Precies.quote:Op maandag 26 september 2005 19:19 schreef djenneke het volgende:
Je doet het wel voor jezelf, maar toch ook voor anderen. Dit is nog lastiger uit te leggen. Maar het betekent namelijk wel, dat je het soort persoon bent, waarbij het helpen van een ander je een goed gevoel geeft. Dit in tegenstelling tot mensen, die dat niet hebben. Daarmee ben je dus toch socialer ingesteld, dan de mens die dat niet heeft.
Daar had ik nog nooit van gehoord, na wat googlen ben ik alweer wat wijzer gewordenquote:Op maandag 26 september 2005 19:11 schreef JAM het volgende:
God, moeten we weer altruisme dood gaan maken?.
Ik denk ook dat hij bedoelt dat het motief uit egoisme wordt gevormd. Niemand zou vrijwillig geld geven als ze zich er kut door gaan voelen; ze doen het om een goed gevoel over zichzelf te krijgen.quote:Op maandag 26 september 2005 19:19 schreef djenneke het volgende:
Je doet het wel voor jezelf, maar toch ook voor anderen. Dit is nog lastiger uit te leggen. Maar het betekent namelijk wel, dat je het soort persoon bent, waarbij het helpen van een ander je een goed gevoel geeft. Dit in tegenstelling tot mensen, die dat niet hebben. Daarmee ben je dus toch socialer ingesteld, dan de mens die dat niet heeft.
Nee hoor, bij dieren speelt het beschermen van je DNA een zeer grote rol (een vogel die haar eieren beschermt tegen een roofdier bijvoorbeeld)..quote:Op maandag 26 september 2005 19:41 schreef Binsentu het volgende:
[..]
Daar had ik nog nooit van gehoord, na wat googlen ben ik alweer wat wijzer geworden
Toch vind ik het maar vreemd. Want blijkbaar zijn mensen de enige dieren opofferingen doen uit eigen belang.
Hmm, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Dat geeft me toch weer hoop in de mensheidquote:Op maandag 26 september 2005 19:19 schreef djenneke het volgende:
Er zijn nog meer effecten dan je 'goed' voelen alleen hoor. Misschien hoop je stiekem ook wel dat iemand hetzelfde voor jou zou doen als je ooit nog eens geld/hulp nodig hebt.quote:Op maandag 26 september 2005 19:44 schreef Binsentu het volgende:
[..]
Hmm, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Dat geeft me toch weer hoop in de mensheid
Maar de vraag is nu natuurlijk of het mogelijk is voor mensen om iets te doen voor iemand anders zonder je daarbij goed te voelen.
Een daad is egoistisch als bewust of onbewust het vermoeden/ de wetenschap bestaat dat je er zelf direct of indirect, nu of later op vooruit gaatquote:Op maandag 26 september 2005 19:47 schreef XoxIx het volgende:
Wanneer zou je een daad dan egoistisch noemen? Of, nog belangrijker, waaraan moet een daad voldoen om niet als egoistisch te worden bestempeld?
Wat nu als je kiest tussen twee kwaden? In beide gevallen ga je erop achteruit.quote:Op maandag 26 september 2005 19:52 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Een daad is egoistisch als bewust of onbewust het vermoeden/ de wetenschap bestaat dat je er zelf direct of indirect, nu of later op vooruit gaat
Dan kies je de kwade die jou, of mensen die je het meest na liggen het minst schade berokkent.quote:Op maandag 26 september 2005 20:00 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Wat nu als je kiest tussen twee kwaden? In beide gevallen ga je erop achteruit.
Wat nu met een verslaving, waarvan iemand vanaf wil komen? Als die persoon zich niet kan onttrekken aan de drang tot gebruik, terwijl hij/zij de bewuste wetenschap heeft dat dat gebruik uiteindelijk een negatief effect zal hebben?
En als laatste, wat als een atheist zelfmoord pleegt?
Dat is dus ook egoistich. De vorige omschrijving van een egoistische daad was blijkbaar niet genoeg. Aan welke voorwaarden moet een daad voldoen om niet als egoistisch gekenmerkt te worden?quote:Op maandag 26 september 2005 20:19 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dan kies je de kwade die jou, of mensen die je het meest na liggen het minst schade berokkent.
Verslaafden zijn bij uitstek de meest egoistische personen. Daarmee bedoel ik dus te zeggen, dat anderen voor hun geen enkele betekenis meer hebben, ze zich nooit om/door/voor een ander beter zullen gaan voelen. Daarbij denken ze niet aan gevolgen op lange termijn. Maar slechts aan hun instant gratification.
Als een atheist zelfmoord pleegt, zal hij in de overtuiging zijn dat het voor hem/haar beter is niet te leven dan wel te leven.
Waarom moet een handeling sowieso als zus of zo gekenmerkt worden?quote:Op maandag 26 september 2005 20:59 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Dat is dus ook egoistich. De vorige omschrijving van een egoistische daad was blijkbaar niet genoeg. Aan welke voorwaarden moet een daad voldoen om niet als egoistisch gekenmerkt te worden?
Dat lijkt me een vraag voor de ware filosoof.quote:Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef JAM het volgende:
[..]
Waarom moet een handeling sowieso als zus of zo gekenmerkt worden?
...
Omdat we het kunnen.quote:Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef JAM het volgende:
[..]
Waarom moet een handeling sowieso als zus of zo gekenmerkt worden?
STEPHEN HAWKING DOOR DE BOCHT: VRRRRRIIEIIEEIEIEIEOOOOENM!
[afbeelding].
'Sorry..'
Hij zal uw zijn wijsheid schenken, edoch zijn handen eeltig zijn van het schenken!quote:Op maandag 26 september 2005 22:03 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Dat lijkt me een vraag voor de ware filosoof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |