Dat van de AE-1 ga ik zeker onthouden.
  woensdag 28 september 2005 @ 18:52:14 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31005464
quote:
Op woensdag 28 september 2005 17:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Koop trouwens geen nikon. Die zijn 2e hands duurder dan canon. Komt omdat de lenzen meestal nog compatibel zijn met de moderne spullen denk ik.
ach, je geeft een mooi Nikon argument
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_31006576
quote:
Op woensdag 28 september 2005 18:52 schreef Re het volgende:

[..]

Kun je dat eens uitleggen?
  woensdag 28 september 2005 @ 19:43:00 #7
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31007179
quote:
Op woensdag 28 september 2005 18:52 schreef Re het volgende:
  woensdag 28 september 2005 @ 19:51:01 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31007466
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:25 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Kun je dat eens uitleggen?
stel je hebt een stel nikkor lenzen liggen die kun je ten alle tijden op elk nikon model mounten... dat heb je met canon lenzen niet, dus koop je een oude canon body moet je oude lenzen kopen die je vervolgens weer niet op nieuwere canon bodies (als je een nieuwe body wilt) kan mounten

en om even duidelijk te zijn, canon of nikon verschillen zijn zo klein dat ga je echt niet merken welke beter of slechter is.... allemaal een pot nat wat dat betreft
pi_31009190
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:51 schreef Re het volgende:

[..]

stel je hebt een stel nikkor lenzen liggen die kun je ten alle tijden op elk nikon model mounten... dat heb je met canon lenzen niet, dus koop je een oude canon body moet je oude lenzen kopen die je vervolgens weer niet op nieuwere canon bodies (als je een nieuwe body wilt) kan mounten

en om even duidelijk te zijn, canon of nikon verschillen zijn zo klein dat ga je echt niet merken welke beter of slechter is.... allemaal een pot nat wat dat betreft
Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?
Ik neig zelf een beetje naar een Canon, maar dat is dan puur prijstechnisch nu gezien. Maar ik zou er ook niet vies van zijn om een oud B merk camera te kopen met een complete set lenzen voor een prikkie.
  woensdag 28 september 2005 @ 20:47:54 #10
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31009532
Maar er zijn sinds kort van die leuke adapterringen dat je zelfs dat voor elkaar kan krijgen.

Zelfs nikkors op EOS zetten. die dan nog beter werken dan Ais op een nikon body.
  woensdag 28 september 2005 @ 20:48:41 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31009566
quote:
Op woensdag 28 september 2005 20:37 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?
Ik neig zelf een beetje naar een Canon, maar dat is dan puur prijstechnisch nu gezien. Maar ik zou er ook niet vies van zijn om een oud B merk camera te kopen met een complete set lenzen voor een prikkie.
niet dat ik het zeker weet maar ook die merken hebben wel eens hun lensmount verwisselt. Kijk als je alles voor een prikkie koopt dan boeit het ook vrij weinig wat je koopt zolang het maar lekker in de hand ligt en je de camera gewoon ligt.
pi_31009616
quote:

[..]

Pentax en Olympus zijn ook prima merken
Wat ik wel in je overweging mee zou nemen is het volgende: hoe meer er van dat merk/type verkocht is des te meer is er 2ehands voor te krijgen. Persoonlijk heb ik voor Nikon gekozen om de simpele reden dat ik m'n lenzen dan zowel digitaal als anoloog kon gebruiken. En het feit dat m'n broer al Nikon lenzen had was ook niet onaardig
Maar uiteindelijk is het toch vooral een persoonlijke keuze denk ik..
  woensdag 28 september 2005 @ 20:52:33 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31009698
quote:
Pentax heeft ook altijd ernaar gestreefd om dezelfde banjonet sluiting te waarborgen. Daar passen oude objectieven ook op de nieuwste bodies. Maar ik weet er niet veel van. Ivo, een Fok!er, weet er meer van...

Minolta veranderde vaak hun bajonet, waardoor niet elke lens op elke boy past. Wat het merk niet ten goede kwam/komt.

Olympus is overgestapt op een eenheid, waarbij de lens vastzit op de body.

Maar er zijn nog veel meer merken camera's natuurlijk.

Maar omdat canon FD mount zo populair was toen, zijn ze nu zo alom aanwezig, en hoef je niet lang te zoeken naar specifieke lenzen of andere body of onderdelen.
pi_31009811
quote:
Op woensdag 28 september 2005 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:

Maar omdat canon FD mount zo populair was toen, zijn ze nu zo alom aanwezig, en hoef je niet lang te zoeken naar specifieke lenzen of andere body of onderdelen.
De rest is me helder, bedankt.
Maar als ik het goed begrijp kan ik een FD mount dus niet op bv een EOS300D gebruiken?
  woensdag 28 september 2005 @ 22:18:11 #15
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31010781
quote:
Op woensdag 28 september 2005 21:49 schreef PoseidonVS het volgende:
De rest is me helder, bedankt.
Maar als ik het goed begrijp kan ik een FD mount dus niet op bv een EOS300D gebruiken?
Nee. Canon (in al haar wijsheid) had eind tachtiger jaren besloten om voor autofocus het roer om te gooien en een nieuwe lensmount te gaan gebruiken, die niet compatible was met de FD mount.
Dit zou een gouden kans geweest zijn voor Nikon om het marktsegment te domineren.

In al hun wijsheid hebben ze dat niet gedaan.

