quote:
Op maandag 26 september 2005 18:09 schreef JohnDDD het volgende:Op dat soort heldere momenten merk ik de aanwezigheid van de emotie waardoor ik niet terugkan naar het bestaan, voor mijn gevoel.
Deze emotie gaat heel diep. Ik weet niet precies hoe ik die kan uiten. Ik huil vaak, ook lang en diep, maar ik kom dan nog niet bij deze emotie aan. Ik zou de emotie op zich in de ogen willen kijken en willen ervaren, maar ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan. De emotie voelt zo zwaar en diep dat het voor mij lijkt alsof ik het niet kan overleven wanneer ik die emotie gaan voelen.
Ik ben een leek op dit gebied, maar ik zou zeggen: meditatie. Ik denk dat je door een hele diepe concentratie & ontspanning (klinkt tegenstrijdig, maar volgens mij moet dat met meditatie te bereiken zijn) misschien wel bij dat gevoel uitkomt.
Sowieso moet je er niet bang voor zijn, denk ik, want dan kom je er zeker niet bij. Je moet je er voor openstellen, ernaar op zoek willen.
Je hebt ook ehm... regressietherapie. (Ongelooflijk dat ik me dit woord herinner!) Dat is een vorm van therapie waarbij je onder een soort hypnose wordt gebracht, of hypnose... ik weet eigenlijk niet precies hoe het in zijn werk gaat. Maar een vriend van mij heeft het ooit gedaan, en die was binnen een paar minuten 'onder zeil' en vervolgens kwam er een stroom van emoties op gang, totaal onverwachts en voor hém werkte het in elk geval heel goed. Hij vond het een regelrechte openbaring.
Ik zou wel goed oppassen met regressietherapeuten, in zo verre dat je er ook een hoop beunhazen en kruidenvrouwtjes tussen hebt zitten, en dan raak je alleen maar van de regen in de drup. Dus: zoek naar een erkende therapeut. Misschien ben je er überhaupt niet het type voor. Maar je kunt op zijn minst op zoek gaan naar informatie over deze vorm van therapie, die in bijna alle gevallen (dus dan ben je alvast voorbereid) enorme huilbuien oplevert, en specifiek bedoeld is voor het oprakelen - heel snel, heel doeltreffend - van onverwerkte emoties. Misschien kun je eens aan je eigen therapeut vragen of híj iemand kent, en wat hij ervan vindt.
Ik zou iemand normaal niet zo snel adviseren om in regressietherapie te gaan (je hebt er ook therapeuten bij die op zoek gaan naar 'vorige levens'... ik bedoel: je moet er maar in geloven), maar ik denk dat het voor jou, als ik jouw verhaal zo lees, misschien wel de moeite waard is. Omdat je dan in elk geval zeker weet dat die emotie aan de oppervlakte komt.
Sterkte ermee.