quote:
Op woensdag 28 september 2005 13:27 schreef Jonkee het volgende:Ach er zijn meerdere redenen om een boek aan te schaffen, om erbij te horen bijvoorbeeld, wanneer jij Eco lekker vond lezen kun jij me misschien uitleggen waar het volgens jou om ging in het boek en welke overdaad aan motieven en thema´s aan bod komen?
Het boek gaat mijns inziens grotendeels over perceptie. Ik houd er echter niet van om boeken te kenmerken op basis van hun thema's en motieven. De Slinger is bovendien een erg uitgebreid werk, het bespreken van de verschillende 'thema's' zou bijzonder veel tijd vragen.
quote:
Of heb je daar lekker makkelijk om heen en langs heen gelezezn.?
Ja natuurlijk. Jij bent - zo zeg je toch - geschoold in het 'betere nadenkwerk', maar ik durf zulks niet te beweren. Bij het lezen heb ik zodoende elk woord met meer dan twee lettergrepen nauwgezet vermeden. Elke geschiedkundige verwijzing heb ik overgeslaan en ik ben gevlucht voor de filosofische referenties. En spreek me niet van de Latijnse spreuken!
Ik had niet het 'doorzettingsvermogen' - dat jij wel hebt - om een dergelijke 'filosofisch intellectuele exercitie' tot een goed einde te brengen. Bovendien is het een erg zwaar boek. Ik heb dus enkel de even pagina's gelezen om mijn armspieren te sparen.
quote:
Ik houd van een boek met meerdrere lagen, behalve de inhoud die lekker leest het je ook aan het nadenken zet. .
Tja, wie niet?
quote:
Ik lees een boek niet enkel voor de sfeer maar ook om de zeggingskracht de inhoud en inderdaad ook om mij zelf ernstig aan het werk te zetten over miijn perceptie, kennis, inlevingsvermogen, kortom mijn intellect wat te scherpen en te trainen.
Het is de taak van auteur om de lezer te boeien. Dat doet hij door de lezer op een of andere manier bij de kraag te vatten. Dat kan door een spannende verhaallijn, een boeiende stelling, een sterke karakterschets... Dat bedoel ik met sfeer. Die is onlosmakelijk verbonden met de inhoud. Meer zelfs: de inhoud bepaalt de sfeer.
Jezelf 'ernstig aan het werk zetten' en 'je intellect scherpen en trainen'? Je bent een soort literaire bodybuilder? Neem je ook preparaten? Ik lees boeken omdat ze een prettig lezen: door de inhoud, door de stijl... Niet om wat aan mentaal gewichtheffen te doen. Maar ja, ik ben - zoals eerder gezegd - dan ook niet vertrouwd met 'het betere nadenkwerk'. Ik zou me alleen maar blesseren, nietwaar?
quote:
Wil je het makkelijk dan kijk je tv. Zoals de niet geheel onbekende en hopelijk nog niet vergeten Marshall Mc Luhan beweerde The medium is the message.
Ik heb net een buitengewone documentaire gezien over de Palestijns-Israëlische kwestie. Ik was er twee dagen van ondersteboven. Ondertussen las m'n buurvrouw de nieuwe Konsalik. Ik keek TV, zij las een boek. Zij bracht een 'intellectueel-filosofische exercitie' tot een goed einde en scherpte haar verstand. Ik zat achterover in de sofa en ben een domoor. The medium is the message.
[ Bericht 0% gewijzigd door whispers op 28-09-2005 17:18:04 ]