Canon kwam dus met de EOS type vatting, en heeft die hier en daar aangepast/verfijnd in de loop der jaren, zodat andere merken (Sigma, tokina, vivitar, panagor, tamron, etc.) weer niet op de nieuwere canon bodies zouden werken.
Er zijn wel 1 a 2 autofocus FD objectieven.. maar die zijn volgens mij zeldzaam, en zeer langzaam

Het idee achter een unieke lensvatting is dat men door het kopen van jouw toestel gebonden is aan jouw merk, en jouw prijs.

Oja, voor Olympus kennis moet je ff PdeHoog aanschieten en over prijzen enzo. Die weet daar weer wat over.
  donderdag 29 september 2005 @ 01:18:39 #16
40714 Subhuman
Televised confession
pi_31016167
quote:
Op woensdag 28 september 2005 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Minolta veranderde vaak hun bajonet, waardoor niet elke lens op elke boy past. Wat het merk niet ten goede kwam/komt.
Dit is niet waar. Alle manual focus bodies van Minolta, van 1955 t/m de nieuwste modellen, delen dezelfde bajonet. Dus alle manual focus objectieven zijn op alle MF bodies van Minolta te gebruiken! Er zijn wel af en toe wat kleine wijzigingen geweest om extra functies met lichtmeters e.d. mogelijk te maken, maar dat heeft geen invloed gehad op welke objectieven op welke camera's passen. Het nieuwste objectief past op de oude camera, en vice versa!

Hoe het met AF zit weet ik verder niet.
pi_31018951
Ik was vorig jaar op de Fotografica in Houten; schrok behoorlijk van de prijzen die ze voor die oude meuk durven te vragen. Als je goed kan onderhandelen en weet wat je wilt hebben kun je misschien wel een goede deal maken, maar voor 2e hands spul kijk ik liever op 2e hands sites.

Overigens is die beurs zonder meer de moeite waard !!
pi_31019750
quote:
Op donderdag 29 september 2005 09:17 schreef Sjummie het volgende:
Ik was vorig jaar op de Fotografica in Houten; schrok behoorlijk van de prijzen die ze voor die oude meuk durven te vragen. Als je goed kan onderhandelen en weet wat je wilt hebben kun je misschien wel een goede deal maken, maar voor 2e hands spul kijk ik liever op 2e hands sites.

Overigens is die beurs zonder meer de moeite waard !!
Dank je, dan zal ik me niet blind staren op de Fotografica.
  donderdag 29 september 2005 @ 12:44:16 #19
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31024230
quote:
Op donderdag 29 september 2005 01:18 schreef Subhuman het volgende:
Dit is niet waar. Alle manual focus bodies van Minolta, van 1955 t/m de nieuwste modellen, delen dezelfde bajonet. Dus alle manual focus objectieven zijn op alle MF bodies van Minolta te gebruiken! Er zijn wel af en toe wat kleine wijzigingen geweest om extra functies met lichtmeters e.d. mogelijk te maken, maar dat heeft geen invloed gehad op welke objectieven op welke camera's passen. Het nieuwste objectief past op de oude camera, en vice versa!

Hoe het met AF zit weet ik verder niet.
Ik heb het ff opgezocht, het geldt idd voor de AF versies. Ik had wat rondgevraagd toen ik in 1998 een AF camera wilde. Daarom kocht ik voor mijn nieuwe systeem geen Minolta.
pi_31025096
Shark Bait Olympus is niet overgestapt op een vaste eenheid, zoals jij het noemt.
Helaas passen de Om objectieven niet op hun nieuwe camera's, maar als Poseidon een OM1 of 2 voor weinig kan vinden, doen! Prachtspul.
pi_31025433
Ik heb ook net een tweedehands analoge SLR gekocht!

Ik heb uiteindelijk na wat zoekwerk en vele fotografen afgelopen te hebben gekozen voor een Nikon F60 met een Nikkor 28-80 lens erop.
Nu ben ik bezig om het proefrolletje vol te schieten om te kijken of ik de camera wil houden.

Dat zou ik in ieder geval aanraden. Bij de persoon/fotograaf waar je de camera koopt afspreken dat je hem terug mag brengen als de foto's die hij maakt niet goed bevallen.
Zo heb ik een andere camera al teruggebracht. De autofocus deed niet wat ie zou moeten doen namelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door kutvent op 29-09-2005 13:39:13 ]
I am the greatest man on earth.
  donderdag 29 september 2005 @ 13:41:27 #22
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31025655
quote:
Op donderdag 29 september 2005 13:20 schreef Olio het volgende:
Shark Bait Olympus is niet overgestapt op een vaste eenheid, zoals jij het noemt.
Helaas passen de Om objectieven niet op hun nieuwe camera's, maar als Poseidon een OM1 of 2 voor weinig kan vinden, doen! Prachtspul.
Olympus is bij de AF overgestapt aan een eenheid, geen verwisselbare lens, voor zover ik weet.

En de 2e hands zuiko lenzen kosten zelfs nu nog de hoofdprijs.
pi_31025837
Hmm misschien begreep ik je verkeerd, maar tegenwoordig koop je mooi digitaal Olympus spul met verwisselbare objectieven.
  donderdag 29 september 2005 @ 14:10:15 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31026322
quote:
Op donderdag 29 september 2005 13:49 schreef Olio het volgende:
Hmm misschien begreep ik je verkeerd, maar tegenwoordig koop je mooi digitaal Olympus spul met verwisselbare objectieven.
De nieuwe "FourThirds-standaard" idd.
pi_31046059
Olympus is mooi spul Een OM-2 (wat toch wel een van de betere modellen is) vind je overigens pas vanaf een EUR of 90.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')