Als ik het hardop lees, wil het nog wel, dat platduuts is veel makkelijker, toen ik op Langeoog op vakantie was, praatte ik gewoon wat plat (Drents), en iedereen kon me goed verstaan, en ik hun.quote:Op zondag 2 oktober 2005 18:21 schreef freako het volgende:
Dat is inderdaad een stuk moeilijker te volgen voor mij.
Dat gaat inderdaad prima. Mensen die hier (in Twente) net over de grens wonen spreken zelfs exact hetzelfde dialect als in Twente. Misschien een enkel leenwoord dat anders is.quote:Op zondag 2 oktober 2005 18:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Als ik het hardop lees, wil het nog wel, dat platduuts is veel makkelijker, toen ik op Langeoog op vakantie was, praatte ik gewoon wat plat (Drents), en iedereen kon me goed verstaan, en ik hun.
En dat ligt waar?quote:Op zondag 2 oktober 2005 18:41 schreef freako het volgende:
OK.
Net schoot me er weer eentje te binnen. Baarle..
is er iemand die dit kan staven?quote:Op woensdag 28 september 2005 11:34 schreef thefunny het volgende:
Half Amerika zijn nederlandse emigranten, in de 17e eeuw hebben ze nog gestemd of Amerika nederlandstalig of engelstalig zou worden. Scheelde maar 1 stem of heel amerika was nederlands geweest, thank god not. Dan hadden we nou allemaal nederlandstalige zooifilms gehad.
Wat Freako zegt, wel is het zo dat de wetten en gebruiken van de kolonie Nieuw-Nederland een onevenredig grote invloed hebben gehad op het latere staatsbestel in de VS, google maar eens op Adriaan van der Donck.quote:Op zondag 2 oktober 2005 19:58 schreef Auxerre het volgende:
is er iemand die dit kan staven?
Nee, maar waar ligt dat dan?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:35 schreef whoops het volgende:
Waterloo eigenlijk al genoemd?
Bij Brusselquote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:38 schreef Doekes het volgende:
Nee, maar waar ligt dat dan?
En in Nederland?quote:
Maar daarvan is de oorsprong andersom. Austerlitz in Tsjechie staat bekend om de slag van Napoleon aldaar. Tijdens de Franse bezetting van Nederland is in de bossen van Utrecht een monument ter ere van Napoleon opgericht (de pyramide) en deze naar dat plaatsje Austerlitz genoemd.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:12 schreef Doekes het volgende:
In Tsjechië, zo'n 10 kilometer ten zuidoosten van Brno ligt ook een Austerlitz, net als in onze provincie Utrecht.![]()
Net zoals Moskou (Gr.) en America (L.)quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Maar daarvan is de oorsprong andersom.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:06 schreef whoops het volgende:
Waterloo kan dan wel in België liggen (en in de USA), maar het is en blijft een Nederlands plaatsnaam toch?
Belgie betekent Nederland, een verbastering van Belgica wat Nederland is in het Latijn, dus ligt Waterloo sowieso in Nederlandquote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:06 schreef whoops het volgende:
Waterloo kan dan wel in België liggen (en in de USA), maar het is en blijft een Nederlands plaatsnaam toch?
Ik heb eens gehoord dat in de gemeente Wûnseradiel de plaatsnamen officieel nog steeds in de Nederlandse variant geschreven worden, ipv in de Friese variant omdat er vanuit Zurich nogal veel verzet daartegen was. Zurich zou dan officieel Surch gaan heten, en dat zou toeristen kosten.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:32 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Andersom kan het inderdaad ook, ik woon vlak bij de friese plaats Zurich!
Ook Amsterdam ligt in Mpumalanga.... ooit eens met taxi-pech langs de kant van de weg gestaanquote:Op woensdag 28 september 2005 13:04 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ermelo is een plaats in de provincie Mpumalanga van Zuid-Afrika.
Maar ook een pitoresk dorpje op de Veluwe waar deze jongen woont!![]()
Ik dacht dat dat Reiderland heettequote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:54 schreef freako het volgende:
Net zoals Moskou (Gr.)
Je hebt daar ook een eiland dat Groote eylandt heet.http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemlandquote:Op zondag 9 oktober 2005 16:04 schreef Yildiz het volgende:
arnhem, arnhemland, details, details
Herstel: het is Moscou, in Ooststellingwerf (Fr.)quote:Op zondag 9 oktober 2005 16:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat Reiderland heette![]()
Is geheel correct.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:26 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb eens gehoord dat in de gemeente Wûnseradiel de plaatsnamen officieel nog steeds in de Nederlandse variant geschreven worden, ipv in de Friese variant omdat er vanuit Zurich nogal veel verzet daartegen was. Zurich zou dan officieel Surch gaan heten, en dat zou toeristen kosten.
Weet je toevallig of dit verhaal klopt?
Is er ook niet nog een piepklein gehucht bij Hoogeveen dat ook zo heet? Tussen Coevorden en Slagharen heb je ook nog de Krim btwquote:Op zondag 9 oktober 2005 17:10 schreef freako het volgende:
Herstel: het is Moscou, in Ooststellingwerf (Fr.)
Dat blijkt Nieuw Moscou te heten, en sinds een maand of 3 is het officieel een dorp.quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Is er ook niet nog een piepklein gehucht bij Hoogeveen dat ook zo heet?
Ja. Dat is vernoemd naar de Krim-oorlog. Echt waar.quote:Tussen Coevorden en Slagharen heb je ook nog de Krim btw
Jep, in het westen van Louisiana, bij de Texaanse grens.quote:Op vrijdag 30 september 2005 21:01 schreef Falco het volgende:
In Duitsland heb je trouwens ook de plaatsen Soest en Limburg.
En er was ook nog een Zwolle in de USA.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |