abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30902427
Blind Melon

De rockband Blind Melon uit het begin van de jaren negentig zal waarschijnlijk weinig mensen iets zeggen, maar bij het horen van hun hit 'No Rain' zal bij velen een lampje gaan branden. Deze band, bekend staand om hun extravagante voorman Shannon, stond onder andere op Woodstock 94 en haalde hele grote verkoopcijfers in de Verenigde Staten met hun album ''Blind Melon''.

Dit eerste album heb ik zelf in het begin een moeilijk te verteren album gevonden. Vanaf het openingsnummer Soak the Sun is duidelijk dat het groepje muzikanten uit Pennsylvania geen zoveelste grunge-band is. Zij vermengen een typisch 60'/70's geluid en gitaarspel met enige psychedelica en gebruik van folk-elementen, ondersteund door Hoon's ijle, vrij ongebruikelijke stem.

Shannon Hoon

Het album is zeer lastig te behapstukken en zit vol met ingenieus gitaarspel en wisselingen en doet in stijl veel meer denken aan de virtuositeit die een rol speelde in vroegere tijd dan aan de recht-toe-recht aan rock van de vroege jaren 90. Wellicht ook daarom kon ik deze tijd niet echt goed wennen aan dit album, maar in de laatste jaren is het in mijn achting enorm gestegen en ben ik van mening geraakt dat het zeker tot de klassiekers zou moeten behoren van de midden jaren 90.

Na dit eerste goed, goedontvangen album gingen de heren, in tegenstelling tot hun eerste album, allen bezig met het schrijven van nummers. Het eerste album had hen bij elkaar in de studio gehouden wat het creatief proces bevorderde. Het tweede album echter, Soup(een passende titel), was geen eenheid. Bij vlagen was de genialiteit van de band te zien, maar even zo vaak verzandden de nummers in pompeuze, vaak circusachtig-aandoende, taferelen. De meest aansprekende nummers van dit album zijn vooral de rustige nummers zoals het prachtige St. Andrews Fall.

Deze zanger zou helaas in 1995 in een traditie komen te staan van vele overdoses in de muziekbusiness: Jimi Hendrix, Hillel Slovak (RHCP), Bradely Nowell(Sublime). Nog geen twee weken na de geboorte van zijn zoontje Nico kwam hij te overlijden op 21 oktober 1995, slechts 28 jaar oud. Hij was op dat moment aan het touren ter promotie van het net uitgekomen album Soup

Na zijn dood hebben de resterende bandleden nog een album uitgebracht, genoemd naar zijn zoontje Nico, met daarop onuitgebracht materiaal. Dit materiaal was veelal opgenomen in hotelkamers en er staat zelfs een nummer (Letters from a Porcupine)op dat is opgenomen op een voicemail. Dit album kent meer cohesie en het prachtige Soup (ook op de Woodstock 94 dubbel cd en gek genoeg niet op het gelijnamige album) is samen met Soul One één van de hoogtepunten.

Ik heb de laatste weken weer intensief naar deze band geluisterd en mij valt op dat ik ze echt steeds meer ben gaan waarderen. Het nummer Change heeft mijzelf door wat moeilijke periodes in mijn leven gesleept al zullen de lyrics voor de meesten hier juist het tegenovergestelde doen denken.

[Change lyrics- Blind Melon]

I don't feel the suns comin' out today
It's staying in, it's gonna find another way.
As I sit here in this misery,
I don't think I'll ever (no Lord) see the sun from here.
And oh as I fade away,
They'll all look at me and say, and they'll say,
"Hey look at him! I'll never live that way."
But that's okay, they're just afraid to change.
And when you feel life ain't worth living
You've got to stand up and
Take a look around you look up way to the sky.
And when your deepest thoughts are broken,
Keep on dreaming boy, cause when you stop dreamin' it's time to die.
And as we all play parts of tomorrow,
some ways we'll work and other ways we'll play.
But I know we can't all stay here forever,
So I want to write my words on the face of today.
And then they'll paint it
And oh as I fade away,
They'll all look at me and say, they'll say,
"Hey look at him and where he is these days."
When life is hard, you have to change

Shannon's stem zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar die band die speelt echt (ook live op de DVD) de sterren van de hemel. Ik ben echt onder de indruk geraakt van vooral het gitaarspel en het gevoel voor melodie van de bandleden en de onderlinge chemie. Ik ben benieuwd of hier iemand deze band nog voor de ogen staat en daar misschien wat op wil zeggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tranceptor op 24-09-2005 23:18:23 ]
pi_30903146
Hij heeft ook nog een tijdje in de real world gezeten op mtv.

Vond hem idd geval geweldig zingen. Jammer van ze zelfmoord
pi_30903200
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:40 schreef None_More_Black het volgende:

De vraag is of hij zelfmoord heeft gepleegd, de lijkschouwer had het over 'accidental overdose'. Dat is op zich hetzelfde verhaal als de overdosis slaappillen van Jimi Hendrix.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 september 2005 @ 23:43:06 #4
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_30903218
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:40 schreef None_More_Black het volgende:

zelfmoord is meestal opzettelijk, in zijn geval was het een ongeluk, van een overdosis coke.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_30903369
Als je naar Don't cry luistert van guns n roses hoor je hem als backing vocal zingen.
  zondag 25 september 2005 @ 03:31:20 #6
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_30908017
Die eerste Blind Melon-cd is een klassieker, ik heb er vroeger echt vaak naar geluisterd.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_31018572
Nostalgie..

In mijn prille studententijd heb ik veel naar ze geluisterd.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 29 september 2005 @ 09:06:49 #8
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_31018746
Goede band, die helaas te kort bestaan heeft. Ik heb ooit nog de 2-meter sessie op video gehad, waar hij No Rain even acapella deed..
pi_31019685
quote:
Op donderdag 29 september 2005 09:06 schreef peaceman het volgende:
Goede band, die helaas te kort bestaan heeft. Ik heb ooit nog de 2-meter sessie op video gehad, waar hij No Rain even acapella deed..
Heb je die opname nog ergens misschien?
  donderdag 29 september 2005 @ 10:22:44 #10
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_31020373
quote:
Op donderdag 29 september 2005 09:54 schreef Tranceptor het volgende:

[..]

Heb je die opname nog ergens misschien?
Volgens mij is die verloren gegaan, maar ik kan t niet controleren omdat mijn video stuk is
pi_31020505
quote:
Op donderdag 29 september 2005 10:22 schreef peaceman het volgende:

[..]

Volgens mij is die verloren gegaan, maar ik kan t niet controleren omdat mijn video stuk is
pi_31020779
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:48 schreef None_More_Black het volgende:
Als je naar Don't cry luistert van guns n roses hoor je hem als backing vocal zingen.
Echt?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')